Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Lavkarbo med gulrot? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43471)

Paris 30-04-11 18:31

Lavkarbo med gulrot?
 
Jeg kjøpte en bok i påskeferien - om lavkarbo-oppskrifter. Hun bruker av og til litt rare ting syns jeg, feks gulrot? Er ikke det litt fy på LCHF som hun sier å representere?

LIBBA 30-04-11 19:49

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Kommer nå litt an på hvilken variant denne boken presenterer :)
Hvis det er generell lavkarbo ala Fedon vil nok ei gulrot i ny å ne være greit tror jeg ;)

Georgine 30-04-11 20:01

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Husk at lavkarbo er fra 0 - 150 gram karbo om dagen og ligger du over 100 så er det absolutt plass til en gulrot og litt frukt.

På Ketolyse, Skaldeman og Atkins induksjon så er det ikke lov med gulrot.

LIBBA 30-04-11 20:06

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 1093723)
Husk at lavkarbo er fra 0 - 150 gram karbo om dagen og ligger du over 100 så er det absolutt plass til en gulrot og litt frukt.

På Ketolyse, Skaldeman og Atkins induksjon så er det lov med gulrot.

Trodde ikke det var lov med gulrot på ketolyse :confused:

Georgine 30-04-11 20:10

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LIBBA (Innlegg 1093736)
Trodde ikke det var lov med gulrot på ketolyse :confused:

Det mangler et ikke der ja. :o

TigerTove 30-04-11 21:25

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Jeg holder meg til rå gulrøtter og begrenser inntaket, går så fint så :)

Livsglede 01-05-11 08:45

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TigerTove (Innlegg 1093813)
Jeg holder meg til rå gulrøtter og begrenser inntaket, går så fint så :)


Litt rå gulrot er ok på lavkarbo, men IKKE ketolyse. Det er først når gulroten blir kokt den skyter i været ang. karbohydrater. Så om du lever redusert lavkarbo eller på LCHF meny så er litt rå gulrot "lov" av og til. Men skal du ned mye, må du teste ut om den stopper deg.

Liv 01-05-11 09:04

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Dr. Dahlquist bruker ihvertfall gulrot hyppig i oppskriftene sine;)))

Sol-Angelica 01-05-11 09:31

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Jeg har innimellom brukt både rå og stekt (i lk lasagne feks) gulerot jeg, ikke gjort noe utslag her hvertfall. Vet at det er fyfy men det har gått greit med litt :)

Livsglede 01-05-11 10:17

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sol-Angelica (Innlegg 1094040)
Jeg har innimellom brukt både rå og stekt (i lk lasagne feks) gulerot jeg, ikke gjort noe utslag her hvertfall. Vet at det er fyfy men det har gått greit med litt :)

Da fortsetter du med det:)
Noen tåler mer enn andre når det gjelder karber etc...

Sol-Angelica 01-05-11 10:32

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Livsglede (Innlegg 1094072)
Da fortsetter du med det:)
Noen tåler mer enn andre når det gjelder karber etc...

Yes i know ;) Er ikke så ofte jeg bruker g.rot, ikke snitt på 1 gang i uka engang :) Men feks i går så ble det litt raspet g.rot pga jeg spiste ute å det var i salaten. Men jeg lot ananasen ligge da :p Å der ble jeg usikker på om det er ok å spise ananas eller ikke :rolleyes:

Maylinn26 01-05-11 16:20

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Jeg spiser litt sommersalat, den er det lit gulrot i, å for meg fungerer det greit:) Men nå er det vel minimalt med gulrot i den å da kanskje:rolleyes:

David 01-05-11 17:20

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
V bruker gulrot stadig vekk. Ikke mye, men lager litt mos, og har godt med fløte i. Kjempegodt. Holder lenge med et par spiseskjeer ved siden av koteletter e.l. Har ikke skapt problemer for meg.

Alkazelters 01-05-11 18:22

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Livsglede (Innlegg 1094018)
Litt rå gulrot er ok på lavkarbo, men IKKE ketolyse. Det er først når gulroten blir kokt den skyter i været ang. karbohydrater. Så om du lever redusert lavkarbo eller på LCHF meny så er litt rå gulrot "lov" av og til. Men skal du ned mye, må du teste ut om den stopper deg.

Karbohydratinnholdet skyter ikke været når du koker gulrot. Det er den glykemiske indeksen som forandrer seg, og det kan virke som om det er denne som gjør at mange frykter gulrot på lavkarbo. Litt gulrot i ny og ne er ikke noe problem med mindre du lever ketogent.

Jabba 01-05-11 18:45

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters (Innlegg 1094473)
Karbohydratinnholdet skyter ikke været når du koker gulrot. Det er den glykemiske indeksen som forandrer seg, og det kan virke som om det er denne som gjør at mange frykter gulrot på lavkarbo. Litt gulrot i ny og ne er ikke noe problem med mindre du lever ketogent.

Skjer det samme hvis man steker gulroten lett på panna?
Ungene kommer hjem med slike små poser med knaskegulerøtter og de tar jeg av og til oppi panna hvis jeg vil lage meg en wok.....

Mellon 01-05-11 19:41

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Etter hva jeg forstår, så omdannes stivelsen til sukker ved varmebehandling, så da skjer det samme ved steking som ved koking.

Veggpryd 01-05-11 20:17

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Paris (Innlegg 1093659)
Jeg kjøpte en bok i påskeferien - om lavkarbo-oppskrifter. Hun bruker av og til litt rare ting syns jeg, feks gulrot? Er ikke det litt fy på LCHF som hun sier å representere?

Hvilken bok kjøpte du?

Paris 01-05-11 23:28

Sv: Lavkarbo med gulrot?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 1094595)
Hvilken bok kjøpte du?

Fant et bilde av den her:):
http://lillamumi-lavkarbo.blogspot.c...pskrifter.html


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no