Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   LCHF (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=137)
-   -   Finnes det noen referanseområder (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47277)

forever*young 26-08-11 10:59

Finnes det noen referanseområder
 
ifht karbohydrater?
jeg leser så øyet blir stort og vått, men veldig sjeldent så fremgår det hvilke verdier for totalt antall gram kh pr dag man bør ligge innenfor...
Og for å være helt ærlig, så er det alt for mange tråder her inne til att jeg i det hele tatt gidder å saumfare de. Så da spør jeg heller...
Jeg tenker, på ketogen diett er det 15 og 20 gram daglig, er det noen på LCHF? Jeg er usikker på hvilket nivå jeg bør ligge, for jeg ønsker å føle en forskjell realativt kjapt ( dvs ila to uker kanskje... ) og med vekt og høyde, så vet jeg ikke helt om det blir under 50, under 100 feks.

1.70 høy og er oppe i svimlende 78 kg alt...:mad:

Hva tok dere utgangspunkt i selv?

*notat til meg selv : husk å lage ticker...*

Klara 26-08-11 11:11

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Det er vel snakk om mellom 50 og 70 om dagen, er det ikke? I følge Lutz kan man spise opp til 72 kh om dagen uten å redusere fettinntaket.

De første ukene var jeg så redd for karbohydrater at jeg nok spiste ketogent, selv om jeg hadde planer om å spise LCHF :D
Nå har jeg stort sett sluttet å veie og måle og diett.no'e, men jeg merker fort om jeg spiser noe kroppen ikke liker. Blir svimmel og lett i hodet, og får oppblåst mage. I verste fall samler jeg litt vann.

Gerd 26-08-11 11:15

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Her står det noe:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ridiculous (Innlegg 1188620)
Ref Eenfeldts bok "Matrevolusjonen" henvises det til grader av LCHF; strengt, normalt, liberalt. Vedt strengt LCFH-kosthold skal mindre enn 5% energi komme fra karb, mens ved liberalt kan det være helt opp i 20%.

For vår del betyr det bare at vi i hovedsak kun bruker ingredienser som har mindre enn 5g karb pr. 100g.


Gerd 26-08-11 11:17

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1192474)
Det er vel snakk om mellom 50 og 70 om dagen, er det ikke? I følge Lutz kan man spise opp til 72 kh om dagen uten å redusere fettinntaket.

De første ukene var jeg så redd for karbohydrater at jeg nok spiste ketogent, selv om jeg hadde planer om å spise LCHF :D
Nå har jeg stort sett sluttet å veie og måle og diett.no'e, men jeg merker fort om jeg spiser noe kroppen ikke liker. Blir svimmel og lett i hodet, og får oppblåst mage. I verste fall samler jeg litt vann.

Lutz er vel mer generell lavkarbo enn LCHF.
Og ketogene dietter går under LCHF

smgj 26-08-11 11:19

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Primal blueprint sine anbefaling til karbohydratmengde:
http://i247.photobucket.com/albums/g...9/Picture2.png
Les gjerne mer her: http://www.marksdailyapple.com/how-t...mal-blueprint/

Klara 26-08-11 11:28

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1192483)
Lutz er vel mer generell lavkarbo enn LCHF.
Og ketogene dietter går under LCHF

Ikke så lett å få oversikt, nei :p

Sjekket Hexeberg, og hun anbefaler 50 - 70 g kh om dagen i hvert fall. Så for Hexebergfolk er dette noe å ta utgangspunkt i.

smgj - Flott diagram! Må lese meg opp på Primal Blueprint!

Gerd 26-08-11 11:30

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1192498)
Ikke så lett å få oversikt, nei :p

Sjekket Hexeberg, og hun anbefaler 50 - 70 g kh om dagen i hvert fall. Så for Hexebergfolk er dette noe å ta utgangspunkt i.

smgj - Flott diagram! Må lese meg opp på Primal Blueprint!

Nei, lavkarbo og LCHF har blitt et stoooort område å manøvrere seg i opp gjennom årene :ja:
Da jeg startet i 2007 var det mer som at Lavkarbo= navngitte dietter. :)

vibsen 26-08-11 11:39

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Det er mulig det er jeg som har tatt feil, men jeg trodde LCHF primært var den svenske generelle lavkarbovarianten som blant annet Annika Dahlqvist og Anders Enfeldt representerer med en karbogrense på 50 g pr dag. Den norske LCHF-bloggen har i hvert fall omtrent de samme retningslinjene for kost som kostdoktorn har. Lavkarbo er i min verden alle lavkarboretninger, Hexeberg og Lindberg inkludert, mens LCHF er generell lavkarbo under 50 g. Dette bør kanskje ryddes opp i hvis vi ska ha en egen LCHF-retning på forumet, sånn at alle snakker om ca. det samme?

Klara 26-08-11 11:40

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1192507)
Nei, lavkarbo og LCHF har blitt et stoooort område å manøvrere seg i opp gjennom årene :ja:
Da jeg startet i 2007 var det mer som at Lavkarbo= navngitte dietter. :)

Det er bra at alle kan finne noe som passer for dem, men det kompliserer jo diskusjonene litt :p Regner med at vi finner begreper som passer ganske greit etterhvert, sånn at det blir enklere å definere det man mener.
Streng, normal og liberal LCHF er jo ganske greit, men jeg er ikke nok inne i % til å tenke hvor mange gram om dagen de forskjellige kan utgjøre.

Gerd 26-08-11 11:41

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vibsen (Innlegg 1192528)
Det er mulig det er jeg som har tatt feil, men jeg trodde LCHF primært var den svenske generelle lavkarbovarianten som blant annet Annika Dahlqvist og Anders Enfeldt representerer med en karbogrense på 50 g pr dag. Den norske LCHF-bloggen har i hvert fall omtrent de samme retningslinjene for kost som kostdoktorn har. Lavkarbo er i min verden alle lavkarboretninger, Hexeberg og Lindberg inkludert, mens LCHF er generell lavkarbo under 50 g. Dette bør kanskje ryddes opp i hvis vi ska ha en egen LCHF-retning på forumet, sånn at alle snakker om ca. det samme?

:ja:

Som det står: ved forumoverskrifta: "LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler"

Er det noe annet dere som kan LCHF mener bør stå her, gi beskjed via PM til HP (adm)

vibsen 26-08-11 11:48

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Takk, Gerd, jeg hadde visst ikke lest forumoverskriften godt nok :rodme:

Jeg tror vi trenger en Hva er LCHF-tråd som er klistret, på samme måte som de andre underforumene har. Gjerne med retningslinjene til Eenfeldt eller LCHF-bloggen hvis man får bruke noen av disse.

smgj 26-08-11 11:49

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Ah - my bad, jeg var ikke klar over distinksjonen. På "utenlandsk" benevner LCHF nemlig stort sett "dietter hvor størstedelen av næringen kommer fra fett, og hvor daglig inntak av karbohydrater holdes under 150 gram".

Sånn som LCHF defineres her oppfater jeg det egentlig som en underklasse av ketogent... ?

vibsen 26-08-11 11:50

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1192538)
Sånn som LCHF defineres her oppfater jeg det egentlig som en underklasse av ketogent... ?

Nei, egentlig ikke siden det vil variere fra person til person om man er i ketose på 50 g kh. Med mindre jeg misforsto spørsmålet ditt.

Klara 26-08-11 11:52

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Kanskje vi må diskutere hva LCHF er før vi poster en slik intro :D

Men det er en god ide å klistre noe slikt, for det er mye å forholde seg til.
Jeg kan lage tråden, hvis dere kommer med innspill i den hva første post bør inneholde, jeg redigerer etterhvert!

Gerd 26-08-11 11:58

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Og etterpå kan dere sende pm til meg, så skal jeg klistre den :)

Klara 26-08-11 12:04

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1192550)
Og etterpå kan dere sende pm til meg, så skal jeg klistre den :)

Supert!

Gerd 26-08-11 12:07

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1192556)
Supert!

Såg du var i gang med tråden, så jeg klistra den med en gang ;)

vibsen 26-08-11 12:10

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1192547)
Kanskje vi må diskutere hva LCHF er før vi poster en slik intro :D

Men det er en god ide å klistre noe slikt, for det er mye å forholde seg til.
Jeg kan lage tråden, hvis dere kommer med innspill i den hva første post bør inneholde, jeg redigerer etterhvert!

Det er nok lurt :p.

For MEG er LCHF slik det fremstår i Eenfeldts retningslinjer. Her: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf.

Jeg ser at han ikke oppgir noen stram kh-grense der, men i Matrevolusjonen har han angitt ca. 50 g som en øvre grense for ortodoks LCHF (side 167 i e-boka). En av forutsetningene er slik jeg ser det at man i utgangspunktet ikke skal måtte begrense fettet og dermed bør man vel i hvert fall holde seg under "Lutz-grensen" (som jo sikkert også vil variere fra individ til individ, og dette bør vel også med)? Det stemmer jo med Hexebergs anbefalinger i hvert fall.

Klara 26-08-11 12:24

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1192560)
Såg du var i gang med tråden, så jeg klistra den med en gang ;)

:suss: Takk, snille du!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vibsen (Innlegg 1192562)
Det er nok lurt :p.

For MEG er LCHF slik det fremstår i Eenfeldts retningslinjer. Her: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf.

Jeg ser at han ikke oppgir noen stram kh-grense der, men i Matrevolusjonen har han angitt ca. 50 g som en øvre grense for ortodoks LCHF (side 167 i e-boka). En av forutsetningene er slik jeg ser det at man i utgangspunktet ikke skal måtte begrense fettet og dermed bør man vel i hvert fall holde seg under "Lutz-grensen" (som jo sikkert også vil variere fra individ til individ, og dette bør vel også med)? Det stemmer jo med Hexebergs anbefalinger i hvert fall.

Tenker vi får ha med litt av hver fra de tre store, og litt annet. Kom med innspill i den nyklistrede tråden :)

forever*young 26-08-11 20:52

Sv: Finnes det noen referanseområder
 
:stortsmil
MASSE fine svar fikk jeg! Takker og bukker! Ble litt klokere nå og mange fine linker!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no