Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Smoothies / drikke (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=125)
-   -   Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24548)

danish 28-02-09 20:59

Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Lag først eggemelk. Smelt 35-50 gram smør og kok opp 2-3 dl vann. Bland og kjør med stavmikser. Tilsett 1-2 eggeplommer, evt. 1 egg. mens du bruker stavmikseren. Det vil skumme masse. En bør muligens blande i litt søtningsmiddel, da "melken" er mindre søt enn vanlig melk.

Tøm skumrik eggemelken på et høyt glass. Tilsett et shot espresso/sterk kaffe. Strø med kanel. Voilà. Du har en nydelig cafè au lait, uten rare smaker eller soya. Den er dessuten billig og næringsrik. Smaker som Irish Coffee hvis du tilsetter whiskey, og er minst like koselig å drikke. Anslått karbohydratinnhold er totalt <1 gram karbohydrat.

Du kan også blande eggemelk med vanilje-essens, bakekakao o. l. Den er en favoritt som fløteerstatning blant svenske lavkarbere.

Skautrollet 28-02-09 21:04

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Jeg har sett denne på svenske sider, i kveld skal jeg jammen prøve den.
Takk, danish!

danish 28-02-09 21:06

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Skautrollet (Innlegg 665728)
Jeg har sett denne på svenske sider, i kveld skal jeg jammen prøve den.
Takk, danish!

Takk. Den er nøyaktig som cafè au lait. Du tenker at smør blir jævlig og salt, men det skummer som bare det, og smaker deilig. Post gjerne her når du har prøvd oppskriften.

LineJM 28-02-09 21:18

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
:liste:
Rusler ut på kjøkkenet for å prøve nå.....

Skautrollet 28-02-09 21:28

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Jeg kastet meg sporenstreks over kokkeleringen.
Tilsatte 1 ts splenda og 1 ts bakekakao.....
.....og en solid skvett fløte.
Helt grei, faktisk ganske godt, men tom for whiskey dessverre:o

Kjenner at det metter skikkelig, planlagt sen middag blir nå ingen middag:)

LineJM 28-02-09 21:46

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Skautrollet (Innlegg 665754)
JTilsatte 1 ts splenda og 1 ts bakekakao.....
.....og en solid skvett fløte.
Helt grei, faktisk ganske godt, men tom for whiskey dessverre:o

Kjenner at det metter skikkelig, planlagt sen middag blir nå ingen middag:)

Hi hi, jeg glorde nesten likedan, men min kakaotilsetning var revet sjokolade. God og mektig. Ble kveldsmaten dette.... :)

Skautrollet 28-02-09 22:00

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Ja porsjonen var stor nok for to, klarte ikke drikke hele, og veltet stinn overende på sofaen...;)

LineJM 28-02-09 22:09

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Samme her... sitter og glipper med øynene.....
Skulle kanskje ta kveld snart uansett siden jeg skal jobbe i morra.
http://www.home.no/sirip/snoore.gif

Megvel 28-02-09 23:39

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Funker dette med Ghee?
For melkefri (alt melk) er det jeg er ute etter? Smør er jo melk...

scartz 01-03-09 00:35

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Jeg har ikke kaffetraker, er det mulig å kjøpe "pulverkaffi" eller noe slikt? Sånn typisk rett i koppen kaffi? :D Hehe. Jeg drikker ikke kaffi, men liker kaffe latte! Men gidder liksom ikke kjøpe meg en kaffetraker (selv om jeg får det for en 100-lapp) bare for latte.. Liten studentleilighet, har ikke plass til så masse apparater :p

energibunten 01-03-09 01:44

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
jepp det funker med både klarnet smør og kokosolje. Har prøvd.

godt som bare det. Passer som fløteerstatning også om man dropper kaffen, iallefall på frosne bær.

brukte stevia på det.

Thanks, jeg som ny med laktoseintoleranse ble happy nå.

safran 01-03-09 01:46

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Den var knallgod! Men jeg klarte ikke å drikke opp hele, det var i meste laget. Grei frokost!

Megvel 01-03-09 21:28

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Passer som fløteerstatning også om man dropper kaffen, iallefall på frosne bær. brukte stevia på det
Sweet!:D:D

energibunten 01-03-09 21:45

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
hehe ble det smoothie-kveldsmat på hele gjengen. Lagde en god ladning og så litt stevia og frosne skogsbær som jeg bare kjørte med stavmikse. Det var bra det :-)

Nå er 2 av 3 hjemme melkeintolerante så dette var bra.

Jeg skal få fram instant coffee også så blir det kos flere ganger.

Carisma 02-03-09 15:53

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av scartz (Innlegg 665989)
Jeg har ikke kaffetraker, er det mulig å kjøpe "pulverkaffi" eller noe slikt?

Du får ikke sterk nok kaffe på vanlig trakter. Du får derimot kjøpt espresso-porsjonsposer (og pulver på glass) på velassorterte dagligvareforretninger. Brukte de mye før jeg fikk espresso-maskin.
Sånne: http://www.nescafe.no/espresso.html

Imse 16-04-09 22:58

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Å, dette må jeg prøve! Det høres kjempegodt ut! Fabelaktig måte å få seg fett på da!

Imse 16-04-09 23:41

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Å, mama mia, dette var knallgodt! Etter å ha lest på det svenske forumet kolhydrater i fokus, så viser det seg at man også bare kan blande ingrediensene uten å vispe opp skum, også kjøle ned dette og oppbevare i kjøleskap og bruke en skvett i kaffen. Jeg laget en svær porsjon med 2 eggeplommer, 50g smør, 2 dl vann og kruttsterk esperesso, og drakk alt sammen... Jeg har forspist meg nesten.... Godt tips til den som ikke er så glad i frokost..

Chantelle 16-04-09 23:52

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Denne ble ganske god ja.:)..hadde oppi bake-kakao og sukrin/stevia og min datter på 4 synes også den ble god. Jeg tok ca 50 g smør i, det ble litt for mye smørsmak så jeg holder det til rundt 20-30 g nå..

Den er for øvrig blitt prøvd i flere varianter nå. Bruker eggeplomme og smeltet smør som base. Denne basen har jeg brukt til dessert-krem(med vaniljepulver eller kakao. + litt søtstoff.blir tykk saus). nydelig på bær!
Jeg lager varm kakao på denne måten, saus til middag og når jeg må noe fort og søtt(god med kokos og hakket mandler også)...

I morgen tenkte jeg lage "fløte"-melk til min datter:
2 eggeplommer, ca 20 g smeltet smør. litt vanlijepulver. Og vispes med kokende rismelk/vann. det tror jeg blir balanserende, næringsrik og god for henne... mulig litt mye karber til meg..men jeg kan jo lage egen med vann:)

Imse 17-04-09 18:55

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elisabeth33 (Innlegg 700989)
Denne ble ganske god ja.:)..hadde oppi bake-kakao og sukrin/stevia og min datter på 4 synes også den ble god. Jeg tok ca 50 g smør i, det ble litt for mye smørsmak så jeg holder det til rundt 20-30 g nå..

Den er for øvrig blitt prøvd i flere varianter nå. Bruker eggeplomme og smeltet smør som base. Denne basen har jeg brukt til dessert-krem(med vaniljepulver eller kakao. + litt søtstoff.blir tykk saus). nydelig på bær!
Jeg lager varm kakao på denne måten, saus til middag og når jeg må noe fort og søtt(god med kokos og hakket mandler også)...

I morgen tenkte jeg lage "fløte"-melk til min datter:
2 eggeplommer, ca 20 g smeltet smør. litt vanlijepulver. Og vispes med kokende rismelk/vann. det tror jeg blir balanserende, næringsrik og god for henne... mulig litt mye karber til meg..men jeg kan jo lage egen med vann:)

Har du litt mindre vann i da for å få den tykkere? Bruker du to eggeplommer da?

Jeg tenkte å prøve den som kakao, innbiler meg at den er god som base til det.

Gerd 17-04-09 20:40

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Denne var god :D

Jeg brukte 25g smør, 1,5dl vann, 1 eggeplomme. Kaffe og 1 ts splenda.

Har ikke smakt kaffelatte siden januar 07....
Så dette var himmelsk :heia:

Liv 17-04-09 21:41

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Rett ut på kjøkkenet.....:liste:

Gracella 18-04-09 18:01

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
MMMMMMMMmmmmmmmmmmmmm!!!!:w00t:

Photobscura 20-04-09 22:12

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Oi! Spennende! Med mitt høyfettkoshold og melkeintoleranse så må dette være midt i blinken. Men jeg er mett for i dag, så tester til frokost i morgen :D

Photobscura 21-04-09 01:35

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Ja, nå sitter jeg med en sånn en, da! Spennende! Og her i huset laget espresso på espressokanne :D

Photobscura 21-04-09 01:36

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Ikke verst! Men, hehe, usalta smør neste gang ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no