Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Lones kokosvafler (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33423)

loone 06-05-10 20:33

Lones kokosvafler
 
Idag prøvde jeg noe nytt. Eller, det er i alle fall nytt for meg. Har ikke funnet noe tilsvarende inne på forumet. Så tar sjansen på å legge ut oppskriften:D

Lones kokosvafler:
1. boks kokosmelk (Santa Maria - 400 g)
3 egg
Litt kruskakli
Salt
Kardemomme
1/2 - 1 ts bakepulver
1/2 ts JBK

Bland alle ingrediensene og la røra stå å svelle i 5 minutter. Bør stekes på litt lavere varme og i litt lengre tid enn vanlig vafler.

Totalt i røra er det mellom 6 og 7 kbh. Jeg tror jeg fikk rundt 16 tynne vafler ut av den.

Men det BESTE er at den er fri for meieriprodukter!

Slik ble mine herligheter seendes ut:
http://bloggfiler.no/loonesverden.bl...3156948139.jpg


Hadde store ambisjoner om å spise alle tre platene på tallerknen, men det sa stopp etter 1 og nesten en halv. Hunden sa ikke nei tak til restene:D

Momse 06-05-10 20:46

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Disse skal jeg prøve i helgen ;)
Passer perfekt nå når jeg må unngå melkeprodukter de neste 2 mnd!

Lagde vanlige vafler forrige helg der jeg byttet ut melken med kokosmelk og vann + at jeg hadde litt kokosmasse i, kjempegode, men selvfølgelig heeeelt ulovlig siden det var hvetemel i de...:o

blåbær 06-05-10 20:50

Sv: Lones kokosvafler <3
 
At jeg ikke har tenkt på det! Det skal prøves i morgen! Frokost hvis jeg rekker det :)

Marianne2 06-05-10 22:14

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Dette så kjempedeilig ut!! Skal prøve det til helgen :) takk for tipset !
Spiser du de som de er eller har du noe over?

loone 06-05-10 22:31

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marianne2 (Innlegg 873468)
Dette så kjempedeilig ut!! Skal prøve det til helgen :) takk for tipset !
Spiser du de som de er eller har du noe over?

Jo, bare hyggelig! Man må dele det man har syns nå jeg:D
Spiste de bare med smør på jeg, men er sikkert kjempegodt med rørte bær eller litt reven sjokolade over :sikle:
Uten kardemomme og med litt krydder kan det jo sikkert brukes som vafel-lefser til ymse fyll; taco, enchiladas osv. Tenker det blir det neste å prøve:D

Veggpryd 06-05-10 22:42

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Denne skal absolutt prøves! Vafler er godt :)

PS: Hvor mye er litt kruskakli? En klype, en neve eller en kopp...? :o

Elizabethcita 06-05-10 22:54

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Denne må prøves... :)

loone 06-05-10 22:55

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Ja, vafler er virkelig snadder:D
Tjaa, rundt 2 ss tenker jeg. Greit med bittelitt tyggemotstand:geip:

Momse 07-05-10 11:05

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Eeehm..hvor stor boks med kokoselk brukte du..?
Jeg prøvde nå med 400ml, det ble FLYYYYTENDE :eek:
Funket IKKE å steike vafer med, hehe!
Ble mye gris, og strømmen gikk :eek: Kanskje det ble for flytende for vaffeljernet :confused:

Iallefall har jeg ikke gitt opp røren, for den lukter såååå godt (Tom for kardemomme, brukte litt..masse...kanel istedenfor).
Nå står den i en paiform i ovnen! Tilsatte litt mer kruskakli og litt kokosmasse også....

*venter*

Momse 07-05-10 12:17

Sv: Lones kokosvafler <3
 
"Pannekakepaien" ble god, den ;)
Spiste litt med jordbærsyltetøy, og litt med blåbærsyltetøy :)
Men jeg kunne ønske jeg fikk til vaflene...Får prøve igjen en annen gang!

Her er bilder:
http://i625.photobucket.com/albums/t...iverse/045.jpghttp://i625.photobucket.com/albums/t...iverse/047.jpghttp://i625.photobucket.com/albums/t...iverse/046.jpg

loone 07-05-10 13:15

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Jeg brukte også 400 g. Santa Maria. Hvis den blei veldig flytende så kanskje det hjelper å putte i litt JBK eller fiberhusk? Jeg er veldig nybegynner på lavkarbobaking - og generell baking:p så er ikke flink til å skrive oppskrifter eller følge dem:p

Men, uff. Det hørtest ikke helt enkelt ut når strømmen gikk:p Håper du får det til nestegang da:D Pannekakepaien så jo utrolig god ut :D

Momse 07-05-10 14:29

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Hmm...men ble din veeeeldig tynn også?
Brukte en fra rema, Landlord tror jeg.
Jeg lot den svelle "lenge og vel", meeeneh....:veitikke:

Og pannekakepaien var veldig god, altså :D

blåbær 07-05-10 14:38

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Jeg har ikke vaffeljern, så jeg lagde pannekaker. De ble ganske gode. Brukte to egg og ca. halve boksen med kokosmelk, og fiberhusk i stedet for kli og jbkm, for det var det jeg hadde for hånden. Lagde røra i går kveld, så da jeg skulle steke i dag måtte jeg vanne den litt ut. Hadde ikke oppi noe kardemomme, men det skal jeg ha neste gang! Syns den ble ganske søt på tross av at jeg ikke hadde noe søtning oppi. Tenker jeg skal prøve to forskjellige varianter, en med kanel og kardemomme som en dessert, og kanskje med krydder i en slags asiavariant en gang. Lurer på om det kan bli godt!

loone 07-05-10 14:49

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Nei, den ble ganske tykk momse:)
Kanskje santamaria sin melk er tykkere enn landlord sin? Det er i alle fall 1 g. kbh pr. 100 i santamaria. Så, det er ikke ille med kbh i den, vet ikke hvordan landlord er?

Hørtest ikke dumt ut blåbær:) Jeg brukte også bare det jeg hadde for hånden. Nestegang skal jeg prøve din variant, se hva som smaker best:D Ja, det er jeg enig i. Deilig å ha noe som er søtt uten tilsatt søtning.

Du må si ifra hvordan de forskjellige variantene blir ettersom du prøver de da:D Jeg tenker, det må da være godt til kylling. Gratinert-kylling-vaffel klinger godt i mine ører! Tror jammen det skal prøves ut i løped av helgen:D

Momse 07-05-10 15:09

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Aha!!! Syns jo at denne var litt tynn... Landlord har 4,5 karber pr 100, og er 60% kokosmelk og 40% vann!!!!!
Prøve Santamaria neste gang, ja :D

Arnhild 07-05-10 15:14

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Takk for ny vaffeloppskrift!! Det får bli frokost i morra tenker jeg :)

Marianne2 08-05-10 09:21

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 873719)
Jeg har ikke vaffeljern, så jeg lagde pannekaker. De ble ganske gode. Brukte to egg og ca. halve boksen med kokosmelk, og fiberhusk i stedet for kli og jbkm, for det var det jeg hadde for hånden. Lagde røra i går kveld, så da jeg skulle steke i dag måtte jeg vanne den litt ut. Hadde ikke oppi noe kardemomme, men det skal jeg ha neste gang! Syns den ble ganske søt på tross av at jeg ikke hadde noe søtning oppi. Tenker jeg skal prøve to forskjellige varianter, en med kanel og kardemomme som en dessert, og kanskje med krydder i en slags asiavariant en gang. Lurer på om det kan bli godt!

Hei! Jeg lurer på hva dette "fiberhusk" er for noe? (rødme.. Er litt ny på dette her.. Fant ikke et rødmefjes å legge til engang ;) ) hvor får jeg kjøpt det?

M:)

blåbær 08-05-10 15:33

Sv: Lones kokosvafler <3
 
Det får du kjøpt på helsekost eller på f.eks. Meny-butikker. Det er malte psylliumfrø :)

blåbær 10-05-10 14:50

Sv: Lones kokosvafler
 
Prøvde disse med chili, hvitløk og koriander til lunsj i dag. (Sitter hjemme og skriver eksamensoppgave.) Det var veldig godt! Brukte kruskakli og jbkm i disse, og de ble litt porøse. Hadde tenkt å bruke dem som en slags wrap til kylling, men de brakk når jeg brettet dem, så neste gang tar jeg fiberhusk i.

loone 10-05-10 16:38

Sv: Lones kokosvafler
 
Å, det hørtest veldig godt ut:D
Sitter å forbreder meg til eksamner selv, så er litt ekstra motivasjon med noen gode "kosematpauser" syns nå jeg da.
Må få kjøpt meg fiberhusk når stipendet kommer! :D

Live77 30-05-10 00:31

Sv: Lones kokosvafler
 
Jeg prøvde denne for noen dager siden, og min ble helt UMULIG å steke. Satte seg kun fast i jernet. Prøvde til og med i stekepanne, men gikk ikke der heller. Jeg fulgte oppskriften helt og holdent. Brukte Santa Maria kokosmelk (ikke creamy) og tok 2 ss kruskakli som det står litt lenger ned i innlegget. Meeen....gikk ikke gitt.

loone 30-05-10 12:33

Sv: Lones kokosvafler
 
Så kjedelig!
Hmm, brukte du nok stekefett?
Jeg slet også veldig med å få de ut av vaffelhjernet, måtte lirke de forsiktig ut.
Kjedelig at det ikke gikk, for de smaker veldig godt:)

BredPitt 05-06-10 20:37

Sv: Lones kokosvafler
 
Hva er JBK ?

loone 05-06-10 20:52

Sv: Lones kokosvafler
 
Johannesbrødkjernemel :)
Fås kjøpt på helsekost

BredPitt 06-06-10 06:40

Sv: Lones kokosvafler
 
Takk....


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no