Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   KnutteLOFF! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34793)

LilleMill 07-09-10 18:53

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 916115)
Må prøves en gang :)

Går en del glutenmel til det da men det får gå, betaler 60kr pakken så det er ikke SÅ ille..

Smaker det soya?

Hvor stor er den pakken til 60 kr? Jeg betalte 104 kr for 1 kg.

Skal prøve å bake loff nå :)

LilleMill 07-09-10 19:20

Sv: KnutteLOFF!
 
Jeg har ikke store forhåpninger til denne loffen. Deigen min er som gummi. Men skal nå heve og steke den for det.

LilleMill 07-09-10 21:48

Sv: KnutteLOFF!
 
Den ble god :D

Biggie Small 09-09-10 12:42

Sv: KnutteLOFF!
 
Interessante forsøk dere har :)

Jeg lurer på hva gjæren spiser for noe for å heve som den gjorde i trådstarters innlegg, er ikke mye karbohydrater i hverken gluten eller soya da. Og blir smaken egentlig noe, når den ikke får utvikle særlig av alkoholer og CO2? Bruker dere bakepulver i deigen også?

Min erfaring er at å bruke mer enn 50% glutenmel i en brødopskrift gjør den i overkant for "gummi" som forsterker seg etter en dag eller to.

Hvis man kommer fra loff/full karbo verden, og er kritisk til smak vil denne "loffen" holde mål eller er det mer "med mye smør på" type brød?

Mvh
BiggieS

Kanutten 09-09-10 13:01

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 930959)
Interessante forsøk dere har :)

Jeg lurer på hva gjæren spiser for noe for å heve som den gjorde i trådstarters innlegg, er ikke mye karbohydrater i hverken gluten eller soya da. Og blir smaken egentlig noe, når den ikke får utvikle særlig av alkoholer og CO2? Bruker dere bakepulver i deigen også?

Min erfaring er at å bruke mer enn 50% glutenmel i en brødopskrift gjør den i overkant for "gummi" som forsterker seg etter en dag eller to.

Hvis man kommer fra loff/full karbo verden, og er kritisk til smak vil denne "loffen" holde mål eller er det mer "med mye smør på" type brød?

Mvh
BiggieS

Fant dette på nettet:

Sitat:

Gluten er en blanding av de to proteinene gliadin og glutenin. Gluten gjør det mulig for gjærbaksten å heve seg fordi gluten danner et nettverk av små vegger som holder gass og vanndamp innesperret i deigen. Gluten fungerer også som bindemiddel i deigen og gjør den lettere å jobbe med.
Pluss denne gamle tråden her fra lavkarbo.

Ferskenbeinet 09-09-10 13:33

Sv: KnutteLOFF!
 
jeg syns absolutt den holder mål som vanlig loff altså. Den blir så luftig at det er omtrent som kjøpeloff! Jeg har ikke prøvd å la den ligge i flere dager, pleier å ta opp av fryseren å ha i brødristeren.

Biggie Small 10-09-10 00:32

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 930973)
Fant dette på nettet:



Pluss denne gamle tråden her fra lavkarbo.

Såpass har jeg fått med meg i løpet av mine mange bakekvelder, men at glutenen gir bindeverket betyr ikke at den utvikler gjæren, det er det kun karbohydrater som kan gjøre (dvs. gjær trenger karbo for å gjære).

Men de 20 som jo er i glutenmel ser jo ut til å ha fungert, det holder kanskje hvis man har mye gjær i? Men smaken da?

Mvh
BiggieS

Victory 10-09-10 08:23

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 931293)
Såpass har jeg fått med meg i løpet av mine mange bakekvelder, men at glutenen gir bindeverket betyr ikke at den utvikler gjæren, det er det kun karbohydrater som kan gjøre (dvs. gjær trenger karbo for å gjære).

Men de 20 som jo er i glutenmel ser jo ut til å ha fungert, det holder kanskje hvis man har mye gjær i? Men smaken da?

Mvh
BiggieS

Prøv og bak, så vet du det plutselig! ;)
Jeg syns den var god som toast...

Biggie Small 10-09-10 14:48

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Victory (Innlegg 931327)
Prøv og bak, så vet du det plutselig! ;)
Jeg syns den var god som toast...

Jeg har div. opskrifter med ca. 100 gr. glutenmel (ligger under brød-link), så har jo prøvd men har alltid lagt til ca. 100 gr. med vanlige meltyper for å få ordentlig gjæring og smak.

Får ekspimentere videre og se, soyamel er ikke aktuelt for meg siden den er advart mot av mange og i noe av forskning.

Holder på med kokosmel (fra butikk) som gir lyst brød, og kommer med en ny oppskrift snart :)

Mvh
BiggieS

LineJM 04-11-10 20:40

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 920825)
I går skar jeg to brødskiver i små biter og hadde de i panna med masse smør og hvitløk. Kanongode krutonger! Om en skjærer brødskivene opp i staver kan en jo dyppe dem i en rømmedipp... MMM

Eller dyppe ristede staver med smør på i bløtkokt egg. NAM!

katten 05-11-10 12:40

Sv: KnutteLOFF!
 
Er det noko ein kan bytte ut glutenmel med?
Høres ut som noko eg ikkje skal ha, sea det heiter glutenmel.
Eg skal jo ikkje ha gluten :)

Kitt 05-11-10 13:04

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av katten (Innlegg 961928)
Er det noko ein kan bytte ut glutenmel med?
Høres ut som noko eg ikkje skal ha, sea det heiter glutenmel.
Eg skal jo ikkje ha gluten :)

Mer soyamel, kokosmel, mandelmel? Og litt ekstra fiberhusk?
Har ikke prøvd, men det går da an å prøve!:)

Ferskenbeinet 05-11-10 13:10

Sv: KnutteLOFF!
 
Hm men vil det heve noe da når ikkje gjæren har noe å spise?

katten 05-11-10 14:57

Sv: KnutteLOFF!
 
Pizzabunnen min som er av egg og kalvi naturell ost hever seg veldig.
Så det går jo ann å prøve med mandelmel og evnt litt jyttemmel/glutenfritt mel...

Skal teste det idag :)

mam 05-11-10 15:48

Sv: KnutteLOFF!
 
Jeg ville også anbefalt glutenfri brødbakst. Det har høyere karbohydratinnhold enn glutenmel, tror jeg. Du får beregne karbohydratinnholdet ut ifra det som står på pakken. Jeg vet heller ikke om du kan bruke gjær, de fleste glutenfie bakstpakker har oppskrifter på baksiden, så du skulle få en pekepinn der.

Dette var en sabla god oppskrift å bruke for meg. Jeg tenkte straks på å tørke noen brødskiver og male de, slik at jeg får noe å bruke til panering og gratenger. Hjemmelaget fiskegrateng.... mmmmmmmmm! :D

katten 05-11-10 18:43

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mam (Innlegg 962035)
Jeg ville også anbefalt glutenfri brødbakst. Det har høyere karbohydratinnhold enn glutenmel, tror jeg. Du får beregne karbohydratinnholdet ut ifra det som står på pakken. Jeg vet heller ikke om du kan bruke gjær, de fleste glutenfie bakstpakker har oppskrifter på baksiden, så du skulle få en pekepinn der.

Dette var en sabla god oppskrift å bruke for meg. Jeg tenkte straks på å tørke noen brødskiver og male de, slik at jeg får noe å bruke til panering og gratenger. Hjemmelaget fiskegrateng.... mmmmmmmmm! :D

Ja det har det. Men fer prøve meg fram :)
Kan bruke gjær til glutenfri bakst. Gjer det heile tida :)

Brukte forresten knust bacongull på fiskegratengen! Mmmmmm, det var utrolig godt. Men må varmast oppatt anten i steikepanne eller i steikovnen. I mikroen vart bacongullet mjukt. Men det smakte like godt som brødrasp.

pillann 06-11-10 21:23

Sv: KnutteLOFF!
 
Er glutenmel og glutenfritt mel det samme? :$ Og hvor kan jeg finne glutenmel og soyamel?

Kitt 06-11-10 23:01

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av pillann (Innlegg 962513)
Er glutenmel og glutenfritt mel det samme? :$ Og hvor kan jeg finne glutenmel og soyamel?

Glutenmel er det motsatte av glutenfritt mel! Det inneholder stort sett bare gluten!:p
Helsekost- butikkene har som regel alt sånt!

angel82 07-11-10 10:08

Sv: KnutteLOFF!
 
dere varmer rømme,kulturmelk og vann, altså den varianten dere velger? for kaldt så dreper du vel gjæra?

Vettel 27-11-10 00:20

Sv: KnutteLOFF!
 
Har nå prøvd meg på oppskrifta på 1 side, den til kanutten.

Konsistens, utseende= skremmende lik vanlig brød. (mer surdeigsbrød, enn loff)

Men smaken.... vet ikke om det er soyamel eller glutenmelet som gir en litt spesiell lukt/smak... Ikke direkte vond, mer spesiell!

Har det noe å si at det er "vetegluten"? Var det den svenske helsekostbutikken hadde inne. Fant ikke noe på ica butikken, dessverre!

Min mann mente jeg kunne redusere på glutenmelet, og tilføre bakepulver, da det lever på noe annet enn karbohydrater, som gjær gjør.

Kanskje tilsette ulike frø, som linfrø, solsikke, etc.

Fredrikke07 01-12-10 15:10

Sv: KnutteLOFF!
 
Lurer bare på hva som ble den beste oppskriften av alternativene i denne tråden? loff og reker frister veldig:p:p!

Kanutten 01-12-10 15:12

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07 (Innlegg 976813)
Lurer bare på hva som ble den beste oppskriften av alternativene i denne tråden? loff og reker frister veldig:p:p!

Har ikke anelse, for jeg lager den nå etter hva jeg har i huset.. :o
Men skulle jeg følge en oppskrift ville jeg ha fulgt Lisbeths variant. :ja: Ho er ei kløpper dame!

Fredrikke07 01-12-10 15:18

Sv: KnutteLOFF!
 
Ok, takker:)! Da blir det loff i kveld:D:p!

Fredrikke07 01-12-10 20:26

Sv: KnutteLOFF!
 
Ble jo helt nydelig jo:D:p:D! hurra for denne oppskriften:D!

Kanutten 01-12-10 20:30

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07 (Innlegg 976954)
Ble jo helt nydelig jo:D:p:D! hurra for denne oppskriften:D!

Hmmmm, kan du legge ut den oppskriften du brukte??

Vil gjerne fornye meg! :lol:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no