Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49001)

Mortil1 28-10-11 12:45

Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Jeg ELSKER pepperkaker! Billige, dyre, butikkjøpt og hjemmelagde. Nå ser jeg at de har kommet i butikken (allerede?!) og det erså hardt å stå i mot... I tillegg ligger nydelige små sjokoladedekte marsipangriser og roper på meg på vei til kassa! Det er så hardt og ikke løfte armen og putte det ned i handlevogna :o

Jeg ser det ligger oppskrifter på ulike lavkarbo marsipaner; noen som har testet ut noen av de?

Og pepperkaker? Finnes det noe lavkarboalternativer her? Pleeeeease?!
Julen blir hard uten...:(

arnakristin 28-10-11 12:54

Sv: Å neeeiii! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Hei,
Sjekk ut juletråden - Juleoppskrifter, mener jeg så noen erstatninger der, i alle fall på marsipan og mener også at noen har prøvd seg på noen pepperkakevarianter.

Kanutten 28-10-11 12:57

Sv: Å neeeiii! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mortil1 (Innlegg 1240568)
Jeg ELSKER pepperkaker! Billige, dyre, butikkjøpt og hjemmelagde. Nå ser jeg at de har kommet i butikken (allerede?!) og det erså hardt å stå i mot... I tillegg ligger nydelige små sjokoladedekte marsipangriser og roper på meg på vei til kassa! Det er så hardt og ikke løfte armen og putte det ned i handlevogna :o

Jeg ser det ligger oppskrifter på ulike lavkarbo marsipaner; noen som har testet ut noen av de?

Og pepperkaker? Finnes det noe lavkarboalternativer her? Pleeeeease?!
Julen blir hard uten...:(

:klem:

Jeg er så glad for at jeg ikke liker søtt. Bank i bordet.
Håper du klarer deg gjennom alle fristelsene.

TrillTrall 28-10-11 13:00

Sv: Å neeeiii! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mortil1 (Innlegg 1240568)
Jeg ser det ligger oppskrifter på ulike lavkarbo marsipaner; noen som har testet ut noen av de?

Jeg prøvde meg i fjor, må innrømme at jeg ikke gadd skolde mandlene, trodde ikke det skulle gjøre noen forskjell. Mener jeg brukte mandler, eggehvite og sukrinmelis. Ble ikke godt. Overhodet ikke. Dessuten mugnet det ganske fort også. :(

Rin 28-10-11 13:01

Sv: Å neeeiii! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
1 Vedlegg
Jeg testet denne pepperkakeoppskriften for en stund siden. Syntes det ble veldig godt, men det skal sies at jeg ikke kan huske sist jeg smakte ekte pepperkaker, så hvor forskjellig det evt er, vet jeg ikke. :o

jannesnuppa 28-10-11 13:07

Sv: Å neeeiii! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
På lavkarbobutikken her i kristiansand skulle de få inn pepperkaker til salg snart. Tror de har pepperkakedeig også. Gleder meg til å smake på de...

smgj 28-10-11 13:11

Sv: Å neeeiii! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Nei ... må innrømme at sjokolade er en mye verre fristelse enn både marsipan og pepperkaker for min del. Og godt er det siden mel gjør merkelige ting med kroppen min. :)

Imse 28-10-11 13:23

Sv: Å neeeiii! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1240592)
Jeg prøvde meg i fjor, må innrømme at jeg ikke gadd skolde mandlene, trodde ikke det skulle gjøre noen forskjell. Mener jeg brukte mandler, eggehvite og sukrinmelis. Ble ikke godt. Overhodet ikke. Dessuten mugnet det ganske fort også. :(

Det er i grunn hovedforskjellen på marsipan og mandelmasse( som du kan bake feks makriner av, eller kransestenger). Som du skjønte må man skolde mandlene..
Hjemmelaget marsipan er knallgodt! Men kransestenger med enden dyppet i mørk sjokolade er heller ikke å forakte!

Marina 28-10-11 13:28

Sv: Å neeeiii! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Jeg ELSKER pepperkaker, kakemenn, marsipan og sjokoladereckerter (tradisjon fra Bergen), og sliter også litt for tiden. Har klart å holde meg unna så langt (her har de vært i butikken 3-4uker allerede). Men jeg har vært flink å fine "erstatninger". Bringebær, jordbær og litt mørk sjokolade. I helgen laget jeg også marengs og vaniljekrem. Da føler jeg iallefall at jeg får noe godt.

Rin 28-10-11 13:29

Sv: Å neeeiii! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Åh, nå gleder jeg meg til hjemmebakte kransekake-stenger av sukrin/stevia igjen, jeg også. Aldri vært glad i marsipan, som er litt merkelig, siden jeg liker alt annet med mandler. :p

Imse 28-10-11 13:34

Sv: Å neeeiii! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1240654)
Åh, nå gleder jeg meg til hjemmebakte kransekake-stenger av sukrin/stevia igjen, jeg også. Aldri vært glad i marsipan, som er litt merkelig, siden jeg liker alt annet med mandler. :p

Her i huset elsker vi kransekake! Men jeg tror det ender med bare stenger. Ungene elsker bestemor sine med fruktose, så jeg tror ikke de bryr seg om det er sukrin i. Sukrin er det eneste søtstoffet i tillegg til stevia jeg lar de smake på. De spiser marsipan med stevia og 86% sjokolade og synes det er godt.

Mortil1 28-10-11 16:39

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Hvordan lager dere denne marsipanen da jenter? Skoldet og kvernede mandler og sukrinmelis og eggehviter? Hvor mye av hver? Duppe i 70% ja... Mmm...

Tenk om helsekosten får inn lavkarbopepperkaker?! Julen ser allerede lysere ut!

arnakristin 28-10-11 16:46

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mortil1 (Innlegg 1240726)
Hvordan lager dere denne marsipanen da jenter? Skoldet og kvernede mandler og sukrinmelis og eggehviter? Hvor mye av hver? Duppe i 70% ja... Mmm...

Tenk om helsekosten får inn lavkarbopepperkaker?! Julen ser allerede lysere ut!


Gå til innlegg #2 i denne tråden der finner du link til samletråden Juleoppskrifter hvor du finner flere oppskrifts varianter av marsipan

nellie 28-10-11 16:53

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
http://lchf-bloggen.blogspot.com/201...sjokolade.html

Se på den a! Mmmm.
Er hverken pepperkake eller marsipan, men det finnes veldig mye godt man kan lage til jul!:)

Yrla 28-10-11 17:25

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Jeg nyter sånt ved å gi sånt til andre å gomle på jeg:) Det må liksom ikke være meg som tygger:) Smaken husker jeg jo.

ToreH 28-10-11 19:55

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Viljestyrke?

nellie 28-10-11 20:02

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1240802)
Viljestyrke?

Åh, er det deeeet det heter? Takk for at du nettopp reddet meg fra 26 år som feit! Det er jo bare til å bruke viljestyrkeeen.:o

ToreH 28-10-11 20:07

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1240812)
Åh, er det deeeet det heter? Takk for at du nettopp reddet meg fra 26 år som feit! Det er jo bare til å bruke viljestyrkeeen.:o

Ok, hvor sender jeg regningen? :D

nellie 28-10-11 21:07

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1240814)
Ok, hvor sender jeg regningen? :D

Du finner kontonummeret på reddspekkhoggernfraådrukne.net

ToreH 28-10-11 21:12

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Hehe, spekkhuggeren, er det deg da liksom?

Men fra spøk til alvor, er det slik at overvekten skyldes fristelser? Er da vel ikke fristelsene, men vi "feite" som kanskje har litt lite selvdisiplin....hehe

Bestemamma 28-10-11 21:25

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1240862)
Hehe, spekkhuggeren, er det deg da liksom?

Men fra spøk til alvor, er det slik at overvekten skyldes fristelser? Er da vel ikke fristelsene, men vi "feite" som kanskje har litt lite selvdisiplin....hehe

For å si det sånn hypah, hadde jeg visst at jeg kunne spist den maten jeg liker (LCHF) uten å legge på meg, for mange år siden, hadde ikke det med "fristelser" i butikkene vært noe problem.....Jeg hadde vært slank og kunne ha spist en pepperkake eller ti om jeg skulle føle for det.....
Men å være feit og så la seg friste til snopspising er en heeeelt annen sak.....Det var ikke de ti pepperkakene før jul som var skyld i min overvekt...det var brødet og mangelen på fett kjøtt resten av året.....:(

nellie 28-10-11 21:29

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1240862)
Hehe, spekkhuggeren, er det deg da liksom?

Men fra spøk til alvor, er det slik at overvekten skyldes fristelser? Er da vel ikke fristelsene, men vi "feite" som kanskje har litt lite selvdisiplin....hehe

Du kan godt snakke om deg selv, men ikke trekk meg inn i det:) Jeg er tjukk fordi at jeg har bakenforliggende problemer som gjør at jeg saboterer for meg selv. Viljestyrke, ståpåvilje og alt det greiene der har jeg mer enn nok av.

langaard 28-10-11 23:17

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1240862)
Hehe, spekkhuggeren, er det deg da liksom?

Men fra spøk til alvor, er det slik at overvekten skyldes fristelser? Er da vel ikke fristelsene, men vi "feite" som kanskje har litt lite selvdisiplin....hehe

Har vi fått en morroklump på forumet, eller er det et forumtroll:confused:

ToreH 29-10-11 13:54

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1240925)
Har vi fått en morroklump på forumet, eller er det et forumtroll:confused:

Trolling er forbudt i de aller fleste forum, så også i dette. Så da er jeg vel bare en som tar seg selv uhøytidelig og har en god porsjon humor med et svært kritisk blikk på egen livsstil og min egen udugelighet ift pepperkaker og marsipan i butikkene.....

ToreH 29-10-11 14:05

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1240870)
Du kan godt snakke om deg selv, men ikke trekk meg inn i det:) Jeg er tjukk fordi at jeg har bakenforliggende problemer som gjør at jeg saboterer for meg selv. Viljestyrke, ståpåvilje og alt det greiene der har jeg mer enn nok av.

Det er ikke hyggelig å høre. Når sykdom er årsaken til fedme så stiller man gjerne litt bak i køen for noe man ikke kan noe for.
Når jeg studerte psykologi og lederskap så var det en morsom behovspyramide jeg kom over. Maslow mente jo at man går beveger seg i en pyramide av behov, selv om trinnene stegvis, dvs man tilfredsstiller de grunnleggende fysiologiske først, FØR man går til sikkerhets og trygghetsbehov osv. I prinsipp så går ikke mennesket tilbake. Alderfer derimot mente at mennesket gjør nettopp dette og motbeviste Maslow!

Eksvis så kan følelsesmessige strabaser i livet føre til at mange mennesker starter med trøstespising. Denne trøstespisingen kan/vil i enkelte tilfeller ta overhånd og man utvikler overvekt. Videre så er fedmen og overvekten et symptom på psykologiske problemer bundet opp i behovteorier som igjen kan skyldes utenforliggende faktorer.

Interessant teori som kan forklare en liten del av motivasjonsteorier og viljestyrke, selvdisiplin osv.

Koble nå da ikke dette til deg selv Nellie, det var ikke intensjonen, men mer en liten kommentar på generelt grunnlag.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no