Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Mandelkjeks (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43146)

lottesinverden 19-04-11 17:58

Mandelkjeks
 
Jeg fant denne oppskriften her: http://linn-sin-verden.blogspot.com/search/label/mandelkjeks

Som er kjempegod!!!

2 dl malte mandler
1 dl sesamfrø
2 eggehvitter
1/2 ts salt
1 ts sukrin
2 ts fiberhusk

Bland sammen. Form runde kuler og trykk de plate på et smurt bakepapir. Strø havsalt over. Stek i ovnen på 180 grader i 20 minutter.

lottesinverden 19-04-11 18:38

Sv: Mandelkjeks
 
må bare skryte ennå litt mer. disse kjeksene med smør, ost og paprika . HEAVEN!
Må nesten lage en runde til, men heller forme de som knekkebrød.
Tror dere disse kan være greie å spise til frokost?

TigerTove 19-04-11 19:10

Sv: Mandelkjeks
 
skal testes ut ;)

linams 19-04-11 21:24

Sv: Mandelkjeks
 
ligger ute en lignende oppskrift i denne tråden, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39104

har laget kjeksene i denne oppskriften, virkelig gode:)

TigerTove 20-04-11 18:25

Sv: Mandelkjeks
 
Herved testet ut, hele brettet forsvant gitt :eek: må nok lage nye med en gang ;) farlig gode, særlig varme med smør på!

ekenna 21-04-11 22:53

Sv: Mandelkjeks
 
Disse kjeksene var fantastisk gode! Så nå har jeg og mamma kost oss med ost og KJEKS! Min absolutt favorittmat! Så kos! :D Skal lage et par ladninger til i morgen, så skal de få bli med på brunsj til 20 man! ^^

Hevingen 21-04-11 22:58

Sv: Mandelkjeks
 
Kjennes linfrøsmaken i disse? Jeg er ikke så glad i det, men ellers så det spennende ut :) Noe å prøve når jeg kommer hjem.

ekenna 22-04-11 17:06

Sv: Mandelkjeks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hevingen (Innlegg 1087904)
Kjennes linfrøsmaken i disse? Jeg er ikke så glad i det, men ellers så det spennende ut :) Noe å prøve når jeg kommer hjem.

Jeg syntes man kjenner linfrøsmaken veldig godt, men det var det som gjorde de sååå gode, syntes jeg. ^^

Supah 22-04-11 17:41

Sv: Mandelkjeks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ekenna (Innlegg 1088085)
Jeg syntes man kjenner linfrøsmaken veldig godt, men det var det som gjorde de sååå gode, syntes jeg. ^^

Kan hende at jeg er helt sløv, men det er da ikke linfrø i denne oppskriften?? :o

LIBBA 22-04-11 21:44

Sv: Mandelkjeks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av supah (Innlegg 1088092)
Kan hende at jeg er helt sløv, men det er da ikke linfrø i denne oppskriften?? :o

Samme tenkte jeg :o, men kanskje dem mener den andre varianten ( innlegg 4 ) . Den er det linfrø i :)

ekenna 25-04-11 11:18

Sv: Mandelkjeks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hevingen (Innlegg 1087904)
Kjennes linfrøsmaken i disse? Jeg er ikke så glad i det, men ellers så det spennende ut :) Noe å prøve når jeg kommer hjem.

Neinei, leste visst feil. Jeg mente jo sesamfrø :p Men linfrø er det ikke i de kjeksene jeg lagde hvertfall.. ^^

Pøsh 02-05-11 14:05

Sv: Mandelkjeks
 
Oi, disse må testes!

Pøsh 02-05-11 15:14

Sv: Mandelkjeks
 
Nå står de i ovnen :cool:

Pøsh 02-05-11 15:48

Sv: Mandelkjeks
 
Forme som knekkebrød tror jeg er lurt. Var ikke spesielt gode uten noe på, veldig gode med smør og ost. Skal lage mer senere, men da større og ha godt pålegg på :smile:

Peppa Gris 02-05-11 16:04

Sv: Mandelkjeks
 
Kan man bruke mandelmel i stedet for malte mandler?

Cassiopeia 02-05-11 16:57

Sv: Mandelkjeks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris (Innlegg 1095360)
Kan man bruke mandelmel i stedet for malte mandler?

Jeg har store planer om å teste det nå :)
Tenker jeg bruker tre eggehviter, for mandelmelet trekker mer væske enn malte mandler.

Brb med rapport!

Pøsh 02-05-11 17:34

Sv: Mandelkjeks
 
Jeg brukte mandelmel og måtte spe på med 1 dl vann. Hadde jeg visst det på forhånd, ville jeg brukt en ekstra eggehvite :)

Cassiopeia 02-05-11 17:47

Sv: Mandelkjeks
 
Det gikk helt fint med mandelmel og ei ekstra eggehvite :)

Peppa Gris 02-05-11 20:19

Sv: Mandelkjeks
 
Supert! :)

07-05-11 12:44

Sv: Mandelkjeks
 
Disse kjeksene er så sykt gode! Har laget de flere ganger :) Perfekt til frokost/lunsj eller kosemat :)

Photobscura 19-01-13 18:03

Sv: Mandelkjeks
 
Bumper denne! Har laget de nå til en liten tapaskveld. Første prøvesmaking sier: Helt prima! Anbefales! (Dog er deigen litt klissete, og det er vanskelig å trykke dem ut uten at det blir revner som spriker, så jeg vurderer å smøre dem med slikkepott neste gang, og dele de opp med et pizzahjul. :))

Mariann S 19-01-13 18:13

Sv: Mandelkjeks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1420184)
Bumper denne! Har laget de nå til en liten tapaskveld. Første prøvesmaking sier: Helt prima! Anbefales! (Dog er deigen litt klissete, og det er vanskelig å trykke dem ut uten at det blir revner som spriker, så jeg vurderer å smøre dem med slikkepott neste gang, og dele de opp med et pizzahjul. :))

Takk for bumping, desse skal jammen prøvast :)

Photobscura 19-01-13 19:17

Sv: Mandelkjeks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1420186)
Takk for bumping, desse skal jammen prøvast :)

Bare hyggelig! To tips: La røra stå litt, da blir den LITT lettere å behandle, sikkert på grunn av fiberhusken. Og å strø salt over (i dette tilfellet maldonflaksalt) er helt essensielt, skal man f.eks. ha det til ost/tapas. Om nom! Bytta for øvrig ut sukrin med en halv ts tagatesse. Men tror det fint kan droppes, da mandlene i seg selv er søte nok. :)

Mariann S 19-01-13 19:33

Sv: Mandelkjeks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1420195)
Bare hyggelig! To tips: La røra stå litt, da blir den LITT lettere å behandle, sikkert på grunn av fiberhusken. Og å strø salt over (i dette tilfellet maldonflaksalt) er helt essensielt, skal man f.eks. ha det til ost/tapas. Om nom! Bytta for øvrig ut sukrin med en halv ts tagatesse. Men tror det fint kan droppes, da mandlene i seg selv er søte nok. :)

Takk for tips :) Desse skal lages i mårgå :)

Photobscura 20-01-13 13:11

Sv: Mandelkjeks
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1420197)
Takk for tips :) Desse skal lages i mårgå :)

De ble meget godt mottatt på fest også, både av altetere og gluten- og melkeintolerante. ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no