Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Sukkerfritt sjokolade? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32632)

Mimosaen 08-04-10 18:27

Sukkerfritt sjokolade?
 
Har kommet over en sjokolade på Meny. Produsent er "Sukkerfritt" og de hadde i forskjellige varianter.

På innhold står det;
Protein 6 g,
Karbohydrater 56 g (hvorav 6 g sukkerarter og 49 g sukkeralkoholer)
Fett 33.5 g

Søtstoffet heter Maltitol.

Er denne grei å spise?

Georgine 08-04-10 18:41

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Det er den, men maltitol kan gjøre magen din veldig, veldig, veldig rar! :)

Mimosaen 08-04-10 18:43

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Ja, det står at den kan ha en lakserende effekt! ;)

Jeg synes ikke de var fantastisk gode, men det er et alternativ når sjokoladehungeren er for stor!

Jean1986 29-08-13 14:10

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Æsj! Smakte på de i dag, og det smakte pyton!

stinei 30-08-13 09:39

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Vi spiser det innimellom. Jeg syns heller ikke de er veldig gode, men det er egentlig greit for da spiser jeg ikke mye og hungrer ikke på mer :-) Får litt luft i magen av de, men går fort over.

Torkil 03-09-13 09:21

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mimosaen (Innlegg 859779)
Har kommet over en sjokolade på Meny. Produsent er "Sukkerfritt" og de hadde i forskjellige varianter.

På innhold står det;
Protein 6 g,
Karbohydrater 56 g (hvorav 6 g sukkerarter og 49 g sukkeralkoholer)
Fett 33.5 g

Søtstoffet heter Maltitol.

Er denne grei å spise?

Hei
Dette betyr at det er 6 gram KH/100 gram som du må regne med. Og 49 gram maltitol som kan gi mageknip,diarre og luftsmerter (disse regnes ikke med). Hvor det siste gram KH er blitt av vet jeg ikke (49+6 =55) ;)

Jeg anbefaler man benytter ketolysekuren til å kvitte seg med sin sjokoladeavhengighet. :) Det gjør vektstabiliseringen etter slankekuren lettere om man er kvitt sukkerhunger og sjokomani

Vennlig Hilsen
Torkil

Metal_Barbie 03-09-13 10:36

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Er bedre å kjøpe de med stevia på helsekost ivertfall:) De får man ikke like mye luft av. Jeg har nesten ikke behov for sånt nå som jeg går på ketolyse,men hvis jeg føler for litt på en lørdag er det nok med noen ruter med en slik mørk cavalier med stevia:)
Dessuten lønner det seg ikke for lommeboken å spise store mengder heller,de er steike dyre:P

Antoinette6 07-09-13 10:24

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Cloetta melkesjokolade uten sukker smaker som Freia melkesjokolade! Helt sant.

Et par ruter til kaffen går greit.

Men jeg er enig med Torkil her, - KUTT sjokoladen og søtsuget forsvinner. Banna bein !

:heia:

Photobscura 07-09-13 17:12

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Metal_Barbie (Innlegg 1456950)
Er bedre å kjøpe de med stevia på helsekost ivertfall:) De får man ikke like mye luft av. Jeg har nesten ikke behov for sånt nå som jeg går på ketolyse,men hvis jeg føler for litt på en lørdag er det nok med noen ruter med en slik mørk cavalier med stevia:)

Disse har jeg aldri blitt helt klok på! Melkesjokoladene ser jo ut til å være stappfulle av laktose?!

Imse 08-09-13 11:30

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1457526)
Disse har jeg aldri blitt helt klok på! Melkesjokoladene ser jo ut til å være stappfulle av laktose?!

Hadde vel ikke vært melkesjokolade uten laktose.... Holder meg til mørk sjokolade og bare litt.

Photobscura 08-09-13 11:31

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1457616)
Hadde vel ikke vært melkesjokolade uten laktose.... Holder meg til mørk sjokolade og bare litt.

Men jeg har aldri sett at noen andre sukkerfrie sjokolader har SÅ mye laktose! Da snakker jeg ikke om det som forekommer naturlig melka. Mulig jeg har misforstått noe, men jeg forsøkte så godt det lot seg gjøre å tolke innholdsfortegnelsen og næringsinnholdet, og det ser nesten ut til at laktose har blitt brukt som søtningsmiddel sammen med stevia?!

Imse 08-09-13 11:35

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1457617)
Men jeg har aldri sett at noen andre sukkerfrie sjokolader har SÅ mye laktose! Da snakker jeg ikke om det som forekommer naturlig melka. Mulig jeg har misforstått noe, men jeg forsøkte så godt det lot seg gjøre å tolke innholdsfortegnelsen og næringsinnholdet, og det ser nesten ut til at laktose har blitt brukt som søtningsmiddel sammen med stevia?!

Hm, skjønner. Jeg har ikke studert de så nøye at jeg har sammenlignet. Melkesjokolade=løs mage på meg.

Photobscura 08-09-13 11:41

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1457618)
Hm, skjønner. Jeg har ikke studert de så nøye at jeg har sammenlignet. Melkesjokolade=løs mage på meg.

Ja, sukkerfritt gir konsekvenser uansett for meg også. Men en sjelden gang vil jeg ha melkesjokolade, og da spiser jeg melkesjokolade. Men det må være sukkerfritt for konsekvensene av sukker er langt verre en noen timer med luft i magen, og da er det kjipt om noen skjuler seg bak å være sukkerfri, men likevel har masse melkesukker. Om jeg ikke har misforstått helt, da. Jeg foretrakk de gamle med maltitol, skal jeg være ærlig, da vet jeg i alle fall hva jeg får, og at ikke blodsukkeret mitt reagerer (selv om jeg vet det gjør det hos noen). Og så går jo Cavaliér Sukkerfritt sine sjokolader en høy gang. Det blir som å sammenligne en god whisky med hjemmebrent. :p

Imse 08-09-13 11:59

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Helt enig at cavalier er best. Sukkerfritt sine smaker ikke kvalitetssjokolade.

Rin 08-09-13 12:40

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Jeg synes de nye stevia-søtede sukkerfrittsjokoladeplatene smaker mye bedre enn de gamle. :)

Photobscura 08-09-13 12:45

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Har Sukkerfritt begynt med stevia? Så lenge siden jeg så mye har sett på et produkt fra dem, så dette har jeg ikke fått med meg. :)

Moogie 09-09-13 14:05

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Maltitol blir brutt ned til bla glukose i kroppen og vil gi økt blodsukker, dog en del langsommere enn sukker. Så egentlig bør man regne med alle grammene av maltitol i sjokoladen. Og da er det jo ingen fordeler med å spise den. Eneste at maltitol vil ikke gi noe invirkning på tenner da den spaltes ikke i munnen.

Photobscura 09-09-13 14:09

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1457835)
Maltitol blir brutt ned til bla glukose i kroppen og vil gi økt blodsukker, dog en del langsommere enn sukker. Så egentlig bør man regne med alle grammene av maltitol i sjokoladen. Og da er det jo ingen fordeler med å spise den. Eneste at maltitol vil ikke gi noe invirkning på tenner da den spaltes ikke i munnen.

Derom strides de lærde. Selv har jeg målt blodsukker over timer etter inntak av sjokolade søtet med maltitol, og det økte ikke nevneverdig. Har aldri hatt noen problemer med maltitol, annet enn at det går utover magen, men det er jo en bivirkning jeg tar høyde for. :)

Moogie 09-09-13 15:01

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1457836)
Derom strides de lærde. Selv har jeg målt blodsukker over timer etter inntak av sjokolade søtet med maltitol, og det økte ikke nevneverdig. Har aldri hatt noen problemer med maltitol, annet enn at det går utover magen, men det er jo en bivirkning jeg tar høyde for. :)

Det er jo ikke helt sikkert man klarer å måle effekten, sånn sett. Når det er 56 g på 100 g sjokolade. Tviler på at noen spiser en hel plate. Kanskje 1/4 del? og da får man i seg 14 g med karbo. Ren sukker ville ha gitt noe blodsukkersving ganske raskt, men maltitol brytes langsomt ned slik at kroppen takler glukosen helt fint (som oftest) og blodsukkeret trenger jo ikke å stige til vers noe nevneverdig. Men maltitol blir brudt ned av kroppen i motsetning av f.eks. erytriol. Det var det som var poenget mitt. :)

TrillTrall 09-09-13 15:07

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1457646)
Har Sukkerfritt begynt med stevia? Så lenge siden jeg så mye har sett på et produkt fra dem, så dette har jeg ikke fått med meg. :)

De smaker pjuk.

Photobscura 09-09-13 17:07

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1457841)
Det er jo ikke helt sikkert man klarer å måle effekten, sånn sett. Når det er 56 g på 100 g sjokolade. Tviler på at noen spiser en hel plate. Kanskje 1/4 del? og da får man i seg 14 g med karbo. Ren sukker ville ha gitt noe blodsukkersving ganske raskt, men maltitol brytes langsomt ned slik at kroppen takler glukosen helt fint (som oftest) og blodsukkeret trenger jo ikke å stige til vers noe nevneverdig. Men maltitol blir brudt ned av kroppen i motsetning av f.eks. erytriol. Det var det som var poenget mitt. :)

Tro meg, enkelte (host ... som meg :cool:) kan fint klare å spise en hel plate! Poenget mitt er at folk ser ut til å metablisere en del sukkeralkoholer forskjellig, og jeg reagerer altså knapt nok på maltitol. Jeg er insulinresistent og har innmari følsomt blodsukker. Og jeg har god trening i å måle blodsukkeret. :)

Georgine 09-09-13 22:01

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1457842)
De smaker pjuk.

Spiller ingen rolle hva de smaker for min del, det er jo sjokolade. :lol:

TrillTrall 09-09-13 22:05

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 1457885)
Spiller ingen rolle hva de smaker for min del, det er jo sjokolade. :lol:

Den der gugga fra Sukkerfritt smaker ikke sjokolade i det hele tatt synes jeg, den smaker bare kaldt og ekkelt til tross for at den er søtet med stevia.

TrillTrall 09-09-13 22:08

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1457858)
Tro meg, enkelte (host ... som meg :cool:) kan fint klare å spise en hel plate! Poenget mitt er at folk ser ut til å metablisere en del sukkeralkoholer forskjellig, og jeg reagerer altså knapt nok på maltitol. Jeg er insulinresistent og har innmari følsomt blodsukker. Og jeg har god trening i å måle blodsukkeret. :)

100 g sjokolade er ikke noe problem å trøkke nedpå nei...

Hørte en gang om en lege som kom noe bestyrtet ut til sine kvinnelige legesekretærer og utbrøt at en av hans pasienter hadde fortalt at hun hadde spist en 200 grams sjokoladeplate på en gang. Ingen av kvinnene løftet et øyebryn... ;)

Photobscura 09-09-13 22:28

Sv: Sukkerfritt sjokolade?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1457888)
100 g sjokolade er ikke noe problem å trøkke nedpå nei...

Hørte en gang om en lege som kom noe bestyrtet ut til sine kvinnelige legesekretærer og utbrøt at en av hans pasienter hadde fortalt at hun hadde spist en 200 grams sjokoladeplate på en gang. Ingen av kvinnene løftet et øyebryn... ;)

:lol:
Jeg er ikke noe utpreget godterimenneske ellers, men sjokolade ... Der må jeg holde meg selv i skjorta ... :o


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no