Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Smoothies / drikke (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=125)
-   -   Iskaffe (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33246)

Gerd 01-05-10 14:54

Iskaffe
 
Iskaffe

2-3 isbiter
1 dl kald sterk kaffe

en dæsj fløte (etter ønske)
10 dråper essens (jeg brukte vanilje)
(søtstoff viss behov)


Kjøres i hutimixer og nytes :D

http://forum.lavkarbo.no/picture.php...718360&thumb=1

LineJM 01-05-10 15:09

Sv: Iskaffe
 
Å, det så deilig ut!
Jeg fikk for mange år siden på ferie i frankrike noe som het cafe frappé, som var iskald sterk mørkbrendt kaffe, søtet selvfølgelig, men uten noe melk. Det var iskald svart kaffe. Nyydelig! ( Jeg liker svart kaffe;) )
Har aldri klart å gjenskape den. Den bare er et sånt hyggelig matminne om en perfekt drikk i varmen.

Gerd 01-05-10 15:16

Sv: Iskaffe
 
Var godt;) Nå er glasset tomt :D

Det er vanskelig å gjenskape slike spesielle smaker :ja:

Kanskje jeg skal prøve med svart kaffe. Har veldig mørkbrendt kaffepulver her :ja:

LineJM 01-05-10 15:20

Sv: Iskaffe
 
Jepp. Av og til er det ikke smaken men hele sammenhengen som løfter det opp og så blir det umulig å gjenta :)

Gerd 01-05-10 15:25

Sv: Iskaffe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 870653)
Jepp. Av og til er det ikke smaken men hele sammenhengen som løfter det opp og så blir det umulig å gjenta :)

Åja, det er sant.... Det er noe annet å sitte på en utekafe i Hellas å nyte et glass kald kaffe enn hjemme på terassen ;) :D

Reneeanita 01-05-10 20:34

Sv: Iskaffe
 
Heia, åå dette hørtes GODT ut :) men kor kjøp man eseens?

Reneeanita 01-05-10 20:36

Sv: Iskaffe
 
heia :) da hørtes GODT UT :P
kor man få rkjøpt eseens?

Gerd 01-05-10 22:42

Sv: Iskaffe
 
Essenser kjøper du på vanlige dagligvarebutikker :)

LineJM 02-05-10 03:45

Sv: Iskaffe
 
Her kommer en liten fordyring :p
Etter å ha prøvd vaniljeekstrakt så har jeg latt essensen bli igjen i butikken. Ekstrakt smaker mye bedre. Etter min mening da.

Gerd 02-05-10 10:25

Sv: Iskaffe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 870897)
Her kommer en liten fordyring :p
Etter å ha prøvd vaniljeekstrakt så har jeg latt essensen bli igjen i butikken. Ekstrakt smaker mye bedre. Etter min mening da.

Hvor kjøper du ekstrakt? Helsekost?:)

LineJM 02-05-10 15:42

Sv: Iskaffe
 
Har funnet det på helsekost ja. både Kinsarvik, de er jo her i Bergen men de har en nettbutikk også, og i en av de kjedene. Life tror jeg det var :confused: I allefall en som har en del mat også ikke bare kosttilskudd og pulvergreier. Kosta hundre kroner for en flaske med 100 ml men den har vært veldig drøy.
Og jeg syns absolutt det er verdt det, smaker som ordentlig vanilje.

Gerd 02-05-10 20:33

Sv: Iskaffe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 871088)
Har funnet det på helsekost ja. både Kinsarvik, de er jo her i Bergen men de har en nettbutikk også, og i en av de kjedene. Life tror jeg det var :confused: I allefall en som har en del mat også ikke bare kosttilskudd og pulvergreier. Kosta hundre kroner for en flaske med 100 ml men den har vært veldig drøy.
Og jeg syns absolutt det er verdt det, smaker som ordentlig vanilje.

Takk, da skal jeg se etter det i morra :ja:
Syns jeg må bruke en del essens for å få frem noe smak :ja:

LineJM 02-05-10 20:56

Sv: Iskaffe
 
Jepp, og så synes i alle fall jeg at essens har en veldig merkbar ettersmak. Lykke til med å finne.

Gerd 02-05-10 20:59

Sv: Iskaffe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 871281)
Jepp, og så synes i alle fall jeg at essens har en veldig merkbar ettersmak. Lykke til med å finne.

Thanks :D

Har de ikke, så skal de få ta inn ;) :D

Huldr 02-05-10 21:00

Sv: Iskaffe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 871281)
Jepp, og så synes i alle fall jeg at essens har en veldig merkbar ettersmak. Lykke til med å finne.

Det er ikke så rart, for det er lagd på cellulose ... :rolleyes: (Det er vaniljesukker også for øvrig.)

Mens vaniljeekstrakt er vanilje :ja:

Gleder meg til sommer og iskaffe :sikle:

LineJM 02-05-10 21:14

Sv: Iskaffe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 871290)
Mens vaniljeekstrakt er vanilje :ja:

Gleder meg til sommer og iskaffe :sikle:

Det forklarer saken *fornøyd nikk* :D

Gerd 03-05-10 19:10

Sv: Iskaffe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 871088)
Har funnet det på helsekost ja. både Kinsarvik, de er jo her i Bergen men de har en nettbutikk også, og i en av de kjedene. Life tror jeg det var :confused: I allefall en som har en del mat også ikke bare kosttilskudd og pulvergreier. Kosta hundre kroner for en flaske med 100 ml men den har vært veldig drøy.
Og jeg syns absolutt det er verdt det, smaker som ordentlig vanilje.

Da har jeg kjøpt feil Her hadde de bare vaniljepulver på helsekost. De fikk ikke ta inn flytende :confused: Er det ev. apotek da.?
30 g. pulver (malt vaniljestang) 109 kronasjer....

LineJM 03-05-10 21:03

Sv: Iskaffe
 
Så rart. Jeg har helt sikkert sett på andre helsekostkjedebutikker enn Kinsarvik. Har aldri sett etter på apotek så det vet jeg ikke. hmmm. Vaniljepulver er vel malt vaniljestang så det og må jo smake godt. :) Skal se etter i byen om de har på Kinsarvik. Begynte å lure nå.
Sjekket nettbutikken,denne er det jeg har kjøpt. De har også et vaniljepulver til 49 pæng for 10 gram.

Gerd 03-05-10 21:50

Sv: Iskaffe
 
Vi har en rar helsekost, bare så det er sagt ;)

Jeg har nå satt i gang å lage ekstrakt sjøl da. Vodka og pulver. Skal egentlig være vaniljestang, men det skal jeg kjøpe i morra og lage på skikkelig måte :ja:

Huldr 04-05-10 17:38

Sv: Iskaffe
 
Jeg har ikke sett flytende vaniljeekstrakt her heller (Oslo), har bare kjøpt pulver. Det er veldig drøyt, da :) Man kan jo blande med ønsket søtningsmiddel og lage vanilje"sukker" f eks.

Gleder meg til å høre hvordan ekstrakten din blir, Gerd! Skal prøve etterhvert jeg også :)

Julie 30-08-10 23:48

Sv: Iskaffe
 
Jeg har kjøpt vaniljeekstrakt på Bunnpris, og da synes jeg å ha husket at de hadde andre ekstrakter óg...

Liker egentlig ikke kaffe, men ble fristet til å prøve dette, minner litt om sjokomelk eller milkshake. :D

Carisma 05-09-10 18:54

Sv: Iskaffe
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie-x (Innlegg 925391)
Jeg har kjøpt vaniljeekstrakt på Bunnpris, og da synes jeg å ha husket at de hadde andre ekstrakter óg...

Sikker på det ikke var vaniljeessens?

Krøllerellerei 05-09-10 20:18

Sv: Iskaffe
 
Takk Gerd!

Siljenh 19-03-11 13:04

Sv: Iskaffe
 
Tusen takk Gerd for en fantastisk god oppskrift!

Jeg ELSKER iskaffe. Før lavkarbolivet drakk jeg kjøpe-iskaffe annen hver dag og med alt det sukkeret er det ikke rart man legger på seg. Etter at jeg fant denne oppskriften din drikker jeg fortsatt iskaffe annen hver dag, men nå bare med 3-5 karbo (avhengig av mengde fløte jeg klarer å presse oppi) :D

HappyMe 20-03-11 23:04

Sv: Iskaffe
 
Vaniljeekstrakt er skrevet opp på handlelisten; spennende!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:42.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no