Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Jukseris (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2960)

Ulex 05-01-05 22:34

Jukseris
 
Jeg kjøpte ei ny kokebok før jul, "15-minute lowcarb recipes" av Dana Carpender. I dag prøvde jeg en aldeles genial oppfinnelse fra den boka, nemlig jukseris laget av blomkål. Det tok 10 minutter å lage og kommer definitivt til å bli en stayer på våre ukemenyer, som underlag for alskens deilige sauser - carbonara, bolognese, pesto...

Slik:
Man tager et stk blomkålhode, kutter av så mye som man vil (vi brukte et halvt middels stort til to grådige) og rasper det grovt i kjøkkenmaskin. Vrrr! Det skal være som omtrent riskorn, ikke glatt som mos, altså.

Sleng en klatt smør i bunnen av en mikrosikker form og hell blomkål-"risen" over. Mikre uten lokk på full guffe i 7 minutter. Ta-dah! Ferdig til å helle din yndlingsutgave av en deilig, fet, smakfull saus over.

Jeg trodde forresten at det kom til å bli mye vann igjen i blomkålen, men alt fordampet i mikroen.

Ulex

Marianne 05-01-05 22:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ulex
Jeg kjøpte ei ny kokebok før jul, "15-minute lowcarb recipes" av Dana Carpender. I dag prøvde jeg en aldeles genial oppfinnelse fra den boka, nemlig jukseris laget av blomkål. Det tok 10 minutter å lage og kommer definitivt til å bli en stayer på våre ukemenyer, som underlag for alskens deilige sauser - carbonara, bolognese, pesto...

Slik:
Man tager et stk blomkålhode, kutter av så mye som man vil (vi brukte et halvt middels stort til to grådige) og rasper det grovt i kjøkkenmaskin. Vrrr! Det skal være som omtrent riskorn, ikke glatt som mos, altså.

Sleng en klatt smør i bunnen av en mikrosikker form og hell blomkål-"risen" over. Mikre uten lokk på full guffe i 7 minutter. Ta-dah! Ferdig til å helle din yndlingsutgave av en deilig, fet, smakfull saus over.

Jeg trodde forresten at det kom til å bli mye vann igjen i blomkålen, men alt fordampet i mikroen.

Ulex

Det var da et strålende tips, Ulex! Nå har ikke jeg mikrobølgeovn, men kanskje du har en annen oppskrift fra boka jeg kan prøve...hinte...hinte :D

:klem:

Nille 06-01-05 00:05

Denne retten går under navnet "Cauli-flied Rice" i mitt andre forum hjem. Det er kjempegodt om man steker "risen" i wok og blander hvitløk og vårløk + salt & pepper i bl.a. Knallgodt til kjøtt & kylling. Pleide å lage det ofte før jeg fikk dilla på stappa ! Du kan blande oppi eggerøre og reker også, så blir det "stekt ris spesial" - kan varieres idet uendelige - ANBEFALES !!

Takk Ulex, - hadde glemt den bort jeg - på tide å prøve igjen !! :sikle:

PS og så kopierer jeg tråden inn under induksjon også, for den passer der og !!

Nille 06-01-05 21:09

Oppdatering av mitt CAULI-FLIED RICE forsøk i dag:

Har som sagt fått Karen Barnany's The Low-Carb Gourmet i posten fra forfatteren selv. Brukte hennes oppskrift som er et alternativ for de som ikke har mikro (har gjort som Ulex før når jeg har laget)!

1 blomkålhode
2-3 ss meierismør
1 fedd hvitløl - småhakket
1 ts (+) Maldone salt (eller havsalt) + nykvernet pepper (etter smak)
2 vårløk - kuttet opp i biter på skrå

Først rev jeg blomkålen på råkost jern grov side.
Smeltet smøret i en stor steke panne. Surret hvitløken en liten stund. Hadde oppi den revne blomkålen, kvernet pepper og salt. Stekte dette på middels varme i 7-8 minutter. Blandet oppi vårløken og serverte til appelsin/chili marinert kyllingbryst.

Det var knallgodt !! Hadde glemt hvor godt ! :sikle:

luringen 23-01-05 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Oppdatering av mitt CAULI-FLIED RICE forsøk i dag:

Har som sagt fått Karen Barnany's The Low-Carb Gourmet i posten fra forfatteren selv. Brukte hennes oppskrift som er et alternativ for de som ikke har mikro (har gjort som Ulex før når jeg har laget)!

1 blomkålhode
2-3 ss meierismør
1 fedd hvitløl - småhakket
1 ts (+) Maldone salt (eller havsalt) + nykvernet pepper (etter smak)
2 vårløk - kuttet opp i biter på skrå

Først rev jeg blomkålen på råkost jern grov side.
Smeltet smøret i en stor steke panne. Surret hvitløken en liten stund. Hadde oppi den revne blomkålen, kvernet pepper og salt. Stekte dette på middels varme i 7-8 minutter. Blandet oppi vårløken og serverte til appelsin/chili marinert kyllingbryst.

Det var knallgodt !! Hadde glemt hvor godt ! :sikle:

Prøvde denne! Kjempegodt med tacokjøttvarianten også. Helte over calsa og rømme, gratinerte med ost...namme

Elena 26-10-05 13:46

Sv: Jukseris
 
Åh det hørtes kjempe godt ut! MÅ prøves :)

er så flott med nye måter å bruke de samme gamle grønnsakene

Zoë 26-10-05 15:46

Sv: Jukseris
 
Tusen takk for tips! Tilfredsstiller mitt behov for at middag skal være raskt å lage! : )

Hedda:) 14-11-05 15:04

Sv: Jukseris
 
Takk for godt tips!! :)

Iset 02-05-06 16:00

Sv: Jukseris
 
Jeg har laget denne nå (venter bare på at mannen skal komme hjem til middag). Har jo smakt den før og den er ganske god, men nå hadde jeg en halv purreløk oppi mikseren sammen med blomkålen. Lukter og smaker nyydelig.

Trolla 18-06-07 17:03

Sv: Jukseris
 
Jeg har nettopp prøvd denne "risen" og jøss så godt det var!!!!:D

SusieBlues 18-09-07 10:35

Sv: Jukseris
 
Denne må jeg prøve! Har nok savnet ris, ja!

Tusen takk til alle dere som legger ut oppskrifter!
Gleder meg til å prøve denne!

SusieBlues 21-09-07 14:11

Sv: Jukseris
 
Tusen takk for denne oppskriften!!
Barna syntes det var godt! Minst like bra som ris eller poteter i deres øyne!!

Toots 18-10-07 14:28

Sv: Jukseris
 
Denne her må jeg prøve meg på :ja:

MorStine 07-01-08 15:46

Sv: Jukseris
 
Lat, så jeg bare abbånerer!

Bjella 02-02-08 19:28

Sv: Jukseris
 
Prøvd og det falt i smak. Nå må jeg bare finne den igjen når jeg skal skrive den ut....

Annemora 03-02-08 12:41

Sv: Jukseris
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 36228)
Denne retten går under navnet "Cauli-flied Rice" i mitt andre forum hjem. Det er kjempegodt om man steker "risen" i wok og blander hvitløk og vårløk + salt & pepper i bl.a. Knallgodt til kjøtt & kylling. Pleide å lage det ofte før jeg fikk dilla på stappa ! Du kan blande oppi eggerøre og reker også, så blir det "stekt ris spesial" - kan varieres idet uendelige - ANBEFALES !!

Takk Ulex, - hadde glemt den bort jeg - på tide å prøve igjen !! :sikle:

PS og så kopierer jeg tråden inn under induksjon også, for den passer der og !!

Kanskje finnes svaret på det kommende spørsmålet i en annen tråd, men jeg finner det ikke i farta:

Du skriver at du fikk dilla på "stappa"; det vakte min nysgjerrighet: Hva slags stappe?:)

Og denne jukserisen skal jeg jammen prøve; tusen takk for tips! :)

Nille 03-02-08 13:50

Sv: Jukseris
 
"Stappa" er blomkålstappe. Det finnes mange versjoner, her er noen av dem:
Blomkålstappe
Blomkålstappe med fetaost
Blomkålstappe = 7,5 karbohydrat
Blomkålmos - oppskrift?




Annemora 03-02-08 14:25

Sv: Jukseris
 
Tusen takk! :blomster:

Har nettopp kommet hjem fra butikken med blomkål - jeg hadde det ikke i huset, og fristelsen ble for stor til at jeg kunne vente til i morgen med å prøve ut noe av dette. :sikle:

Nå er det store dilemmaet hvilken av oppskriftene jeg prøver først, men jeg tenker det blir mikra "ris" i dag. Jeg har igjen hjemmelaget hollandaise fra i går, og fersk laksefilet lar seg trolig akkompagnere av dette med hell. :hungry:

God søndagsmiddag på dere alle!:goodluck:

marquise 26-09-08 16:47

Sv: Jukseris
 
Oh, yes! Her er mye god info på ett brett!

Sivensvans 27-09-08 15:38

Sv: Jukseris
 
Gode nyheter går aldri ut på dato....!:p;)

trillian78 01-01-09 18:16

Sv: Jukseris
 
Skal teste ut den blomkålrisen i dag. Synes det ble en del søl av å raspe den blomkålen (kjøkkengulvet mitt ser helt "nedsnødd" ut). Raspet derfor opp hele blomkålen når jeg først var i gang. Tenkte jeg kunne fryse ned raspet i porsjoner sånn at det blir raskt og enkelt neste gang jeg vil ha blomkålris. Nå før jeg setter i gang med å lage ferdig risen lurer jeg på om noen av dere har erfaring med å fryse ned blomkålrisen? Er det best å fryse ned raspet som det er, eller bør den kokes/stekes/micres litt først (som en slags forvelling...). Og hvordan blir risen etter frysing? Taper den seg veldig og blir vassen, eller er den omtrent som når blomkålen er fersk?

Adriane 01-01-09 18:56

Sv: Jukseris
 
Kan svare deg på en ting.
I sommer frøs jeg ned 10 kg revet rå blomkål. De første posene var greie å bruke, men så endret de karakter, og fikk guffen lukt og smak. Husker ikke hvor lang tid det tok, noen få uker kanskje?
Så kom jeg til å tenke på at den antageligvis burde ha vært forvellet. Råder deg til det, men den holder vel en uke i kjøleskap.

trillian78 01-01-09 19:10

Sv: Jukseris
 
Oi! Ti kilo???? :eek:

Synd at den ble ekkel etterhvert da... Hadde jo vært utrolig praktisk om det hadde funka.

Tusen takk for tipset. Da skal jeg ikke fryse ned så mye rått hvertfall...

Smiline 26-01-09 20:20

Sv: Jukseris
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av trillian78 (Innlegg 602446)
Oi! Ti kilo???? :eek:

Synd at den ble ekkel etterhvert da... Hadde jo vært utrolig praktisk om det hadde funka.

Tusen takk for tipset. Da skal jeg ikke fryse ned så mye rått hvertfall...

Åssen gikk det med den nedfrysingen din? Funket det forvellet eller prøvde du deg på begge variantene?

trillian78 27-01-09 17:54

Sv: Jukseris
 
Jeg frøs ned forvellet. Det gikk helt fint. Men jeg syns nok at den ferske varianten er bedre. Så jeg har gått over til å rive hver gang. Eller annen hver gang (det blir jo alltids litt rester i kjøleskapet). Etter å ha fått litt teken på å rive blomkål blir det ikke like mye søl heller. Ellers er det jo kjekt å ha noen porsjoner liggende i fryser'n til raske middager da.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no