Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   South Beach (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=91)
-   -   South Beach - Lettmargarin???? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2037)

HP 02-10-04 14:25

South Beach - Lettmargarin????
 
Nå har jeg akkurat skummet oppskriftene, og jeg kom over en forvirrende ingrediens...

:confused: LETTMARGARIN :confused:

Er dette en oversetter feil? eller anbefaler godeste Agatston bruk av margarin :confused:

Nille 02-10-04 15:59

Margarin er jo fyfy til og med på Atkins, fullt av varmebehandlet/mettet ekkelt fett - det farlige fettet jo.....det må være feil i oversettelsen !

Iset 02-10-04 16:01

Slike oversettelsesfeil er farlige!!

Marianne 03-10-04 18:16

Smør og sånt
 
Jeg også lurte på dette når jeg så det:eek:

For mange år siden når vi merket at vi ikke tålte så godt melk, pleide jeg å kjøpe vegetabilsk "smør" i helsekosten, muligens med lett-merkelapp. Kan dette være noe sunnere? Må alle oljer herdes for å bli til margarin? Hva med Brelett som er smør iblandet litt olivenolje for å ikke være så hard å få på brødskiva. Det får onga mine:eek:

Her er man et døgn eller to borte og så er det nesten hundrevis av innlegg!!!
Må legge inn fast lavkarbo-junkie tid hver dag. En time bare for å holde seg oppdatert! Hvordan skal dette går med flere og flere medlemmer, HP:D

Iset 03-10-04 18:30

Nutana plantemargarin er uten transfett. Det samme er Vitaquell plantemargarin, sikkert en av dem du kjøpte, Marianne. :)

HP 03-10-04 18:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Slike oversettelsesfeil er farlige!!

Der er flere i denne boka altså... :(

Kommer tilbake til det... Skal bare lese litt til... ;)

HP 03-10-04 18:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dr Arthur Agatston
Tidligere fantes transfett også i margarin, men slik er det ikke lengre i Norge

Men unasett så snakker han stygt om alle lavfett og lett produkter utenom meierivarer - fordi det i disse lett varene er fettet erstattet med sukker/stivelse...

Lettmargarin er en gjenganger i oppskriftene, også "ferdigkjøpt lett dressing" ... :confused:

MHM 03-10-04 20:04

Transfett er bare én av mange grunner til ikke å spise margarin... De er laget av umettet fett som er kraftig bearbeidet - og dette tåler ikke fettet. Det blir dannet frie radikaler, dimerer, polymerer + transfett. I tillegg blir den potensielt sunne siden ved oljen borte. Ikke sunne fettsyrer + biprodukter = margarin.

Kristian 04-10-04 11:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM
Transfett er bare én av mange grunner til ikke å spise margarin... De er laget av umettet fett som er kraftig bearbeidet - og dette tåler ikke fettet. Det blir dannet frie radikaler, dimerer, polymerer + transfett. I tillegg blir den potensielt sunne siden ved oljen borte. Ikke sunne fettsyrer + biprodukter = margarin.

Hva kan jeg anbefale å ha på brødskiven til en person som ikke liker meierismør:confused:

HP 04-10-04 11:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kristian
Hva kan jeg anbefale å ha på brødskiven til en person som ikke liker meierismør:confused:

Proteinrikt pålegg... Balanserer GI.

Fett er ikke ideelt å ha på en brødskive om en vil ned i vekt... ;) Grunnet at brødet gir blodsukkerstigning med påfølgende insulinøkning og insulin i blodet lagrer fett... :p

Kristian 04-10-04 11:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP
Proteinrikt pålegg... Balanserer GI.

Fett er ikke ideelt å ha på en brødskive om en vil ned i vekt... ;) Grunnet at brødet gir blodsukkerstigning med påfølgende insulinøkning og insulin i blodet lagrer fett... :p

Vel, du har vel rett i det selv om personen spiser det sunne brødet; Ingers rugbrød.

Marianne 05-10-04 21:57

Smørblid
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Nutana plantemargarin er uten transfett. Det samme er Vitaquell plantemargarin, sikkert en av dem du kjøpte, Marianne. :)

Takk, Iset! Nå ble jeg glad:D :) :p

Jeg tror det var Nutana, ja:)

Ha en smørblid kveld!:rolleyes:
marianne

Marianne 05-10-04 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM
Transfett er bare én av mange grunner til ikke å spise margarin... De er laget av umettet fett som er kraftig bearbeidet - og dette tåler ikke fettet. Det blir dannet frie radikaler, dimerer, polymerer + transfett. I tillegg blir den potensielt sunne siden ved oljen borte. Ikke sunne fettsyrer + biprodukter = margarin.

Oi, nå så jeg dette innlegget! Nå ble jeg ikke beroliget allikevel. Hva med Brelett, da MHM?
Det er jo meierismør - som er veldig hardt, iblandet litt olje:o for å bli mykere. Eller?:confused:

Ha en myk kveld!
marianne:)

MHM 05-10-04 22:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marianne
Oi, nå så jeg dette innlegget! Nå ble jeg ikke beroliget allikevel. Hva med Brelett, da MHM?

Mener du Bremykt?
Joda, det er smør med olje. Men oljen er ikke kaldpresset, og jeg tror ikke bare at de "rører rundt i gryta" og så vips blir det Bremykt... Uten at jeg vet AKKURAT hva de gjør. Hadde holdt meg til smør jeg. For da har de bare rørt rundt i gryta.... Smør er et naturprodukt. For steking ville jeg brukt Cocosa, som tåler temperaturer best.

Marianne 05-10-04 22:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM
Mener du Bremykt?
Joda, det er smør med olje. Men oljen er ikke kaldpresset, og jeg tror ikke bare at de "rører rundt i gryta" og så vips blir det Bremykt... Uten at jeg vet AKKURAT hva de gjør. Hadde holdt meg til smør jeg. For da har de bare rørt rundt i gryta.... Smør er et naturprodukt. For steking ville jeg brukt Cocosa, som tåler temperaturer best.

Ja, ja - jeg mener Bremykt:o

Men det er jo så hardt det meierismøret:(

Okei, okei - skal slutte med Bremykt til onga. Takk for tipset:p
Bedre og bedre, veit du!

:klem:marianne

HP 05-10-04 22:25

Smøret er mykt det om du lar det stå framme... ;)

Iset 05-10-04 23:00

Vi har smøret i brødskuffen, så det alltid er mykt. Vi spiser det så fort opp uansett, så det rekker ikke å bli harskt her i huset. :)

HP 05-10-04 23:03

Smør harskner vel ikke? :)

Marianne 05-10-04 23:09

Hvis det ikke harskner blir det i hvert fall gammelt og vondt! Sånn mørkegul (myk) skorpe utenpå og ekkel smak. Jo, harskner:ja:

Jeg brukte forresten meierismør før, kommer jeg på nå, for jeg har en glass-skål med lokk som passer akkurat til en 1/2 kilo:snill:


Ser du nå at fonten forandrer seg - to ulike her oppe i mitt innlegg - og JEG har IKKE forandret på noe!

marianne

Nille 05-10-04 23:17

Hvis du får gul hard skorpe på smøret - at det har harskna, - DA BRUKER DU ALTFOR LITE SMØR !! :o

Hos oss bruker vi vanlig meierismør (meg) og Setersmør (samboer). Jeg liker setersmøret best, men bruker det vanlige fordi det er mindre salt....:) Begge står fremme...sammen med Cocosaene mine - og en gu bråte med oljeflasker. Begynner å bli trangt på benken nå gitt !

Nille 05-10-04 23:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marianne
Jeg brukte forresten meierismør før, kommer jeg på nå, for jeg har en glass-skål med lokk som passer akkurat til en 1/2 kilo:snill:

-----eller du kan kjøpe en av de derre bordpakningene....;)

HP 05-10-04 23:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Hvis du får gul hard skorpe på smøret - at det har harskna, - DA BRUKER DU ALTFOR LITE SMØR !! :o

Også har en det gjerne litt varmt i tillegg... :p

Dette blir utenfor tema i denne tråden, men vi har erfaring med at om en smelter det og kjøler det flere ganger så er det lite heldig... :o (Glemmer det på benken ved stekepannen)

Summer 05-10-04 23:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Begge står fremme...sammen med Cocosaene mine - og en gu bråte med oljeflasker. Begynner å bli trangt på benken nå gitt !

Det ble trangt om plassen på benken vår også etterhvert som vi skulle ha både oliven og luksusoliven og raps og walnøtt og avokado, og avokado med pepper og cocosa osv (og gjerne flere av hver siden vi kjøper opp når vi er i Bergen...:p) stående der, så nå har jeg ryddet plass i et skap og tatt ut en hylle så det skulle pase i høyden. Deilig å få det bort fra benken igjen! :)

Marianne 06-10-04 07:42

Hvilket annet forum kunne man fått så mange tips når det gjelder smør, tro? :p
(Ikke ironisk ment:) )

Jepp, jeg brukte nok for lite, nille

Jepp, lurt å kjøpe 1/4 kgs pakke, nille

Jepp, det har nok blitt delvis smeltet ved siden av komfyren og stekepannen, HP

Jepp, best og ryddigst å finne plass i et skap, Lise

Og dette var konklusjonene på smør-tråden:)


Ha en smørblid dag!
marianne

HP 06-10-04 08:32

:stortsmil


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:17.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no