Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Frokost og kveldsmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116)
-   -   Lapper (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40817)

rava 17-02-11 22:45

Lapper
 
Har laget disse lappene med stor suksess. Begge ungene synes de var kjemåe gode og har hatt de med på skolen som niste.

Ca fem lapper:

2 store egg
1 toppet ss fiber husk
2 ss soya mel
0,5 beger rømme el fløte
0,5 ts bakepulver
ca 0,5 ts salt

alt dette er litt sånn cirka. La røra svelle i ca 10 min før du steker lappene. Dersom røra blir for tørr så tilsett mer rømme/fløte.

Lappene er kjempe gode på smak. Ikke noe egg, soya smak.

Rioja 07-05-11 09:20

Sv: Lapper
 
Nam!
Disse var gode, og også mine kresne barn langet innpå! :p

mimmi29 07-05-11 10:40

Sv: Lapper
 
Jeg har ikke soya mel og får ikke tak i det i dag, men kan jeg bruke mandelmel tru?

Foksy 08-05-11 02:20

Sv: Lapper
 
Jeg har laget de nå, hadde i en ss sukrinmelis og en dæsj smeltet smør, men røra ble utrolig limete. Lurer på om det er soyamelet som gjorde det, skal prøve med mandelmel neste gang. Brukte veldig lang tid på å steke de siden røra ble så kompakt. Hadde oppi massevis av både rømme og fløte (lagde dobbel porsjon), men måtte spe på med en god del vann også, allikevel var den veldig tykk og gummiaktig. Har latt de stå på svak varme en god stund etter å ha fått riktig farge på ene siden....og de smaker jo himmelsk da! Som sveler skal gjøre :)
Jeg skal ha dugnad på min datters fotballcup i morgen, skal sikkert stå og steke vafler...da blir det godt å ha med seg noen skikkelige gode substitutter :D

Serenity_ 09-05-11 11:39

Sv: Lapper
 
Kjempegode! =)
Jeg brukte grovt mandelmel i stedet for soyamel, og det funket utmerket for min sin del! De er ikke like faste som ekte "sveler", men smaker uansett kjempegodt! =)

Olive Oil 12-05-11 20:54

Sv: Lapper
 
Disse gleder jeg meg til å prøve i helgen. Ungene mine har blitt bortskjemt med alt for mye amerikanske pannekaker de siste årene, og jeg har ikke lagd det på lenge. Det blir mye egg og bacon for tida, da. :)

Euphita 12-05-11 22:31

Sv: Lapper
 
Spennende :) Steker du dem på tørr panne eller bruker du takke?

Morla 10-06-11 19:09

Sv: Lapper
 
Disse var kjempegode! Luftige og deilige med mild smak av egg. Brukte lang til på å steke dem, hadde baconfett/olje i panna. Veldig mettende, og nydelige med smør på eller jalapeno-ost. Anbefales! :D

Diwa 24-06-11 21:19

Sv: Lapper
 
hvor mange karbs er det i disse?

Monja66 07-09-11 19:29

Sv: Lapper
 
Hva bruker du til pålegg ?

Mammarosa 09-09-11 08:32

Sv: Lapper
 
Kjempegode!

Brukte mandelmel, stevia og litt ekstra væske. Nystekte lapper med rørte bringebær - Mmmmmm....

NIK 29-02-12 21:02

Sv: Lapper
 
Nam!!!!!

Tone-Rose 10-03-12 12:47

Sv: Lapper
 
Tusen takk for denne faktastiske oppskriften... Disse lappene var helt nyyyydelig.... jeg gjorde noen små forandringer utifra hva jeg hadde i kjøkkenskuffa, og bytta ut soya mel (som jeg ikke klarer smaken og luka på) med kokosmel og så tilsatte jeg en t-skje sukrin og litt mindre salt.... Det var helt nyyyydelig... Jeg fikk 4 store lapper av denne røra og spiste meg stappmett på to.... spiste de med bremyk på, og kan bare tenke meg hvor godt det ville vært med pisket krem og bær til (men har ikke tilsatt bær inn i kosten min enda)...igjen... takk for oppskrifta, redda frokosten min idag :)

ibsan 15-03-12 09:41

Sv: Lapper
 
Kjempe gode!

Prøvde dem i dag tidlig! Jeg brukte (som andre her) mandelmel.
Var kjempe gode når de var nystekte med litt kremost på!
mmm... dette blir en ny hit på frokostbordet!

Jeg fikk også 4 stk- 2 til frokost og 2 blir til mellommåltid før trening senere!

Tasja 24-06-12 13:16

Sv: Lapper
 
Veldig gode! :)
Mitt soya-mel var blitt for gammelt og smakte forferdelig, så jeg lagde lappene med en ss kokosmel, 0,5 ss mandelmel og 0,5 ss glutenmel. Og så hadde jeg litt rømme, fløte og litt smeltet smør i røren (prøver å ikke bruke for mye fløte, derfor smøret). Ble veldig bra resultat!

Festina lente 31-03-15 11:48

Sv: Lapper
 
Finnes det flere typer mandelmel?? Jeg fulgte oppskriften slavisk og "røra" ble som betong :eek:

Jeg måtte bruke to bokser med rømme, en halv med fløte og masse vann for at det i det hele tatt skulle ligne på noe som heter røre......:o Og så tok det en evighete å steke det.... Hva kan jeg ha gjort galt?:confused:

nellie 31-03-15 11:51

Sv: Lapper
 
Ja, du har kanskje brukt avfettet mandelmel? Da blir det tørre greier.

Festina lente 31-03-15 12:10

Sv: Lapper
 
Ja, fåglarna vet hva jeg har gjort, Nellie, men jeg vet ikke om denne oppskriften får beholde plassen sin under "favoritter" :eek: Er ikke noe glad i lage mat i utgangspunktet, så når det blir fiasko frister det ikke til gjentagelse akkurat. Kanskje prøve med kokosmel neste gang..

Ett lyspunkt; hunden likte dem i alle fall! :D

Festina lente 31-03-15 12:15

Sv: Lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1508324)
Ja, du har kanskje brukt avfettet mandelmel? Da blir det tørre greier.

Nå fikk jeg sjekket, Nellie, og JEPP du hadde rett..... :o Da må jeg antagelig bruke ikke-avfettet mandelmel til denne oppskriften da. Men hva kan en bruke det avfettede melet til?

nellie 31-03-15 12:46

Sv: Lapper
 
Etter min smak: ingenting. Men det brukes vel til sånt som dette.

Imse 01-04-15 20:39

Sv: Lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1508330)
Etter min smak: ingenting. Men det brukes vel til sånt som dette.

Å, jo. En ting. Karamellpinner ( brune pinner). De eneste gode småkakene uten sukker, gluten og stivelse jeg har smakt. Bakes alltid til jul her i huset.

Bønna200 01-04-15 20:51

Sv: Lapper
 
Hadde vært godt med lapper, men jeg tåler ikke soyamel. :(

nellie 01-04-15 21:10

Sv: Lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1508439)
Å, jo. En ting. Karamellpinner ( brune pinner). De eneste gode småkakene uten sukker, gluten og stivelse jeg har smakt. Bakes alltid til jul her i huset.

Nå sa jeg vel etter min smak.:p Jeg baker også karamellpinner til jul. Med hjemmekverna mandelmel, som er tørket litt i ovnen.

Alt med mandelmel smaker forferdelig, etter min smak. Men det er mange som bruker det til alt mulig da. Smaken er som baken.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no