Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34178)

Lisbeth 05-06-10 11:51

Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?
 
Jeg kjøpte rå kakaomasse og kakaosmør på helsekosten, og prøvde med på hjemmelaget sjokolade, søtet med sukrin og litt yaconsirup. Men siden jeg ikke er noe glad i mørk sjokolade, ble den altfor sterk.

Hva kan man bruke til å lage lys sjokolade?? Fløte eller tørrmelk kanskje, og i såfall hvilke mengder??

lifejack 05-06-10 15:39

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?
 
Godt spørsmål! Har lurt på det samme, men siden jeg ikke tåler melkeprodukter, har jeg liksom aldri fått eksperimentert med det. Fløte funker nok ikke så bra hvis du vil ha konsistensen til vanlig sjokolade, siden blandingen fløte/sjokolade blir ganache (hvis du derimot ikke har noe imot den "kremete" nougatkonsistensen, er jo dette et godt alternativ!). Tørrrmelk er jo det som brukes i produksjonen av vanlig melkesjokolade, men det inneholder dessverre veldig mye karber: 100 g helmelkspulver gir 500 kcal og inneholder ca 25 g protein, 37 g karbohydrat og 28 g fett. (Opplysninger hentet fra melk.no)
Jeg har tenkt til å prøve å "spe" ut sjokoladen med litt mandelmel + at jeg bytter ut mye av kakaosmøret med Cocosa Pure (jeg liker ikke smaken av hjemmelaget sjokolade laget bare på kakaomasse og kakaosmør - det blir for sterkt):)

Trulte67 05-06-10 19:34

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?
 
den mørke sjokoladen får en helt annen smak om du drysser litt havsalt på før den stivner........

Lisbeth 06-06-10 11:51

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?
 
Var på miljøfestivalen i går hvor økosjokolade hadde stand. Spurte de, og de foreslo også tørrmelk, men da blir det fryktelig mange karber :(

De foreslo 100g kakaomasse, 50g kakaosmør, 40g søtning og 40g tørrmelk... dvs at tørrmelka gir 14g karbo..

Alyssa 19-06-10 13:42

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth (Innlegg 886716)

De foreslo 100g kakaomasse, 50g kakaosmør, 40g søtning og 40g tørrmelk...

Nå har jeg prøvd dette, og etter min mening går du ikke glipp av noe ...
Det ble veldig langt fra melkesjokolade, den sterke kakaosmaken forsvant ikke, og konsistensen ble som hard sjokoladeglasur.

Lisbeth 19-06-10 15:27

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?
 
Jeg har også prøvd det.. og sjokoladen gikk rett i søpla.. også prøvde jeg med litt proteinpulver med vaniljesmak, og den gikk samme veien.. :(

svar 23-05-14 15:27

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?
 
Prøvde meg nå med:
100g kakaosmør
40g kakomasse
40g melkepulver
10dråper stevia med karamellsmak

Så får vi se hvordan det blir

svar 23-05-14 16:33

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?
 
Ble ikke så ille, men veldig kornete, mest sansynelig for mye melkepulver.
Denne går til omsmelting tenker jeg.

Yrla 23-05-14 23:35

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?
 
jeg har brukt soyamelk og bittelitt proteinpulver. men smaken er ikke fantastisk. med fløte blir det nok bedre.

amritam 24-05-14 00:00

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?
 
Det blir jo ikke akkurat melkesjokolade, men mer kakaosmør i forhold til kakaomasse gjør den jo lysere.

svar 24-05-14 00:16

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?
 
Yrla: jeg har lest noe om at blander man fløte og kakaomase blir litt spesiell konsistens, men skal prøve det også.

j88 24-05-14 07:52

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?
 
jeg bruker kakaosmø og kakaopulver og litt mandel eller chasew smør, den blir relativ lys og god


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no