Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Rømmegrøt, lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16919)

Tiki 16-05-13 09:33

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kuredu (Innlegg 1443130)
Tenkte lage denne til i morgen på 17.mai - men er det noen som vet om den kan lages på forhånd for å varmes opp - eller bør den lages samme dag og spises med en gang???

Har varmet opp rester før og det har fungert. Men tar absolutt ikke lang tid å lage, så jeg hadde nok gjort det fra bunnen av for å være sikker :)

Metal_Barbie 29-07-13 11:56

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Lagde nettopp med fiberhusk og den ble nydelig,akkurat som vanlig rømmegrøt jo! Hurra!:D

Mizzlola 07-01-14 01:04

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Hei. Bare lurer på en ting her. Hvis man spiser ekte rømmegrøt slik den skal være og koker av smør, hvordan kan dere da sammenligne den med en slik oppskrift med vann, fløte og jkm? Er det ikke bedre å lage den slik den skal og evnt bruke mandelmel el?

Synes det blir en helt ny grøt av den oppskrifta her, jeg.. Og det er synd når Rømmegrøt er godt:)

Carisma 07-01-14 16:35

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mizzlola (Innlegg 1472396)
Synes det blir en helt ny grøt av den oppskrifta her, jeg.. Og det er synd når Rømmegrøt er godt:)

Det er veldig få, om noen, erstatninger som smaker det samme som originalen. Så man må evt velge å venne seg til den nye smaken, eller leve uten. Evt prøve seg frem til en variant selv.

Photobscura 07-01-14 16:42

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mizzlola (Innlegg 1472396)
Hei. Bare lurer på en ting her. Hvis man spiser ekte rømmegrøt slik den skal være og koker av smør, hvordan kan dere da sammenligne den med en slik oppskrift med vann, fløte og jkm? Er det ikke bedre å lage den slik den skal og evnt bruke mandelmel el?

Synes det blir en helt ny grøt av den oppskrifta her, jeg.. Og det er synd når Rømmegrøt er godt:)

Nå er det vel sikkert forskjellige varianter fra sted til sted, men jeg synes denne smaker veldig likt den jeg er vant til. Framgangsmåte og ingredienser er, med unntak av at man bruker johannesbrødkjernemel i stedet for hvetemel, identisk med den som min farmor fra Røros pleide å lage, i alle fall. Men da brukte vi den usøtet som tilbehør til stekt fisk som regel.

Mizzlola 08-01-14 18:12

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Bruker hun Fløte i sin? Første gang jeg har hørt om det, men er sikkert mulig. En annen ting som gjør rømmegrøten er fettet fra rømmen som blir silt av....

Photobscura 09-01-14 12:46

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mizzlola (Innlegg 1472733)
Bruker hun Fløte i sin? Første gang jeg har hørt om det, men er sikkert mulig. En annen ting som gjør rømmegrøten er fettet fra rømmen som blir silt av....

Mulig hun brukte helmelk. Det husker jeg ikke, da dette er mange år siden. Kan heller ikke huske at hun silte av noe fett. Men smaken husker jeg, og den er veldig lik den jeg lager av denne oppskriften.

Fullfres 10-08-14 08:23

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Er det noen som har prøvd denne oppskriften med fiberhusk og med hell? Jeg har ikke JBK i hus, og får jo ikke tak i det i dag siden det er søndag...

Photobscura 12-08-14 00:45

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Jepp, det blir gummi ...

Fullfres 12-08-14 15:27

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Haha ja det merket jeg! :D Det smakte godt, og i munnen var ikke konsistensen så gal, men jeg holdt jo på å le meg ihjel da jeg lagde den og så hvordan den ble til en eneste stor levende geleklump :D Godt var det lell :D

Photobscura 12-08-14 16:13

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Hehe, enda godt. Jeg fiksa det slett ikke, og halvparten av julegrøten min i fjor gikk i søpla. :o Til neste år er jeg væpnet med xanthan gum!

Ninasju 03-11-14 19:57

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Juhuuu! Denne hadde jeg nesten glemt. Lager en porsjon nå, det blir kveldsmat i dag og lunsj i morgen. :)

Ninasju 10-06-15 21:08

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ninasju (Innlegg 1499015)
Juhuuu! Denne hadde jeg nesten glemt. Lager en porsjon nå, det blir kveldsmat i dag og lunsj i morgen. :)

Hehe, jeg kan si akkurat det samme i dag, mange måneder etter... :)

Fullfres 11-06-15 11:39

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Hehe. Jeg lager nå med ujevne mellomrom. Godt er det, og JBK passer adskillig bedre. Det er bare å riste den ut i nok vann så den er flytende, men ikke for flytende og vispe som besatt mens du heller den i. Funker greit det :D

Anitra 20-07-15 16:15

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Denne er like god nå, som første gang jeg testa den :)

StineK 20-07-15 17:48

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Ja den er fortsatt populær til lunch her i huset!

Fullfres 07-08-15 13:15

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Nammenam!! Laget igjen i dag, og har nå endelig forstått at ting går SÅÅÅÅ mye bedre hvis jeg rister ut JBK i den dl vann som står i oppskriften istedet for å ta ekstra vann til risting. Jeg er jo ikke den raskeste i oppfattelsen, men når lyset endelig slås på, glimter jeg til som bare det! :p

missK 13-08-15 10:24

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Hei.
Er det noen som har prøvd å lage grøten med ketolyse bakemix istedenfor JBK?

Elmof 13-02-16 00:22

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Da var den første oppskriften på forumet testet :)
Ble dessverre to forsøk da det ble lang mer salt i gryten enn nødvendig :eek:
Fant det lettere å hive JBK rett i gryten enn å blande med vann, da det bare ble sement :rolleyes:

Smaken var veldig bra
Opplevde en kraftig metthetsfølelse langt utenfor min komfort sone selv etter bare noen små mengder med grøt :D

Fullfres 13-02-16 08:33

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elmof (Innlegg 1520420)
Da var den første oppskriften på forumet testet :)
Ble dessverre to forsøk da det ble lang mer salt i gryten enn nødvendig :eek:
Fant det lettere å hive JBK rett i gryten enn å blande med vann, da det bare ble sement :rolleyes:

Smaken var veldig bra
Opplevde en kraftig metthetsfølelse langt utenfor min komfort sone selv etter bare noen små mengder med grøt :D

Ja, den grøten der metter før du egentlig skjønner hva som foregår hehe.
Jeg blander JBK i den ene dl vann som er en del av oppskriften og heller det rett i gryta under kraftig visping, ellers klumper det seg noe så voldsomt...

Ninasju 25-05-17 13:36

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Laget denne til lunsj i dag. Fortsatt veldig god. I dag hadde jeg ikke JBK så jeg brukte 1/2 ts fiberhusk som jeg blandet ut i fløten. Veldig mett nå, og over halvparten er igjen 😊

StineK 02-07-19 02:19

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Denne fortjener en sommer-bump!

Fullfres 03-07-19 09:58

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Savner Gerd veldig altså!



Og skulle så gjerne laget denne! Men da blir jeg så himla dårlig. Noen ganger er laktoseintoleranse virkelig noe dritt :( Og ja, jeg prøvde å lagepå laktosefri rømme... Det var IKKE godt :p

StineK 03-07-19 15:52

Sv: Rømmegrøt, lavkarbo
 
Ja Gerd savnes :klem:


Hva med laktosefri rømme og spekemat+eggerøre?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no