Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Fiskegrateng? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21084)

HøyOgMørk 26-08-08 14:08

Fiskegrateng?
 
Hei!

Jeg har en samboer som er veldig glad i hjemmelaget fiskegrateng, men er også på Atkins. Jeg har sett i andre meldinger her at det finnes oppskrifter på Atkins-vennlig fiskegrateng, men jeg har ikke funnet noen oppskrift. Noen som kan hjelpe? :)

Liidama 26-08-08 15:30

Sv: Fiskegrateng?
 
Jaaa!!!! Jeg også har lyst på fiskegrateng!! Det er det beste jeg vet. Noen som har en god lavkarbo oppskrift?

dingpot 26-08-08 22:06

Sv: Fiskegrateng?
 
Det må da vel gå an å oversette en vanlig oppskrift på et vis?
Skal vi eksperimentere litt? :p

Saus:
3 dl fløte
litt smør (eller mye om du vil)
joh.mel til jevning
salt
pepper
malt muskat
1 dl fiskekraft (eller buljong + vann)
3 egg

300-400 gram renset fisk
100 gram blomkål (istedenfor makaroni) eller evt kokte eggehvitter?
løk
Lollypopbrød - tørkede smuler??? Istedenfor griljermel. Eller tørket soyaproteinbrød?

Kok fisken og blomkålet, stek løken blank. Legg lagvis i ildfast form. Bland sammen alt til sausen (bland joh.melet ut i litt kaldt vann før du sper det i sausen) og kok opp. Helles over fisk/grønnsaker. Strø evt smuler på toppen, eller bruk ost? Inn i ovn i ca 15 minutt på 220 grader.

Kan ikke dette bli noe brukende av da? Skal jammen meg teste det jeg! :cool:

quebec 27-08-08 12:50

Sv: Fiskegrateng?
 
naaaam, høres knallgodt ut :)

Photobscura 27-08-08 12:57

Sv: Fiskegrateng?
 
Bruk sesamfrø i stedet for brødsmuler :)
Og om du koker kremfløte lenge nok, og lar den kjøle litt ned så blir den tykk av seg selv, så slipper du å jevne den. Man kan blande i noen skiver nøytral gulost, da blir den tykk fortere!

dingpot 27-08-08 16:02

Sv: Fiskegrateng?
 
Hehehehe. Vi begynner å nerme oss noe nå! :) Kjempelurt med sesamfrø istedenfor brødsmuler. Ang jevning så er det sikkert ikke nødvendig i det hele tatt, for det er jo masse egg i sausen også. De stivner jo sammen med fløten. Vi får bare teste. Rekker det ikke i dag, men kanskje i morgen.

Photobscura 27-08-08 16:22

Sv: Fiskegrateng?
 
Liker uansett ikke konsistensen fløtesausen får av JHBKMet, i grunn. Det er tusen andre fine bruksområder for den, men i kremfløten min kommer den aldri ;)

søt uten sukker 07-09-08 11:27

Sv: Fiskegrateng?
 
På toppen kan man også bruke knust bacongull.. Har ikke prøvd på fiskegrateng, men laget wienersnitzel med dette.. kan virkelig anbefales..:D

Photobscura 07-09-08 19:36

Sv: Fiskegrateng?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av søt uten sukker (Innlegg 530301)
På toppen kan man også bruke knust bacongull.. Har ikke prøvd på fiskegrateng, men laget wienersnitzel med dette.. kan virkelig anbefales..:D

Har en mistanke om at den kan bli litt blaut på gratengen? Mener noen her inne brukte det som garnityr på en form, og at det ble resultatet.
Men sprøstekt bacon i terninger må da bare bli helt fantastisk :D

Liidama 08-09-08 13:02

Sv: Fiskegrateng?
 
Jeg laget denne gratengen sist uke, men den ble ikke særlig god. Det er mulig jeg brukte litt for lite fløte og krydder, for gratengen smakte mer som en fiskeomelett. Litt smakløs og tørr. Det er også mulig at tre egg er litt i overkant og at man uansett bare bør bruke eggehviten. Stivpisket selvsagt. Vendes forsiktig inn. Jeg skal prøve det neste gang.

Runegutt 08-09-08 13:56

Sv: Fiskegrateng?
 
Sesamfrø er bra på fiskegratteng


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:17.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no