Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Hvordan få fløten tykk? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47880)

Bokhylle 15-09-11 21:01

Hvordan få fløten tykk?
 
Lagde aubergine-grateng i dag. Smakte veldig godt, men som alltid får jeg ikke fløten tykk. Det står i oppskriften at man skal koke fløtesausen inntil den tykner, men jeg skjønner ikke helt, for det skjer jo aldri? Etter å ha kokt en stund er den jo fortsatt like tynn som den var i starten.

Hva gjør jeg galt?

Photobscura 15-09-11 21:16

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Hvilken fløte bruker du?

Jabba 15-09-11 21:16

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Dette er mitt problem også....uansett hvor lenge jeg koker den så tykner den aldri. Nå jukser jeg med kremost eller JBKM...

Bokhylle 15-09-11 21:20

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1208507)
Hvilken fløte bruker du?

Jeg bruker kremfløte, den oransje. Veksler litt mellom Tine og Q.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1208508)
Dette er mitt problem også....uansett hvor lenge jeg koker den så tykner den aldri. Nå jukser jeg med kremost eller JBKM...

Godt å høre at det ikke bare er meg :p Lasagne og gratenger blir alltid så veldig vannete. Og i denne gratengen hadde jeg jo til og med blåmuggost i fløtesausen!

Å jukse med johanneskjernebrødmel var lurt. Jeg har ikke det, men jeg har xanthamgummi fra iHerb, som visstnok er mer eller mindre det samme?

Photobscura 15-09-11 21:23

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Nå er det en evighet siden jeg har kokt kremfløte, men jeg mener da bestemt at det fint går an å få den tykk uten ost eller jbkm, men at det tar tid, for væsken må koke inn.

Bokhylle 15-09-11 21:25

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1208514)
Nå er det en evighet siden jeg har kokt kremfløte, men jeg mener da bestemt at det fint går an å få den tykk uten ost eller jbkm, men at det tar tid, for væsken må koke inn.

Husker du sånn omtrentlig hvor lang tid det er snakk om? 10 minutter eller 30 liksom? Og småkoking eller mer skikkelig koking?

Photobscura 15-09-11 21:26

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tonje! (Innlegg 1208516)
Husker du sånn omtrentlig hvor lang tid det er snakk om? 10 minutter eller 30 liksom? Og småkoking eller mer skikkelig koking?

Nej ... :flau: Håper det kommer en kunnig husmor inn i stedet. Jeg tåler ikke fløte en gang, så jeg er ganske unyttig. :p

mysil 15-09-11 21:31

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Jeg får heller ikke kremfløta tjukk, men matfløte tjukner lett :)

Gerd 15-09-11 21:34

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
I vertfall 30 minutter :ja: Oppimot 45 min også, allt etter hvor tykk du vil ha den :ja:

Sanney 15-09-11 21:35

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
må nok koke hvertfall 20-30 min, tar en halv evighet. men ikke for høy varme, da blir det bare skum :p

Nerthus 15-09-11 21:39

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tonje! (Innlegg 1208493)
Lagde aubergine-grateng i dag. Smakte veldig godt, men som alltid får jeg ikke fløten tykk. Det står i oppskriften at man skal koke fløtesausen inntil den tykner, men jeg skjønner ikke helt, for det skjer jo aldri? Etter å ha kokt en stund er den jo fortsatt like tynn som den var i starten.

Hva gjør jeg galt?

Husk at det er mye vann i auberginen som sikkert hjelper på å vanne ut fløten :)

Bokhylle 15-09-11 21:49

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Takk for svar, da skjønner jeg at jeg nok har vært litt for utålmodig med fløtekokingen :p Også får jeg heller prøve matfløte neste gang.

Nerthus: Kan hende det, men auberginene var jo stekt i skiver i ovnen en god stund først da, forsvinner ikke da mye av væsken? Og fløten var flytende allerede før jeg helte den over i formen sammen med auberginene.

Photobscura 15-09-11 21:49

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Huff, ikke bruk matfløte, bare vær litt mer tålmodig. ;)

Bokhylle 15-09-11 21:56

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Er ikke matfløte noe bra? Jeg er litt ny i fløteverden ser du :p

Forresten, det er så genialt å kunne spørre om sånt her inne og få svar samme kveld. Superkjekt :D

smgj 15-09-11 22:06

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Matfløte har mindre fett og vil ikke tykne på samme måte - kremfløte eller CF/seterrømme er tykkest raskest (men CF/seterrømme blir syrlig da).

Er du utålmodig kan du trekke gryta av varmen og slå oppi et egg. (Men da må det ha kjølt ned en del på forhånd - ellers får du eggerøre i fløten... :D)

Cassiopeia 15-09-11 22:25

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Kanskje du rett og slett skal bruke Mascarpone i sausen?
Mascarpone er svindyrt i butikken, men lett som en plett å lage sjøl.

Varm opp en kartong kremfløte (evt CF eller rømme) til ca nitti grader. Den skal ikke koke, men nesten.
Når fløten er varm har du oppi ei god spiseskje med sitronsaft (helst friskpressa), og fortsetter å varme den (uten å koke) til fløten er så tjukk at den dekker undersida på ei skje. Dypp skjea i fløten og snu den med undersida opp. Når den er så tjukk at den blir liggende som et hvitt lag er det nok.

Sett fløten til side og la den kjølne litt.

I mellomtida legger du et gullende rent, fuktig kjøkkenhåndkle over et dørslag eller ei sil (kan være lurt å koke kledet). Hell fløten over i kledet, og la det renne av i opptil 12 timer/over natta. Jeg setter sila over en bolle og setter hele stasen i kjøleskapet når det har fått renne av ei stund.

NAM!

Bokhylle 18-09-11 18:48

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Takk for alle råd og tips!

Lagde lasagne i dag (eller rettere sagt lager, den er i ovnen nå), og brukte tipset om å la kremfløten koke leeenge. Den kokte vel faktisk i nesten en time. Hadde også oppi litt blåmuggost. Og da ble den jaggu tykk til slutt! Selv om det tok sin tid. Så tusen takk, nå vet jeg hva som må til for å få den til å tykne skikkelig - rett og slett en god dose tålmodighet :) Og litt påpasselighet for å hindre fløten i å koke over.

Ego 18-09-11 21:11

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Jeg bruker jbkm, funker bra det og trenger ikke koke sammen med fløten en evighet! Brukte dette blant annet til kyllinggryte og fløtegrøt i helgen. Var litt redd for bismak, men merket ikke noe til det :D

Kitt 18-09-11 21:45

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Blir ikke bismak for min del, bare en ekkel, glatt, nesten slimete konsistens noen av oss bare ikke fikser!:p

Klara 18-09-11 21:51

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Topp tips ang Mascarpone, Cassiopeia, det er jo en av de beste tingene i hele verden!

Hamster59 18-09-11 22:40

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Åpna en fløtepakke idag som var datert 09.09. Den smakte helt OK, men den var mye tykkere i konsistensen. Kanskje et tips er å bruke fløte som har stått (uåpna) over datoen. Den jeg åpna, ble piska og brukt i ei kake, og den kommer til å bli spist opp i løpet av et par dager.

Klara 18-09-11 23:06

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Fettet flyter jo opp, så du fikk kanskje den tykkeste delen av fløten?

Hvis man bruker hele boksen er det nok best å bare koke ut vannet ;)

Noenkiloformye 20-09-11 12:19

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1210803)
Blir ikke bismak for min del, bare en ekkel, glatt, nesten slimete konsistens noen av oss bare ikke fikser!:p

Prøvde Fiberhusk med det resultatet. Kastet hele greia, den var ekkel.... :o

AntoniaM 20-09-11 12:41

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Innkokinga går raskere med en vid kjele. Hvis du ikke skal lage så mye kan det rett å slett være lurt å bruke steikepanna. Da blir overflata vannet skal fordampe fra relativt stor i forhold til massen.

Brokkoli 20-09-11 15:15

Sv: Hvordan få fløten tykk?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia (Innlegg 1208649)
Kanskje du rett og slett skal bruke Mascarpone i sausen?
Mascarpone er svindyrt i butikken, men lett som en plett å lage sjøl.

Varm opp en kartong kremfløte (evt CF eller rømme) til ca nitti grader. Den skal ikke koke, men nesten.
Når fløten er varm har du oppi ei god spiseskje med sitronsaft (helst friskpressa), og fortsetter å varme den (uten å koke) til fløten er så tjukk at den dekker undersida på ei skje. Dypp skjea i fløten og snu den med undersida opp. Når den er så tjukk at den blir liggende som et hvitt lag er det nok.

Sett fløten til side og la den kjølne litt.

I mellomtida legger du et gullende rent, fuktig kjøkkenhåndkle over et dørslag eller ei sil (kan være lurt å koke kledet). Hell fløten over i kledet, og la det renne av i opptil 12 timer/over natta. Jeg setter sila over en bolle og setter hele stasen i kjøleskapet når det har fått renne av ei stund.

NAM!

GENIALT. Jeg elsker jo å bruke marscarpone i sauser.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no