Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Soho (sjokolade med yoghurtfyll) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51655)

nonta 09-04-12 00:23

Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Bilde på bloggen min : http://nytlavkarbo.blogspot.com/2012...ghurtfyll.html

Det var første gangen jeg lagde disse, så oppskriften har sikkert mulighet for forbedringer, særlig med tanke på fremgangsmåte. Endte opp med å måtte dobbeldyppe disse i sjokolade for at det skulle bli tett.


Ingredienser:

ca 500 g avrent tyrkisk eller gresk yogurt
Sukrinmelis etter smak
1 ts vaniljepulver

Smak til.

Mørk sjokolade min. 70 % ca 200 g.

Har blitt tipset om å ha stevia med jordbærsmak i, og veldig finhakkede valnøtter, det høres kjempedigg ut :)

Her følger måten jeg kommer til å gjøre det på neste gang: (foreløpig uprøvd men bør gå bra):

Bre yoghurtmassen ut i en liten langpanne som er kledd med bakepapir. Sett i frysen. Del i biter når den er frossen og dypp i sjokolade.

Tiki 09-04-12 09:11

Re: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Anbefaler denne, den ble kjempegod. Og grei å redusere oppskrifta hvis en vil også.
Jeg laget den som det anbefales her, med å fryse masse, skjære den i biter og dyppe i sukkerfri hjemmelaget sjokolade.

I tillegg hadde jeg litt jorbærstevia i yogurtmassen, så ble den litt fruktig frisk.

Når jeg prøver neste gang, tror jeg kanskje jeg skal prøve å karamellisert litt Tagatesse, evet. Rundt litt valnøtter som knuses i pittesmå biter å ha i yogurtmassen. Er det ikke sånne bittesmå biter i Soho sjokeladen da sånn originalt? ...mimre.

De ble veldig friske og gode disse. Takker for oppskrift. :)

vimsen85 09-04-12 20:13

Sv: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Tror det er sånne kjekskuler i orginalen, men sånn krokan av mandler og tagatesse er kjempegodt i is og er sikkert supert i disse :D

Yrla 09-04-12 21:45

Sv: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
for å holde yoghurtfyllet stivt, må det være i fryseren hele tida da? eller er det noe som gjør det stivt?er fyllet veldig godt?

Imse 09-04-12 21:47

Sv: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Spennende!


Jeg ville nok blandet i hvit sjokolade i fyllet, ganske sikker på at det var i orginalen. Kjekskulene ville jeg nok ikke savnet.

nonta 09-04-12 21:56

Sv: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1327866)
for å holde yoghurtfyllet stivt, må det være i fryseren hele tida da? eller er det noe som gjør det stivt?er fyllet veldig godt?


nam nam, veldig gode tips :) Hvit sjokolade...aaah... Og takk for anbefaling ;)

De holder seg fint i kjøleskap også når de er dekket i sjokolade. Hadde noen som var delt i to, og fyllet rant ikke ut, men det er mykt, ikke veldig stivt...

Yrla 09-04-12 22:02

Sv: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
ok, takk. Har du prøvd å lage konfekt/fudge med tofu? Sånn at man slipper så mye fett fra smør. Det blir nok stivere også. Mulig man kan tilsette yoghurten noe for å få det stivt også, men det er kanskje meningen her at det skal være kremkonsistens?

nonta 09-04-12 22:10

Sv: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1327878)
ok, takk. Har du prøvd å lage konfekt/fudge med tofu? Sånn at man slipper så mye fett fra smør. Det blir nok stivere også. Mulig man kan tilsette yoghurten noe for å få det stivt også, men det er kanskje meningen her at det skal være kremkonsistens?

He he, meninga og meninga.. oppskriften er et resultat av at jeg ikke fikk til yoghurtnøtter... har ennå ikke fått prøvd ut dine, så det gleder jeg meg fortsatt til :) Har aldri prøvd å bruke tofu i konfekt nei, nå er jeg en stor smør tilhenger jeg da, men det høres spennende ut! Hvordan fikk du trekket til nøttene dine stive?

Yrla 09-04-12 22:19

Sv: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nonta (Innlegg 1327883)
He he, meninga og meninga.. oppskriften er et resultat av at jeg ikke fikk til yoghurtnøtter... har ennå ikke fått prøvd ut dine, så det gleder jeg meg fortsatt til :) Har aldri prøvd å bruke tofu i konfekt nei, nå er jeg en stor smør tilhenger jeg da, men det høres spennende ut! Hvordan fikk du trekket til nøttene dine stive?

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg, fordi den oppskriften er bare noe jeg har funnet. Har ikke testa den selv. Står det ikke i oppskriften?

Yrla 09-04-12 22:26

Sv: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
dette må prøves med nøttemel istedenfor hvete og sukrinmelis fremfor sukker:http://www.yummly.com/recipe/Tofu-Fu...es?servings=12

Yrla 09-04-12 22:42

Sv: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
her har jeg forresten oversatt de amerikanske målene på en halv posjon:
170g udrenert tofu
1 ss olje
1 knivsodd salt
litt vanilje
250 g sukrinmelis (her vil jeg bytte ut noen gram med stevia og suketter)
64 g kakao
40 g kaffe(vann)
70g tørrvare, f.eks mandelmel, proteinpulver, kokosmel, peanøttmel, hasselnøttmel
steks på 170 grader i ca 25 min, avkjøles i pannen og settes så i kjøleskap.

shailene 09-04-12 23:51

Re: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Går nok an å bruke johannesbrødkjernemel, xanthan gummi eller guar gummi for å få yoghurtfyllet fastere. Xanthan og guar er vel det som oftes bruker i kommersielt godter o.l. så mulig det vil gi best resultat (hvis ikke det foretrekkes pga. pris).

nonta 10-04-12 00:27

Sv: Re: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1327924)
Går nok an å bruke johannesbrødkjernemel, xanthan gummi eller guar gummi for å få yoghurtfyllet fastere. Xanthan og guar er vel det som oftes bruker i kommersielt godter o.l. så mulig det vil gi best resultat (hvis ikke det foretrekkes pga. pris).

Det tenkte jeg også og brukte xantan gummi, det var ikke vellykket..

Tasja 10-04-12 16:17

Sv: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Har yoghurten i frysen nå. Spent! Jeg hadde ikke jordbærstevia, men tok i to-tre dråper med vaniljestevia og en dråpe karamell-stevia. Søtet ellers med Tagatesse. Blandingen smakte i hvert fall veldig godt før den gikk i frysen. :p

Brokkoli 10-04-12 16:17

Sv: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Ååh, Soho! Jeg må prøve dette en dag.

shailene 10-04-12 18:51

Re: Sv: Re: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nonta (Innlegg 1327929)
Det tenkte jeg også og brukte xantan gummi, det var ikke vellykket..

Så rart. Hvordan ble resultatet da?

nonta 11-04-12 21:25

Sv: Re: Sv: Re: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1328260)
Så rart. Hvordan ble resultatet da?

Det ble tykkere, men seigt og gummiaktig... ekkelt.. og klissete, hadde ikke funka uten et trekk av noe slag rundt (som smeltet sjokolade) kanskje jeg hadde for mye.. eller for lite..?? Er muligens verd et forsøk til.. Har noe yoghurt stående.. Bør vel også sies at jeg ikke har brukt så mye av den boksen tidligere, så er kanskje ikke kjent nok med produktet..

Yrla 11-04-12 21:32

Sv: Re: Sv: Re: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nonta (Innlegg 1328939)
Det ble tykkere, men seigt og gummiaktig... ekkelt.. og klissete, hadde ikke funka uten et trekk av noe slag rundt (som smeltet sjokolade) kanskje jeg hadde for mye.. eller for lite..?? Er muligens verd et forsøk til.. Har noe yoghurt stående.. Bør vel også sies at jeg ikke har brukt så mye av den boksen tidligere, så er kanskje ikke kjent nok med produktet..

Beklager om jeg har skrevet det før, men jeg tror litt vaniljeproteinpulver kan stive det opp litt.

Rin 12-04-12 05:56

Sv: Re: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1327924)
Går nok an å bruke johannesbrødkjernemel, xanthan gummi eller guar gummi for å få yoghurtfyllet fastere. Xanthan og guar er vel det som oftes bruker i kommersielt godter o.l. så mulig det vil gi best resultat (hvis ikke det foretrekkes pga. pris).

Jeg ville heller prøvd med tragant, tror jeg! (Men jeg var aldri en enorm Soho-fan, så her er en sjokolade-herlighet jeg står over, foreløpig. :p)

shailene 12-04-12 08:44

Re: Sv: Re: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1329134)
Jeg ville heller prøvd med tragant, tror jeg! (Men jeg var aldri en enorm Soho-fan, så her er en sjokolade-herlighet jeg står over, foreløpig. :p)

Blir det ikke enda mer seigt av tragant? Er jo det man bruker i ting man vil skal være seige.. :confused:

Tror kanskje jeg vil prøve med xanthan gummi selv hvis jeg får somla meg til å prøve denne oppskrifta, hvis det blir seigt og gummiaktig har en nok brukt for mye ja.

Tiki 12-04-12 09:46

Re: Sv: Re: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Må bare si at den var veldig frisk og god uten noe som gjorde den stiv inni også altså ;) det ble liksom mere en litt anderledes sjokolade / godteri. At det smelter litt raskt i munnen etter at en har tygd over sjokoladetrekket var noe av det som var godt.

Men mulig jeg prøver med litt proteinpulver selv en gang. Nå er det en smalhansperiode for min del. Ble mye lavkarbogodis i påska.

nonta 18-04-12 23:28

Sv: Re: Sv: Re: Soho (sjokolade med yoghurtfyll)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tiki (Innlegg 1329220)
Må bare si at den var veldig frisk og god uten noe som gjorde den stiv inni også altså ;) det ble liksom mere en litt anderledes sjokolade / godteri. At det smelter litt raskt i munnen etter at en har tygd over sjokoladetrekket var noe av det som var godt.

Men mulig jeg prøver med litt proteinpulver selv en gang. Nå er det en smalhansperiode for min del. Ble mye lavkarbogodis i påska.

Kult at du likte den Tiki, takk :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no