Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Fedon advarer mot lavkarbohysteri (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47932)

Ruth-Elin 17-09-11 19:33

Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Las forsiden av VG i dag at Fedon advarer mot lavkarbo hysteri:rolleyes:

nellie 17-09-11 20:25

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Ser ikke helt problemet med det:) Vi har mye å takke Fedon for, hva lavkarbo gjelder i dette landet:) Skal ikke se bort i fra om det han sier ikke er så ille feil..

nightly 17-09-11 20:32

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ruth-Elin (Innlegg 1210053)
Las forsiden av VG i dag at Fedon advarer mot lavkarbo hysteri:rolleyes:

Men leste du artikkelen? ;)

Syns han gjør helt rett i det jeg. Det er langt i fra alle som bør spise lavkarbo. Det ER en grunn til at man helst skal oppfølges av lege..
Broren til kompisen min fikk problemer med nyrene på dette kostholdet, og måtte slutte tvert.. Noen får mangler fordi de ikke klarer å kompansere med annen mat og noen føler seg rett syke..

Og det er ikke bare å hive seg på det uten å gidde å lese noe som helst, noe mange gjør:)

Man skal jo spise skikkelig mat på dette kostholdet også, og jeg tror ikke at å shotte fett og fløte til frokost er sett på som "heldig" akkurat:)

nellie 17-09-11 20:36

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Nå advarer han vel ikke mot lavkarbo, men såkalt "ekstrem lavkarbo". Han jo mer enn pro lavkarbo.

Ruth-Elin 17-09-11 20:50

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nightly (Innlegg 1210086)
Men leste du artikkelen? ;)

Syns han gjør helt rett i det jeg. Det er langt i fra alle som bør spise lavkarbo. Det ER en grunn til at man helst skal oppfølges av lege..
Broren til kompisen min fikk problemer med nyrene på dette kostholdet, og måtte slutte tvert.. Noen får mangler fordi de ikke klarer å kompansere med annen mat og noen føler seg rett syke..

Og det er ikke bare å hive seg på det uten å gidde å lese noe som helst, noe mange gjør:)

Man skal jo spise skikkelig mat på dette kostholdet også, og jeg tror ikke at å shotte fett og fløte til frokost er sett på som "heldig" akkurat:)

Nei har ikke lest artikkel,men skal gjør det.......men det er vel noen som ikke vet så mye hva de hiver seg ut i når de starter en lavkarbodiett:blinke:

Ruth-Elin 17-09-11 20:54

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1210083)
Ser ikke helt problemet med det:) Vi har mye å takke Fedon for, hva lavkarbo gjelder i dette landet:) Skal ikke se bort i fra om det han sier ikke er så ille feil..

ikke noe problem i det hele tatt,men fint at det blir tatt opp....lavkarbo er nok ikke for alle;)

Lulla84 17-09-11 21:58

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Syns ikke førstesidens overskrift har så veldig mye med å si hva han faktisk sier. Og han sier noe vesentlig også helt klart.

Bik 17-09-11 22:37

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Vg er nok redd for å miste sine vektklubbmedlemmer :p
Men jeg tror det er viktig å tenke fornuftig på dette kostholdet. Å få et variert kosthold med nok av fiber og vitaminer, og mest av det sunne fettet som man finner i blant annet fisk, nøtter ol. :rolleyes:

Men det er utrolig at motstanderne ikke ser at folk blir friske av dette kostholdet :confused:

Imp 17-09-11 22:46

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Jeg tror derimot at lavkarbo er det rette for alle, men det er vel noen som ikke gjør ting riktig og blir syke av det. Og ja, det -er- vel noen dette ikke er egnet for, men de er nok få.

Lulla84 17-09-11 22:47

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Bik : Ikke sant . Jeg lever på dette mest pga helsen, og min helse opplever jeg som bedre. Og som alvorlig syk, så tror jeg ikke det er mye inbilninger at kroppen min lurer meg :p Jeg lukker ører for sånt, og stoler på meg selv der.

StegforSteg 18-09-11 08:43

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Kunnskap er makt, her som alle andre plasser. Viktig å tilegne seg kunnskap om hvorfor og hvordan og ha kunnskap om sin egen kropp og lytte til dens signaler.

nightly 18-09-11 09:30

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 1210133)
Jeg tror derimot at lavkarbo er det rette for alle, men det er vel noen som ikke gjør ting riktig og blir syke av det. Og ja, det -er- vel noen dette ikke er egnet for, men de er nok få.

Da kan jeg fortelle at det ikke er tilfellet;)

Kjenner folk som har måttet slutte på det tvert fordi nyrene ikke har tålt kostholdet og folk som har følt seg så elendig på det at de ikke har maktet mer.. Så da kan det ikke være det rette for alle:)

Qlio 18-09-11 09:41

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Jeg kjøpte både VG og Dagbladet, og det de er mest bekymret for er den ekstreme lavkarboen som blir utført uten legetilsyn. Det påpekes også at diettretningene utviklet av leger er mer liberale, og dermed kanskje lettere å følge?

Jeg kommer aldri til å få min mann på lavkarbo. Da får han et skikkelig kjipt liv. Han tåler ikke melk, egg, nøtter og kokos. Da blir det for begrensende for han, og siden han er så stor så får han få lov til å velge selv. Men han støtter meg, da! Det er kanskje det viktigste for meg. Men han ser at jeg slettes ikke lider noen nød med min mat. ;)

StegforSteg 18-09-11 09:47

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Jeg synes det er helt feil å dra all "lavkarbo" under en kam - det er stor forskjell på 0 karber (tilnærmet) og opp til 150!

Qlio 18-09-11 09:48

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 1210238)
Jeg synes det er helt feil å dra all "lavkarbo" under en kam - det er stor forskjell på 0 karber (tilnærmet) og opp til 150!

Kunne ikke vært mer enig! :D

Kula 18-09-11 10:14

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nightly (Innlegg 1210226)
Da kan jeg fortelle at det ikke er tilfellet;)

Kjenner folk som har måttet slutte på det tvert fordi nyrene ikke har tålt kostholdet og folk som har følt seg så elendig på det at de ikke har maktet mer.. Så da kan det ikke være det rette for alle:)




Du mener med andre ord at sukker og stivelse i store mengder har en beskyttende effekt på nyrene?


-

herregud 18-09-11 10:19

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 1210133)
Jeg tror derimot at lavkarbo er det rette for alle, men det er vel noen som ikke gjør ting riktig og blir syke av det. Og ja, det -er- vel noen dette ikke er egnet for, men de er nok få.

Tja, f.eks Dale Oen, Petter Northug, Thor Hushovd, osv..? ;)

Lavkarbo fungerer veldig bra hvis man f.eks skal ned i vekt, har diabetes, må gjenopprette sin hormonbalanse, osv.. Men jeg er ikke lenger overbevist om at Lavkarbo er det optimale kostholdet. I hvertfall ikke for alle, eller at det skal være det eneste rette, "det vi er ment for å spise"

Jeg har spist 80/10/10 av Douglas Graham en stund nå (max 10% fett, max 10% protein, minimum 80% karbohydrater) og overgangen fra 2 år på lavkarbo til denne måten å spise på var mildt sagt eksplosiv.

Jeg synes at det ville være synd hvis denne "matrevolutionen" bidrar til at
alle etterhvert spiser lavkarbokost. Jeg tror det er helt feil vei å gå.

Kitt 18-09-11 10:25

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nightly (Innlegg 1210226)
Da kan jeg fortelle at det ikke er tilfellet;)

Kjenner folk som har måttet slutte på det tvert fordi nyrene ikke har tålt kostholdet og folk som har følt seg så elendig på det at de ikke har maktet mer.. Så da kan det ikke være det rette for alle:)

Det har ikke falt deg inn at disse nyrene nok var syke fra før av og at problemene nok hadde oppstått før eller senere uansett?
Har spesialistene sagt at: du har blitt nyresyk pga lavkarbo!!!

Å slutte fordi man føler seg elendig, er som å fortsette med narkotika fordi man ikke like abstinensene!!!:p

VSB 18-09-11 12:40

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Jeg tror en hver må lytte til sin egen kropp. Jeg startet med stor tro på Fedon, et moderat lavkarbo kosthold, men har funnet at kroppen min trives bedre i et adskillig strengere regime. Men, som andre sier, kunnskap er makt.

Hamster59 18-09-11 13:04

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Det som er mest farlig for nyrene er vel at proteinmengden blir for høy. Kjenner ei som gjerne kunne tenke seg å prøve lavkarbo, men hun har vært gjennom en galleoperasjon. (Tror det var det, beklager husken min er ikke alltid helt 100%.) Men hun må ikke få i seg for mye fett.

Selv syns jeg vi spiser mye mer grønnsaker nå enn tidligere. Idag blir det forresten fårikål til middag, så vi er som som gleder oss og to som ikke gjør det.

Kitt 18-09-11 13:34

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hamster59 (Innlegg 1210400)
Det som er mest farlig for nyrene er vel at proteinmengden blir for høy. Kjenner ei som gjerne kunne tenke seg å prøve lavkarbo, men hun har vært gjennom en galleoperasjon. (Tror det var det, beklager husken min er ikke alltid helt 100%.) Men hun må ikke få i seg for mye fett.

Det skal store mengder proteiner til før nyrene ikke tåler det og de fleste spiser faktisk ikke mye mer proteiner på et lavkarbo- kosthold enn de gjorde tidligere. Det er fett vi erstatter karbohydratene med, ikke proteiner!

Det at de uten galleblære ikke kan leve labvkarbo er bare tull!:p
Vi er mange her uten galleblære og svært få har noen problemer med det i det hele tatt!
Spurte spl etter min operasjon når jeg kunne begynne å spise normalt igjen. Dette var i mai og hun sa: Til jul kan du spise så mye ribbe du vil om du bare venner deg litt sakte til fett igjen!

Og min kollega hadde helt rett!:ja: Ikke noe problemer med fett. Det er en svært gammeldags oppfatning og har ingen ting med virkeligheten å gjøre for de fleste!
Jeg sliter faktisk mye mer med rå grønnsaker enn med noen form for fett!:p

ftdmia 18-09-11 13:57

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Finner ikke denne artikkelen på nett.. noen som vet om den ligger ute?

TrillTrall 18-09-11 14:04

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 1210238)
Jeg synes det er helt feil å dra all "lavkarbo" under en kam - det er stor forskjell på 0 karber (tilnærmet) og opp til 150!

:ja: Kroppen min trenger litt karber, på mindre enn ca. 40 om dagen blir jeg slapp og kraftløs, men på 40-100 så funker jeg som bare juling. :)

Det Fedon mener er ekstrem-lavkarbo er jo de som er nesten nede på 0 og jeg er litt enig med ham der må jeg innrømme...

Bik 18-09-11 15:23

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ftdmia (Innlegg 1210428)
Finner ikke denne artikkelen på nett.. noen som vet om den ligger ute?

Ligger ikke på nett. Var i papirutgaven av lørdags-vg

Hamster59 18-09-11 16:46

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri
 
Kitt: Jeg mente ikke at proteinnivået ville være for høyt på lavkarbo, men at et kosthold basert på mye proteiner ville være verre enn et lchf-kosthold. (Ordla meg litt klossete.) Takk for oppdatering mht de galleopererte. Tror det er en villfarelse jeg har levd i siden barndommen med en onkel som var operert for det og som måtte være nøye med hva han spiste. Den villfarelsen er trolig ganske utbredt, ettersom jeg har hørt flere galleopererte si at de må være forsiktige med fett. Skal heretter prøve å formidle den nye kunnskapen til dem det gjelder.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:26.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no