Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Krydderkake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16048)

BiB 02-12-13 15:31

Sv: Krydderkake
 
Ser det har vært spurt om mandelmel. Jeg lagde dem i helga og byttet ut mandler med 1 dl mandelmel, tilsatte saften og revet skall av 1 appelsin, det ble veldig, velidg godt. Jeg synes kanskje de er i søteste laget nå (smaken endrer seg med årene) og vil nok redusere søtstoffmengden noe (smak deg fram). Om en ikke vil ha i saften av 1 appelsin kan nok 2-3 ss vann gjøre samme nytten uten at det tilfører ekstra karber eller kalorier.

Kanutten 02-12-13 19:15

Sv: Krydderkake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BiB (Innlegg 1468767)
Ser det har vært spurt om mandelmel. Jeg lagde dem i helga og byttet ut mandler med 1 dl mandelmel, tilsatte saften og revet skall av 1 appelsin, det ble veldig, velidg godt. Jeg synes kanskje de er i søteste laget nå (smaken endrer seg med årene) og vil nok redusere søtstoffmengden noe (smak deg fram). Om en ikke vil ha i saften av 1 appelsin kan nok 2-3 ss vann gjøre samme nytten uten at det tilfører ekstra karber eller kalorier.

Er det virkelig deg??? :love:

BiB 02-12-13 19:30

Sv: Krydderkake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1468775)
Er det virkelig deg??? :love:

Ja vennen, det er det :p:love:

Kanutten 02-12-13 20:35

Sv: Krydderkake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BiB (Innlegg 1468779)
Ja vennen, det er det :p:love:

Du er så annerledes på det bildet enn det jeg husker deg. Du både VAR og ER nydelig!! :love: Veldig glad for å se deg igjen. :roert:

Imse 22-01-14 09:06

Sv: Krydderkake
 
Dytter opp denne. Her skal det være bursdag i helgen. Så da blir denne kaka base for gulrotkake. Det er en del karber i gulrot og høy GI på den etter steking, men jeg vil ha gulrotkake og basta. Denne kaka er veldig god å tilsette gulrot i for å få en mye mere lovlig gulrotkake. Og en spiser ikke kake hver helg heller.

safran 25-01-15 14:48

Sv: Krydderkake
 
Ojojoj, denne må prøves!

r.o 06-03-15 22:20

Sv: Krydderkake
 
Åååå, så nydelig :). Har akkurat laget denne og spiser den med pisket krem, mens kaken er enda litt varm.... himmelsk god og riktig konsistens. Takk for denne herlige, enkle oppskriften!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BiB (Innlegg 368450)
Kan stekes som kake i form eller posjonskaker i muffinsformer.

3 egg vispes til eggedosis
Vend forsiktig inn:
125 g mandler, 1 dl Splenda, 1 ts kanel, 1 ts malt nellik, 1 ts malt ingefær og 1 ts bakepulver som er kjørt til "mel" i foodprocessor.
Tilsett til slutt 75 g smelta smør.

Stek v 175 grader, ca 10-12 min for muffins, 35-45 min for form. Kjenn etter med stekepinne/knivspiss så det ikke stekes for lenge.

Om du dropper nellik og ingefær ligner den veldig på gulrotkake, selv uten gulrøtter!

Oppdatering etter å ha spist noen:
Den er nesten litt for god...;) saftig formkakekonsistens også, det gjelder å ikke steke for lenge. Jeg fikk 10 saftige muffins (vanlig str) av røra.


Susa84 07-03-15 21:29

Sv: Krydderkake
 
Prøver denne nå. Hadde ikke nok mandler så blei noen hasselnøtter også :) Har bare kanel oppi. Røra blei veldig god :D Så gleder meg :D

Mate 30-04-15 11:18

Sv: Krydderkake
 
Hvor mye tagatesse bør jeg bruke om jeg ønsker å bytte ut Splendaen? Har bare tagatesse i hus, og denne kaka må nesten prøves med tanke på alle de gode tilbakemeldingene. :)

Imse 30-04-15 12:50

Sv: Krydderkake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mate (Innlegg 1509968)
Hvor mye tagatesse bør jeg bruke om jeg ønsker å bytte ut Splendaen? Har bare tagatesse i hus, og denne kaka må nesten prøves med tanke på alle de gode tilbakemeldingene. :)

Tagatesse og splenda skal vel være like søtt som vanlig farin, sjekk for sikkerhets skyld boksen med tagatesse. Jeg ville dog halvert, men det er fordi min mage reagerer veldig på tagatesse. Smak deg frem.

Imse 28-01-19 20:15

Sv: Krydderkake
 
Må bare bumpe opp denne herlige klassikeren❤️ Kjempegodt utgangspunkt for mange slags kaker. De siste årene har det dukket opp mange oppskrifter som krever både det ene og det andre av ingredienser, men denne er en fantastisk basiskake. Uten krydderet er den god som bløtkake bunn. Bak 2-3 bunner etter hverandre, ja det tar litt tid, men da henger bunnene godt sammen. Fyll kaka med tinte bringebær blandet med litt søtt, og vispa krem.
Og lag gjerne en porsjon marsipan og lag marsipankake.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:50.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no