Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Marsipan uten sukrinmelis (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49677)

Tiki 04-12-11 10:19

Marsipan uten sukrinmelis
 
Har prøvd en del marsipanvarianter, noen blir for tørre, noen knasprer for mye av sukrinmelis osv.

Nå har jeg funnet en enkel oppskrift som smaker som marsipanbrødmarsipan. Litt grov, men veldig god og saftig etter min smak.

Oppskrift:
90-100 g skoldede finmalte mandler (malt to ganger i mandelkvern)
En eggehvitte fra medium egg.
Ca. 5 dråper Stevia med vaniljesmak
Tagatesse etter smak. Ca en ss. Smak til mens du blander.

Jeg glemte å ta i indisk tragant. det skal jeg prøve neste gang. Tenker en 1/2 t-skje. Ikke for mye da blir det gummi. Men denne ble ikke tørr uten. Tror det siden det ikke er så mye mandelmasse pr. eggehvitte.

Rull i små kuler, sett i kjøleskap. Dypp i smeltet mørk sjokolade.

Jeg brukte en kombinasjon av mørk tagatessesjokolade med kakaossmør og kakaopulver og steviadråper med sjokoladesmak.
Da ble sjokoladen stiv, og "knepper" når du tygger av den.
OG det beste, en slipper knaspringa av sukrinmelisen av denne masipanen.

Kan sikkert være godt med med litt coniac, evt. droppe stevian med vaniljen, og litt mere tagatesse.

De ble vedlig lik marsipanbrødmarsipan, litt å tygge i, ikke alt for søtt.

Bik 04-12-11 10:58

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Skal prøves :)
Tørker du mandlene noe, eller bare maler de med en gang?

Gerd 04-12-11 11:01

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Trenger ikke tragant når du bruker tagatose. Tagatosen gjør den seig/myk :ja:

Mandlene bør tørkes før maling på kvern.

Tiki 04-12-11 12:03

Re: Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bik (Innlegg 1261172)
Skal prøves :)
Tørker du mandlene noe, eller bare maler de med en gang?

Jeg har tørket de noen timer i ovnen på 50 grader med en tresleiv i åpningen. Trenger vel ikke å være knusktørre da.

Tiki 04-12-11 12:06

Re: Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1261176)
Trenger ikke tragant når du bruker tagatose. Tagatosen gjør den seig/myk :ja:

Mandlene bør tørkes før maling på kvern.

Takk for info Gerd. Nei de ble jo ikke tørre overhode, tror likevel jeg skal prøve med pittelitt tragant for å se om de kan bli enda seigere. Men de var helt fine slik de ble.

Kitt 04-12-11 15:16

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1261176)
Mandlene bør tørkes før maling på kvern.

Hvorfor det?
Har laget marsipan i 30 år og har ALDRI tørket mandlene mer enn å la dem ligge flatt på et håndkle natten over.
Hvert år har marsipanen(og kransekakene) blitt akkurat som den skulle og fått masse skryt for smak, utseende og konsistens.
Så hvorfor mener du man bør tørke mandlene? *aldri så lite nysgjerrig*:)

Gerd 04-12-11 15:17

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1261311)
Hvorfor det?
Har laget marsipan i 30 år og har ALDRI tørket mandlene mer enn å la dem ligge flatt på et håndkle natten over.
Hvert år har marsipanen(og kransekakene) blitt akkurat som den skulle og fått masse skryt for smak, utseende og konsistens.
Så hvorfor mener du man bør tørke mandlene? *aldri så lite nysgjerrig*:)

du tørker jo mandlene over natta ;)

Kitt 04-12-11 16:05

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1261312)
du tørker jo mandlene over natta ;)

Ja, men bare fordi de ellers ville satt seg fast i kverna. Ikke sånn i ovnen som dere snakker om!:p

Lemen 04-12-11 16:11

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
En kan tørken enten i komfyren noen timer på svak varme, eller over natten (eller et par dager) i romtemperatur. ;)

Gerd 04-12-11 16:22

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1261318)
Ja, men bare fordi de ellers ville satt seg fast i kverna. Ikke sånn i ovnen som dere snakker om!:p

Jeg har ikke nevnt tørking i ovn :confused:

heller ikke spørsmålet jeg svarte på nevnte tørking i ovn.

FrkMarge 04-12-11 17:08

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Blir denne marsipanen grov?
Jeg leter etter en oppskrift som ligner mest mulig på Nidar sin jeg....
Elsker marsipan, men da må den være finmalt, søt og klissete og seig:sikle:, ikke sånn tørr, smuldrete med romsmak som i disse marsipanbrødene -æsj!:(

rut311 04-12-11 17:42

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Jeg har ikke tagatose, men har stevia med vanilje, og forsåvidt steviapulver også. Tror du dette kan brukes i sin helhet uten annet søtstoff`?

Tiki 04-12-11 19:39

Re: Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1261347)
Blir denne marsipanen grov?
Jeg leter etter en oppskrift som ligner mest mulig på Nidar sin jeg....
Elsker marsipan, men da må den være finmalt, søt og klissete og seig:sikle:, ikke sånn tørr, smuldrete med romsmak som i disse marsipanbrødene -æsj!:(

Ja den blir jo litt grov, men helt klart marsipan. Hvis du helst vil ha marsipan ala marsipangrisene som selges, så er den grovere enn det.;) men når det er sagt så opplever jeg de seige, søtheten kan du jo velge selv, men Tagotose gir en ganske lik søtsmak som sukker synes jeg, ingen bismak. Tror absolutt det er et poeng og ikke ha formye malte mandler pr. en eggehvitte for å få de saftige.

Det er ikke så stor oppskrift, så det er jo bare å prøve. Og så kan du jo prøve å male mandlene en tredje gang.

Tiki 04-12-11 19:41

Re: Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rut311 (Innlegg 1261371)
Jeg har ikke tagatose, men har stevia med vanilje, og forsåvidt steviapulver også. Tror du dette kan brukes i sin helhet uten annet søtstoff`?

Jeg vet ikke helt, men tror at det da kan bli en litt annen konsistens i de da, da den tagatosen som er i er jo også veldig finmalt som litt melisaktig.

Bik 04-12-11 21:46

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Jeg har ikke mandelkvern, men det må vel gå greit å kverne de en food prosessor. Bare kjøre de litt ekstra?

Kitt 04-12-11 22:12

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bik (Innlegg 1261511)
Jeg har ikke mandelkvern, men det må vel gå greit å kverne de en food prosessor. Bare kjøre de litt ekstra?

Jeg brukte food prosessor til kransekake og marsipan. Fikk ingen klager på kakene jeg solgte, men broren min som jeg baker kransekaker og lager marsipan med til jul, vil heller kverne 3 kg mandler for hånd med en liten kvern enn å la meg bruke maskinen!:p
Han syns ikke det ble det samme, nei!

Bik 04-12-11 22:20

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1261523)
Jeg brukte food prosessor til kransekake og marsipan. Fikk ingen klager på kakene jeg solgte, men broren min som jeg baker kransekaker og lager marsipan med til jul, vil heller kverne 3 kg mandler for hånd med en liten kvern enn å la meg bruke maskinen!:p
Han syns ikke det ble det samme, nei!

Okei, da kjører jeg på med maskin. Blir sikkert godt :D

Beatrixie 04-12-11 22:23

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rut311 (Innlegg 1261371)
Jeg har ikke tagatose, men har stevia med vanilje, og forsåvidt steviapulver også. Tror du dette kan brukes i sin helhet uten annet søtstoff`?


Jeg lagde marsipan kun med stevia som søtning,og det gikk kjempefint! Jeg brukte litt tragant for å få den litt seigere, og dyppet kulene i smeltet 70%sjokolade:D

Glorfinia 05-12-11 01:16

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Når dere skriver tagatose, mener dere produktet Tagatesse? Eller finnes det rein tagatose å få kjøpt en plass?

Tiki 05-12-11 07:16

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1261624)
Når dere skriver tagatose, mener dere produktet Tagatesse? Eller finnes det rein tagatose å få kjøpt en plass?

ja det er det jeg mener. :)

Tiki 05-12-11 07:20

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bik (Innlegg 1261511)
Jeg har ikke mandelkvern, men det må vel gå greit å kverne de en food prosessor. Bare kjøre de litt ekstra?

Det går sikkert greit, men jeg har hørt at det kan bli litt tørrere enn ved å bruke mandelkvern. Men tror nok ikke det er vitenskapelig bevist. ;)
Kjøpte min til 149,- på Clas Olson for dette formålet.

Men skal jeg lage kransekake, så kanskje jeg bruker stvamikseren og kuttebeholderen.

TrillTrall 05-12-11 08:06

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1261347)
Blir denne marsipanen grov?
Jeg leter etter en oppskrift som ligner mest mulig på Nidar sin jeg....
Elsker marsipan, men da må den være finmalt, søt og klissete og seig:sikle:, ikke sånn tørr, smuldrete med romsmak som i disse marsipanbrødene -æsj!:(

Jeg klarer ikke Nidar sin lenger, den er alt for søt og ekkel synes jeg. Men gi meg Freias marsipansjokolade (ganske stor plate i hvit innpakning) eller den i grønn pakke, Premium Marzipan eller noe sånt... *stønn* :sikle:

Mortil1 06-12-11 15:01

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Jeg lagde akkurat disse, og de ble kjempegode!! Deilige, saftlige og akkurat passe søte for min del. Har aldri brukt tagatesse før, så det var en positiv opplevelse. Er ikke glad i det kalde i sukrin, i tillegg til den knasingen du nevner...

Hvor lenge tror du de holder seg i kjøleskapet? (ikke at denne porsjonen er i fare for å ligge lenge men...)

Tiki 06-12-11 17:33

Re: Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mortil1 (Innlegg 1262430)
Jeg lagde akkurat disse, og de ble kjempegode!! Deilige, saftlige og akkurat passe søte for min del. Har aldri brukt tagatesse før, så det var en positiv opplevelse. Er ikke glad i det kalde i sukrin, i tillegg til den knasingen du nevner...

Hvor lenge tror du de holder seg i kjøleskapet? (ikke at denne porsjonen er i fare for å ligge lenge men...)

Så gøy å høre. :) mine og har gått litt fort unna. Jeg har laget to ganger.:o Men tror nok de kan stå et par uker. Skjønner ikke at de ikke skulle i alle fall.

Kitt 06-12-11 17:41

Sv: Marsipan uten sukrinmelis
 
Vanlig marsipan har moren min stående i matkjelleren i en måned eller mer, så noen uker eller mer i kjøleskap bør nok gå helt fint!:)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no