Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Mellom middag og kveldsmat (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52025)

hansolo 03-05-12 19:32

Mellom middag og kveldsmat
 
Hei alle!

Etter en liten uke på lavkarbo sliter jeg med ett måltid om dagen, det er dette som er mellom middag og kveldsmat.

Spiser alltid middag rundt kl 15 og kveldsmat rundt kl 21, så har alltid et måltid kl 18.

Hva bruker dere å spise da? Før lavkarbo spiste jeg gjerne 4 knekkebrød med Tine smøreost eller havregryn, rosiner med melk...

Åssi 03-05-12 19:39

Sv: Mellom middag og kveldsmat
 
Dette måltidet trenger du ikke dersom du ikke føler deg sulten. På et lavkarbokosthold vil man miste mye av sultfølelsen, og dessuten får du i deg nok kcal på de andre måltidene. Jeg spiste alltid 5 måltider om dagen før, nå holder det med 3 :)

Spis eventuelt et par mandler eller litt cottage cheese dersom du er "litt" sulten

Imse 03-05-12 20:31

Sv: Mellom middag og kveldsmat
 
Orker du å spise så ofte som hver 3. time?? Det gjør ikke jeg. Men om du er sulten så spis vanlig lavakrbomat da. Nøkkelen her er middag til alle måltider.

Det er så mye du kan spise, feks kokte egg med grønnsaker, tunfisksalat, cottage cheese med fløte/creme fraiche og mandler og grønnsaker attåt, speketallerken, hamburger uten brød, biff med avokado.. Listen kunne inneholdt 1000 forskjellige matretter og enda manglet mye godt.

Nå står det kun lavkarbo i filosofiboksen din, så å gi deg et eksakt svar er vanskelig. Lavkarbo er jo kun er paraplybetegnelse over mange kostholdsfilosofier.

Melusine 04-05-12 00:04

Sv: Mellom middag og kveldsmat
 
Som de andre nevner er det ikke nødvendig med et måltid mellom middag og kvelds, selv spiser jeg stort sett tre måltider om dagen og føler ikke behov for mer.
Jeg tenker; får du i deg nok fett og proteiner? Da jeg begynte med lavkarbo logget jeg alt jeg spiste og drakk på diett.no og fikk på den måten en tankevekker for hva som utgjør nærings-forholdet i matvarer og det å sette dem sammen :)

Klara 04-05-12 12:01

Sv: Mellom middag og kveldsmat
 
Jeg trenger et mellommåltid, noe jeg ikke gjorde på høykarbo.

Imse nevner mange gode ting som jeg gjerne spiser :sikle:

Bønna200 04-05-12 12:23

Sv: Mellom middag og kveldsmat
 
Noe av det jeg liker best med lavkarbo er at jeg ikke trenger å presse i meg mat hver tredje time selv om jeg ikke er sulten. :)
Men suppe er veldig greit synes jeg. Lager bare en stor posjon og har i kjøleskapet. Blir jeg sulten så varmer jeg bare opp en kopp i microen. Blomkålsuppe, f.eks.

Runegutt 04-05-12 12:34

Sv: Mellom middag og kveldsmat
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hansolo (Innlegg 1342355)
Hei alle!

Etter en liten uke på lavkarbo sliter jeg med ett måltid om dagen, det er dette som er mellom middag og kveldsmat.

Spiser alltid middag rundt kl 15 og kveldsmat rundt kl 21, så har alltid et måltid kl 18.

Hva bruker dere å spise da? Før lavkarbo spiste jeg gjerne 4 knekkebrød med Tine smøreost eller havregryn, rosiner med melk...

Ikke helt greit å svare deg, men skal forsøke:
Lever du ala Lindberg, så bør du spise ofte nok. 3 hovedmåltid og 2-3 mellom. Mellommåltidene kan bestå av et beger yoghurt (yoplait 0,1) og litt nøtter/mandler, eller en lavglykemisk frukt+mandler/nøtter, eller bær+mandler nøtter.
En helt enkel salat med et egg eller to i er heller ikke å forakte.

Lever du ketogent, kan du fint ha lengre avstand mellom måltidene. Jeg spiser 4 måltid / døgn, så kjører jeg på med litt te med cocosa innimellom.

Camomilla 04-05-12 13:49

Sv: Mellom middag og kveldsmat
 
Jeg spiser 2 ganger om dagen, kl. 11 og kl. 19, samt et mellommåltid i 16.30-tida. Litt nøtter, beef jerky eller en fløtekaffe. Noe sånt. Spiser jeg nok til lunsj og middag er det ikke noe problem å kun spise etpar ganger om dagen :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:25.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no