Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Barns kosthold (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39142)

behoeg 04-01-11 21:20

Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sønnen min har intoleranse for hvetemel, speltmel og bokhvete.. han tåler heller ikke laktose. Sukker og gjær skal han heller ikke ha. Til nå har jeg prøvd litt erstatninger for pasta og mel, men disse er jo laget av mais, og stappfulle av karbohydrater! Siden han også er sterkt overvektig, hadde jeg håper at han kunne hatt glutenmel eller annen melerstatning med lite karbo. Men disse er vel laget av hvete? Tror ikke det er proteinet i mel og melk han ikke tåler, for da hadde det vel slått ut på melkeallergi, og ikke på laktoseintolerane...:confused:
Er det noen som har noen formening om dette? Hadde vært gøy å prøve forskjellige brød og annet bakverk etterhvert både til han og meg:)

Khb 04-01-11 22:29

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser..?
 
Glutenmel er ikkje laga av kveitemjøl, men har nok som du seier ein god del karbohydrat. Det kan likevel være at gutten din går ned i vekt ved å ete mat som han tåler.

Eit boktips er Kjernesunn familie, og Kjernesunn mat. Dette er ein familie som har lagt om kosthaldet, og fått betre helse ved å unngå gluten og melk.
Eg lånt dei nettopp på biblioteket. Dersom dei ikkje er inne på ditt bibliotek kan du be dei få bøkene frå eit anna bibliotek.

behoeg 04-01-11 23:15

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser..?
 
Tusen takk for tips! skal se etter denne boka;)

Summer 05-01-11 00:12

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Ja, den boken/ de bøkene er gull verdt!

Ellers, så er det jo et godt tips å kutte ut/ned på brødmat, og feks ha middagslunsjer, og omelettfrokoster ol.

KarMa40 05-01-11 09:26

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Forsiktig med soyaprodukter til barn bare, det er uheldig for skjoldbruskkjertelen.

Havregrøt med CC går kanskje?
kokt egg?

Bacon :-)?

Carisma 05-01-11 11:08

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Khb (Innlegg 993240)
Glutenmel er ikkje laga av kveitemjøl, men har nok som du seier ein god del karbohydrat.

Du blander vel glutenmel og glutenfritt nå?

Vegard L 05-01-11 15:25

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Hvis det er melkeproteinet han ikke tåler heter det melkeallergi.

Laktoseintoleranse har du dersom du mangler enzymer som spalter laktose, som er melkesukker.

Khb 05-01-11 20:23

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Du blander vel glutenmel og glutenfritt nå?
Ja, det gjer eg visst:o

TrillTrall 05-01-11 21:08

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av behoeg (Innlegg 993159)
Sønnen min har intoleranse for hvetemel, speltmel og bokhvete.. han tåler heller ikke laktose. Sukker og gjær skal han heller ikke ha. Til nå har jeg prøvd litt erstatninger for pasta og mel, men disse er jo laget av mais, og stappfulle av karbohydrater! Siden han også er sterkt overvektig, hadde jeg håper at han kunne hatt glutenmel eller annen melerstatning med lite karbo. Men disse er vel laget av hvete? Tror ikke det er proteinet i mel og melk han ikke tåler, for da hadde det vel slått ut på melkeallergi, og ikke på laktoseintolerane...:confused:
Er det noen som har noen formening om dette? Hadde vært gøy å prøve forskjellige brød og annet bakverk etterhvert både til han og meg:)

Havregrøt på store havregryn (lavere gi enn de små), kokt på vann og søtet med sukrin? Om han liker nøtter synes jeg i alle fall det er knallgodt med noen knuste valnøtter i f.eks. Bittelitt finhakket tørket frukt også for litt søtning i selve grøten? Du kan jo også blande litt linfrø / sesamfrø / solsikkefrø osv. i om han spiser det.

kamp 05-01-11 21:10

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
HVordan har han fått påvist intoleransene?

misslinda 10-01-11 12:27

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Bøkene fra kjernesunn familie er gull verdt. de har en bok som heter kjernesunn mat og. Biblioteke her har de, så det kan hende du kan låne de på biblioteket.. :D

Her har vi kutta ned på brødmat. Det er kun i nisteboksen på skolen. Til frokost går det i Quinoa grøt, havregrøt og de glade mavers grøt. Så har vi middagsmat og til kvelds grønnsaker etc..

I nistepakken har han ofte spyd med kjøtt, blant annet kylling og svinekjøtt, kutta grønnsaker og frukt ;)

behoeg 10-01-11 18:59

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 993412)
Forsiktig med soyaprodukter til barn bare, det er uheldig for skjoldbruskkjertelen.

Havregrøt med CC går kanskje?
kokt egg?

Bacon :-)?

ok, det visste jeg ikke.. mye en skal henge med på når en skal finne et sunt kosthold til store og små!

behoeg 10-01-11 19:11

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 994042)
HVordan har han fått påvist intoleransene?

Jeg tok med sønnen min til en naturterapeut som gjennomførte en bioressonans-undersøkelse. Han er blitt undersøkt for ALT av leger samt lagt inn på sykehus for å finne ut av årsak til vekst og overvekt pluss ADHD tendenser. Han blir 10 år i april, er 156 høy og ca 74 kg...veldig mye av det er mage, men kraftig ellers også. Lurer på om han kan ha insulinresistens, har lest noe om at dette ikke vises på en vanlig blodprøve? Men han er AVHENGIG av raske karbs, og et skikkelig troll når han ikke få noe av det:confused:

vimsen85 10-01-11 19:19

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 993412)
Forsiktig med soyaprodukter til barn bare, det er uheldig for skjoldbruskkjertelen.

Havregrøt med CC går kanskje?
kokt egg?

Bacon :-)?

Det er laktose i CC. Men det finnes laktosefri fløte og lettmelk. Dersom du kommer deg til Sverige/Finnland/Danmark har de bortimot alle melkeprodukter i laktosefri versjon. Mange av de er også langtidsholdbare. Kjernesunn familie er nok en veldig nyttig bok. Har han fått sånn chip for å ha på kroppen etter dere var på bioressonans. Jeg ble en del bedre av min laktoseintoleranse etter jeg fikk behandling. Men jeg kommer nok aldri til å tåle store mengder heller (det fikk jeg beskjed om før behandling også. For jeg mangler laktrase og en sånn type behandling kan ikke fikse gener :p )
Lykke til!

behoeg 10-01-11 20:01

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
fikk ikke chip nei, men hun laget dråper til han som han skulle ta flere ganger om dagen (i pipette-flaske) dette smakte vondt etterhvert, så det ble desverre ikke fulgt opp. Må nok ha en ny time igjen snart, for han fikk også påvist candida. Etter en probiotikakur han fikk hos terapeuten, har jeg ikke sjekket han. Men sukker, gjær og vanlige melprodukter må vi kutte ut.

Kula 10-01-11 20:14

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av behoeg (Innlegg 997814)
Jeg tok med sønnen min til en naturterapeut som gjennomførte en bioressonans-undersøkelse. Han er blitt undersøkt for ALT av leger samt lagt inn på sykehus for å finne ut av årsak til vekst og overvekt pluss ADHD tendenser. Han blir 10 år i april, er 156 høy og ca 74 kg...veldig mye av det er mage, men kraftig ellers også. Lurer på om han kan ha insulinresistens, har lest noe om at dette ikke vises på en vanlig blodprøve? Men han er AVHENGIG av raske karbs, og et skikkelig troll når han ikke få noe av det:confused:



Det er sannsynligvis ikke noe noe å lure på når det gjelder insulinresistens. Ta en blodprøve og få målt c-peptid, så vil du få det bekreftet. Selv om han er "avhengig" av raske karbohydrater må du som et minimum sette ham på et lavglykemisk kosthold ala Fedon Lindberg. Etter en stund vil da høyden hans ta igjen vekten. Vanskelig? Ja! Kan du la være? Nei!


-

behoeg 11-01-11 01:43

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 997888)
Det er sannsynligvis ikke noe noe å lure på når det gjelder insulinresistens. Ta en blodprøve og få målt c-peptid, så vil du få det bekreftet. Selv om han er "avhengig" av raske karbohydrater må du som et minimum sette ham på et lavglykemisk kosthold ala Fedon Lindberg. Etter en stund vil da høyden hans ta igjen vekten. Vanskelig? Ja! Kan du la være? Nei!


-

Bestiller legetime den dag i morgen:) Takk for svar! Må nok bli en del forandringer i kostholdet hans ja..

behoeg 13-01-11 09:16

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av behoeg (Innlegg 997790)
ok, det visste jeg ikke.. mye en skal henge med på når en skal finne et sunt kosthold til store og små!

Uff, har lånt meg boka "Kjernesunn familie" og den er jo full av soya...Hvordan oppfører soyamelk seg i mat/shakes i forhold til feks rismelk? Ellers synes jeg denne boka er noe rotete, men fantastisk spennende! Og kommer til å låne neste bok i serien også, med flere oppskrifter:)

manne 13-01-11 09:57

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Har du fått vært hos legen og tatt c-peptid? Om ikke kan du få en indikasjon på insulinresistens hos barn ved å sjekke under armhulene hans...om huden der er mørkere enn resten av kroppen kan det være et tegn på at han er insulinresistens.

misslinda 13-01-11 18:04

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av behoeg (Innlegg 1000471)
Uff, har lånt meg boka "Kjernesunn familie" og den er jo full av soya...Hvordan oppfører soyamelk seg i mat/shakes i forhold til feks rismelk? Ellers synes jeg denne boka er noe rotete, men fantastisk spennende! Og kommer til å låne neste bok i serien også, med flere oppskrifter:)

Jeg erstatter soyamelken med rismelk.. har fungert helt fint ;)
Må lese boka fra perm til perm.. utrolig kjekk lesing med mange aha opplevelser ;)

KatjaBlå 13-01-11 22:06

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Soya er også spesielt dårlig for gutter, det inneholder masse planteøstrogener som faktisk kan forsinke pubertet hos gutter.. Med tanke på brødmat, kan Cornells melblanding være et alternativ, den er laget på kjerner, frø, quinoa og amaranth. Ingen bokhvete :) nettsiden www.sanabona.no kan også ha noen aktuelle oppskrifter for dere. Ellers er jo steinaldermat/lchf det beste.

katten 17-01-11 15:19

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av behoeg (Innlegg 993159)
Sønnen min har intoleranse for hvetemel, speltmel og bokhvete.. han tåler heller ikke laktose. Sukker og gjær skal han heller ikke ha. Til nå har jeg prøvd litt erstatninger for pasta og mel, men disse er jo laget av mais, og stappfulle av karbohydrater! Siden han også er sterkt overvektig, hadde jeg håper at han kunne hatt glutenmel eller annen melerstatning med lite karbo. Men disse er vel laget av hvete? Tror ikke det er proteinet i mel og melk han ikke tåler, for da hadde det vel slått ut på melkeallergi, og ikke på laktoseintolerane...:confused:
Er det noen som har noen formening om dette? Hadde vært gøy å prøve forskjellige brød og annet bakverk etterhvert både til han og meg:)

Me leste kjernesunn familie, og veslejenta som hadde tendens til hyperaktivitet, har roet seg veldig ned. Er nå ei vanlig aktiv jente.
Me la om kosten til ala kjernesunn familie. Dvs eg er heilt lavkarbo, mens resten spiser glutenfritt og sukkerfritt.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Khb (Innlegg 993240)
Glutenmel er ikkje laga av kveitemjøl, men har nok som du seier ein god del karbohydrat. Det kan likevel være at gutten din går ned i vekt ved å ete mat som han tåler.

Eit boktips er Kjernesunn familie, og Kjernesunn mat. Dette er ein familie som har lagt om kosthaldet, og fått betre helse ved å unngå gluten og melk.
Eg lånt dei nettopp på biblioteket. Dersom dei ikkje er inne på ditt bibliotek kan du be dei få bøkene frå eit anna bibliotek.

Forresten, eg har kjøpt basis brødmix hos spisdegslank.no, og det er glutenfritt. Det har berre 3 gr netto karbohydrater pr 100 g. Blir gode brød av brødmiksen og det blir "grove" brød ut av det. Kan også brukes til å lage pizzabunn :)

Kva bruker du istaden for melk? Eg bruker rismelk, då eg har ei som ikkje tåler melkeproteiner. Men ho tåler fløte, smør og ost da. Så når eg lager "mjølkemat" blander eg rismelk og fløte. Funker kjempebra.

lifejack 17-01-11 16:17

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av katten (Innlegg 1004244)
Kva bruker du istaden for melk? Eg bruker rismelk, då eg har ei som ikkje tåler melkeproteiner. Men ho tåler fløte, smør og ost da. Så når eg lager "mjølkemat" blander eg rismelk og fløte. Funker kjempebra.

Hvordan kan hun tåle fløte, smør og OST hvis hun ikke tåler melkeproteiner? Mener du at hun ikke tåler protein så bra, men at litt er ok?:)

behoeg 19-01-11 00:01

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 1000495)
Har du fått vært hos legen og tatt c-peptid? Om ikke kan du få en indikasjon på insulinresistens hos barn ved å sjekke under armhulene hans...om huden der er mørkere enn resten av kroppen kan det være et tegn på at han er insulinresistens.

Har ikke fått tatt testen enda, men legen min var med på at dette kunne være en ide. Hun måtte bare først få sendt over journalen hans og lese gjennom den. (ny fastlege) Og JA, han har mørk hud under armene... håper jeg kan finne noen svar snart. Og håper at den omleggingen jeg holder på med vil hjelpe han ned i vekt så han kan få et godt liv!

Kula 19-01-11 10:40

Sv: Lavkarboprodukter til barn med intoleranser ..?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av behoeg (Innlegg 1005639)
Har ikke fått tatt testen enda, men legen min var med på at dette kunne være en ide. Hun måtte bare først få sendt over journalen hans og lese gjennom den. (ny fastlege) Og JA, han har mørk hud under armene... håper jeg kan finne noen svar snart. Og håper at den omleggingen jeg holder på med vil hjelpe han ned i vekt så han kan få et godt liv!


Det viktigste er at du har tatt tak i det. Noen uker fra eller til betyr lite...

Lykke til!


-


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no