Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Bali kyllinggryte (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47155)

Supera 23-08-11 02:32

Bali kyllinggryte
 
Nok til 3-4 porsjoner:
4 kyllingfiléter (eller ca 5-600g kylling)
1 løk
1 paprika
2 store bokser kokosmelk (helst den fete du finner i innvandrerbutikker)
Gjerne litt baconfett (jeg sparer på baconfettet fra steking og bruker det i sauser og supper)
Noen cm fersk ingefær , raspet.
1 ss karri
Salt og pepper
Noen fedd hvitløk (alt etter hvor glad du er i det. Jeg er veldig glad i det og brukte 6 fedd)
2 ts chilipasta (sambal oelek)
eventuelt noen spiseskjeer Cocosa Extra Virgin når gryten/suppen er ferdig kokt. La smelte og rør godt.
eventuelt noen sesamfrø som drysses over skålen

Stek kylling (jeg steker det i ildfast form mens jeg lager resten) og finhakket løk. Kutt opp kylling og finhakk paprika. Bland alt (bortsett fra kylling og eventuelt Cocosa/sesamfrø) sammen i en gryte og kok opp. Eventuelt vann i hvis du vil ha den tynnere. Tilsett kylling i biter i slutten av koketiden. Rør inn cocosa når det er ferdig kokt. Servér med sesamfrø som kan drysses over skålen.

Jeg liker godt rå løk, så jeg stekte bare halvparten av løken og halvparten av paprikaen. Kjente ikke noe til at løken var rå. Men så hadde jeg veldig små biter av både løk og paprika. Har en grønnsakskutter som er fiiin til slikt. :snill:

http://forum.lavkarbo.no/attachment....8&d=1281806642

Jabba 23-08-11 11:00

Sv: Bali kyllinggryte
 
NAM!!! Så kjempegodt ut!

Supera 23-08-11 11:02

Sv: Bali kyllinggryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1190050)
NAM!!! Så kjempegodt ut!

Den er kjempegod. :snill: I alle fall etter min smak. Har ikke servert den til noen som ikke likte den så langt. :snill: Jeg har laget den sånn 5-10 ganger.

Jabba 23-08-11 11:08

Sv: Bali kyllinggryte
 
Bruker du noe tilbehør ? blomkålmos er sikkert godt til....

Forresten - har du prøvd å fryse denne noen gang ? Hjemme hos meg er det kun jeg som spiser lavkarbo og da er det så greit å kunne fryse slike relativt store porsjoner....

Jabba 23-08-11 11:13

Sv: Bali kyllinggryte
 
Hvor lenge lar du den koke ?

Supera 23-08-11 11:14

Sv: Bali kyllinggryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1190056)
Bruker du noe tilbehør ? blomkålmos er sikkert godt til....

Forresten - har du prøvd å fryse denne noen gang ? Hjemme hos meg er det kun jeg som spiser lavkarbo og da er det så greit å kunne fryse slike relativt store porsjoner....

Har ikke brukt noe tilbehør annet enn at jeg har strødd over sesamfrø og tatt i cocosa.

Og har heller ikke prøvd å fryse. Fryser aldri noe slikt, jeg. Jeg tar restene i bokser og setter i kjøleskapet og har som måltider de neste dagene enten hjemme eller på jobb. Men du kan jo lett halvere denne oppskriften da.

Supera 23-08-11 11:15

Sv: Bali kyllinggryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1190063)
Hvor lenge lar du den koke ?

Tja, 10 minutter eller noe. Men den kan gjerne stå og trekke en stund. Den er enda bedre neste dag når smakene har trukket inn. :snill:

Gerd 23-08-11 11:37

Sv: Bali kyllinggryte
 
Denne går nok fint an å fryse :ja:

Engledans 23-08-11 11:55

Sv: Bali kyllinggryte
 
Jeg elsker slik gryte. Takk for at du deler. Sambal oelek, får en det på dagligvare eller må jeg på innvandrerbutikk?

Gerd 23-08-11 12:06

Sv: Bali kyllinggryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Engledans (Innlegg 1190104)
Jeg elsker slik gryte. Takk for at du deler. Sambal oelek, får en det på dagligvare eller må jeg på innvandrerbutikk?

jeg kjøper på Meny :)

Kitt 23-08-11 12:17

Sv: Bali kyllinggryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Engledans (Innlegg 1190104)
Jeg elsker slik gryte. Takk for at du deler. Sambal oelek, får en det på dagligvare eller må jeg på innvandrerbutikk?

Det er jo bare chili egentlig, så jeg har brukt ferskvare og det blir veldig godt! :)

Jeg har også byttet ut karrien med paprikapulver fordi jeg er den eneste her i huset som liker karri. Etter at jeg byttet, har vi ikke problemer med rester, så jeg har heller ingen erfaring med å fryse den ned!:sikle:

Engledans 23-08-11 12:22

Sv: Bali kyllinggryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1190109)
jeg kjøper på Meny :)

Ah, takk:) har kjempelyst å prøve denne i dag, men kommer meg ikke på butikken, så får smøre meg med tålmodighet, og kansje lage den i morgen:D

Supera 23-08-11 16:27

Sv: Bali kyllinggryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1190117)
Jeg har også byttet ut karrien med paprikapulver fordi jeg er den eneste her i huset som liker karri. Etter at jeg byttet, har vi ikke problemer med rester, så jeg har heller ingen erfaring med å fryse den ned!:sikle:

Liker de ikke karri? :eek: Åååh, jeg eeeelsker karri. Familien min begynner å bli lei det fordi jeg lager alltid karrisaus til middagen... :geip:

Kitt 23-08-11 16:36

Sv: Bali kyllinggryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1190264)
Liker de ikke karri? :eek: Åååh, jeg eeeelsker karri. Familien min begynner å bli lei det fordi jeg lager alltid karrisaus til middagen... :geip:

Jeg også eeeeeelsker karrisaus!:sikle:
Greit å leve lavkarbo, da! Da kan jeg spise mat med karrisaus til frokost og lunsj i stede for til middag! :heia:

Supera 23-08-11 16:45

Sv: Bali kyllinggryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1190274)
Jeg også eeeeeelsker karrisaus!:sikle:
Greit å leve lavkarbo, da! Da kan jeg spise mat med karrisaus til frokost og lunsj i stede for til middag! :heia:

:lol: Ja, ett måltid uten karri til dagen kan til nød godtas. :geip: Putter litt karri oppi det meste, jeg. :snill:

Ravna 10-10-11 21:46

Sv: Bali kyllinggryte
 
Deilig :D

Imse 10-10-11 22:06

Sv: Bali kyllinggryte
 
Å, der var den fantastiske kyllinggryta, denne ER fantastisk!

Jeg lager en lignende, men har i bittelitt johannesbrødkjernemel for å jevne og bruker purre som har færre karber. Serverer med blomkålris. Overdådig luxusmat!

Og psst, prøv litt peanøttsmør i!

Supera 10-10-11 22:19

Sv: Bali kyllinggryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ravna (Innlegg 1227477)
Deilig :D

:snill:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1227501)
Å, der var den fantastiske kyllinggryta, denne ER fantastisk!

Jeg lager en lignende, men har i bittelitt johannesbrødkjernemel for å jevne og bruker purre som har færre karber. Serverer med blomkålris. Overdådig luxusmat!

Og psst, prøv litt peanøttsmør i!

God med en gang, men enda bedre dagen etter når smakene har satt seg skikkelig. :snill:

Jeg tror på at peanøttsmør smaker godt oppi. :ja: Det blir noe av det samme med litt sesamfrø oppi, men mindre karbohydrater. Hm, jeg har jo forresten mandelsmør. Det tror jeg at jeg skal ta oppi neste gang! :ja:

Imse 10-10-11 22:22

Sv: Bali kyllinggryte
 
Mandelsmør ja, det tenkte jeg å lage igjen, for jeg har også tenkt å prøve det i nettop slik gryte. Det er lenge siden jeg lagde sist, men det er veldig godt!

Charlott 22-12-11 17:23

Sv: Bali kyllinggryte
 
Denne er god altså! :D

Lagde den i helga. Tenåringene som var her spiste godt!

Lager opp en skikkelig porsjon i dag også, deilig med litt lettere "ferdig"mat innimellom ribba ;)

Dietta 22-03-12 09:58

Sv: Bali kyllinggryte
 
Denne var så nydelig Supera at jeg synes den burde døpes om til "Superas Superbe kyllinggryte" :D
Mitt første forsøk i går, og det ble en innertier. Hadde bare hot curry, ikke vanlig karri - så den ble skikkelig HOT ;) Kommer på menyen igjen ganske kjapt.
Mange :blomster: til deg for oppskriften.

Supera 22-03-12 10:13

Sv: Bali kyllinggryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1319356)
Denne var så nydelig Supera at jeg synes den burde døpes om til "Superas Superbe kyllinggryte" :D
Mitt første forsøk i går, og det ble en innertier. Hadde bare hot curry, ikke vanlig karri - så den ble skikkelig HOT ;) Kommer på menyen igjen ganske kjapt.
Mange :blomster: til deg for oppskriften.

Så flott at du likte den. :snill: Hot curry eller vanlig karri blir jo ca det samme. Jeg synes ikke det er mye forskjell på hot curry og vanlig curry. Bruker som regel hot curry, den smaker litt bedre synes jeg.

Åh, nå er det lenge siden jeg har laget denne. Tror det blir en stooor porsjon i dag. Denne gryta er enda bedre dagen etter når smakene har satt seg skikkelig.

Dietta 22-03-12 10:25

Sv: Bali kyllinggryte
 
Det ble ikke noe igjen i gryta vår :( Vi nesten kranglet om å sleike den :rodme:

Tone-G 22-03-12 18:32

Sv: Bali kyllinggryte
 
Dette er en oppskrift etter min smak :sikle:

Den måååå prøves :ja:

Supera 22-03-12 23:08

Sv: Bali kyllinggryte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1319374)
Det ble ikke noe igjen i gryta vår :( Vi nesten kranglet om å sleike den :rodme:

:lol: Det betyr bare at du må lage større porsjon. :geip:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tone-G (Innlegg 1319584)
Dette er en oppskrift etter min smak :sikle:

Den måååå prøves :ja:

En oppskrift etter min smak også. Karri er nammenam og fersk ingefær likeså. Jeg har lavkarbofisert en av mine gamle favorittoppskrifter. :snill:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1319367)
Åh, nå er det lenge siden jeg har laget denne. Tror det blir en stooor porsjon i dag.

Det ble det lite av... Plutselig ble jeg spurt om å dra til Belfast og her sitter jeg på et hotell i Belfast med noe utstyr som skal leveres til en båt i morgen tidlig. Men kanskje på mandag? Sist jeg hadde med denne retten på jobb så utbrøt til og med de særdeles lavkarboskeptiske admindamene på jobb "Åååh, DET luktet godt!".


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no