Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Matlaging for dummies (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17081)

Ignite 26-01-08 20:08

Matlaging for dummies
 
Mine kokekunnskaper er, eeehm under pari, og det blir derfor mye av den samme maten og fort kjedelig.

Kokebøker for nybegynnere finnes det nok av, men for meg er det omtrent det samme som å lese "1000 artige måter å tørke støv på" :p

Noen som vet om det finnes kurs for slikt, og da helst i Oslo-området? Jeg har Googlet litt, og det tilbys ørten gourmetkurs. Jeg er liksom ikke helt der ennå ;)

Evt. en DVD eller tilsvarende - jeg må liksom se ting i praksis. Noen av disse kokebøkene krever jo doktorgrad i kjemi.

Jeg har selvsagt søkt råd hos kvinnelige venner, og mottar da svar som "du har opp i sånn passe av ditt og datt" og "du ser når det er ferdig" !!

HAHA! Nei for tenk at det gjør jeg ikke, og de har det jo kjempefestlig da:D

Kan en del, men kraft og sauser ville hjulpet godt å lære, blir oftest tørr eller smørdruknet mat. Mye rart oppi en del av posesausene også..

God helg forresten.

Iset 26-01-08 20:11

Sv: Matlaging for dummies.
 
Hmm jeg tror Torkil har en dvd der han viser endel matlaging? Er det kurs-dvden hans? Du kan jo iallfall se på www.ketolyse.no. :)

Ignite 26-01-08 20:14

Sv: Matlaging for dummies.
 
Takker ! :)

Distrea 26-01-08 20:16

Sv: Matlaging for dummies.
 
hahaha... livet er hærlig. Vi tar det hele med en klype salt:p:D

Ignite 26-01-08 20:26

Sv: Matlaging for dummies.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Distrea (Innlegg 393965)
hahaha... livet er hærlig. Vi tar det hele med en klype salt:p:D

Innlegget mitt var kanskje satt litt på spissen, men skal jeg stille rare spørsmål så kan jeg like godt ha det litt gøy mens jeg gjør det ;):D

Den DVD`en er nok litt på siden av det jeg er ute etter, forresten.

Megvel 26-01-08 20:47

Sv: Matlaging for dummies.
 
Det finnes en bok fattern har, den heter Kåres namnambok.
Der er det en kul fyr som har satt ting helt i system, og lager mannemat. Han begynner med stekt egg for det er lettere enn kokt...man kan jo knuse egget ved et uhell...

Distrea 26-01-08 20:51

Sv: Matlaging for dummies.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 393974)
Innlegget mitt var kanskje satt litt på spissen, men skal jeg stille rare spørsmål så kan jeg like godt ha det litt gøy mens jeg gjør det ;):D

.


akkurat hva jeg syns er så hærlig :)

Trinelise 26-01-08 21:00

Sv: Matlaging for dummies.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 393961)
Mine kokekunnskaper er, eeehm under pari, og det blir derfor mye av den samme maten og fort kjedelig.

Kokebøker for nybegynnere finnes det nok av, men for meg er det omtrent det samme som å lese "1000 artige måter å tørke støv på" :p

Noen som vet om det finnes kurs for slikt, og da helst i Oslo-området? Jeg har Googlet litt, og det tilbys ørten gourmetkurs. Jeg er liksom ikke helt der ennå ;)

Evt. en DVD eller tilsvarende - jeg må liksom se ting i praksis. Noen av disse kokebøkene krever jo doktorgrad i kjemi.

Jeg har selvsagt søkt råd hos kvinnelige venner, og mottar da svar som "du har opp i sånn passe av ditt og datt" og "du ser når det er ferdig" !!

HAHA! Nei for tenk at det gjør jeg ikke, og de har det jo kjempefestlig da:D

Kan en del, men kraft og sauser ville hjulpet godt å lære, blir oftest tørr eller smørdruknet mat. Mye rart oppi en del av posesausene også..

God helg forresten.


God kveld!

Kraft = Du tar feks ett ben av en knoke og koker det ganske så mange timer, og så kan du koke kraften enda noen timer til, jo lengre du koker jo mer konsentrert kraft får du.....og så er det bare å lage saus!:D

Ignite 26-01-08 21:14

Sv: Matlaging for dummies.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 393977)
Det finnes en bok fattern har, den heter Kåres namnambok.
Der er det en kul fyr som har satt ting helt i system, og lager mannemat. Han begynner med stekt egg for det er lettere enn kokt...man kan jo knuse egget ved et uhell...

LER! Jo du, vel dette hørtes litt komplisert ut, og jeg er jo blond i tillegg - sååå...:)

Ignite 26-01-08 21:15

Sv: Matlaging for dummies.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trinelise (Innlegg 393981)
God kveld!

Kraft = Du tar feks ett ben av en knoke og koker det ganske så mange timer, og så kan du koke kraften enda noen timer til, jo lengre du koker jo mer konsentrert kraft får du.....og så er det bare å lage saus!:D

Du er ikke en av mine venninner vel? Ler godt her.:D

Megvel 26-01-08 21:19

Sv: Matlaging for dummies
 
http://no.wikipedia.org/wiki/K%C3%A5res_Nam-Nam-bok
Her er boka...

Ignite 26-01-08 21:23

Sv: Matlaging for dummies
 
«Primitiv minikokebok for de absolutte nybegynnere, duster og kløner»

OG den er til og med illustrert av en kvinne! Her kan ingen ting gå galt, takk for tipset - da er jeg i havn :)

Trinelise 26-01-08 21:29

Sv: Matlaging for dummies.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 393984)
Du er ikke en av mine venninner vel? Ler godt her.:D

Beklager jeg bare måtte......:)

Men, så bruner du smør, har opp i hvetemel, sper så med melk og den berømte krafta du har slitt så innmari for.....og hvis det er fest så har du opp i en skvett med fløte og geitost..... forresten lever du på lavkarbo så er hvetemel huff og huff.....

Nå var jeg vel snill?:)

Iset 26-01-08 21:35

Sv: Matlaging for dummies.
 
Haha den boka høres jo fantastisk ut. :D

Ignite 26-01-08 21:40

Sv: Matlaging for dummies.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trinelise (Innlegg 393994)
Beklager jeg bare måtte......:)

Men, så bruner du smør, har opp i hvetemel, sper så med melk og den berømte krafta du har slitt så innmari for.....og hvis det er fest så har du opp i en skvett med fløte og geitost..... forresten lever du på lavkarbo så er hvetemel huff og huff.....

Nå var jeg vel snill?:)

Glimrende! Jeg forstod alt sammen og fant ut at jeg ikke gidder :D Takk jenter! Dere har fått meg til å innse at ferdiglagd saus i beger fra butikken er selve lykken :)

Sparer meg oppvasken også..hehe

Ignite 26-01-08 21:42

Sv: Matlaging for dummies.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 393995)
Haha den boka høres jo fantastisk ut. :D

Ja ikke sant, men jeg kan lage egg altså, litt skall i speilegget er bra - vi trenger jo kalk også :)

nalana 26-01-08 22:01

Sv: Matlaging for dummies
 
Det er faktisk like lett å lage god saus selv som å bruke kjøpeposer. I hvert fall hvis du har stekt noe kjøtt først. Da tar du bare 1 ts johannesbrødkjernemel og litt vann og eller fløte og rister dette til en jevning som du koker ut panna med.
Det vanskeligste med dette er å kjøpe johannesbrødkjernemel.
Derfor får du tips av meg her hvis du ikke allerede har dette vidundermiddelet.
Det kjøpes på helsekosten for en drøy 50-lapp.

PS: Det blir lettere å vaske opp også, for etterpå er panna nesten ren.:D

Ignite 26-01-08 22:23

Sv: Matlaging for dummies
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nalana (Innlegg 394008)
Det kjøpes på helsekosten for en drøy 50-lapp.

Takker Nalana, da skal jeg prøve det, tuller ikke nå. Ellers var det litt gøy å få pes av jentene her. Skikkelig smart å skrive et slikt innlegg på et forum der 90% er kvinner som kan lage mat :)

Nåja, var vel litt med vilje også - alltid gøy med litt skøy på en lørdagskveld ;)

nalana 26-01-08 22:33

Sv: Matlaging for dummies
 
Så bra, for sausen er jo så viktig for et godt måltid og denne er skikkelig lavkarbo også. Vær gjerne raus med både smør og fløte.:)

Si fra når du har prøvd da, så kan vi gå videre til steg 2 i Nalanas sausekurs.:p

Ignite 26-01-08 22:36

Sv: Matlaging for dummies
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nalana (Innlegg 394017)
Så bra, for sausen er jo så viktig for et godt måltid og denne er skikkelig lavkarbo også. Vær gjerne raus med både smør og fløte.:)

Si fra når du har prøvd da, så kan vi gå videre til steg 2 i Nalanas sausekurs.:p

Takker! Dette blir topp! :)

Skrible 27-01-08 03:00

Sv: Matlaging for dummies
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 393961)
"du ser når det er ferdig" !!

HAHA! Nei for tenk at det gjør jeg ikke

Heh, jeg har det på samme måte. ;) Og jente er jeg også, så helt alene er du ikke. Jeg oversteker kjøtt fordi jeg ikke stoler på at det er ferdig før det er svartbrent, og saus høres såpass komplisert ut at det aldri har falt meg inn å prøve.

Mvh Skrible,
hybelkjøkkenhersker,
tidligere skolekjøkkenterrorist

martefie 27-01-08 11:10

Sv: Matlaging for dummies
 
Når man er i opptrening som kjøkkenskriver, er det viktig å huske at det verste som kan skje er at maten blir vond eller uspiselig.

Jeg har testet mye i min tid, og ikke alt ble like vellykket. Suppe på en boks makrell i tomat var f eks IKKE godt. :p

martefie 27-01-08 11:11

Sv: Matlaging for dummies
 
Når man er i opptrening som kjøkkenskriver, er det viktig å huske at det verste som kan skje er at maten blir vond eller uspiselig. Som fersk frøken på egen hybel ble det mye snodig mat, og slavisk lesing av oppskrifter. Etterhvert tør man mer, og ja, etter hvert klarer man "å smake til med slat og pepper" av den enkle grunn at man vet hva man liker.

Jeg har testet mye i min tid, og ikke alt ble like vellykket. Suppe på en boks makrell i tomat var f eks IKKE godt. :p

Aline 27-01-08 20:00

Sv: Matlaging for dummies
 
Tips :D

Sjysaus på pose tror jeg skal kunne gå sånn nogelunde bra på lavkarbo ;)

Veeeeldig enkelt :ja:

nellie 27-01-08 20:51

Sv: Matlaging for dummies
 
jeg kan komme og lage mat til deg:D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no