Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Livets lyse side (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Kjøkkenutstyr (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55049)

Carisma 27-10-13 20:00

Kjøkkenutstyr
 
Jeg må bare tipse om min nye forelskelse, som letter lavkarbo-hverdagen flere hakk: porselenskniver!
Jeg fikk en slik kniv gjennom jobben da vi tok inn en ny leverandør, og steike! Dette er ikke for amatører altså :rolleyes: du kan holde den med skarpsiden opp og slippe en tomat på den, den deler seg uten å bremse farten engang (har testet). Og på YouTube ligger en video av en fyr som barberer seg med en slik kniv. Jeg har prøvd såkalte japanske kokkekniver o.l tidligere, men ingenting kan måle seg. I Will never look back :D til og med superskeptisk sambo er nå frelst og har gått til innkjøp av knivblokk med slike kniver.
Dette ble kanskje litt mye halleluja, men det er virkelig verdt å prøve. Å skjære løk, salat, tomater (som kan være noen seige jævler), kjøtt o.l er en helt ny opplevelse :ja:

nellie 27-10-13 20:08

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Fikk en sånn grønnsakskniv til jul i fjor.:) Veldig fin.

Supera 28-10-13 09:39

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Ja, det har jeg tenkt på å kjøpe. Hvor fant dere knivblokk med keramiske kniver? Har bare sett enkeltkniver.

Supera 28-10-13 09:47

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Og har du noen å anbefale? Ser at porselensknivene fra Porsgrund var veldig mye billigere enn de store merkene som for eksempel Kyocera, men jeg vet ikke om det er noen stor kvalitetsforskjell eller om man betaler mye for merket.

Carisma 28-10-13 12:38

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Sambo bestillte på nett, fra tyskland tror jeg det var. Det er kyocera vi har, så jeg vet ikke så mye om de andre. (leverer Kyoceraprintere via jobben, derfor vi fikk kniver :) )

Photobscura 29-10-13 00:39

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Jeg har latt meg imponere av min fars porselenskniv, som parterer mindre deler av halve elger som om det var smør. Trodde den skulle være tung i hånda, men det var den ikke. Men har ikke hatt råd til det selv, ut fra hva jeg har sett rundt om kring ... :o

TrillTrall 29-10-13 07:26

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Der var svaret på flere julegaveproblemer! :D

Supera 29-10-13 09:00

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Er porselenskniver magnetiske eller må man ha knivblokker?
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1464078)
Der var svaret på flere julegaveproblemer! :D

Hehe, jeg tenkte det samme. Så jeg kommer til å kjøpe noen porselenskniver i år. :snill:

Carisma 29-10-13 23:16

Sv: Kjøkkenutstyr
 
De er ikke magnetiske nei :nei: (Ligger vel litt i kortene, hvor mange tallerkner klarer du å feste på knivlista? :D Men ja, jeg skulle gjerne hatt dem på list)

silje21 30-10-13 00:35

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1464085)
Er porselenskniver magnetiske eller må man ha knivblokker?

Hehe, jeg tenkte det samme. Så jeg kommer til å kjøpe noen porselenskniver i år. :snill:

helt fantastiske kniver ja..sånn fra det ene til det andre tror jeg det er sengetid..leste nemlig : er porslenskniver magiske eller må man ha knivblokker?

Supera 30-10-13 15:27

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1464256)
De er ikke magnetiske nei :nei: (Ligger vel litt i kortene, hvor mange tallerkner klarer du å feste på knivlista? :D Men ja, jeg skulle gjerne hatt dem på list)

Det er litt metall i dem slik at de skal slå ut på metalldetektorer. ;)

vaskeklut 31-10-13 18:51

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Men disse porselensknivene. La oss si at man har en samboer som er kronisk på å sende knivene i oppvaskmaskina enda man har sagt gjentatte ganger at de IKKE skal i oppvaskmaskin... :rolleyes: Blir de da sløve som vanlige kniver? Og hvordan skjerpes de i tilfelle? :o

Rin 31-10-13 20:14

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1464538)
Men disse porselensknivene. La oss si at man har en samboer som er kronisk på å sende knivene i oppvaskmaskina enda man har sagt gjentatte ganger at de IKKE skal i oppvaskmaskin... :rolleyes: Blir de da sløve som vanlige kniver? Og hvordan skjerpes de i tilfelle? :o

Dette lurer jeg også på - både maskin og hvordan de evt skjerpes. Og, kan det hende at man finner dette litt billigere på tysklandsferie? :cool:

Furine 31-10-13 20:27

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Eg har nokre frå Porsgrund. Dei har plastikkhylster på når dei ikkje er i bruk (over bladet) og så ligg dei i eit skap, kvar for seg. Eg veit det er mogleg å få kjøpt eit "skjerpestål" frå Porsgrund til desse. Mine var halv pris på Chr. Glassmagasin. Det kan godt vere at porselenknivar frå andre produsentar er betre, men dei har eg ikkje prøvd. Det står forresten at ein ikkje skal bruke knivane på glas eller bein, men det kan vere det berre gjeld Porsgrund sine.

Carisma 31-10-13 21:31

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Mine går i oppvaksmaskinen daglig, og de er skarpe så det holder fortsatt. Sier som min fetter, jeg eier ikke ting som ikke kan vaskes i maskin :D

vaskeklut 31-10-13 21:38

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1464552)
Mine går i oppvaksmaskinen daglig, og de er skarpe så det holder fortsatt. Sier som min fetter, jeg eier ikke ting som ikke kan vaskes i maskin :D

:lol:
Vel, jeg har resignert og bare ignorerer at han putter ting i maskinen nå :p

Men flotters, da tror jeg at jeg skal ønske meg porselenskniver til jul!

Carisma 31-10-13 21:41

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Dette er visst en site som har mye iflg sambo: Heinlin.de

vaskeklut 31-10-13 22:03

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Synd jeg ikke kan en døyt fornuftig tysk, da :p

Kanutten 03-11-13 17:44

Sv: Kjøkkenutstyr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1464543)
Eg har nokre frå Porsgrund. Dei har plastikkhylster på når dei ikkje er i bruk (over bladet) og så ligg dei i eit skap, kvar for seg. Eg veit det er mogleg å få kjøpt eit "skjerpestål" frå Porsgrund til desse. Mine var halv pris på Chr. Glassmagasin. Det kan godt vere at porselenknivar frå andre produsentar er betre, men dei har eg ikkje prøvd. Det står forresten at ein ikkje skal bruke knivane på glas eller bein, men det kan vere det berre gjeld Porsgrund sine.

Jeg bruker kvesse mine i en vanlig elektrisk knivsliper. De blir sylskarpe.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no