Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17414)

Pelen 09-02-08 22:05

Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett?
 
Kan noen forklare det for meg? Selvsagt under forutsetning at man får i seg lite karbiser og ekstra mye fett.

Summer 09-02-08 22:10

Sv: Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett?
 
Her finner du et veldig informativt innlegg. :)

Pelen 10-02-08 09:17

Sv: Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett?
 
Sitat:

Kroppen trenger en viss mengde fett og proteiner for å "vedlikeholde" kroppen og for at kroppen skal brenne nettopp fett og ikke muskler. Spiser du for lite fett og proteiner vil du miste muskelmasse isteden for fett. Mister du muskler, synker forbrennigen, og du tar ikke av. .... så der er viktig å få i seg nok fett og protein i maten !
Akkurat HVILKEN prosess som gjør at det funker slik, vet jeg ikke, - og det har forundret forskere verden over når de har testet det. .... Har postet en del info i Hede's journal om fett og hvordan de tror det funker.....:)
Fortsatt ingen som kan forklare hvorfor? Jeg har en her i huset som ikke helt tror på at man bør spise ganske mye fett og jeg vil gjerne overbevise. ;)

Kula 10-02-08 11:12

Sv: Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pelen (Innlegg 401179)
Fortsatt ingen som kan forklare hvorfor? Jeg har en her i huset som ikke helt tror på at man bør spise ganske mye fett og jeg vil gjerne overbevise. ;)

Dette er utenfor mitt fagfelt, så jeg uttaler meg som legmann om dette.

Insulin er et hormon som er svært viktig for fettlagring. Ved høye insulinnivåer i kroppen ligger det til rette for en effektiv fettlagring. Ved lave insulinnivåer i kroppen er det vanskelig for kroppen å lagre fett.

Når du spiser karbohydratrik mat stiger insulinnivået i kroppen for å bryte ned karbohydratene (sukker). Når du spiser svært lite karbohydrater blir det også svært liten stigning i blodsukker og dermed stabilt lave nivåer av insulin.

Når du spiser svært lite karbohydrater, må du spise noe annet i stedet. Det er tre hovedgrupper av mat du kan spise; karbohydrater, protein og fett. Du må dermed spise mer protein og fett for å bli mett. Det å gå sulten setter kroppen i ”krisemodus” fordi den ”antar” at det er matmangel.

Svært mye protein er heller ikke gunstig fordi det kan omdannes i kroppen til glukose (karbohydrat) som igjen påvirker insulinnivået osv.

Det du da har igjen å spise i store nok mengder til å holde deg god og mett (= trygg kropp) er da fett. Fett påvirker ikke blodsukker/insulinnivå og en trygg kropp vil da kvitte seg med uhensiktsmessige fettlagre fordi du har omstilt kroppen til å bruke fett som drivstoff i stedet for karbohydrater.

Hvis du overspiser fett uten at det er insulin til stede for å lagre det skjer en av to ting; du kaster opp eller må finne en do svært raskt.

Dette er hormonstyrt vekttilpasning i praksis.


-

Sol 10-02-08 11:33

Sv: Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett?
 
Veldig godt forklart! Kanskje lurt at legmenn forklarer legmenn noen ganger,- det kan bli klarere da, faktisk!

energibunten 10-02-08 11:51

Sv: Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett?
 
Vi trenger proteiner jevnlig til vedlikehold av vev, organer, muskler, etc. Noe vev er mer livsviktig enn annet. Vi lagrer ikke proteiner som vi gjøre med blodsukker eller fett, så da må vi spise det jevnlig og komplett sammensatt for å gi nok protein for vedlikeholdet.
Dersom det er underskudd på protein tar kroppen proteinet fra mindre viktige steder. Muskler er ikke livsviktig og dermed kan muskelmasse reduseres når man inntar for lite protein, feks ved sult eller slanking på feil kost eller for dårlig inntak av protein etter trening.

Pelen 10-02-08 20:11

Sv: Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett?
 
Stort takk! Da skjønner jeg det!

MorStine 11-02-08 00:06

Sv: Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett?
 
Kan du ikke vise han bilder av oss som har trøkka fett i mange mnd og gått ned masse?:p

Pelen 11-02-08 10:51

Sv: Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MorStine (Innlegg 401621)
Kan du ikke vise han bilder av oss som har trøkka fett i mange mnd og gått ned masse?:p

Lurt! :D

SunnhetMedSirrup 30-07-09 20:08

Sv: Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett?
 
i boka " mat for bedre helse " av dr.F.L. sår det ( første setning ) : Fett er mest energitette næringstoffet og inneholder mer energi ( 9 kalorier ) enn noen av de andre makronæringstoffene. Det er blant annet en viktig kilde til de fettløslige vitaminene A, D, E og K. "

ja.. ? sa ikke det en del:) fett metter , gir fettløslige vitaminer , og uten akrbohydrater som blokerer veien for dem , går vell alt susende godt i forbrenningen kan jeg tenke meg :D :p

( anbefaler div. Fedon Lindberg bøker , veldig spendende , og nyttig informason om.. alt? ) :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no