Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Legene mener jeg spiser riktig (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51953)

BenteR 28-04-12 18:26

Legene mener jeg spiser riktig
 
Jeg ligger for tiden på sykehus i forbindelse med utredninger, og jeg lever relativt strengt lavkarbo med max 5 karber pr måltid, og absolutt minimum 170 gram fett pr dag for og regulere blodsukkeret mitt siden jeg må klare meg uten hurtigvirkende insulin (diabetes type 1).
Flere av legene mener jeg spiser helt riktig for min kropp, og at jeg får dekket alle næringstoffer og at jeg uten tvil vet hva jeg gjør.
Jeg synest det rett og slett er deilig at leger ser det positive ved lavkarbo og at man kan leve lavkarbo og få dekket alle kroppens behov. Flere av de ansatte på sykehuset spør hva jeg spiser hjemme, og det ender jo med at de nesten sikler:)
Ikke alle leger leser/tror avisoppslagene om lavkarbere som lever av fett og protein og ikke rører grønnsaker i angst for og få i seg litt karbohydrater.
Ville bare dele dette med dere!

Charlott 28-04-12 18:41

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1339791)
Ville bare dele dette med dere!

Sånt liker vi å høre vettu! :D :heia:

Det må jo gjør et slikt sykehusopphold sååå mye enklere, slippe å måtte krangle pga kostholdsvalg :D

Imse 28-04-12 18:41

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Så flott å lese!

Dietta 28-04-12 19:08

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Nå ble jeg skikkelig glad :heia::heia::heia: nesten så jeg hopper og danser rundt på gulvet.
Det er så deilig å høre at det faktisk finnes leger/helsepersonell der ute som ikke bare fnyser på nesa av lavkarbo. Vi vet jo at de finnes, men treffer de så sjelden :o
Hipp hurra for legene dine BenteR :)

senka 28-04-12 19:38

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Det var så hyggelig å høre:D Kjempe bra:)

smgj 28-04-12 20:30

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Kors i taket!

*håper de finner ut av deg*

LenaBeatrice 28-04-12 21:44

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Det var god lesing! :-)

Bik 29-04-12 00:47

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
:heia::blomster:

Tirililltove 29-04-12 12:58

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Godt å lese at de oppdaterer seg. verden går i riktig retning!:)

God bedring:)

Kanutten 29-04-12 17:05

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
:heia: Fabelaktig!!!

LIBBA 29-04-12 20:49

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Flott :heia:
Den likte jeg :)

Carisma 29-04-12 22:47

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Da jeg var gravid gikk jeg på oppfølging i forhold til faren for svangerskapsdiabetes. Endokrinologen var skeptisk da jeg nevnte lavkarbo, men jeg begrunnet hvordan og hvorfor. Da var han helt enig med meg i at det var lurt, så lenge det var gjennomtenkt og ikke tabloidversjonen. Konklusjon: kunnskap er makt, hos begge parter! :ja:

Annhild 30-04-12 12:57

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Hva er du i utredning for? Om du har diabetes 1 så kan ikke lavkarbo gjøre deg frisk.

Imse 30-04-12 13:18

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Annhild (Innlegg 1340751)
Hva er du i utredning for? Om du har diabetes 1 så kan ikke lavkarbo gjøre deg frisk.

Hun har heller ikke sagt at lavkarbo gjør at hun ikke trenger insulin eller blir frisk av diabetes 1, men jammen kan det gjøre som hun allerede har erfart: At blodsukkeret er mere stabilt, hun får ikke føling osv. Hun har kjempegod kontroll på diabetesen sin.

Vibeke-67 30-04-12 14:15

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Flott å lese, benteR. Lykke til med utredningen :klem:

snixy 30-04-12 15:31

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Så gøy å høre! Men hvordan tilrettelegger de på sykehuset? Får du bestille hva slags mat du vil ha til måltidene, eller har du med selv? :)

Hamster59 30-04-12 19:38

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Var hos legen i høst, og da hun hørte at jeg levde på lavkarbo ble hun liksom kjempestressa. Hun ville straks ta en masse prøver, noe som også ble gjort. Blodtrykk hadde ikke blitt målt på årevis, til tross for mange legekonsultasjoner i løpet av de siste årene! Derfor har jeg ingen anelse om hvordan det var før jeg la om kostholdet.Nå ble det målt, dessverre var det litt høyt, men det er nå regulert vha en pille om dagen. Var til ny kontroll nylig, blodtrykket er som sagt gått litt ned, og kolesterolet er også blitt bedre (ikke det at jeg er så opptatt av akkurat det).
Det morsomme var at sist jeg var hos legen, virka hun mye mer positivt interessert i kostholdet mitt. Og jeg fortalte, la vekt på at jeg spiser masse grønnsaker, mer enn før, lager mat av ekte råvarer og at jeg ikke spiser bacon hver dag, faktisk ikke hver uke engang.

smgj 02-05-12 12:14

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Blodtrykket blir veldig ofte påvirket av magnesium. Har man høyt blodtrykk bør man iallfall vurdere magnesiumstatusen og gjerne prøve tilskudd en periode. (Dette finnes det masse dokumentasjon på, faktisk.)

BenteR 02-05-12 21:14

Sv: Legene mener jeg spiser riktig
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Annhild (Innlegg 1340751)
Hva er du i utredning for? Om du har diabetes 1 så kan ikke lavkarbo gjøre deg frisk.

Det vet jeg, men jeg har også en merkelig variant av insulinresistens, som gjør at jeg ikke kan stole på insulinen, og må derfor klare meg uten hurtigvirkende insulin.
Selv om jeg har type 1 har jeg et langtidsblodsukker på 5,5 selv med bare 8-12 enheter lantus i døgnet. Det kan jeg takke lavkarbo for.
Når det gjelder hvorfor jeg er i utredning, så skyldes det at jeg har fått en hel haug sykdommer de siste tre-fire årene; psoriasis, hypothyrose med Hashimoto og Graves, diabetes 1, polynevropati, alfa1-mangel, syn som forsvinner, kronisk betennelse i achilles-senefester, etc., etc., og så har jeg slitt med kramper som har blitt oftere og hardere.
Fikk vite at jeg nå kan føye epilepsi til listen over sykdommer, og epilepsi er også en sykdom som er roligst når man lever ketogent.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:15.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no