Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Blomkålmos (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25351)

Slankerinna 16-04-09 11:39

Blomkålmos
 
Noen som har en god oppskrift på blomkålmos??

Areola 16-04-09 11:46

Sv: Blomkålmos
 
Om du søker litt rundt på forumet finner du fort mange forskjellige oppskrifter på det.
Å søke gjennom google er det letteste, skriv inn søkeord og site:lavkarbo.no så slipper du resultater fra journaler.

Slankerinna 16-04-09 11:49

Sv: Blomkålmos
 
Takk:)

Areola 16-04-09 11:57

Sv: Blomkålmos
 
No problemo :)

Anne 16-04-09 12:00

Sv: Blomkålmos
 
Jeg koker blomkålbuketter i 10 min ca. Til de er moseklare:p

Bruker hurtigmiksern i kjelen, blander i så mye fløte jeg vil ha (en dl el ) og kanskje litt ost (hva du liker (feks feta/Jarlsberg/MagerTubeost for proteinene ) for å beholde litt tykk konsistens.
Krydrer med salt, pepper og muskat.:)

Lag gjerne av to hoder med engang...den er god dagen etter også:D

Anne 16-04-09 12:01

Sv: Blomkålmos
 
Jeg koker blomkålbuketter i 10 min ca. Til de er moseklare:p

Bruker hurtigmiksern i kjelen, blander i så mye fløte jeg vil ha (en dl el ) og kanskje litt ost (hva du liker (feks feta/Jarlsberg/MagerTubeost for proteinene ) for å beholde litt tykk konsistens.(Selv om det er bannlyst her inne, så hender det jeg tar en teskj. med hvetemel i:cool:)
Krydrer med salt, pepper og muskat.:)

Lag gjerne av to hoder med engang...den er god dagen etter også:D

Imse 16-04-09 12:03

Sv: Blomkålmos
 
Jeg laget den slik i går:
Et stort blomkålhode ( 600g), kokes mør, 15-20 minutter og hives i food prosessor sammen med:
1 pakke philadelfia
200g smør
salt og pepper etter smak

Dette ble 5 porsjoner a`200g og 5.4karber pr porsjon. Setter de i gamle rømmebeger el.l i kjøleskap eller fryser-

Om du vil ha suppe en dag, tar du en boks med mos, tilsetter en dl vann og en skvett fløte og koker opp også steker du opp en halv pakke bacon i små biter, og legger baconen oppå suppa.

Minni1 30-04-09 08:04

Sv: Blomkålmos
 
Det var kjempe lure tips Imse.

Tusen takk

Bee 30-04-09 08:24

Sv: Blomkålmos
 
Synes det er best med bare smør, salt og pepper.

Areola 30-04-09 08:36

Sv: Blomkålmos
 
Jeg klarer meg ikke uten hvit pepper, løk-og hvitløkspulver, da synes jeg stappa får den rette stappe-smaken :)

brud09 30-04-09 19:21

Sv: Blomkålmos
 
Takk for alle de gode tipsene til blomkålmos! Gleder meg til å prøve!!!

Mellon 30-04-09 21:53

Sv: Blomkålmos
 
Jeg har smør, fløte og hvitløk i, samt salt og pepper selvsagt. Har i øst om jeg har det, har ikke prøvd med smøre ost.

a-m 03-06-09 19:05

Sv: Blomkålmos
 
Aldri laget det før, men prøvde ut dette i dag:

1 stort blomkålhode
1 dl kremfløte
1/2 boks kremost urter
1/2 boks philadelfia naturel
salt og pepper

Nydelig:D:eek:

Seba-stina 23-09-09 23:07

Sv: Blomkålmos
 
Jeg bare koker blomkål, moser den med stavmixeren, blander inn litt timian og litt revet hvitost. Enkelt og greit, og jeg synes det smaker kjempegodt.
Men mannen min, jeg og vår sønn på 1år spiser gjerne opp 2 blomkålhoder som er laget "min" enkle mos av når vi har det som tilbehør. Spiser vi veldig mye da? :flau:

Kitt 23-09-09 23:22

Sv: Blomkålmos
 
Vel, jeg klarer nesten et alene, så jeg er vel ikke den rette til å uttale meg!:rodme:

Er jo så innmari godt, da!:sikle:

Seba-stina 23-09-09 23:41

Sv: Blomkålmos
 
hihi... Men blomkål er jo sunt :) Så det er ikke det verste man kan "forspise" seg på. Før vi begynte lavkarbo så spiste vi 2 poser potetmos også.... Så det må jo være bedre med et par blomkålhoder hehe.

Kitt 23-09-09 23:44

Sv: Blomkålmos
 
Blir en del karber, da, for meg som teller dem!:rolleyes:
Men det er jo grønnsaker, så....
Og jeg må ligge høyere enn 15 for å gå ned i vekt! Heldigvis!:p

Seba-stina 24-09-09 23:12

Sv: Blomkålmos
 
Er det mye karber i blomkål?

Kitt 24-09-09 23:18

Sv: Blomkålmos
 
Er ikke mer enn 2,9, men den spiselige delen av et middels stort hode veier brått 300- 400g.
Ganske stor egenvekt!:p

Cornelia 25-09-09 09:46

Sv: Blomkålmos
 
Jeg deler opp i buketter, fosskoker i 2 dl fløte og 25 gram smør først med lokk i 5-10 min og så uten lokk til endel væske har trukket inn og det er ganske mykt/"mosbart med litt motstand":D Så moser jeg det med stavmikser, og rører inn ca. 50 gram philadelphia. Litt salt og pepper.

Denne synes jeg blir supergod! :)

Seba-stina 25-09-09 20:35

Sv: Blomkålmos
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 774353)
Er ikke mer enn 2,9, men den spiselige delen av et middels stort hode veier brått 300- 400g.
Ganske stor egenvekt!:p


:o Trodde ikke de veide sååå mye, for de er jo så små de vi får kjøpt nå....

Kitt 25-09-09 20:40

Sv: Blomkålmos
 
Kan nok være en ide å kontrollveie litt innimellom!
Selv om det er snakk om ting med få karber, kan man bli litt blind på mengder av og til!:rolleyes:

trollmamma 26-09-09 09:55

Sv: Blomkålmos
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 700501)
Jeg laget den slik i går:
Et stort blomkålhode ( 600g), kokes mør, 15-20 minutter og hives i food prosessor sammen med:
1 pakke philadelfia
200g smør
salt og pepper etter smak

Dette ble 5 porsjoner a`200g og 5.4karber pr porsjon. Setter de i gamle rømmebeger el.l i kjøleskap eller fryser-

Om du vil ha suppe en dag, tar du en boks med mos, tilsetter en dl vann og en skvett fløte og koker opp også steker du opp en halv pakke bacon i små biter, og legger baconen oppå suppa.

Denne hørtes jo knallgod ut da, den tror jeg må prøves idag. Takk for tips!

Sungrazer 03-04-10 13:19

Sv: Blomkålmos
 
Jeg koker opp blomkål samtidig som jeg bruner såvidt 2-3 fedd med hvitløk i smør. Kjører så blomkål hvitløk og en generøs kladd med smør sammen i food processor. Til slutt tilsetter jeg 3-4ss med raspet parmesanost. Smaker til med salt og pepper.

Knallgodt.

Forøvrig, den suppevarianten må prøves en dag. :)

crystall 06-04-10 15:26

Sv: Blomkålmos
 
Jeg koker 1 blomkålhode i 2-3 dl fløte og ca 50g smør til det er mørt. Tilsetter så kremost (urter, krydder, hvitløk, bacon...alt ettersom hva jeg skal ha den til..) og moser i vei :)
Helt nydelig:love:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no