Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Jeg har plutselig blitt redd for ketose ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34213)

GulleGulle 07-06-10 11:19

Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...
 
Jeg er kjempefornøyd med vekttapet mitt. Gått ned 20 kg på relativt kort tid. Og jeg føler meg mye mer vel når jeg går i ketose.

Likevel har jeg lest litt om ketose. Jeg vet forskjell på ketoacidose hos diabetikere og kostindusert ketose.
Likevel har jeg begynt å tenke litt på hvordan langtidsvirkningene egentlig er.

Dette er ikke testet ut over tid enda.

F eks leser jeg at ketose er vanlig hos alkoholikere. Da tenker jeg at det kanskje er ketosen (ikke alkoholen eller b vit mangel) som er årsaken til demens hos denne gruppen.

Jeg ser også for meg at kroppen bryter ned fettceller i hjernen for å få nok energi\brensel. Kanskje vi som lever over tid på ketose vil være disponert for f eks Alzheimer senere?

Så er det jo alt dette nyre og lever påstandene da. Det må jo være tilfellet at leveren og nyrene må jobbe litt tyngre når dette skal brytes ned? Man vet at dette er belastende for indre organer?
Joda, insulin og alt det der , det blir bedre. Kolesterol og fettavleiringer i kroppen. Blodtrykket går ned, og man føler seg vel.
Likevel tror jeg ikke det er heldig for hjerne og noen av indre organer å leve så hardt i lengden.

Det er så synd også at jeg har fått denne overbevisningen. Jeg føler nå at jeg må la være å være i ketose.
Lavkarbo vil jeg ikke slutte med, jeg trives. Men dersom jeg skal la være å leve ketogent må jeg vel også kutte ned på fettet? Hvor mange karbohydrater kan man regne med å kunne ta av på? 100 feks ?

Imse 07-06-10 14:00

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose....
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av GulleGulle (Innlegg 887096)

F eks leser jeg at ketose er vanlig hos alkoholikere. Da tenker jeg at det kanskje er ketosen (ikke alkoholen eller b vit mangel) som er årsaken til demens hos denne gruppen.

Hvorfor tror det det er ketose som er årsaken til demens? Du tror ikke at disse spiser for lite mat og kommer i ketose av den grunn da? Jeg våger å påstå at det er forskjell på ketosen du kommer i av ved å spise ketogen kost og NOK mat og ketose fordi du spiser for LITE mat( slik jeg var et helt svangerskap).

Jeg synes det er vel så drastisk å holde seg unna ketose, som ikke ketogen mat når ingen av delene er testet ut spesifikt..

Kitt 07-06-10 15:12

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose....
 
Alkoholikere er nok som Imse sier i ketose pga at de ikke spiser i det hele tatt! Kroppen fortrekker å forbrenne alkohol først og fremst, så.....
I tillegg er alkohol en gift som nok dreper en masse hjerneceller.

Det er nok ikke noe ide å danne ketoner av fettvev i hjernen! Det ville vel uansett ha vært siste stadie i sultedød, ikke noe kroppen gjør i stede for fettforbrenning andre steder i kroppen!

Hadde det å leve i kostindusert ketose vært skrekkelig skadelig, hadde vi som art neppe eksistert!:eek:
Våre forfedre ble kanskje ikke så gamle, men de produserte nok avkom til å befolke hele jordkloden, så så ille galt kan det ikke ha vært!;)

Er nå mine tanker, da!:p

Greddy 07-06-10 17:27

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...
 
Tror jeg leste en eller annen plass at folk kurerte alzheimer med ketogent diet, pga hjernecellene hadde blitt insulinresistente. Og sakte men sikkert brøt hjernen seg ned pga den ikke fikk nok næring. Løsningen var dermed å svitche energi til å forbruke ketoner istedenfor.

Gracella 07-06-10 18:56

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...
 
At våre forfedre (og diverse naturfolk i dag) ikke ble så gamle, har nok mer med at naturen er en ubarmhjertig og tøff plass å leve i og fraværet av antibiotika/penicillin/legehjelp.
De kunne dø av en rift i huden som ble betent, et brukkent ben ville som regel være fatalt... Skader under jakt var/er vanlig.
Blandt indianerstammer i Sør-Amerika og andre stammefolk/naturfolk så dør mange barn av barnesykdommer og voksne av ulykker/sykdommer - og alderdom ;). Stort sett uten diabetes og hjerte/karsykdommer, det får de når de introduseres til våre sukker- og stivelsesprodukter.

Jeg kan faktisk ikke fatte hvordan det å spise renest mulig mat kan være skadelig i det hele tatt.
Men jeg kan skjønne at det er både økonomiske og (jordbruks)politiske interesser for at vi skal spise halvfabrikata, prosessert mat og kornprodukter i stor skala.

Vettel 07-06-10 19:05

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...
 
Om alkoholister er i ketose vet jeg ei. Men i såfall fordi de ikke spiser tilstrekkelig.

Koblingen mellom alzheimer og alkoholisme er nok i alkoholismen i seg selv. Som Kitt sier, så ødelegger overdrevet inntak av alkohol både hjerneceller, den hindrer opptak av vitaminer og mineraler, ødelegger vev, celler, etc.

Photobscura 07-06-10 20:10

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...
 
Synes det kan være greit å nevne at også alkohol omdannes til ketoner, og er det sekundære brennstoffet, etter glukose og før fett.

Nicpins 12-06-10 10:19

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...
 
Det ER blitt forsket på dette i over 100 år. Les "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz.

Biggie Small 12-06-10 23:19

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...
 
http://www.frauenklinik.uni-wuerzbur...ngl_Juni09.pdf

Sitat:

..unlike healthy cells, many cancer cells cannot get their energy predominantly from cell respiration and fat breakdown. They are dependent on sugar fermentation. The generation of energy through fermentation is not the cause of cancer, but probably a result of the oxygen shortage cancer cells suffer during growth, genetic changes, and typical cancer defects in the mitochondria. Cancer cells are dependent on a regular supply of sugar because fermentation requires large amounts of glucose. If we could deprive the cancer cells of this sugar entirely, they would have a hard time getting the energy they need to grow.
_
Her kan dere lese en beskrivelse fra et topp tysk universitet om hvordan et ketogent/lavkarb kosthold kan være med på å hindre en god del krefttyper.

Det viser seg at mange krefttyper må gjære glukose for å vokse og at de ikke er istand til å bruke ketoner som energiform slik normale celler kan.

Veldig interessant lesing..

BiSm

Nicpins 13-06-10 11:20

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...
 
YESS! Tusen takk, den linken der har jeg lett etter! Har også prøvd ut hypotesen på egen kropp, og den ser ut til å stemme faktisk... :)

Zincite 13-06-10 13:30

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Greddy (Innlegg 887268)
Tror jeg leste en eller annen plass at folk kurerte alzheimer med ketogent diet, pga hjernecellene hadde blitt insulinresistente. Og sakte men sikkert brøt hjernen seg ned pga den ikke fikk nok næring. Løsningen var dermed å svitche energi til å forbruke ketoner istedenfor.

Dr. Dahlqvist har et innlegg på bloggen sin med lenke til mye informasjon om ketoner og alzheimer.
Og i en av kommentarene under innlegget står det:
Sitat:

Självklart för de flesta som inte arbetar inom vården är att diabetiker inte tål kolhydrater. Minst lika viktigt är dock de demenssjukdomar som har samband med insulinresistens i hjärnan. Där kan hjärnan erhålla extra energi från ketoner så att hjärncellerna överlever.
Enligt vissa forskare lider en del personer med Alzheimers av insulinresistens i hjärnan. Högt glukosintag gör att hjärnceller dör på grund av brist på energi. Hjärnan använder två olika energikällor parallellt, dels glukos och dels ketoner. Genom att stimulera tillgången till ketoner kan hjärnan fortsätta fungera.
Det kan ske på flera olika sätt. 1. Vid svält bryter kroppen ner fett till ketoner och säkrar på så sätt hjärnans energibehov. 2, Genom ketogen kost med kolhydratrestriktion kan man erhålla tillräckligt med ketoner utan att befinna sig i svält. 3. Man kan även stimulera levern att bilda ketoner genom att tillföra MCT eller extra virgin kallpressad kravmärkt kokos. I USA finns godkänt kosttillskott för AD-patienter för detta ändamål som innehåller MCT: http://www.about-axona.com/pdf/presc...nformation.pdf
Viktigt är att notera att utan ketoner innebär ett återinsättande av kolhydratrik kost att hjärncellerna dör
.

blåbær 13-06-10 13:41

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...
 
Jeg har helgejobb som pleieassistent på sykehjem hvor det er mange demente, og ser bare hvordan de pøser på med karbohydrater der. Det er så trist! Brødskiver med syltetøy, egg bare i helgene, grønnsaker=gulrøtter, masse poteter, grøt hver lørdag osv. Hvis noen er svake og ikke orker å spise så mye, skal de egentlig ha fettrik mat, står det i et hefte om mangel på matlyst. Men det er det ingen som følger, for det er mye lettere å pøse på med sukkerholdig "mat", og også næringsdrikkene har omtrendt 60-70 % kh. Skulle ønske jeg turte å si fra! Men jeg tenker at om jeg hadde gjort det hadde det ikke hatt så mye å si, for jeg er der jo bare hver tredje helg, og er bare en assistent som ikke har så mye jeg skulle ha sagt.

Zincite 20-06-10 13:38

Sv: Jeg har plutselig blitt redd for ketose ...
 
I forhold til Alzheimer og insulin står det et interessant innlegg igjen på dr.Dahlqvist sin blogg:
Sitat:

Insulin bygger Alzheimers demens
Jag fick en länk om amyloida plaque. Amyloida plaque invaderar hjärncellerna och gör att dessa dör, vilket orsakar Alzheimers demens.
Jag har tidigare hört och läst om enzymet IDE, Insuline Degrading Enzyme, som har till uppgift att rensa hjärnan från insulin och amyloid. När insulinhalten i hjärnan blir hög, vilket den blir vid högt kolhydratintag, har IDE fullt upp med att ta hand om insulinet och hinner inte rensa bort amyloiden, vilket gör att amyloiden får fritt spelrum att invadera hjärncellerna och utveckla Alzheimers sjukdom.
I denna länk ser man att amyloiden byggs delvis av insulin. Så blodsockret som fås av kolhydratintag, och höjer insulinet, tycks vara höggradigt triggande till Alzheimers demens.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no