Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Optimal Ernæring (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=133)
-   -   Vitamin D, proteinpulver, mel (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26178)

Alkazelters 30-05-09 11:30

Vitamin D, proteinpulver, mel
 
Har en del spørsmål angående noen varer.

Er små mengder fint mel bedre enn små mengder grovt mel? Er det ok å spise dette i små mengder daglig?
Er hvetekim ok?

Det går ofte ned mye smør, er det slik at frykten for overdose av vitamin D kun er en myte? Ved 200 gram smør i døgnet, får man i seg cirka 300% av dagsbehovet.

Hvor mye Omega 3 er det egentlig i smør? Jeg sliter veldig med å finne noen som helst kilder på mengden... Vet bare at forholdet omega3 og og 6 er veldig fint. Jeg har ikke tro på overdrevne mengder omega 3..

Regnes proteinpulver som Ok i små mengder av og til?

danish 01-06-09 21:52

Sv: Vitamin D, proteinpulver, Mel
 
Jeg vet ikke om Kwasniewski har tatt noe standpunkt på hvitt vs. grovt mel. Hvitt mel er bare mer raffinert og inneholder mindre kli. Hvetekim er sikkert tillatt, men det er jo der forsvarsmekanismene til kornet sitter.

Engelske O. e-ere supplerer med hele 10 000 IE vitamin D3 daglig. Les mer her.

Kyr som beiter har mer Omega-3 enn de som spiser kraftfôr. Vet dessverre ikke noe særlig om mengdene i norsk smør.

Proteinpulver er nok OK, men pass på at du velger et med høy biologisk verdi.

Alkazelters 05-10-09 23:30

Sv: Vitamin D, proteinpulver, Mel
 
Har forresten fått svar fra Tine om at meierismør inneholder 0,4 gram omega 3 per 100 gram fettsyre.

SunnhetMedSirrup 06-10-09 06:28

Sv: Vitamin D, proteinpulver, mel
 
jeg mener at.. jo mel har jo høy GI , så du bil vel utløse mere insulin på samme karboindhold en med lav GI, samme karbo inhold.

1SSmel = 12karbo (står i bedre uten brød)

er det foresten den du går etter? :)

Alkazelters 06-10-09 10:26

Sv: Vitamin D, proteinpulver, mel
 
Jeg vet ikke om det vil gjøre det. Kanskje varer med høy gi utløser mer insulin på kort tid, samt de med lav gi utløser like mye insulin men bare over lenger tid? Dette har jeg ikke peiling på, men det høres ikke ulogisk ut.

SunnhetMedSirrup 06-10-09 14:20

Sv: Vitamin D, proteinpulver, mel
 
dette leste jeg etter en moderater her på forumet :)

tenk deg en butikk, det er flere kasser der du kan betale. tenk deg at karbohydratene skal gjennom. insulinet er kassene der du betaler.

jo mere du spiser, jo flere "kunder"(karbohydrater), så da må en opne flere kasser(utløse mere insulin). dette gjør også høy GI. utløser mere insulin.


da blir det mere opne kasser, ala fettlagring. :)

var det det? :confused::D:p

Alkazelters 06-10-09 15:29

Sv: Vitamin D, proteinpulver, mel
 
Jeg har ingen problemer med å forstå at mer insulin gir mer fettlagring.

Alkazelters 06-10-09 15:31

Sv: Vitamin D, proteinpulver, mel
 
Dessuten var spørsmålet om fint mel kontra grovt mel, ikke med tanke på vektoppgang/gi , men mer med tanke på at grovt mel inneholder en del ting som ikke er bra, som du slipper om du velger fint mel. Dette spørsmålet var basert på et innlegg Danish hadde tidligere i en annen tråd.

Carisma 07-10-09 09:55

Sv: Vitamin D, proteinpulver, mel
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup (Innlegg 779211)
dette leste jeg etter en moderater her på forumet :)

tenk deg en butikk, det er flere kasser der du kan betale. tenk deg at karbohydratene skal gjennom. insulinet er kassene der du betaler.

jo mere du spiser, jo flere "kunder"(karbohydrater), så da må en opne flere kasser(utløse mere insulin). dette gjør også høy GI. utløser mere insulin.


da blir det mere opne kasser, ala fettlagring. :)

var det det? :confused::D:p

Det var ikke en moderator, det var meg :D
Og det var ikke egentlig i forhold til fettlagring, men stabilt blodsukker og blodsukkertopper. Om hvorfor raske karbohydrater ga mer insulinutskillelse enn trege.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:35.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no