Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55485)

Carisma 13-03-14 09:34

Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken!
 
Grønn te kan være tilsatt opptil 20% sukker uten at det oppgis på pakken:
http://www.tv2.no/2014/03/13/underho...er-deg/5404321

Gracella 13-03-14 09:43

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
"Twinings påpeker også at mengden sukker blir mye mindre når du putter teposen i vann, og at det derfor blir feil å snakke om hvor mye sukker det er i selve teposen."

:confused::confused::confused:
Og hvor tror de at det sukkeret blir av?? Fordamper??
Jeg blir målløs...

Gracella 13-03-14 09:45

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
På den annen side, så skjønner jeg nesten at de tilsetter sukker, grønn te smaker som fjøs lukter...:(

Lullen 13-03-14 10:21

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Ja, det er jo flott :eek:
jeg som drikker 1 kopp med grønn te m/sitron hver morgen med en sukkett for å ikke få i meg sukker. Det er jo f... meg ikke til å tro!!!

Nei Twinings, kjøper ikke noe mer av denne teen av dere. Hva inneholder egentlig resten av teen vi kjøper i butikkene??

Må vel snart høste mine egene teblader...

Rin 13-03-14 11:11

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Kan trådtittelen endres til å spesifisere at det er Lipton/Twinings det er snakk om, kanskje? Ikke nødvendig å lage myter om all grønn te. :cool:

Carisma 13-03-14 11:14

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Jeg vurderte det, men på den andre sida er det bare disse to som er testet, så vi aner jo ikke hvordan de andre merkene er?

Rin 13-03-14 11:32

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1480357)
Jeg vurderte det, men på den andre sida er det bare disse to som er testet, så vi aner jo ikke hvordan de andre merkene er?

Joa, men ikke all grønn te kommer i teposer og smakssatte blandinger. ;)

Carisma 13-03-14 11:52

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Dette handlet vel ikke om den smakssatte, men om den som bare skulle være grønn te?
Edit: Ser at den ene er smakssat.

De sier ingenting om hvor i prosessen sukkeret tilsettes så vidt jeg kan se.
Jeg har kjøpt te i løsvekt som har smakt søtere enn pose-te, så inntil det motsatte er bevist kommer jeg til å anta at teen er tilsatt sukker. (Med unntak av den fra palais de the på løkka, for den smaker ku-for og kan umulig være tilsatt noe :cool:)

Rin 13-03-14 12:11

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Øh, tja. Til tross for at det angivelig smaker "som fjøs lukter" eller "ku" så drikker jeg ren kukicha og hojicha, tidvis dragonwell og sencha, handlet inn fra steder av samme kategori som palais. Jeg er ikke det minste bekymret for at disse skal inneholde sukker, men hver til sitt, såklart. :cool:

Tilføyelse: Klart det er bra å være obs på ting som smaker annerledes enn det 'skal'. Jeg mente ikke å si noe annet - ble bare litt bestyrtet over en sånn kategorisk omtale av all grønn te. :o

Carisma 13-03-14 15:04

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1480367)
ble bare litt bestyrtet over en sånn kategorisk omtale av all grønn te. :o

Som sagt, inntil det motsatte er bevist... At noe kommer uten innpakning, eller koster godt over gjennomsnittet trenger ikke bety at det er noe bedre enn andre ting. I denne saken ligger definitivt bevisbyrden hos selger/distributør/produsent.

index 13-03-14 15:09

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Hvor mye veier innholdet i en tepose da? Rundt ett gram kanskje? Pose med emballasje og snor veier 2 gram, så 1 gram ren te virker rimelig. Da risikerer man med andre ord å få i seg helt opp mot 0,2 gram sukker om man tar seg en kopp te. I praksis gjerne litt mindre. For en katastrofe...:eek:

nellie 13-03-14 15:12

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1480387)
Hvor mye veier innholdet i en tepose da? Rundt ett gram kanskje? Pose med emballasje og snor veier 2 gram, så 1 gram ren te virker rimelig. Da risikerer man med andre ord å få i seg helt opp mot 0,2 gram sukker om man tar seg en kopp te. I praksis gjerne litt mindre. For en katastrofe...:eek:

Tenk om man drikker de anbefalte fire koppene om dagen da!:o

smgj 13-03-14 15:15

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1480387)
Hvor mye veier innholdet i en tepose da? Rundt ett gram kanskje? Pose med emballasje og snor veier 2 gram, så 1 gram ren te virker rimelig. Da risikerer man med andre ord å få i seg helt opp mot 0,2 gram sukker om man tar seg en kopp te. I praksis gjerne litt mindre. For en katastrofe...:eek:

Mengden er ikke en katastrofe. Men at jeg som forbruker føres bak lyset gjør meg forbannet. :mad:

Carisma 13-03-14 15:17

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1480390)
Mengden er ikke en katastrofe. Men at jeg som forbruker føres bak lyset gjør meg forbannet. :mad:

Nettopp. I tillegg til at manglende merking kan føre til allergireaksjoner (generellt, nå snakker jeg ikke bare om sukker som i denne saken) med potensiellt katastrofale følger.

Imse 13-03-14 15:28

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1480390)
Mengden er ikke en katastrofe. Men at jeg som forbruker føres bak lyset gjør meg forbannet. :mad:

Enig. Mengden sukker spiller ingen rolle. Produktet er tilsatt noe som IKKE står på pakka. Jeg drikker mange kopper grønn te hver dag( helst i kategorien urtete som peppermynte og kamille) og om det er under 1g sukker pr kopp, så hadde det ikke brydd meg katta. Det er det at det ikke opplyses.

index 13-03-14 15:41

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1480388)
Tenk om man drikker de anbefalte fire koppene om dagen da!:o

Det gjør jeg enkelte dager. Og da kan jeg risiskere å være oppe i svimlende 0,8 gram sukker. Skumle greier..

Dilly 13-03-14 15:49

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Jeg tenker bare at dette er nesten null, uansett om det er 5% eller 20%.
Og så mener jeg at det finnes noen regler om innholdsfortegnelse når mengdene er så utrolig små?

index 13-03-14 16:18

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Det finnes nok vel definerte grenser for hvor små menger man er nødt til å oppgi ja. Og så små mengder som vi snakker om her går nok greit under grenseverdiene. Så hva er problemet egentlig? Vil knapt målbare sukkermengder ødelegge noens kosthold?

TrillTrall 13-03-14 16:50

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Jeg leste artikkelen og lurer på om dette gjelder bare grønn te? Eller om det gjelder andre twinings-teer også? Jeg drikker drygt mye te... :o

nellie 13-03-14 16:51

Sv: Grønn te er tilsatt sukker!
 
Helt sikkert andre også.

Pearl 14-03-14 00:26

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Jeg klippet opp en pose med Twinings Earl Grey te, sånne gule pakker. Jeg fant helt tydelige hvite sukkerkorn. Kjipt, spør du meg.

TrillTrall 14-03-14 08:10

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 1480474)
Jeg klippet opp en pose med Twinings Earl Grey te, sånne gule pakker. Jeg fant helt tydelige hvite sukkerkorn. Kjipt, spør du meg.

Det er jo som twinings sier, veldig lite sukker i en kopp, men siden de også sier at "det er så lite at man ikke smaker det" - hvorfor har de det oppi da????

Pearl 14-03-14 08:32

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1480483)
Det er jo som twinings sier, veldig lite sukker i en kopp, men siden de også sier at "det er så lite at man ikke smaker det" - hvorfor har de det oppi da????

Jeg er sikker på at det er for smakens skyld. Sånn at vi vil velge deres te. Alternativt må det jo være for å trigge dopaminsystemet for å skape avhengighet. Det er jo enda et hakk verre synes jeg.
Jeg ønsker ikke å bli lurt til å ha sukker i teen, uansett hvor lite det er. Så nå er det slutt på teposer for meg. Jeg går for te i løs vekt heretter.

index 14-03-14 08:54

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 1480486)
Sånn at Så nå er det slutt på teposer for meg. Jeg går for te i løs vekt heretter.

Og hva gjør at du føler deg sikrere på at løsvektteen ikke er tilsatt noe du ikke ønsker?:confused:

langaard 14-03-14 10:19

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Veide en tepose, den veide 1gram ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no