Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Er vi mange som er av og på? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53165)

teleslynga 02-10-12 10:38

Er vi mange som er av og på?
 
Jeg er så imponert over alle som holder ut og har stø kurs med lavkarbo. Selv er jeg av og på, veldig lykkelig i periodene jeg spiser riktig, og veldig fortvilt når jeg faller av. Er ikke så aktiv her inne men leser endel, og ser at mange (de fleste?) ser ut til å ikke falle ut sånn som meg. Men jeg vet ikke, er det flere som strever med å holde seg fast på lavkarbo selv om de har det som klart mål? Eller er det bare meg?

smgj 02-10-12 10:59

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Jeg legger ikke lista så høyt for meg selv og ser ikke på det faktum at jeg spiste litt fløtegratinert potet både i går og i forgårs som noen katastrofe eller "frafall". Eple i salaten var det også. Jeg spiste ikke _bare riktig_/100% på den smale sti på GR heller. Er kostholdet mitt 80-90% innenfor det jeg har satt som mine rammer er jeg godt fornøyd og ser faktisk også gode resultater helsemessig. Skal jeg ned i vekt må jeg nok stramme til enda litt mer på ris og potet og glutenfri stivelsesholdig knekkebrød, men per i dag er jeg godt fornøyd. Og det jeg spiser er mye nærmere lavkarbo enn "normalt, norsk kosthold", så jeg kaller det liberal lavkarbo.

Samtidig så gjør lavkarbofokuset at jeg nok
- velger mørkere sjokolade når jeg spiser sjokolade
- har redusert bruken av frukt noe
- tenker meg om og ofte velger mer grønnsaker og mindre poteter/ris enn jeg ellers ville ha gjort
- reduserer/erstatter store mengder sukker i bakverket de gangene jeg baker og forsøker å "vri" oppskriftene gjennom å f.eks bruk gresskarmasse og kokosmel i stedet for stivelse

synsegulla 02-10-12 11:37

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Jeg har så udiskuterbare helsemessige gevinster ved å spise lavkarbo at jeg bare har væørt "av" en dag, da var jeg dårlig lenge etterpå. Jeg lever sånn nå og ser ingen grunn til å dette "av" igjen. Jeg spiser jo vanlig norsk mat, er mett og tilfreds, har en kropp som virker ganske bra og har energi, det er jo det jeg har ønsket meg :) Lykke til med dine valg :)

Photobscura 02-10-12 12:00

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
For mitt vedkommende blir jeg så innmari grisedårlig av å spise høykarbomat, så for meg handler det vel egentlig ikke om å være flink, men å unngå sterkt ubehag. Derimot kan jeg heller i perioder slite litt med å unngå ost, rømme og denslags som jeg ikke tåler så godt, fordi konsekvensene ikke er kjempestore (litt dårlig mage, i utstrakte tilfeller utslett i ansikt/hals/bryst). Jeg har ikke noe bestemt belegg for det, men rent menneskelig er det vel ikke unaturlig å unngå det som har de kjipeste konsekvensene som er utslagsgivende for hvilke valg man tar i matveien. Sånn er det i alle fall for meg. :)

Rin 02-10-12 13:14

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1388563)
For mitt vedkommende blir jeg så innmari grisedårlig av å spise høykarbomat, så for meg handler det vel egentlig ikke om å være flink, men å unngå sterkt ubehag. Derimot kan jeg heller i perioder slite litt med å unngå ost, rømme og denslags som jeg ikke tåler så godt, fordi konsekvensene ikke er kjempestore (litt dårlig mage, i utstrakte tilfeller utslett i ansikt/hals/bryst). Jeg har ikke noe bestemt belegg for det, men rent menneskelig er det vel ikke unaturlig å unngå det som har de kjipeste konsekvensene som er utslagsgivende for hvilke valg man tar i matveien. Sånn er det i alle fall for meg. :)

Jeg kan bare være et ekko av dette. :)

Har definitivt mine "mindre flinke" perioder, men da er det nøtter og mørk sjokolade det går i, ting som ikke er optimalt, men som jeg i alle fall tåler. Korn går ikke, og når altså brød/pasta/kaker/osv er utelukket, så gjenstår egentlig ikke så mye "definitivt ikke-lavkarbo" å boltre seg i, uansett. :p

teleslynga 02-10-12 13:16

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Hm. Jeg er sånn ordentlig av og på. Når jeg er av, går jeg bananas i både mat og godterier. Det handler ikke om en potet til kjøttkakene, liksom.

smgj 02-10-12 13:20

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Det eneste jeg har det sånn i forhold til er sjokolade og jordbær. Og jordbær gidder jeg IKKE å få dårlig samvittighet for, altså. Sesongen begrenser det og jeg tåler det godt. Sjokoladen er en annen sak, men for tiden har jeg den under kontroll gjennom å ALDRI spise den to dager på rad (og som regel koker det ned til 1-2 dager pr uke). Men der har jeg alså ikke begrensninger inne...

elien 02-10-12 13:35

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av teleslynga (Innlegg 1388589)
Hm. Jeg er sånn ordentlig av og på. Når jeg er av, går jeg bananas i både mat og godterier. Det handler ikke om en potet til kjøttkakene, liksom.

Det er sånn jeg også har en tendens til å bli. Tror jeg i underbevsitheten tenker at når jeg først er på "kjøret" så kan jeg like godt ta den helt ut:confused:

Men når jeg er "flink" så går alt lettere. Jeg tror jeg på den måten gir "karakter" til meg selv. Er jeg flink så går alt på skinner, humøret på topp, klare alt, men vis jeg er på "Kjøret" så faller humøret i takt med moralen.:eek:

Elin

nellie 02-10-12 13:40

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Jeg får heller inntrykk av at det er et mindretall som holder seg til streng lavkarbo hele tiden.. Også er det jo noen som holder seg til det i kanskje et år av gangen, for så å skeie ut og gå opp alt de har gått ned +++. Akkurat som ved andre typer slanking.

Jeg ser det som en livslang greie, så om jeg spiser 200 gram noen dager, så synes jeg fortsatt at jeg er "på" lavkarbo, på en måte.:) Selv om andre så klart ikke synes det er det. Det er den eneste måten jeg kan gjøre det på og er i grunn fornøyd med det.
For andre er jeg nok av og på.

smgj 02-10-12 13:56

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av teleslynga (Innlegg 1388589)
Hm. Jeg er sånn ordentlig av og på. Når jeg er av, går jeg bananas i både mat og godterier. Det handler ikke om en potet til kjøttkakene, liksom.

Du legger ikke lista for det du kaller "riktig" kosthold for høyt da? Jeg aner ikke, men tenker som Nellie at det vi kaller oss er en kombinasjon av hva vi gjør og hva vi ønsker å gjøre (men ikke nødvendigvis alltid gjennomfører 100%)? For meg er det en rettesnor heller enn et "enten eller". Og for meg har den måten å tenke på hjulpe meg til å i større grad innse at om jeg spiser "for mye" av noe i dag eller "feil", så er det en ny dag i morgen hvor jeg igjen kan forsøk å gjøre bedre valg - kanskje ikke 100% perfeksjonisme, men om jeg var helt bortevekk i dag så kan iallfall i morgen bli bedre... Når de fleste røykere må "øve" før de klarer å slutte (les: prøve flere ganger) så må det da være greit at man også "øver" på et bedre kosthold?

Jeg kan bare si at jeg har blitt mye mer avslappet - og lykkes oftere - etter at jeg begynte å tenke som så at om jeg driter på draget en gang så er faktisk ikke det noen katastrofe så lenge jeg i all hovedsak beveger meg i rett retning. Jada - det tar lenger tid å nå dit, men hva så... Før ble det lettere sånn at dersom jeg tryna i sjokoladen så forble jeg der. Nå har jeg funnet en teknikk som for meg virker - iallfall for tiden *bank i bordet*.

senorita 02-10-12 14:15

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Jeg har vært av og på i 2 år.. er som deg.. spiser virkelig drittmat når jeg først er "av" og har gått opp og ned i vekt... Fast bestemt på å være PÅ nå så jeg går ned igjen til idealvekten min...

teleslynga 02-10-12 14:30

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Ja, smgj, man bør naturligvis tenke sånn. Og jeg gjør det, på en måte. Men når jeg i ukesvis "går på fylla" er det vanskelig å komme ut av det igjen...

otis95 02-10-12 15:08

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Jeg er flink som regel 90 % av tiden.
Men enkelte dager blir jeg aldri mett og da spiser jeg en del nøtter og 70 % sjokolade. Ikke så mye etter jeg begynte å bruke diett.no.. Da fikk jeg plutselig kontroll over alt, så etter diett.no ble innført hos meg har alt gått lekende lett! Kuttet ned på nøtter, spiser omtrent aldri dessert lengre, lett brus drikker jeg ikke (uten om blandevann en skjelden gang, hehe), spiser max 2-3 ruter sjokolade av gangen og her snakker vi 86%.

Men jeg skeier ut når jeg er invitert i bursdager o.l.. Blant annet svigermors 50 års dag da spiste jeg suksessterte og ostekake. Og godt var det helt til jeg skulle legge meg med hodepine og luft i magen :p Blir veldig lite utskeielser ellers, liker ikke å ha det ekkle trykket i magen som jeg får når jeg spiser hva jeg vil.. Skal i tantes 60 års dag på fredag og da blir det servert sjømat. Skal ta med meg egen "loff" og en laktosefri lavkarbo ostekake, slik at meg og kjæresten kan spise kake uten å bli dårlig.. Heldigvis er det ingen i familien som reagerer på det, de syntes alle sammmen at jeg er flink som holder meg i tøylene og det er jeg veldig glad for!

index 02-10-12 15:25

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Jeg er stort sett "på" hele tiden, da jeg er livredd for å ikke komme meg på igjen om jeg skulle hoppe av! Ikke dermed sagt at jeg er like flink hver dag, men om jeg skeier ut er det med sånn halvveis aksepterte saker som 70% sjokolade, peanøtter, frukt etc. På søndag hadde jeg meg faktisk to vaffelhjerter av høykarbotype med syltetøy, uten at det egentlig ga meg noe videre. Første gang på over et år faktisk, men det var ikke så godt som jeg kanskje hadde trodd. Så da er jeg kanskje såpass avvent at faren ikke er så stor for å falle av, men jeg er nå uansett såpass vant til lavkarbokost nå at jeg spiser rett nesten automatisk. Prøv å være streng med deg selv et par måneder, det blir gradvis lettere underveis...

ElisaT 02-10-12 16:37

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Jeg er stort sett på, har vært det lenge, men så fort jeg øker karbohydratinntaket bitte litt kommer kiloene snikene. Jeg hadde en periode fra i fjor høst til i vår hvor jeg levde på lavkarbovis, men ikke i ketose, og plutselig var buksene ganske trange, gitt :D!

Så løsningen for meg er å ligge lavt i karbohydratterrenget, få i meg masse fett, og ikke trene for mye.

Dolsi 02-10-12 17:25

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Jeg er litt sånn av og på og akkurat nå går jeg ikke på lavkarbo, men på Nutrilettpulver for å gå ned noen kjappe kilo. :o
Har en sønn som har gått konsekvent på lavkarbo i nøyatig 1 år og gått ned over 60 kilo. Han går fortsatt på lavkarbo og går enda ned i vekt selv om han snart er i mål :)

*carpe* 02-10-12 17:57

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Jeg har startet to ganger, og sluttet to ganger.
Begge gangene hadde jeg oppstart i april/mai og det skar seg ganske fort.
Nå har jeg min første dag for tredje gang, i dag.
Jeg håper at tidspunktet er litt snillere å starte på samt at jeg føler meg mye mere motivert denne gangen.
Jeg fant vel ut de to andre gangene at jeg ikke kan drikke pepsi max, så den har jeg kuttet ut nå. Håper virkelig at jeg greier å kjøre lavkarbo og ketose frem til jul, for så å slippe litt opp på karbene. Fremdeles lavkarbo men ikke ketose.

teleslynga 02-10-12 18:35

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolsi (Innlegg 1388654)
Jeg er litt sånn av og på og akkurat nå går jeg ikke på lavkarbo, men på Nutrilettpulver for å gå ned noen kjappe kilo. :o
Har en sønn som har gått konsekvent på lavkarbo i nøyatig 1 år og gått ned over 60 kilo. Han går fortsatt på lavkarbo og går enda ned i vekt selv om han snart er i mål :)

Oj, så utrolig gøy det må være for ham!

Dolsi 02-10-12 18:51

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av teleslynga (Innlegg 1388671)
Oj, så utrolig gøy det må være for ham!

Ja, han har nok fått et helt nytt liv med dette her. Han har endret personlighet også. Blitt mye blidere og mer fornøyd med seg selv og sitt liv :)

milena 02-10-12 19:03

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolsi (Innlegg 1388654)
Har en sønn som har gått konsekvent på lavkarbo i nøyatig 1 år og gått ned over 60 kilo. Han går fortsatt på lavkarbo og går enda ned i vekt selv om han snart er i mål :)

Wow! Overbring mine bøyinger i støvet til ham. Og det med forandret personlighet tror jeg helt på. Jeg føler jeg blir mer *meg*.

Hamster59 02-10-12 19:34

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Jeg trives godt på et lavkarbo-kosthold. Er ikke sikker på om det er ketogent, har aldri målt, men dette er et kosthold som jeg har oppnådd positive resultater med. Har gått ned 15-20 kg, og jeg har mindre smerter i muskler og ledd enn før, selv om jeg akkurat nå har en dårlig periode. Er ikke så redd for å bruke litt gulrøtter, spiser også litt frukt innimellom, bl.a. epler nå som de norske er på markedet.

Dietta 02-10-12 20:17

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolsi (Innlegg 1388654)
Har en sønn som har gått konsekvent på lavkarbo i nøyatig 1 år og gått ned over 60 kilo. Han går fortsatt på lavkarbo og går enda ned i vekt selv om han snart er i mål :)

Fantastisk :heia:
Mene å huske at du skrev litt om at han startet i fjor. Det var veldig moro å få en så positiv oppdatering :)

Dolsi 02-10-12 21:02

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1388707)
Fantastisk :heia:
Mene å huske at du skrev litt om at han startet i fjor. Det var veldig moro å få en så positiv oppdatering :)

Hadde aldri trodd at han skulle klare dette, men jammen har han bevist at han kunne.
Nå får jeg bare håpe han ikke er som meg som gikk opp og ned i vekt utallige ganger og til slutt endte med vektoperasjon.
Unner han å holde vekta nede og få bukplastikken han ønsker seg :)

langaard 02-10-12 21:33

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolsi (Innlegg 1388727)
Hadde aldri trodd at han skulle klare dette, men jammen har han bevist at han kunne.
Nå får jeg bare håpe han ikke er som meg som gikk opp og ned i vekt utallige ganger og til slutt endte med vektoperasjon.
Unner han å holde vekta nede og få bukplastikken han ønsker seg :)

Heier på sønnen din, Dolsi:heia:
Gi ham en klem fra meg:D

senka 02-10-12 21:59

Sv: Er vi mange som er av og på?
 
Jeg er på lavkarbo i 13 mnd. og er ikke av den typen som er av og på...
Leser ofte at noen skeier ut med pizza,kaker,godteri osv. da tenker jeg er
det normalt at jeg ikke gjør det samme :confused:
Men som SMGJ sa jordbær det må jeg ha og litt mørk sjokolade:D
Og i tillegg har jeg sluttet med melkeprodukter for 4 mnd siden,sånn at jeg
føler at jeg er veldig flink...kanskje litt for streng.
Den dagen da jeg bestemte meg for lavkarbo og sa Nei til det gamle kostholdet, ble det slutt for Alltid for meg ,tror jeg...:)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no