Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Smoothies / drikke (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=125)
-   -   Chai latte (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35887)

MarensLille... 20-08-10 10:39

Chai latte
 
Chai Lattè er noe av det beste jeg kan få å drikke, men er dessverre ikke veldig forenelig med lavkarbo pga. all melken... :( Chai te er en Indisk krydder-te, som man da har steamet melk i, som en kaffe lattè...

Men i dag klarte jeg å lage en fullgod erstatning her hjemme, med fløte! :D

Fylte et kaffeglass halvfullt med kokende vann, og puttet 2 teposer av merket Twinings Indian Chai oppi. Lot denne trekke lenge, slik at teen blir STERK! (Om teen blir kald igjen kan den bare varmes opp litt i micro etterpå...)
Tok en dl kremfløte i et "ristebeger" (sånn som man bruker til å lage jevninger og pulvershakes...) og ristet i vei helt til den ble tykk, men ikke fullt krem. Hadde 4 suketter i teen, og helte den tykke fløten over...

Yuuuuuuuuuuuuummi, sier jeg bare!!! :D

http://img825.imageshack.us/img825/2774/img4278rt.jpg

Jaaaaa, jeg måtte smake FØR jeg tok bildet... Hihi...

Rin 20-08-10 11:13

Sv: Chai Latte
 
Chai (og chai latte) er noe av det aller beste jeg vet, også!

Jeg har lært fremgangsmåten for "vanlig" chai av en pakistansk venn - da skal man koke teen (vanlig svart te, gjerne PG Tips, to poser) i kjele sammen med knust grønn kardemomme, tilsette forholdsvis mye melk og gjerne en skje sukker, og la koke videre en stund, før det siles over i stort tekrus. Sukkeret er greit å erstatte med splenda eller lignende, men det er vanskelig å finne en fullgod erstatning for melken, synes jeg - fløte blir litt feil i denne fremgangsmåten. Jeg har prøvd med kokosmelk, og det gikk overraskende bra, men jeg har ikke helt dreisen på mengdeforholdet ennå. :cool:

MarensLille... 20-08-10 11:25

Sv: Chai Latte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 919319)
Chai (og chai latte) er noe av det aller beste jeg vet, også!

Jeg har lært fremgangsmåten for "vanlig" chai av en pakistansk venn - da skal man koke teen (vanlig svart te, gjerne PG Tips, to poser) i kjele sammen med knust grønn kardemomme, tilsette forholdsvis mye melk og gjerne en skje sukker, og la koke videre en stund, før det siles over i stort tekrus. Sukkeret er greit å erstatte med splenda eller lignende, men det er vanskelig å finne en fullgod erstatning for melken, synes jeg - fløte blir litt feil i denne fremgangsmåten. Jeg har prøvd med kokosmelk, og det gikk overraskende bra, men jeg har ikke helt dreisen på mengdeforholdet ennå. :cool:

Må prøves :) Chai sier de til vanlig sort te i Tyrkia, så det er nok mange versjoner ;) Den vi omtaler som chai her i Norge er vel den med kardemomme og div andre av østens krydder.
Godt er det uansett, både med og uten melkeerstatninger :D

Jatte 03-01-11 04:11

Sv: Chai Latte
 
Mmmmh, denne skal jeg prøve - elsker chai-latte selv :stortsmil

Atmosphere 06-01-11 22:58

Sv: Chai Latte
 
Går sikkert an å bruke Yogi sine Chai-teer til dette :)

(En av av dem er koffeinfri, om man ønsker det!)

Mellon 29-01-11 23:34

Sv: Chai Latte
 
Bare lurer, blir ikke teen besk når posene ligger i så lenge? Er liksom problemet med pose te syns jeg, blir fort besk om den ligger over 3-5 min.

mega 09-03-11 19:51

Sv: Chai Latte
 
Jeg bruker Alpro soya melk-den røde pakken, kun 0.2 karb pr dl :D

varmer opp melk i kjele ognår den får en lunk, tar jeg oppi (ett par teskjeer pr kopp) løs kanel te. Dette må røres hele tiden, helt til melken har tatt farge (smak litt) ta gjerne litt kardemomme eller bittelitt chili oppi :)

for mer vanlig melkesmak kan du tilsette en skvett fløte....

Fibolina 10-11-11 22:13

Sv: Chai Latte
 
Jeg pleier bare å steame soyamelk. Funker fint!

shailene 13-11-11 01:00

Sv: Chai latte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MarensLille... (Innlegg 919289)
Chai Lattè er noe av det beste jeg kan få å drikke, men er dessverre ikke veldig forenelig med lavkarbo pga. all melken... :( Chai te er en Indisk krydder-te, som man da har steamet melk i, som en kaffe lattè...

Men i dag klarte jeg å lage en fullgod erstatning her hjemme, med fløte! :D

Fylte et kaffeglass halvfullt med kokende vann, og puttet 2 teposer av merket Twinings Indian Chai oppi. Lot denne trekke lenge, slik at teen blir STERK! (Om teen blir kald igjen kan den bare varmes opp litt i micro etterpå...)
Tok en dl kremfløte i et "ristebeger" (sånn som man bruker til å lage jevninger og pulvershakes...) og ristet i vei helt til den ble tykk, men ikke fullt krem. Hadde 4 suketter i teen, og helte den tykke fløten over...

Yuuuuuuuuuuuuummi, sier jeg bare!!! :D

http://img825.imageshack.us/img825/2774/img4278rt.jpg

Jaaaaa, jeg måtte smake FØR jeg tok bildet... Hihi...

Prøvde dette i dag. Kjempegodt! :D

Engledans 15-11-11 16:44

Sv: Chai latte
 
Har aldri drykket chai latte, så aner ikke hvordan den smaker.Men jeg skvalper oppi passe med fløte jeg.....:D
men, det jeg skulle si er at på Indiska har de en kjempedeilig chai te, der er det ikke teblader,bare krydder blanding.Det står bakpå hvordan en lager den.

Brokkoli 03-12-11 22:37

Sv: Chai latte
 
Det er flere som savner chai latte, skjønner jeg! Jeg pleier å ta et stort glass, helle oppi 1/3 fullt med gogreen soyadrikk (1 g karbo per dl), så blander jeg oppi kanel og grønn kardemomme og chai-teposer. Deretter fyller jeg i 1/3 vann og topper med 1/3 kremfløte. Kjempegodt og veldig raskt!

sylwester 04-12-11 01:20

Sv: Chai latte
 
Min oppskrift er:
Grønn te (hvis du har posete så fjern posen)
Kardemomme
nellispiker
litt kanel

Alt knuses i morter (eller med flatsiden på kniven) og has i. Kok opp, tilsett deretter:
Sukker
Honning
Melk

kok opp igjen. Sil, server.

Jeg drikker den sånn når jeg er syk, men det er nok ikke noe i veien med å bruke soyamelk/fløt istedenfor melk og bruke kunstig søtning (choose your poison) istedenfor hooning/sukker.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no