Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Trening og ketose (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33515)

stiannb 10-05-10 19:15

Trening og ketose
 
Hvorfor blir det sagt at man ikke skal trene når man er i ketose?

Har sett at man kan mosjonere, men nå er jeg vant med å trene 4 - 5 ganger i uka 1 - 2 timer om gangen, skal jeg trappe ned på dette da jeg er i ketose?

Gerd 10-05-10 19:20

Sv: Trening og ketose
 
Tren allt du vil og orker :ja: Du merker fort om kroppen ble raskere sliten, og da er det bare å følge kroppens signaler.

Hvor har du det fra at man ikke kan trene når man er i ketose?

stiannb 10-05-10 19:23

Sv: Trening og ketose
 
Legen min sa det pluss at jeg har lest det noen steder, måtte vare få hvite hvorfor.

Lill-B 10-05-10 20:35

Sv: Trening og ketose
 
Jeg merker at det ikke er like mye futt i meg på treningsøkter nå når jeg er i Ketose. Jeg har gjennomført det samme opplegget som før men det har tatt meg litt mer tid. :o

Kitt 10-05-10 22:14

Sv: Trening og ketose
 
Det kan være lurt å ikke trene med samme intensiteten som før i oppstarten av en ketolysekur.
Inntil kroppen har vent seg til optimal fettforbrenning vil mange oppleve å møte VEGGEN så det smeller.
Når fettforbrenningsprosessen er godt i gang, blir det nestenmotsatt. Man kan holde på i evigheter uten å gå tom, rett og slett fordi man jo ikke kan gå tom for noe man i utgangspunktet ikke har!;)

Her finner du mange tråder om ketose og trening!

LenaBeatrice 11-05-10 07:25

Sv: Trening og ketose
 
Gubben trener og løper halvmaraton i ketose. Vi har laget en videoblogg om hvordan det fungerer, du kan se den her hvis du er interessert:

http://lenabeatrice.net/generelt/vid...g-og-kosthold/

Svadadama 11-05-10 09:22

Sv: Trening og ketose
 
Jeg trener som vanlig selv om jeg er i ketose og det går fint. Hadde en dårlig opplevelse den første uka hvor jeg ble akutt kvalm og hadde en nærsyncope, men det var nok en engangsopplevelse fordi kroppen ikke var vant med ketosen enda.

stiannb 11-05-10 10:45

Sv: Trening og ketose
 
her var det mye bra, jeg også har trent likt lell om jeg er i ketose.
Har ikke merket mye forandring enda untatt hodepine.

BitTorres 11-05-10 11:01

Sv: Trening og ketose
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av stiannb (Innlegg 875044)
her var det mye bra, jeg også har trent likt lell om jeg er i ketose.
Har ikke merket mye forandring enda untatt hodepine.

Om du er i Ketose, kan du være uggen, litt mindre energi, eller helt blåst av banen når de gjelder trening. Men får du i deg nok fett, skjer det som regel en omveltning etter en måned, og trening i Ketose går langt bedre enn å trene på karbohydratrik kost.
Legen som sa det vet ikke hva han prater om. Ketose er en naturlig tilstand for kroppen å være i, og du kan godt være i Ketose livet ut, for kroppen er det en veldig avslappet tilstand. På høykarbo er kroppen i konstant alarmberedskap, noe som medfører slitasje.

aliasdictus 11-05-10 11:30

Sv: Trening og ketose
 
Hør hør! Trening og ketose hører sammen :D

Jeg har opplevd mye av det samme som andre beskriver. Møtte tildels veggen ved de første øktene, da hadde jeg vært i ketose kun kort tid. Det gjaldt spesielt høyintensitetsøkter. Roligere økter har hele tiden fungert bra, det samme gjelder moderat styrketrening. Nå derimot fungerer treningen utmerket. Jeg hadde en gradvis overgang fra januar til april, fra mindre og mindre karbo til lchf og ketose. Jeg vil tro at "overgangsfasen" hvor man tuner kroppen inn på fettforbrenning varierer fra person til person.

For å oppsummere effekten jeg har merket: Jevnere energi, jeg klarer å trene (mye) lengre uten tilførsel av energi og vann (selv om trening uten vann ikke nødvendigvis er bra). Jeg får ikke like lett kramper som før. Nå kan jeg spise lunsj, og trene når jeg før skulle spise middag, og det gjør ingenting å utsette måltidet, og jeg trenger ikke "hive i meg noe" for å ha energi til økten. Etter harde lange økter er jeg likevel ikke "knust" slik jeg pleide før. Jeg kan få såre muskler som føles brukte, men tomheten er fraværende. Og jeg vil selv påstå at restitusjonen er bedre på lchf kostholdet. Styrkemessig har jeg hatt en merkelig god fremgang, uten å ha trent mer enn vanlig. Styrken skøyt plutselig litt fart, og musklene har en seighet som føles anderledes enn før. Vanskelig å beskrive det, men jeg har trent mye i mange år, og det føles anderledes.

Olli123 11-05-10 20:21

Sv: Trening og ketose
 
Aliasdictus beskrev det godt ;) Det tar tid for kroppen å avvende seg karbohydratene og å venne seg til å forbrenne fett, i sære tilfeller har jeg lest at dette kan ta et helt år. De som sier at de ikke kan trene like hardt når de er i ketose tør jeg tippe ikke er helt ferdig innvendt enda.

plastbox 12-05-10 02:32

Sv: Trening og ketose
 
Det er ikke til å feie under teppet at for høyintensitetstrening er karbohydrater en stor fordel. Sist jeg gikk av ketose følte jeg meg som supermann når jeg løftet vekter, men nå som jeg er tilbake i ketose og for første gang på mange år sykler fikk jeg en veldig positiv opplevelse.

Syklet til og fra jobben (Tønsberg-Sandefjord, ca. 27km) her om dagen. Merket at jeg etter rundt én km gikk tom for ATP (musklenes raskeste energikilde) og kjente sviinga i låra. Tenkte jeg bare fikk tråkke videre, og til min store forundring fortsatte jeg i mer eller mindre akkurat samme tempoet hele resten av turen! Smålig vondt i låra som ikke har sykla på 8-10 år, men ble aldri "sur" i musklene og energien var dønn konstant! =D

BitTorres 12-05-10 18:23

Sv: Trening og ketose
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 875545)
Det er ikke til å feie under teppet at for høyintensitetstrening er karbohydrater en stor fordel. Sist jeg gikk av ketose følte jeg meg som supermann når jeg løftet vekter, men nå som jeg er tilbake i ketose og for første gang på mange år sykler fikk jeg en veldig positiv opplevelse.

Syklet til og fra jobben (Tønsberg-Sandefjord, ca. 27km) her om dagen. Merket at jeg etter rundt én km gikk tom for ATP (musklenes raskeste energikilde) og kjente sviinga i låra. Tenkte jeg bare fikk tråkke videre, og til min store forundring fortsatte jeg i mer eller mindre akkurat samme tempoet hele resten av turen! Smålig vondt i låra som ikke har sykla på 8-10 år, men ble aldri "sur" i musklene og energien var dønn konstant! =D

Dundre :) Om du klarte å sykle videre uten å produsere ATP er du et unikum :))

plastbox 13-05-10 01:02

Sv: Trening og ketose
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BitTorres (Innlegg 875859)
Dundre :) Om du klarte å sykle videre uten å produsere ATP er du et unikum :))

Det sa jeg da ikke? Om jeg sa det beklager jeg, akkurat hvordan ATP fungerer vet jeg ikke (enda). Men ok, det raskeste, mest tilgjengelige lageret mitt gikk tomt. Du vet.. som når man ikke klarer å vaske håret etter å ha kjørt skuldre og armer til ekstrem utmattelse med vektløfting.

Men musklene stoppa bare aldri helt, og ble aldri "stive". Det var all right, selv om forsøket på å sykle i dag endte på et busstopp ca 1 mil inn i turen. Dårlig luft i bakdekket, sykkelsete-formede blåmerker i baken og null futt i de slitne låra mine.. blæh! :P

lifejack 13-05-10 01:08

Sv: Trening og ketose
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 876025)
Det sa jeg da ikke? Om jeg sa det beklager jeg, akkurat hvordan ATP fungerer vet jeg ikke (enda). Men ok, det raskeste, mest tilgjengelige lageret mitt gikk tomt. Du vet.. som når man ikke klarer å vaske håret etter å ha kjørt skuldre og armer til ekstrem utmattelse med vektløfting.

Men musklene stoppa bare aldri helt, og ble aldri "stive". Det var all right, selv om forsøket på å sykle i dag endte på et busstopp ca 1 mil inn i turen. Dårlig luft i bakdekket, sykkelsete-formede blåmerker i baken og null futt i de slitne låra mine.. blæh! :P

Du tenker kanskje på glykogenlagrene? At du gikk tom for glukose som brensel? ATP håper jeg virkelig ikke du "gikk tom for", for det er ikke forenelig med liv;)

BitTorres 14-05-10 11:01

Sv: Trening og ketose
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 876025)
Det sa jeg da ikke? Om jeg sa det beklager jeg, akkurat hvordan ATP fungerer vet jeg ikke (enda). Men ok, det raskeste, mest tilgjengelige lageret mitt gikk tomt. Du vet.. som når man ikke klarer å vaske håret etter å ha kjørt skuldre og armer til ekstrem utmattelse med vektløfting.

Men musklene stoppa bare aldri helt, og ble aldri "stive". Det var all right, selv om forsøket på å sykle i dag endte på et busstopp ca 1 mil inn i turen. Dårlig luft i bakdekket, sykkelsete-formede blåmerker i baken og null futt i de slitne låra mine.. blæh! :P

Been there, done that:) Ifjor måtte jeg krabbe inn på en kafè for å låne telefon. Måtte ringe hjem etter skyss, løpeturen stoppet på nøyaktig 10 km. Tom, vondt i hodet, vondt i brystet, kvalm, syk rett og slett. Men dette var på høykarbo... :) Da gikk jeg tom for glukose, og var helt ødelagt. På fett blir man aldri tom, selv om en bruker opp all glukosen, så har du fortsatt fettet tilgjengelig. Glukose kan gi gjøre deg "stiv" i musklene, for de kan forbrennes uten oksygen og gi overskudd av melkesyre. Fett har ikke den egenskapen. Uten oksygen, kan ikke fett forbrennes. Dette vet jo kroppen.
Så, noe som er lett å trene opp på ketogen kost er maks oksygenopptak. Det økes voldsomt, da kroppen trenger mye mer oksygen enn normalt, da det brennes mye mer fett enn det som har vært "normalt" til da. Jeg merker selv en voldsom effekt i det området, spesielt på intervallene, som spesifikt trener maksimalt oksygenopptak.

ada-emilie 14-05-10 13:00

Sv: Trening og ketose
 
Wow, dette er jo kjempeinteressant, BitTorres!

Begod 17-05-10 23:30

Sv: Trening og ketose
 
I all form for kondisjonstrening så er det pusten som er mitt store problem, kan jeg håpe at noe av grunnen er at jeg er en fettbrenner og ikke bare at jeg er i forferdelig dårlig form?

Greddy 18-05-10 14:27

Sv: Trening og ketose
 
Hmm...
Jeg trener karate sånn ca 2-3 ganger i uken. De første ukene på ketolyse var rent helvete da jeg trente karate. Kroppen var slapp og hadde lite energi. Eksplosiviteten, som jeg hadde da jeg gikk på høykarbo, forsvant. Og dette merket jeg også da jeg syklet. Men nå har jeg fått en utholdenhet uten like ettersom jeg brenner ketoner istedenfor karbs. Jeg merker at jeg ikke er like kjapp som før (sånn ca 90%), men til gjengjeld klarer jeg å holde på tre ganger mer før jeg begynner å bli andpusten eller sliten.

@Begod, å gå over til fettforbrenning vil fremme kondisjonen din, vil jeg tro, ettersom du trenger mer oksygen til å forbrenne fett, og for å forbrenne fett, må man bryte fettet til ketoner som igjen krever mer oksygen? Jeg merket at pustefrekvensen og ikke minst pulsen min har gått betraktelig ned. Er det sånn du må puste inn mer luft når du skal trene på kondisjonen din?

plastbox 18-05-10 15:40

Sv: Trening og ketose
 
Og ikke minst er ketoner og mettet fett det foretrukne drivstoffet for hjertemuskelen. Ta den, alle dere som fortsatt mener fett er farlig for hjertet!

Paris 18-05-10 16:06

Sv: Trening og ketose
 
Men hva er konklusjonen her? Jeg trener 2-3 gg i uken. Idag begynner jeg på lavkarbo igjen. og skal på trening. Hvilke forutsetninger bør jeg ta?

(nb. jeg trente ikke da jeg gikk på lavkarbo sist gang)

plastbox 18-05-10 16:53

Sv: Trening og ketose
 
Bare kjør på. Trener du for å bli strongman-utøver eller styrkeløfter er kanskje ikke lavkarbo det lureste men etter et par uker vil du antagelig ikke merke store forskjellen på vektløftinga, og for utholdenhetstrening er lavkarbo fantastisk! Man går bare aldri tom for energi når man først kommer i gang. ^^

xeena82 18-05-10 17:28

Sv: Trening og ketose
 
opplever også at melkesyreterskelen er helt sinnsyk... :) både når jeg jogger og sykler. det er visst en kjent sak... at det er sånn....

Paris 18-05-10 17:45

Sv: Trening og ketose
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plastbox (Innlegg 878503)
Bare kjør på. Trener du for å bli strongman-utøver eller styrkeløfter er kanskje ikke lavkarbo det lureste men etter et par uker vil du antagelig ikke merke store forskjellen på vektløftinga, og for utholdenhetstrening er lavkarbo fantastisk! Man går bare aldri tom for energi når man først kommer i gang. ^^

Fantastisk :D

Paris 18-05-10 17:46

Sv: Trening og ketose
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av xeena82 (Innlegg 878511)
opplever også at melkesyreterskelen er helt sinnsyk... :) både når jeg jogger og sykler. det er visst en kjent sak... at det er sånn....

er det sant? For godt til å være sant....:p


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no