Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27745)

Guromor 26-08-09 20:53

Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker
 
Jeg har store problemer med å spise brokkoli og blomkål...Sikkert flere som har det som meg, lyst til å dele gode tips med meg?

Jeg spiser en del avokodo, isbergsalat, tomat(masse), agurk, løk...

Noen som har gode oppskrifter eller tips til erstatning for brokkoli og blomkål?

Da tenker jeg på mange som lager dette til middag, istede for poteter.

Guromor:)

martefie 26-08-09 21:53

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Gratinert rosenkål? Fant en oppskrift i Atkins-boken jeg lånte på biblioteket.

Carisma 26-08-09 23:30

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Rosenkål, knutekål, spisskål... Sopp.

Hannehk 27-08-09 08:44

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
prøv deg frem ! Squash og aubergine er ikke så vanlig å bruke i Norge, men søk litt rundt på forumet her så finner du masse godt du kan lage av disse også. Jeg vil forøvrig si at dersom du bare koker blomkål og brokkoli så kan jeg skjønne at du blir lei av det, men dersom du kutter dem opp i små små buketter også steker dem i masse smør sammen med andre grønnsaker så passer det sammen med det meste og det smaker myyyyye bedre :D bruk fantasien. det har reddet meg mange ganger!

Areola 27-08-09 08:52

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Stek grønnsaker, squash, løk, paprika, minimais.

Ellers har jeg innsett at blomkål og brokkoli generelt er veldig nyttige grønnsaker, med massevis av næring og vitaminer, og prøver å spise det en del. men sjeldent bare som de er. Blomkål og brokkoli-mos er godt!

mette_moj 27-08-09 19:50

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
jeg lager meg paprika, litt løk og sopp kokt i fløte å en skvett med sitronsaft.. der er såååå godt :D bruker egentlig alle slags grønnsaker til det da.. det anbefales på det sterkeste! yum!

Guromor 27-08-09 22:53

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Takk, takk for gode svar!

Problemet skulle jeg sikkert skrevet litt mere spesifikt, jeg liker dessverre ikke kokt grønnsaker:confused:. Det vokser liksom i munnen:forvirret

Som jeg sa spiser jeg en del rå, salater-løk-tomat-agurk-avokado-sopp. Men tenker kanskje at grunnen til at jeg føler det stopper litt opp på vekta, er mangelen på nok grønnsaker.
Jeg må ta meg sammen, finne ut av dette.

Guromor

Carisma 27-08-09 22:54

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Jeg spiser nesten aldri grønnsakene som bare kokte. De er som regel stekt, woket, gratinert, grillet, eller bare moset.

LenaBeatrice 27-08-09 23:14

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Trenger jo ikke å koke da....rå blomkål er godt det også :)

Levita 28-08-09 09:21

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Jeg liker rosenkålmos! Rosenkål som er kokt, vannet helles av, tilsett en skvett rømme eller creme fraiche og litt basilikumolje (evt. litt basilikum og olje) og mos med stavmikser. Kjempegodt ved siden av stekt kjøtt, også har den en festlig, lysegrønn farge :D

Kitt 28-08-09 09:24

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Levita (Innlegg 761101)
Jeg liker rosenkålmos! Rosenkål som er kokt, vannet helles av, tilsett en skvett rømme eller creme fraiche og litt basilikumolje (evt. litt basilikum og olje) og mos med stavmikser. Kjempegodt ved siden av stekt kjøtt, også har den en festlig, lysegrønn farge :D

Mmmm, må prøves i dag!:sikle:

Guromor 28-08-09 11:08

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Takk igjen, jeg tror jeg må prøve denne rosenkål oppskriften, jeg gir det til mannen hvis jeg ikke skulle like det:D

Guromor

Levita 28-08-09 11:13

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Av og til når jeg er lat, lager jeg bare mat i ei form i ovnen. Jeg legger f.eks. løk, paprika, hvitløksbåter og annet jeg måtte ha i kjøleskapet i ei form (i "gamle dager" la jeg noen potetbåter eller gulrotskiver oppi også), drysser pittelitt karri over og har på litt olje. På toppen legger jeg f.eks. laksefileter (rå) eller kyllingbryst jeg har brunet litt pannen. Settes i ovnen til kjøttet eller fisken er ferdig stekt. Stekekraften fra kjøttet gir en god smak på grønnsakene.

Furine 28-08-09 18:08

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Har aldri vore så veldig begeistra for ihelkokt blomkål og broccoli heller. Men dersom du deler det opp i mindre bitar, og steiker i smør eller olje med ein god dæsj kvitløk i (+ salt og pepar), så smakar det faktisk skikkeleg godt.
Kombinasjonen av kvitløk og muskat er heller ikkje å forakte saman med blomkål! Mmm!
Siste tida har eg woka mykje sjampinjong, paprika, løk og squash. Squash og aubergine smakar ikkje så mykje i seg sjølv, men tek inn mykje av smaken av dei andre tinga du har oppi - det går mykje i kvitløk her i huset, for å seie det slik!

Har nokon erfaring med jordskokk? Har høyrt at det ikkje skal vere så gale for diabetikarar, fordi det ikkje påverkar blodsukkeret (slik som potet etc gjer).

Omelett 04-11-09 07:46

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 761297)

Har nokon erfaring med jordskokk? Har høyrt at det ikkje skal vere så gale for diabetikarar, fordi det ikkje påverkar blodsukkeret (slik som potet etc gjer).

Jeg lager av og til jordskokkmos i stedet for (og på samme måte som) blomkålmos. Syns det er vel så godt.

Rin 04-11-09 07:58

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker
 
Jeg kan heller ikke fordra kokte grønnsaker. :)

Hiver det meste i stekepanna/woken, jeg, hvor små blomkålbuketter også gjør seg overraskende bra. Går mest i spinat, sopp og squash, noe smørdampet rosenkål i ny og ne er greit for variasjon, eller jeg ovnsbaker grønnsaker med smør i folie.

Mos-variantene blir for lite tyggemotstand for meg, da lager jeg heller en suppe. :cool:

Setherina 21-05-10 00:06

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker
 
Fløtegratinerte grønnsaker! Der har jeg blomkål,brokkoli, paprika, løk(rødløk,purre oh hvitløk), heller over fløte, krydrer, å slenger de i ovnen. Steketiden er på ca 20min, de siste 5min har jeg på ost... DEILIG!:)

Namba 21-05-10 00:15

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker
 
alternativ til blomkål er blomkålmos med kremost med hvitløk. Det synes jeg er godt, og det smaker ikke så mye blomkål heller hvis du bruker ganske mye kremost, men det gjør kanskje det hvis du ikke liker det i det hele tatt.

Jeg bruker stort sett stekte grønnsaker, for det meste hvitløk, løk, hakkede tomater, paprika, squash, minimais, purre og kinakål.

Brokkoli er også godt ovnsstekt. Del opp i buketter, hell over olje og salt og pepper og stek ca 15 minutter. Det smaker annerledes enn kokt. Woket er også godt, men jeg liker ovnsbakt bedre. Jeg synes det er godt kokt med meierismør også jeg da.

ada-emilie 21-05-10 01:53

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker
 
Rå grønn ,hard squash er godt.Hodekål kan også spises rå i salat.Grønt er sunt. Rå spinatblader, de store i store poser.aspargesbønner, sukkererter.

Pearl75 21-05-10 08:57

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker
 
Når jeg skal koooose meg har jeg blomkål/brokkoli grateng (landlord, fåes kjøpt på Rema 1000 ) med masse ost oppå... Like godt som fløtegratinerte poteter, enkelt og ca 3 g karbohydrater per 100g!!! Med en god biff og bearnaise til er det et herremåltid!
Woker også en del - litt løk eller purre, sopp, squash, brokkoli og paprika i herlig smør og litt krydder... Kjempegodt!
Jeg er heller ikke glad i kokte grønnsaker unntatt gulrot og det er jo fyfy nå...

Neri 21-05-10 09:07

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 761297)
Har aldri vore så veldig begeistra for ihelkokt blomkål og broccoli heller. Men dersom du deler det opp i mindre bitar, og steiker i smør eller olje med ein god dæsj kvitløk i (+ salt og pepar), så smakar det faktisk skikkeleg godt.
Kombinasjonen av kvitløk og muskat er heller ikkje å forakte saman med blomkål! Mmm!
Siste tida har eg woka mykje sjampinjong, paprika, løk og squash. Squash og aubergine smakar ikkje så mykje i seg sjølv, men tek inn mykje av smaken av dei andre tinga du har oppi - det går mykje i kvitløk her i huset, for å seie det slik!

Har nokon erfaring med jordskokk? Har høyrt at det ikkje skal vere så gale for diabetikarar, fordi det ikkje påverkar blodsukkeret (slik som potet etc gjer).

Kva er jordskokk? Og korleis ser den ut?

Furine 21-05-10 09:16

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Neri (Innlegg 879677)
Kva er jordskokk? Og korleis ser den ut?


Slik ser jordskokk ut - ein brukar knollane. Det smakar bra, men eg har funne ut eg kan ikkje bruke det, anna enn i VELDIG SMÅ mengder, for eg blir meir oppblåst enn ein gassballong, og har skikkeleg magevondt i ein til to dagar etter at eg har ete det.

Neri 21-05-10 09:22

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 879681)
Slik ser jordskokk ut - ein brukar knollane. Det smakar bra, men eg har funne ut eg kan ikkje bruke det, anna enn i VELDIG SMÅ mengder, for eg blir meir oppblåst enn ein gassballong, og har skikkeleg magevondt i ein til to dagar etter at eg har ete det.

Å ja, dei der ja. takk skal du ha.
Hm, lett for å få tarmgass stod det der ja, eg har sterke tendenser til det, så kanskje ikkje det er heilt noko for meg da.

StineK 22-05-10 14:40

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker
 
Jeg tar ofte en snei av agurken og en liten tomat til middag - skjærer det opp og spiser underveis slik jeg før gjorde med kokte poteter.

Imse 22-05-10 16:15

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker
 
Jeg savner liksom ikke den biten poteter eller pasta var til middagen før. Nå spiser jeg kjøtt og som regel noen rå grønnsaker til( paprika agurk, stangselleri, sukkererter, en og annen cherrytmat, eller en blandet salat). Hender jeg har paprika og vårløk i chicken curry eller kjøper blomkål/brokkoligrateng på rema.

Og dampede grønnsaker er MYE bedre enn kokte, kokte grønnsaker gir jeg ikke engang til ungene som spiser brokkoli og blomkål uansett, de skal lære hva god mat er.

Jeg måtte fri meg fra det med å måtte ha en erstatning for pastaen, erstatninger blir i mitt hode kluss, så hoveddelen i min mat er kjøtt, fugl, fisk og grønnsaker attåt. Den biten som før het pasta er borte.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no