Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Avocado? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4074)

blomkarse 06-03-05 13:14

Avocado?
 
Jeg forsøker å følge Fedon, og vet at det er lite karbohydrater i avocado, men masse kalorier... Skal jeg holde meg unna avocado for å gå ned i vekt?:confused::confused: Eller kan jeg spise det med god samvittighet?

Fedonisten 06-03-05 13:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blomkarse
Jeg forsøker å følge Fedon, og vet at det er lite karbohydrater i avocado, men masse kalorier... Skal jeg holde meg unna avocado for å gå ned i vekt?:confused::confused: Eller kan jeg spise det med god samvittighet?

Hei Blomkarse

Skjønner godt at du lurer på dette med avokado, for det er ikke helt til å bli klok på i begynnelsen.

Avokado inneholder masse kalorier - som du sier - men det er en veldig gunstig fettkilde. Faktisk anbefales det at man bruker avokado i kosten pga. det gunstige fettet, så spis avokado med god samvittighet. Personlig ville jeg ha begrenset det til ca. 1/2 om dagen (som hovedregel) og passet på å ha tilstrekkelig med proteiner til.

:klem: fra Fedonisten

blomkarse 07-03-05 16:22

Tusen takk,

Synes dette er litt forvirrende, men kommer nok inn i det sånn litt etter hvert.

magdalena 07-03-05 22:58

Hvordan spiser dere avokado?Jeg,mener,det smaker jo overhodet ikke godt,synes jeg!men selger jo mye av det på jobb...:o

mofe 07-03-05 23:02

Funker bra i wok :)

Og lage guacamole av det er jo nydelig :) Men den bør være litt bløt, da :p

Ellers kan man fylle den med reker og majones!

Kommer jeg på mere da...?
Nei :cool:

Tidligere bruker 07-03-05 23:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av magdalena
Hvordan spiser dere avokado?Jeg,mener,det smaker jo overhodet ikke godt,synes jeg!men selger jo mye av det på jobb...:o

Jeg bruker å ha avokadoen i salat eller så har jeg reker oppi avkokadoen.
Det er helt digg syns jeg:D

blomkarse 07-03-05 23:13

Litt olje, salt og pepper.. NYYDELIG

blomkarse 07-03-05 23:14

Glemte kaviar..

magdalena 07-03-05 23:14

Reker spiser jeg ikke:kadetgaar ..Smaker veldig fælt,eller er det konsistensen jeg ikke tåler..Men wok,det må være såfall tingen.Tror jeg spiste den helt uten noe når jeg prøvde den.

blomkarse 07-03-05 23:16

.... og guacamole..

og DER hadde jeg 25 innlegg og kan gi ryktepoeng!!!:D:D

Tidligere bruker 08-03-05 12:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blomkarse
Litt olje, salt og pepper.. NYYDELIG

Javisst er det nyyyyyyyyyyyydelig!!

Tidligere bruker 08-03-05 12:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blomkarse
.... og guacamole..

og DER hadde jeg 25 innlegg og kan gi ryktepoeng!!!:D:D

Har du oppskriften?

Nille 08-03-05 18:30

Det finnes like mange oppskrifter som det finnes mexikanske mammaer !

GRUNNOPPSKRIFT
1 avocado (deles i to og steinen tas ut, knuses med gaffel)
1/2 ss sitronsaft has oppi (for å hindre misfarging - og for smak)
1 hvitløksfedd (eller mindre)
litt salt
småhakket løk (1 ss er nok)
hakket tomat (ta ut kjernene før du skjærer den opp- 1 ss er nok til en avocado, men ta det på gefylen)
hakket koriander (urten)
og hakket jalapeno pepper om du vil.

Jeg lager som regel en diger bolle, minst 4 avocadoer - vi spiser det med skje her i huset ! Oppskriften (som kan varieres slik du vil) har jeg fått av min mexikanske venninde Becky ....

Broren min bor i Houston og har lært å lage den med 1 ss tomatsalsa oppi isteden for hakket tomat og jalapeno. NOEN har rømme i, men det er bare nordmenn tror jeg.

Det er viktig at den knuses med gaffel, da får du rikig konsistens. Lager du den i kjøkken maskin eller av for harde avocadoer blir det feil !! Enten for fint eller for kornete !

luringen 10-03-05 20:40

er også godt med spekeskinke og rømme til...

Silje2011 10-08-10 21:10

Sv: Avocado??
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av magdalena (Innlegg 59440)
Hvordan spiser dere avokado?Jeg,mener,det smaker jo overhodet ikke godt,synes jeg!men selger jo mye av det på jobb...:o

Spis det sammen med ananas :-)
Ananas øker jo forbrenningen har jeg hørt :-)

Krøllerellerei 10-08-10 21:20

Sv: Avocado??
 
Jeg pleier dele avocadoen i to, ta ut steinen og så bombardere den med gaffel og skvise sitron oppi. Grovrevet pepper på og så spiser jeg herligheten med teskje.

Carisma 10-08-10 21:41

Sv: Avocado??
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Silje2011 (Innlegg 913838)
Ananas øker jo forbrenningen har jeg hørt :-)

Det er vel et argument som stammer fra de som utvikla ananas-kuren i sin tid... Som er like humbug som suppe-kuren, kaffe-kuren, grapefrukt-kuren og alle de andre mirakelkurene... :o
Dessuten har ananas masse karbo!

Silje2011 10-08-10 22:04

Sv: Avocado??
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 913870)
Det er vel et argument som stammer fra de som utvikla ananas-kuren i sin tid... Som er like humbug som suppe-kuren, kaffe-kuren, grapefrukt-kuren og alle de andre mirakelkurene... :o
Dessuten har ananas masse karbo!

Det kan nok hende, men har spist det endel idet siste og tror man nok på det sjøl så blir det "virkelig" tror jeg :p

swimzy 29-08-10 22:06

Sv: Avocado?
 
Hva kan man bruke av andre proteiner til avokada`? jeg liker ikke reker eller slik type sjømat dessverre:( kan man bruke skinke istedet?

Kitt 29-08-10 22:28

Sv: Avocado?
 
Bruk hva du vil, du1 Er ikke noe fasitsvar på det! Kan tenke meg at det er godt med spekeskinke eller fenalår..... Noe salt i hvert fall, da avocado ikke smaker mye alene!

Eller baconost!:D Eller skinkeost!

Ina64 29-08-10 23:08

Sv: Avocado?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av swimzy (Innlegg 924770)
Hva kan man bruke av andre proteiner til avokada`? jeg liker ikke reker eller slik type sjømat dessverre:( kan man bruke skinke istedet?

Jeg spiser gjerne avokado (med sitronpepper) sammen med eggerøre og litt spekemat + rømme.:) Eller bare avokado og stekt egg.

swimzy 31-08-10 18:00

Sv: Avocado?
 
nå tenkte jeg på til kveldsmat, orker ikke så mektig mat til kvelden!

unaturligslank 31-08-10 18:44

Sv: Avocado?
 
Hvis man bare skal spise en halv pr dag, hva gjør man da med den andre halvdelen?
Den blir jo fort stygg.

Kitt 31-08-10 18:46

Sv: Avocado?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av unaturligslank (Innlegg 925792)
Hvis man bare skal spise en halv pr dag, hva gjør man da med den andre halvdelen?
Den blir jo fort stygg.

Du spiser den delen stenen ikke sitter fast i.
Den delen stenen fortsatt sitter i, drypper du med litt sitron og oppbevarer i en TETT pose i kjøleskapet en dag eller 2!:)

Og om den er litt brun på toppen, det er bare oksidasjon og betyr ikke at avocadoen er ødelagt, bare misfarget!:p

unaturligslank 31-08-10 18:47

Sv: Avocado?
 
aaaa, takk skal du ha!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no