Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=48672)

arnakristin 13-10-11 23:30

NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling
 

Rødt kjøtt er sunnere enn kylling

Det norske forbruket av kyllingkjøtt har eksplodert de siste årene. Hver fjerde middag er nå kyllingbasert. Og vi spiser med god samvittighet, i tråd med offisielle kostholdsråd som sier at kyllingkjøtt er mager og sunn mat.

Den oppfatningen er foreldet, mener en gruppe forskere ved Universitetet for Miljø- og Biovitenskap på Ås (UMB). Resultatene deres viser at norsk kylling ikke er så sunn som vi liker å tro.

Huldr 14-10-11 00:05

Sv: NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling
 
Ja, denne så jeg nettopp på nett-tv.

Sunnhetsaspektet er viktig og tankevekkende, men dyrevelferden er like viktig. Jeg kommer nok til å legge mer krefter i å få tak i økologisk/saktevoksende kylling fra nå av. Jeg har aldri vært opptatt av at kylling (og mat for øvrig) skal være billigst mulig, og jeg synes faktisk det tyder på en syk utvikling at en hel grillet kylling nå koster 29.90 ... Det er synd at valget står mellom trangtboende industrikylling som når slaktevekt etter 30 dager og Livechekylling som koster det hvite ut av øyet (det er jo for øvrig sjelden et valg siden de færreste butikker har noen annet enn industrikylling).

Dama fra Nortura (det navnet tenker jeg alltid på som Tortura) sa seg helt enig med bonden fra Holte gård i at annen kylling smaker langt bedre enn industrikylling.

De snakket også om egg, og jeg må som tidligere konkludere med at det eneste som holder mål etisk sett for meg er økologiske. De frittgående hønene har det trangt og er stressa - og de ser ikke dagslys i det hele tatt i løpet av livet. Solegg, liksom ... :rolleyes:

lillekri 14-10-11 11:09

Sv: NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling
 
Bra artikkel.
NB: Vill-laks har opp mot 30 ganger mer omega-3 enn oppdrettslaks (spiser plantefor).

Eneste helt trygge kjøttet fra landbruk er vel reinsdyr. (De har prøvd seg med å feite opp reinsdyr på kraftfor, men så viste det seg at foret var dødelig for reinen..)

Fisk (vill) og skalldyr er vel også 100% ok.

smgj 14-10-11 11:54

Sv: NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling
 
Er det rart vi blir syke, tenker jeg... Nå holder kanskje pendelen på å svinge noe bort fra at vi spiser drittmaten selv, men i stedet forer vi dyrene med den og spiser den samme dritten sekundært. Sukk. Kjenner at jeg sto opp med det negative beinet først i dag.

Skal heller glede meg over at brodern kom innom med kjøtt fra en halv halvvill (= "vill, men bor i åkeren") hjort. :D 20 kg RENT kjøtt i frysen. Og til neste år skal jeg tinge på både hjerte, lever og tunge også. Det var jeg ikke klar over at jeg kunne gjøre... og det kaster de.

Puh - kjenner jeg meg i noe bedre humør. :D

Yrla 04-02-12 01:09

Sv: NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling
 
jeg spiser ikke fettet på kyllingen jeg, så da er det ikke så farlig

lillekri 28-02-12 11:07

Sv: NRK 12/10-11: Rødt kjøtt er sunnere enn kylling
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1296070)
jeg spiser ikke fettet på kyllingen jeg, så da er det ikke så farlig

Yep, litt feil av oss å stemple kylling/laks som 'usunn' når den fortsatt er 320498 x sunnere enn skoleboller. Hvis det funker for deg synes jeg du skal fortsette å nyte din kylling! :rolleyes:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:05.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no