Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Shailenes boller *med bilde* (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52434)

shailene 12-06-12 01:47

Shailenes boller *med bilde* (2 kh per stykk)
 
Dette ble BOLLER, altså! Veldig lik vanlige høykarboboller i både utseende, smak og konsistens - faktisk bedre enn mange høykarboboller jeg har smakt. Savner du boller på lavkarbo, er disse absolutt verdt et forsøk. De er kjempegode og smakfulle som de er, men kan også spises med pålegg, eller som fastelavensboller med kremfyll.

Du trenger:
  • 100 g smør
  • 150 g cottage cheese
  • 0.5 dl kremfløte
  • 3 M/L egg
  • 60 g kokosmel
  • 30 g Tagatesse
  • 30 g Sukrinmelis
  • 30 g Fiberhusk
  • 2 ts johannesbrødkjernemel
  • 2-3 ts kardemomme
  • 3 ts bakepulver

Slik gjør du:
  1. Sett ovnen på 170 grader.
  2. Smelt smøret og sett det til siden.
  3. Mos cottage cheese sammen med fløten og eggene, med stavmikser e.l.
  4. Bland de tørre ingrediensene i en bolle, før du blander det tørre med det våte. Smøret rører du inn til sist.
  5. La deigen hvile ca. 10 minutter. Da blir den tykkere og lettere å håndtere.
  6. Rull deigen til ca. 10 runde kuler, og plasser dem på et stekebrett med bakepapir under.
  7. Pensle bollene med egg.
  8. Stek i ca. 25 minutter, midt i ovnen. Følg godt med mot slutten av steketiden.
  9. Avkjøl på rist.
http://bloggfiler.no/lavkarbobakst.b...9454543264.jpg
Flere bilder: http://lavkarbobakst.blogg.no/133925...arbobolle.html

Energi: 1460 kcal ~ 146 kcal per bolle
Fett: 131 g (80%)
~ 13 g per bolle
Protein: 55 g (15%)
~ 5,5 g per bolle
Karbohydrat: 21 g (5%)
~ 2 g per bolle

Dietta 12-06-12 07:48

Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Mmmmmm boller :sikle: Denne gikk rett i oppskriftsmappa, og jeg gleder meg til å prøve :)

Dietta 12-06-12 07:51

Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Ooops - glemte å spørre om en ting. Siden tagatesse karamelliserer ved 160 grader, tror du at karamelliseringen gjør "noe" for bollene ?
Og en ting til, legger du bakepapir over for å forhindre at de blir for mørke ?

Mariann S 12-06-12 08:53

Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Desse såg knallgode ut, og skal definitivt prøves :sikle:

shailene 12-06-12 12:19

Re: Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1357506)
Ooops - glemte å spørre om en ting. Siden tagatesse karamelliserer ved 160 grader, tror du at karamelliseringen gjør "noe" for bollene ?
Og en ting til, legger du bakepapir over for å forhindre at de blir for mørke ?

Hmm, det har jeg ikke tenkt på! Aner ikke om det har noe for seg å steke dem på akkurat 170 grader. Godt mulig det kan være en fordel å senke temperaturen litt, nå som du sier det.. For å minske faren at de blir for brune på slutten. Trenger ikke bruke bakepapir over nei, er kun undersiden det er lurt å følge litt med på. Toppen får bare fin "bollefarge" :p

shailene 12-06-12 12:29

Re: Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1357548)
Desse såg knallgode ut, og skal definitivt prøves :sikle:

Det er de absolutt! :sikle: Håper de faller i smak hos deg også :)

Nix 19-06-12 22:02

Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Disse laget jeg i dag, og hadde vært på butikken for å kjøpe cottage cheese. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at den var tilsatt løk ++ så kunne ikke bruke den. Brukte rømme istedenfor, og de ble faktisk veldig gode.

Kuredu 22-06-12 12:43

Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nix (Innlegg 1360467)
Disse laget jeg i dag, og hadde vært på butikken for å kjøpe cottage cheese. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at den var tilsatt løk ++ så kunne ikke bruke den. Brukte rømme istedenfor, og de ble faktisk veldig gode.

Ha ha ha - boller med løksmak - kanskje ikke akkurat det som frister mest! Hihihi!

Kuredu 22-06-12 12:43

Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1357472)
Dette ble BOLLER, altså! Veldig lik vanlige høykarboboller i både utseende, smak og konsistens - faktisk bedre enn mange høykarboboller jeg har smakt. Savner du boller på lavkarbo, er disse absolutt verdt et forsøk. De er kjempegode og smakfulle som de er, men kan også spises med pålegg, eller som fastelavensboller med kremfyll.

Du trenger:
  • 100 g smør
  • 150 g cottage cheese
  • 0.5 dl kremfløte
  • 3 M/L egg
  • 60 g kokosmel
  • 30 g Tagatesse
  • 30 g Sukrinmelis
  • 30 g Fiberhusk
  • 2 ts johannesbrødkjernemel
  • 2-3 ts kardemomme
  • 3 ts bakepulver

Slik gjør du:
  1. Sett ovnen på 170 grader.
  2. Smelt smøret og sett det til siden.
  3. Mos cottage cheese sammen med fløten og eggene, med stavmikser e.l.
  4. Bland de tørre ingrediensene i en bolle, før du blander det tørre med det våte. Smøret rører du inn til sist.
  5. La deigen hvile ca. 10 minutter. Da blir den tykkere og lettere å håndtere.
  6. Rull deigen til ca. 10 runde kuler, og plasser dem på et stekebrett med bakepapir under.
  7. Pensle bollene med egg.
  8. Stek i ca. 25 minutter, midt i ovnen. Følg godt med mot slutten av steketiden.
  9. Avkjøl på rist.
http://bloggfiler.no/lavkarbobakst.b...9454543264.jpg

Nam nam - dette må testes!!!!!

Eirik N R 01-07-12 16:16

Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Lagde disse i stad, og de ble kjempegode!:) Dog ble de ganske flate, til tross for at jeg lagde de høye og fine før steking. Men alt i alt veldig vellykket. Smakte veldig likt vanlige høykarboboller!

shailene 02-07-12 16:02

Re: Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Eirik N R (Innlegg 1363800)
Lagde disse i stad, og de ble kjempegode!:) Dog ble de ganske flate, til tross for at jeg lagde de høye og fine før steking. Men alt i alt veldig vellykket. Smakte veldig likt vanlige høykarboboller!

Ja, de flyter litt ut under steking.. Viktig at de er trillrunde før de skal i ovnen, ellers blir de paddeflate. Så bra at du ble fornøyd med bollene! :)

Eirik N R 03-07-12 11:46

Sv: Re: Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1364133)
Ja, de flyter litt ut under steking.. Viktig at de er trillrunde før de skal i ovnen, ellers blir de paddeflate. Så bra at du ble fornøyd med bollene! :)

De var trill runde, men tror deigen var litt bløt. Eggene jeg hadde var veldig store, pluss at jeg hadde litt mindre fiberhusk enn det stod i oppskriften.. Men da vet jeg det til neste gang :)

ElisaT 03-07-12 13:34

Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Jeg har bollene i ovnen nå, fikk 9 stk ut av oppskriften, og nå har jeg lagt inn oppskriften på diett.no. Kan det virkelig stemme at det er 7,5 karbohydrater pr bolle?!

Det lukter kjempegodt :)!

shailene 03-07-12 14:27

Re: Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1364368)
Jeg har bollene i ovnen nå, fikk 9 stk ut av oppskriften, og nå har jeg lagt inn oppskriften på diett.no. Kan det virkelig stemme at det er 7,5 karbohydrater pr bolle?!

Det lukter kjempegodt :)!

Oi, nå måtte jeg regne litt selv her! 7,5 g stemmer nok ikke, jeg kom fram til 1,8 g karbo per bolle (10 stk). Diett.no var helt på jordet når jeg prøvde å legge inn oppskriften der ja, men 1,8 g skal stemme ganske bra (hvis du bruker kokosmelet til Aman Prana). :)

shailene 03-07-12 14:36

Re: Shailenes boller *med bilde*
 
Da har jeg lagt til hele næringsinnholdet i hovedinnlegget, hvis flere skulle lure.

ElisaT 03-07-12 14:38

Sv: Re: Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1364380)
Oi, nå måtte jeg regne litt selv her! 7,5 g stemmer nok ikke, jeg kom fram til 1,8 g karbo per bolle (10 stk). Diett.no var helt på jordet når jeg prøvde å legge inn oppskriften der ja, men 1,8 g skal stemme ganske bra (hvis du bruker kokosmelet til Aman Prana). :)

Jeg bruker et annet kokosmel, men det har bare 7,5 karbohydrater pr 100 g. Rart, jeg la inn alle ingrediensene, og at det var 9 porsjoner. Må sjekke nærmere, jeg og ;)!

shailene 03-07-12 14:47

Re: Sv: Re: Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1364391)
Jeg bruker et annet kokosmel, men det har bare 7,5 karbohydrater pr 100 g. Rart, jeg la inn alle ingrediensene, og at det var 9 porsjoner. Må sjekke nærmere, jeg og ;)!

Hvis du la inn kardemommen, er det feil på den øverst på lista (den viste over 30 g karbo for 3 ts :eek:). Sist jeg sjekka lå det ikke noe korrekt utregning av Tagatesse der heller, ingen som har trekt fra de ineffektive karbohydratene.. Tagatesse har i underkant av 20g karbo per 100g. Jeg legger alltid inn oppskrifter under "dagsmeny", da er det lettere å se eventuelle feil. :)

ElisaT 03-07-12 14:51

Sv: Re: Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1364391)
Jeg bruker et annet kokosmel, men det har bare 7,5 karbohydrater pr 100 g. Rart, jeg la inn alle ingrediensene, og at det var 9 porsjoner. Må sjekke nærmere, jeg og ;)!

Fant det ut nå. Tagatesse ligger inne med med nesten 80 kbh pr 100 gram, og kardemomme har visstnok nærmere 70 kbh pr 100 gram (mengden gram pr teskje var også feil).

Nå som jeg har redigert den er jeg allikevel oppe i 3,3 kbh pr bolle. Hvordan regner du, Shailene?

shailene 03-07-12 15:16

Re: Shailenes boller *med bilde*
 
Her er utregningen min. Så legger jeg til 5-6g karbo for Tagatessen, da er jeg oppi 18 gram.. Sukrin, fiberhusk og JBK regner jeg ikke med, siden de har 0g effektive kh uansett (håper ikke det er jeg som har regnet feil nå da :p).

ElisaT 03-07-12 15:36

Sv: Re: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1364420)
Her er utregningen min. Så legger jeg til 5-6g karbo for Tagatessen, da er jeg oppi 18 gram.. Sukrin, fiberhusk og JBK regner jeg ikke med, siden de har 0g effektive kh uansett (håper ikke det er jeg som har regnet feil nå da :p).

Merkelig, dette her :confused:. Har lagt inn akkurat samme, men i en oppskrift, og får følgende resultat pr bolle:

Energi 190 kCal
Protein 7.06 g
Karbohydrat 3.27 g
Fett 14.9 g

Her er oppskriften som jeg la inn, tror kanskje Tagatessen ødelegger, 30 gram blir her rundt 12 kbh. Men stemmer ikke det?

0.5 boks - Cottage Cheese Original, 300 g, TINE
100 g - Ekte Meierismør TINE
0.5 dl - Fløte, kremfløte, 38%
3 stk 64.5 - Egg (20 stk L/M Egg), Prior
60 g - Raw kokosmel Coconut secret
30 g - Fiberhusk spiseskje -gul eske, fra Husk Products
2 ts - Johannesbrødkjernemel
3 ts - Bakepulver
7 g - Kardemomme malt, 40g, Santa Maria
30 g - Tagatesse (uten sukkeralkoholer)

shailene 03-07-12 16:24

Re: Sv: Re: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1364424)
Merkelig, dette her :confused:. Har lagt inn akkurat samme, men i en oppskrift, og får følgende resultat pr bolle:

Energi 190 kCal
Protein 7.06 g
Karbohydrat 3.27 g
Fett 14.9 g

Her er oppskriften som jeg la inn, tror kanskje Tagatessen ødelegger, 30 gram blir her rundt 12 kbh. Men stemmer ikke det?

0.5 boks - Cottage Cheese Original, 300 g, TINE
100 g - Ekte Meierismør TINE
0.5 dl - Fløte, kremfløte, 38%
3 stk 64.5 - Egg (20 stk L/M Egg), Prior
60 g - Raw kokosmel Coconut secret
30 g - Fiberhusk spiseskje -gul eske, fra Husk Products
2 ts - Johannesbrødkjernemel
3 ts - Bakepulver
7 g - Kardemomme malt, 40g, Santa Maria
30 g - Tagatesse (uten sukkeralkoholer)

Tror 12g er litt for mye.. det burde bli rundt 6-8g alt etter hvordan man regner det ut (finner ikke noe nøyaktig svar på hvor mye som skal telles med, vanskelig med sukkeralkoholer!). Uansett utgjør jo ikke det mer enn 0.6g kh fra eller til per bolle, da. Så har du lagt inn litt mer bakepulver og kardemomme enn meg, kanskje? Du får telle med litt ekstra for å være på den sikre siden da, så jeg ikke lurer deg helt her, så skal jeg trippelsjekke seinere. ;)

Titti 03-07-12 17:53

Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
:sikle:

Bøtt 03-07-12 21:41

Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Disse kan jeg jeg bruke mitt kokosmel som snart går ut på dato på:ja:

Takk for oppskrift:)

Okie 04-07-12 21:38

Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Jeg har brukt phili ost istedenfor cottage cheese. Ble kjempe gode! Tusen takk for oppskrift...

Jeg lagde den som kake her om dagen. Brukte Vanilla ButterNut smakstilsetning som jeg kjøpte i usa. Åhåååå var godt til jordbær og pisket krem altså :D

shailene 05-07-12 12:47

Re: Sv: Shailenes boller *med bilde*
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Okie (Innlegg 1364771)
Jeg har brukt phili ost istedenfor cottage cheese. Ble kjempe gode! Tusen takk for oppskrift...

Jeg lagde den som kake her om dagen. Brukte Vanilla ButterNut smakstilsetning som jeg kjøpte i usa. Åhåååå var godt til jordbær og pisket krem altså :D

Kake, det var lurt! Jeg planlegger å teste ut denne deigen til skoleboller og kanelsnurrer også.. Kult at du likte oppskriften, blir så glad av å høre det! :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no