Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Inntak av rødt kjøtt og kreftfare … (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41082)

nilmor 24-02-11 10:53

Inntak av rødt kjøtt og kreftfare …
 
Nasjonalt råd for ernæring gikk for kort tid ut med å advare mot inntak av for store mengder rødt kjøtt.
Det henvises til studier der man ser sammenhenger med for stort inntak av rødt kjøtt og ende- og tykktarmskreft.

Hva tenker vi kjøttetende lavkarbojunkies om dette??

arnakristin 24-02-11 11:07

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
En ting jeg lurer å ift rødt kjøtt/lite fiber
Rødt kjøtt er ille ute, igjen?
Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!
/
Du finner mange flere tråder vedrørende temaet dersom du søker i forumet…

nilmor 24-02-11 11:17

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 1038968)
En ting jeg lurer å ift rødt kjøtt/lite fiber
Rødt kjøtt er ille ute, igjen?
Rødt kjøtt øker sjansen for kreft!
/
Du finner mange flere tråder vedrørende temaet dersom du søker i forumet…

Joda, jeg har vært innom de fleste trådene her, som omtaler temaet. Uten å bli betrygget eller veldig mye klokere.

Dette bør være et tema som bør drøftes basert på vitenskaplig fakta og ikke bare basert på "knowhow" utalelser i forumet.

Så i steden for å henvise til innholdsløse tråder, kunne du kanskje heller bruke energien på å knytte opp mot relevant vitenskaplig literatur :cool:

nilmor 24-02-11 11:26

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Her kommer et utvalg av fagliterære artikler som jeg lurer på om noen har lest og kan utdype:

1. Food, nutrition, physical activity, and the prevention ofcancer: a global perspective. Washington DC: American Institute for Cancer Research; 2007.

2. Truswell AS: Problems with red meat in the WCRF2. Am J Clin Nutr 2009, 89: 1274-1275.

3. Marmot M, Wiseman M: Reply to AS Truswell. The American Journal of Clinical Nutrition 2009, 89: 1275-1276.

4. Cross AJ, Leitzmann MF, Gail MH, Hollenbeck AR, Schatzkin A, Sinha R: A prospective study of red and processed meat intake in relation to cancer risk. PLoS Med 2007, 4: e325.

5. Seyfried TN, Shelton LM: Cancer as a metabolic disease. Nutr Metab (Lond) 2010, 7: 7.

6. Alexander DD, Cushing CA: Red meat and colorectal cancer: a critical summary of prospective epidemiologic studies. Obes Rev 2010

LenaBeatrice 24-02-11 11:35

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1038991)
Her kommer et utvalg av fagliterære artikler som jeg lurer på om noen har lest og kan utdype:

1. Food, nutrition, physical activity, and the prevention ofcancer: a global perspective. Washington DC: American Institute for Cancer Research; 2007.

2. Truswell AS: Problems with red meat in the WCRF2. Am J Clin Nutr 2009, 89: 1274-1275.

3. Marmot M, Wiseman M: Reply to AS Truswell. The American Journal of Clinical Nutrition 2009, 89: 1275-1276.

4. Cross AJ, Leitzmann MF, Gail MH, Hollenbeck AR, Schatzkin A, Sinha R: A prospective study of red and processed meat intake in relation to cancer risk. PLoS Med 2007, 4: e325.

5. Seyfried TN, Shelton LM: Cancer as a metabolic disease. Nutr Metab (Lond) 2010, 7: 7.

6. Alexander DD, Cushing CA: Red meat and colorectal cancer: a critical summary of prospective epidemiologic studies. Obes Rev 2010

Kan du linke til studiene?

nilmor 24-02-11 11:46

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1038991)
Her kommer et utvalg av fagliterære artikler som jeg lurer på om noen har lest og kan utdype:

1. Food, nutrition, physical activity, and the prevention ofcancer: a global perspective. Washington DC: American Institute for Cancer Research; 2007.

2. Truswell AS: Problems with red meat in the WCRF2. Am J Clin Nutr 2009, 89: 1274-1275.

3. Marmot M, Wiseman M: Reply to AS Truswell. The American Journal of Clinical Nutrition 2009, 89: 1275-1276.

4. Cross AJ, Leitzmann MF, Gail MH, Hollenbeck AR, Schatzkin A, Sinha R: A prospective study of red and processed meat intake in relation to cancer risk. PLoS Med 2007, 4: e325.

5. Seyfried TN, Shelton LM: Cancer as a metabolic disease. Nutr Metab (Lond) 2010, 7: 7.

6. Alexander DD, Cushing CA: Red meat and colorectal cancer: a critical summary of prospective epidemiologic studies. Obes Rev 2010



Da er henvisningene linket opp.

LenaBeatrice 24-02-11 11:54

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1039028)
[/url]

Da er henvisningene linket opp.

Thanks :-)

Rin 24-02-11 13:01

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1038978)
Dette bør være et tema som bør drøftes basert på vitenskaplig fakta og ikke bare basert på "knowhow" utalelser i forumet.

Så i steden for å henvise til innholdsløse tråder, kunne du kanskje heller bruke energien på å knytte opp mot relevant vitenskaplig literatur :cool:

Kanskje du burde redigere hovedposten din til å reflektere at det er vitenskapelig litteratur du er ute etter? For når du skriver:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1038956)
Hva tenker vi kjøttetende lavkarbojunkies om dette??

...Så er det jo faktisk ikke helt åpenbart at du er ute etter en spesifikk type svar. Og jeg synes det er litt leit at en superhjelpsom forumbruker som støtt tar seg tid til å samle linker, som arnakristin, blir nærmest glefset etter for å ikke innfri krav som ikke ble nevnt i utgangspunktet... :cool:

jvb 24-02-11 13:04

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1039028)
[/url]

Da er henvisningene linket opp.

Tok en tilfeldig en og leste litt. Fra din link nr fem (http://www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/7)

"Many tumors, however, have abnormalities in the genes and enzymes needed to metabolize ketone bodies for energy [273-275] . A transition from carbohydrate to ketones for energy is a simple way to target energy metabolism in glycolysis-dependent tumor cells while enhancing the metabolic efficiency of normal cells [276,277] . The shift from the metabolism of glucose to the metabolism of ketone bodies for energy is due largely to the shift in circulating levels of insulin and glucagon, key hormones that mediate energy metabolism. Insulin, which stimulates glycolysis, is reduced under dietary restriction, while glucagon, which inhibits glycolysis and mobilizes fats, is increased. Glucose reduction not only reduces insulin, but also reduces circulating levels of IGF-1, which is necessary for driving tumor cell metabolism and growth "

"Prostate and gastric cancer also appears manageable using low carbohydrate ketogenic diets [252,281,282]"

jvb 24-02-11 13:11

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Har du kikket på dine egne kilder? :)

Kilde
"This study does not support a role of fresh meat and dietary fat in the etiology of colon cancer in this population. As an exception, some processed meats may increase the risk, but the mechanism is not yet clear. "

LenaBeatrice 24-02-11 13:46

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Pål Jåbekk har jo skrevet om de studiene du lister opp her.
Men det er kanskje der du har hentet dem fra, for han oppgir akkurat de samme studiene som du.

Om studie 4 listen din skriver Pål:

Sitat:

Studien baserte sine funn på spørreskjemaer som ble delt ut i oppstarten av studien. Spørreskjemaene innholdt spørsmål om hva deltakerne vanligvis spiste. Etter ca 7år sjekket man om det var en sammenheng mellom sykdom og det som ble oppgitt i disse skjemaene. Denne metoden tar ikke hensyn til kostholds- og livsstilsfaktorer som endrer seg i løpet av studien, men dette er dessverre likevel en helt vanlig metode å bruke. De i studien som spiste mest kjøtt hadde mindre utdannelse, var yngre, røykte mer og var generelt mer overvektige. Disse faktorene ble kontrollert for i analysen, men faktorer som sukkerinntak som er nært knyttet til overvekt, brydde ingen seg om. Næringsstoffgruppen som kalles karbohydrater er spesielt interessant og burde kontrolleres for, fordi man vet at senkning av blodsukkeret reduserer vekst og utvikling av tykktarmskreft [5].

streber 24-02-11 16:40

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Enig med 157, arnakrist er alltid hjelpsom her på forumet og fortjener ikke en slik tilbakemelding som ts gir.

nilmor 24-02-11 17:56

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Poenget er at jeg bare etterlyser synspunkter fra forumet basert på vitenskaplig fakta. Regner med at det er legitimt å sette det som forutsetning på en ryddig diskusjon.

Ofte blir man presentert for subjektive meninger, uten at disse er særlig godt fundert.

For å oppsummere, skal man lytte til Statens ernæringsråd i forhold til mengder av rødt kjøtt man skal konsumere eller er det ingen holdepunkter for det som de nasjonale myndigheter anbefaler.

Trodde det skulle være en ryddig sak å diskutere uten å bli beskylt for å støte den ene eller andre...

Noen som tar poenget?

nilmor 24-02-11 18:02

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice (Innlegg 1039203)
Pål Jåbekk har jo skrevet om de studiene du lister opp her.
Men det er kanskje der du har hentet dem fra, for han oppgir akkurat de samme studiene som du.

Om studie 4 listen din skriver Pål:

Riktig observert :)Pål Jåbekk reflekterer godt over utalelsen fra Statens ernæringsråd og trekke forskningsresultatene i tvil.

Men det konkluderes ikke med at rødt kjøtt ikke er farlig. Derav behovet for å få belyst dette videre. Jeg burde selvfølgelig linket opp innlegget til Pål Jåbekk tidligere, men takk for at du formidlet dette.

Nerthus 24-02-11 18:16

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1039442)
Poenget er at jeg bare etterlyser synspunkter fra forumet basert på vitenskaplig fakta.

Dette er ikke et ekspertforum :) Vitenskapelig fakta er også basert på øyet som ser - feks mener Drevon at han og hans like har MEST rett basert på de kilder de henviser til - mens feks Dag Viljen, Hexeberg og resten av lavkarbo-verdenen mener at deres kilder er MEST korrekt.

Til syvende og sist er det slik at vitenskapelige konklusjoner ofte dessverre er et resultat av hvem som betaler forskningen - eller at noen har misforstått og vridd resultatene i den retningen man ønsker...

Derfor anbefaler jeg at du oppsøker kildene i de fora som innehar eksperter - "Bedre uten brød" av Lutz er en glimrende start, Pål Jåbeks blogg en annen, og et abonnement på VOF anbefales :) Det finnes også mange andre - men jeg må innrømme at jeg har nok å fylle dagene med om jeg ikke skal bruke masse tid på å fordype meg i selve forskningsrapporter. Derfor søker jeg til de jeg stoler på til å oppsummere og evt dissekere slike rapporter (se ovennevnte) - i tillegg til de generelle diskusjonene på forumet når temaene kommer opp i media. :)

Hva jeg som lavkarbojunkie mener - kjøtt er fint - spis det om du har lyst - la vær om du har lyst ;) - dette fordi INGEN har sålangt jeg har lest kommet med GODE NOK bevis for at kjøtt er farlig - ELLER at kjøtt er livsviktig ;) (nå snakker jeg rødt kjøtt bare så det er klart)

JMO

nilmor 24-02-11 18:38

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Mange bra innspill her :)

Her følger linken til Statens ernæringsråd:

http://www.helsedirektoratet.no/erna...thold___788194

Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
  • Velg fortrinnsvis hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt.
  • Begrens mengden av bearbeidede kjøttprodukter som er røkt, saltet eller konservert med nitrat eller nitritt.
  • Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg. Rødt kjøtt er kjøtt fra svin, storfe og sau.
  • Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerkede kjøttprodukter.

ada-emilie 24-02-11 18:46

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Det er dumt at de sier man skal begrense det uten å begrunne hvorfor. Det er en del som påstår at de med urinsyregikt burde redusere mengden rødt kjøtt bl.a.

Det enkelte anfall av urinsyregikt skyldes en plutselig og hurtig økning av urinsyre i blodet – oftest etter man har inntatt:
· Kost med høy innhold av purin – for eksempel rødt kjøtt, reker, krabber, ansjos, sardiner, fete sauser, bønner og erter
· Alkohol – især øl
· Kost med for mye sukker og fett – gjelder også sukkerholdige drikker
Tatt herfra:http://helsedoktoren.no/pc-115-31-Urinsyregikt.aspx

Men ser du spør om kreftfare, bare. Da er det nok det bearbeidede kjøttet og fisken som er årsaken. Med nitritt eller heter det nitrat?, og røkt mat er jo ikke noe å overdrive heller. DEt beste er vel å spise litt av hvert, ikke bare rødt bearbeidet kjøtt til annet hvert måltid?

Nerthus 24-02-11 18:47

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nilmor (Innlegg 1039484)
Mange bra innspill her :)

Her følger linken til Statens ernæringsråd:

http://www.helsedirektoratet.no/erna...thold___788194

Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
  • Velg fortrinnsvis hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt.
  • Begrens mengden av bearbeidede kjøttprodukter som er røkt, saltet eller konservert med nitrat eller nitritt.
  • Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg. Rødt kjøtt er kjøtt fra svin, storfe og sau.
  • Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerkede kjøttprodukter.

Lest det da det kom - og forkastet det. Så mange av anbefalingene strider med mine personlige erfaringer etter at jeg har endret kosthold til lavkarbo, at jeg bare hører etter med et halvt øre når det kommer noe fra staten vedr kosthold ;)

Det hadde vært mer interessant å høre DIN mening om statens anbefalinger når det gjelder kjøtt ;)

senorita 24-02-11 18:48

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
statens ernæringsråd mener jo vi ikke skal spise mettet fett og bør få energien fra karbohydrater også da.....

Jeg kommer ikke til å begrense meg i alle fall.. 500 gram per uke er jo ingenting..

nilmor 24-02-11 19:24

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1039490)
Lest det da det kom - og forkastet det. Så mange av anbefalingene strider med mine personlige erfaringer etter at jeg har endret kosthold til lavkarbo, at jeg bare hører etter med et halvt øre når det kommer noe fra staten vedr kosthold ;)

Det hadde vært mer interessant å høre DIN mening om statens anbefalinger når det gjelder kjøtt ;)

Mitt forhold til rødt kjøtt er at jeg er usikker på alle de motstridende råd og meninger som florerer.
Som tidligere infarkt-pasient med påfølgende utblokking av blodåre, er jeg noe sketpsisk til ubegrenset inntak av mettet fett. :)

Generelt erfarer jeg at forsker man og leter etter svar i en bestemt retning, finner man gjerne det man leter etter.
Dette medfører at ting som har vært akseptert, plutselig blir farlig.
En slik utvikling er vel ikke god for noen.

Hva mener jeg egentlig? Jeg er vel usikker...

Nerthus 24-02-11 19:27

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Jeg har spist 70-80% av inntaket mitt hver dag som fett i 1.5 år og har perfekt lavt kolesterol... Denne diskusjonen gjaldt i utgangspunktet rødt kjøtt da :) Når det gjelder "ubegrenset inntak av mettet fett" har jeg erfart over lang tid nå at dette inntaket begrenser seg helt av seg selv uansett :) Det er nemlig grenser for mye man klarer å pakke i seg - spesielt når man ikke har særlig sultfølelse lengre.

Hvilket kosthold hadde du før hjerteinfarktet?

Greddy 24-02-11 19:41

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Mettet fett er usunt og farlig å konsumere... ifølge ekspertene. For å bli sunnere må vi slanke oss for å unngå hjerteinfark.
Jaså, hva er det vi konsumere når vi slanker oss?
Nemlig... mettet fett...
Hvor er logikken?

Nerthus 24-02-11 19:44

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Greddy (Innlegg 1039549)
Mettet fett er usunt og farlig å konsumere... ifølge ekspertene. For å bli sunnere må vi slanke oss for å unngå hjerteinfark.
Jaså, hva er det vi konsumere når vi slanker oss?
Nemlig... mettet fett...
Hvor er logikken?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg? Hvilket kosthold tenker du på når du sier "slanke seg" ?

Greddy 24-02-11 19:46

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Når vi ikke spiser, og lar kroppen konsumere fettlageret våres, hva slags fett er det kroppen begynner å tære på? Forsto du den nå`?

Nerthus 24-02-11 19:47

Sv: Inntak av rødt kjøtt og kreftfare..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Greddy (Innlegg 1039556)
Når vi ikke spiser, og lar kroppen konsumere fettlageret våres, hva slags fett er det kroppen begynner å tære på? Forsto du den nå`?

Æ tog'an nå - takk ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no