Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Hva er DINE partystoppere? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42411)

Kanskje 28-03-11 14:27

Hva er DINE partystoppere?
 
Jeg må gå litt inn i dietten min, og se hva som kan være årsak til at jeg står stille uke etter uke. men noen ting er vanskelige å kutte ut, som fløte, ost og søtning ....

Hva har du måttet unngå/ta bort?

Hva er partystoppere for DEG?

Anitamor1212 28-03-11 14:32

Sv: Hva er DINE partystoppere??
 
Alt jeg baker av brøderstatning og knekkebrød.
Cola Zero er også partystopper for meg. Og kunstig søtning.

Charlott 28-03-11 14:33

Sv: Hva er DINE partystoppere??
 
Fløte, rømme, Creme Fraiche og Cottage Cheese...

Kanskje 28-03-11 15:57

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Sukk, det er vel kanskje de tingene jeg også må kutte bort. :(

Rin 28-03-11 16:23

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Mine største partystoppere er:

1. sykdom/smerte
2. STRESS.

:cool:

Jeg har forsøksvis meieriproduktfrie perioder, men det er fordi jeg tester meg frem og prøver å finne ut om jeg reagerer med mer betennelser etc på meieriprodukter - ikke fordi det stopper vektnedgangen min, egentlig. Men jeg unngår å bruke for mye fløte, fordi jeg merker at det får meg til å spise mye mer enn jeg trenger, og jeg unngår alle brøderstatninger, siden de gir meg mage-ubehag. (Pannekaker og sånt av nøtter/kokos går fint.)

Festina lente 28-03-11 17:35

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Ikke akkurat partystopper, men manglende trim er visst "dødaren" for min vektnedgang....

Hater å måtte innrømme det, for trim er det jeg er aller minst flink til - men det er vel en grunn til at kiloene kom på i utgangspunktet:o

Mithila 28-03-11 17:48

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Festina lente (Innlegg 1068639)
Ikke akkurat partystopper, men manglende trim er visst "dødaren" for min vektnedgang....

Hater å måtte innrømme det, for trim er det jeg er aller minst flink til - men det er vel en grunn til at kiloene kom på i utgangspunktet:o

Jepp, signerer denne! Har nettopp tatt vekk fløyte, rømme og CF frå kostholdet, får sjå om det hjelper på.

tattoogl 28-03-11 18:04

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Ingenting.. :d

Kanskje 28-03-11 19:50

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Er vel ikke flink nok å trimme jeg heller, og det er vel kanskje et problem

rava 28-03-11 19:51

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
For meg er det alle former for brøderstatninger OG Stress/for lite søvn...

ccgirl1982 28-03-11 20:51

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Fløte, maltitol, stress, for lite vann:rolleyes:

kthnk 29-03-11 09:36

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Dere som kutter/har kuttet ut meieriprodukter: kutter dere meierismør også?

Jeg syns det går litt trått, selv om det har gått med museskritt i riktig retning, og vil gjerne prøve å maksimere vektnedgangen hvis jeg kan det. Tenker derfor og kutte alt annet enn rent kjøtt/fisk, egg og grønnsaker, og kutte alle meieriprodukter, bakeprodukter som muffins/vafler ol, brøderstatninger m nøtter og frø og all kunstig søtning. Håper imidlertid i det lengste å kunne beholde smøret, da det gjør matlagingen lettere og setter mer smak. Er også lettere å få i seg nok fett da. Har et lite innebygget problem med oljer...:(

Georgine 29-03-11 09:56

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Fløte, brøderstatninger og for lite fett.

Nicpins 29-03-11 11:20

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Brøderstatninger, for lite fett og for lite vann.
Dessuten nøtter, frø, bær og tomater.

Etherena 29-03-11 11:48

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
------

Tirililltove 30-03-11 10:24

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
For mange måltider, spise bare når jeg er sulten og stoppe før overlegg. Spiser nå 2 til 3 måltid pr dag.

Behøver ikke spise hele tiden da denne maten metter.

Tirililltove 30-03-11 10:35

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tirililltove (Innlegg 1070183)
For mange måltider, spise bare når jeg er sulten og stoppe før overlegg. Spiser nå 2 til 3 måltid pr dag.

Behøver ikke spise hele tiden da denne maten metter.

Og holder blodsukkeret stabilt.

Nicpins 30-03-11 11:48

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av *NuNu* (Innlegg 1069324)
Ingenting. Hvis jeg står stille i perioder, noe jeg har gjort i det siste, så har jeg funnet ut at det beste er rett og slett å spise litt mindre. Da løsner det som regel raskt igjen. Har tenkt mye på partystoppere etc. men funnet ut at det blir mye styr å luke ut flere av de ingrediensene som vi bruker mye av i kostholdet som f.eks cf, rømme, fløte... jeg velger heller å spise mindre av alt, og det hjelper alltid.

Ja, jeg tror det er riktig til en viss grad at det rett og slett hjelper å spise mindre. Ettersom vi mister mange kilo så TRENGER kroppen etter hvert mindre mat. En kropp som veier 70 kilo trenger ikke like mye energi som en kropp som veier 100 kilo og drasser rundt på all den ekstra vekten hele dagen. Etter som man blir lettere er det antakelig naturlig at man spiser mindre også.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nicpins (Innlegg 1069284)
Brøderstatninger, for lite fett og for lite vann.
Dessuten nøtter, frø, bær og tomater.

Problemet mitt med disse "partystopperne" som jeg nevnte er at de får meg til å spise MER/bli mer eller fortere sulten. Ergo kødder de med blodsukkeret mitt på et eller annet vis. Og når disse matvarene får meg til å bli fortere sulten så får de meg til å spise mer. Derfor synes jeg det er nyttig å luke ut disse matvarene. Jeg KLARER rett og slett ikke å spise mindre hvis jeg spiser ting som gjør meg fortere sulten og fysen :)

kthnk 30-03-11 12:50

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nicpins (Innlegg 1070267)
Problemet mitt med disse "partystopperne" som jeg nevnte er at de får meg til å spise MER/bli mer eller fortere sulten. Ergo kødder de med blodsukkeret mitt på et eller annet vis. Og når disse matvarene får meg til å bli fortere sulten så får de meg til å spise mer. Derfor synes jeg det er nyttig å luke ut disse matvarene. Jeg KLARER rett og slett ikke å spise mindre hvis jeg spiser ting som gjør meg fortere sulten og fysen :)

Så du mener at det ikke er partystopperne i seg selv som hindrer deg, men de gjør at du spiser mer og dermed ikke går ned like fort, evt stopper opp?

Jeg har filosofert litt på det der selv, siden jeg er på uke 5 nå (neida, jeg er ikke så erfaren enda :)) og har stått litt stille i det siste. Jeg lurer på om jeg kanskje, mer el mindre ubevisst, spiser litt mer og er litt mindre "nøye" nå enn jeg var i starten. Og kanskje er det er derfor det stopper litt opp...? Jeg følger ketolysereglene fremdeles, for all del. Men i starten var jeg supernøye på alt jeg fikk i meg, og jeg spiste også mindre enn jeg gjør nå. Nå ligger jeg på 16-1800 kcal pr dag, mens jeg i starten lå på rundt 1200-1300. Det er lite, men jeg var mett dagen lang og hadde riktig prosentvis fordeling. Nå med litt mer kcal er jeg på grensen til overmett, men økte på fordi jeg fikk tilbakemelding om at 12-1300 var for lavt.

Har også etterhvert lest mye her inne og prøvd mange oppskrifter, både på søtsaker og snacks og diverse erstatninger, dermed har det blitt mye av både av melerstatninger og sukkererstatninger, og kanskje mengden mat dermed har økt litt også uten at jeg tenker over det...?

Noen andre som har gjort seg noen tanker om dette? :)
Kan en mulig grunn til at det stopper opp etter en stund være at man ubevisst etterhvert spiser litt mer og/eller blir litt mindre nøye...? :rolleyes:
Og kanskje ikke søtningen el brøderstatningen i seg selv...?

sigboh 30-03-11 13:23

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Er vel ikke akkuratt en partystopper i samme forstand som andre ting, men mitt "problem" er at jeg er ofte på fest og drikker en del. Holder meg såklart bare til ren vodka og sukkerfritt blandevann, men det er jo en kjent sak at vektnedgangen stopper opp en liten stund etter alkoholinntak :o
Fy skam meg.

HappyMe 30-03-11 15:33

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Dere som kutter ut fløte, hva erstatter dere det med?
Kan man bruke helmelk i stedet?

Nicpins 30-03-11 15:40

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kthnk (Innlegg 1070332)
Så du mener at det ikke er partystopperne i seg selv som hindrer deg, men de gjør at du spiser mer og dermed ikke går ned like fort, evt stopper opp?

Jeg vet sant å si ikke. En kombinasjon kanskje. :) Jeg har spist lavkarbo i over fire år nå, og er enda ikke sikker på hva som kom først av høna og egget i denne saken. Men noe er det jo. Og jeg vet at hvis jeg holder meg unna disse tingene, og kake-/brød-/melerstatninger spesielt, så går jeg ned i vekt. Og jeg vet at disse tingene kødder med sult/matlystfølelsen min.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kthnk (Innlegg 1070332)
Jeg har filosofert litt på det der selv, siden jeg er på uke 5 nå (neida, jeg er ikke så erfaren enda :)) og har stått litt stille i det siste. Jeg lurer på om jeg kanskje, mer el mindre ubevisst, spiser litt mer og er litt mindre "nøye" nå enn jeg var i starten. Og kanskje er det er derfor det stopper litt opp...? Jeg følger ketolysereglene fremdeles, for all del. Men i starten var jeg supernøye på alt jeg fikk i meg, og jeg spiste også mindre enn jeg gjør nå. Nå ligger jeg på 16-1800 kcal pr dag, mens jeg i starten lå på rundt 1200-1300. Det er lite, men jeg var mett dagen lang og hadde riktig prosentvis fordeling. Nå med litt mer kcal er jeg på grensen til overmett, men økte på fordi jeg fikk tilbakemelding om at 12-1300 var for lavt.

Har også etterhvert lest mye her inne og prøvd mange oppskrifter, både på søtsaker og snacks og diverse erstatninger, dermed har det blitt mye av både av melerstatninger og sukkererstatninger, og kanskje mengden mat dermed har økt litt også uten at jeg tenker over det...?

Noen andre som har gjort seg noen tanker om dette? Kan en mulig grunn til at det stopper opp etter en stund være at man ubevisst etterhvert spiser litt mer og/eller blir litt mindre nøye...? Og kanskje ikke søtningen el brøderstatningen i seg selv...?

Ja, nei, kanskje, jeg vet ikke... ;) Dette er så himla individuelt at man må bare eksperimentere på seg sjøl og sørge for å bli ekspert på EGEN kropp. Virkelig kjenne etter. Kjenne på ulike typer metthets- eller sultfølelse, lære seg å kjenne forskjell på sult og tørste, eller reell sult og fysing på noe. Ofte er man bare dehydrert når man fyser på karbo, fordi karbo i kroppen gjør at kroppen klarer å lagre store mengder vann i cellene...derfor prøver kroppen å kommandere oss (gjennom "fysing") til å spise karbo slik at den skal få lagret mer vann. Slike ting er viktige å ta med i betraktningen synes jeg. Derfor anbefaler vi ofte at folk bør prøve å drikke mer vann f.eks., slik at de slipper å bli så fysne.

Jeg velger ihvertfall å holde meg unna matvarer som jeg vet trigger en lyst eller et sug i kroppen min som JEG ikke klarer å kontrollere. Da er det ofte et tegn på at det er en matvare som ikke er bra for MEG. Men som sagt; himla individuelt dette. Må finne ut sjæl. :)

Catwoman 30-03-11 16:05

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
Min værste partystopper er å stresse med partystoppere.... :rolleyes:;)

kiril 30-03-11 16:13

Sv: Hva er DINE partystoppere?
 
tror egentlig ikke jeg har noen partystoppere, men merker vekta går sakte når jeg ikke er flink med fett mengden...


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no