Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Ramlet ut av ketosen igjen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46549)

Fauna 03-08-11 07:30

Ramlet ut av ketosen igjen
 
Kjente jeg ble veldig skuffet nå. Og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Jeg falt ut for litt over en uke siden, men jeg visste da at jeg hadde vært litt over 25 g karbo et par dager så det var nok det som slo ut.

Men etter å ha brukt 4 dager på å komme inn igjen, har jeg vært veldig nøye med å holde meg under 25 (som jeg har gjort hele veien tidligere). Men i dag har jeg altså ramlet ut igjen. I går spiste jeg 22 g karbo. Kan det være at jeg plutselig tåler mindre karbo enn tidligere? Eneste jeg har spist annerledes er peppermyntesukkertøy fra Debron som jeg hadde på jobben i går. Følte jeg trengte de fordi jeg er redd for å ha dårlig ånde. (Snakker mye med mennesker i jobben). Ellers har jeg ikke spist noe annerledes.

Bare et lite hjertesukk :(

Megvel 03-08-11 08:58

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Hvor mange sukkertøy spiste du da?

Hvor aktiv er du og hvor mye fett spiser du? Går du ned i vekt?
Når måler du ketosen? (to timer etter kveldsmåltidet eller etter middag er korrekt) De fleste er "ute" om morgenen.

Fauna 03-08-11 09:05

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 1172535)
Hvor mange sukkertøy spiste du da?

Hvor aktiv er du og hvor mye fett spiser du? Går du ned i vekt?
Når måler du ketosen? (to timer etter kveldsmåltidet eller etter middag er korrekt) De fleste er "ute" om morgenen.

Jeg visste ikke at de fleste var ute om morgenen. Har testet på morgenen tidligere også. Får prøve i kveld da. Husker ikke hvor mange jeg spiste, men det ble sikkert en 5-7 på dagen. Jeg har heller ikke gått ned i vekt heller. Skal sies at jeg nærmer meg målet mitt og har 2,5 kg igjen. Tror nok jeg enkelte dager kan spise mer fett, ja. Har tenkt til å kjøpe bacon i ettermiddag :D

Fauna 03-08-11 19:44

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Er det sånn at jeg egentlig kan stresse ned med stixén og ketosen? Dersom jeg holder meg til under 20-25 g karbo om dagen så vil jeg uansett gå ned i vekt? Eller? Trener 3 ganger i uka. Er helt ny på dette, så må ha det inn med teskje :p

Bestemamma 03-08-11 19:58

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fauna (Innlegg 1173000)
Er det sånn at jeg egentlig kan stresse ned med stixén og ketosen? Dersom jeg holder meg til under 20-25 g karbo om dagen så vil jeg uansett gå ned i vekt? Eller? Trener 3 ganger i uka. Er helt ny på dette, så må ha det inn med teskje :p

Helt enig, ikke bry deg med den der ketosen.....holder du deg under 50g er du nok i ketose til at det holder helt fint. Om du ikke vil være i ketose kan du jo godt øke karbohydratnivået og likevel gå ned i vekt...DU velger.....:D

Dartsupply 04-08-11 13:40

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fauna (Innlegg 1173000)
Er det sånn at jeg egentlig kan stresse ned med stixén og ketosen? Dersom jeg holder meg til under 20-25 g karbo om dagen så vil jeg uansett gå ned i vekt? Eller? Trener 3 ganger i uka. Er helt ny på dette, så må ha det inn med teskje :p

Husk at når du trener kan du oppleve og stå litt i ro på denne kostholds metoden. Dette fordi du får en høyre økning på muskelmassen og muskler veier mer enn fett. Så hvis du opplever det er det bare og fortsett og trene så renner kiloene av etterhvert.

Fauna 05-08-11 08:29

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Der har jeg gått opp nesten 1 kg, ja. :( Har holdt meg godt under 25 karbo denne uka. Eneste jeg har gjort annerledes er at jeg har spist sukkerfrie sukkertøy fra DeBron samt noe sukkerfritt smågodt. Jeg får vel begynne med å kutte ut de to sistnevnte. Men det var så greit å kunne ta noen sukkertøy på jobben før samtaler og sånt. Så ble det jo selvfølgelig noen ekstra også da :D Men men. Får bare holde meg selv i øra og ikke kose meg noe ekstra denne helga.

Indiana 05-08-11 09:33

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Er du sikker på at du "tåler" så mye som 25 kbh for å holde deg i ketose?
kanskje du skulle kutte 5 en stund og se om det utgjør noen forskjell :)

Jeg tåler endel før jeg detter ut, mens en av mine beste venninner må holde seg på rundt 15 (som jo er "grensen" i følge boken)

Og du kan jo også miste utslag på stix hvis du trener osv, selvom du er i ketose. Mener kroppen kan bruke opp ketonene slik at de ikke kommer ut i urinen.

Antoinette6 05-08-11 09:46

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Hva med Vademecum Spray ?

Og sukkerfrie IFA, - de svarte.

LadyLike 05-08-11 09:50

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Mange som går opp/står stille når de får mens + varmen!!

Mange som reagerer på slike sukkerfrie drops også, samme med tyggis og light brus! Kan jo hende at det gir utslaget hos deg?

Uansett lykke til videre!

Gracella 05-08-11 11:08

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lima (Innlegg 1174132)
Er du sikker på at du "tåler" så mye som 25 kbh for å holde deg i ketose?
kanskje du skulle kutte 5 en stund og se om det utgjør noen forskjell :)

Jeg tåler endel før jeg detter ut, mens en av mine beste venninner må holde seg på rundt 15 (som jo er "grensen" i følge boken)

Og du kan jo også miste utslag på stix hvis du trener osv, selvom du er i ketose. Mener kroppen kan bruke opp ketonene slik at de ikke kommer ut i urinen.

15 gram karbo er ikke en grense for å være i ketose eller ikke!
I ketose kan man være på opptil 50-100 g karbo om dagen, MEN; muligheten for å måle overskuddsketoner i urinen minker etterhvert som man nærmer seg 50-70 gram.

Fauna 05-08-11 12:33

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Takk for alle svar! Jeg har fått utslag på stixen når jeg har holdt meg under 25 helt fra dag 2. Tenkte jeg skulle stresse ned med utslaget på stixen og bare holde meg under 25 g karbo, men litt kipt når jeg plutselig har gått opp nesten 1 kg. Kan ikke skjønne hva annet som kan ha gjort dette enn eventuelt det sukkerfrie godiset. :(

Bestemamma 05-08-11 22:23

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fauna (Innlegg 1174342)
Takk for alle svar! Jeg har fått utslag på stixen når jeg har holdt meg under 25 helt fra dag 2. Tenkte jeg skulle stresse ned med utslaget på stixen og bare holde meg under 25 g karbo, men litt kipt når jeg plutselig har gått opp nesten 1 kg. Kan ikke skjønne hva annet som kan ha gjort dette enn eventuelt det sukkerfrie godiset. :(

Nå MÅ jeg bare spørre de vanlige spørsmålene...Hvor mye skal du ned? Hvor høy og tung er du?

Kutt det sukkerfrie godiset om du mener det hindrer vektnedgang...flere som har opplevd det ser du....:D

Indiana 05-08-11 23:09

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen :(
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1174257)
15 gram karbo er ikke en grense for å være i ketose eller ikke!
I ketose kan man være på opptil 50-100 g karbo om dagen, MEN; muligheten for å måle overskuddsketoner i urinen minker etterhvert som man nærmer seg 50-70 gram.

Nå sa jeg ikke at det en grense, men det er helt klart individuelle forskjeller på hvor mange kbh man kan spise for å holde seg i ketose.
:)

Megvel 05-08-11 23:10

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen
 
Husk allikevel at det er om du går ned som teller.

Krusemynte 07-08-11 11:31

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen
 
Jeg visste heller ikke at man vanligvis er ute om morgenen, så det er alltid spennende å lære nye ting her inne. Men jeg lurer på en ting, må man være i ketose for å gå ned i vekt? Kan man ha et lavt inntak av karbohydrater, høyt fettinntak 0 utslag på stix og likevel gå ned i vekt?

Modezty 07-08-11 11:57

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen
 
Det er faktisk ikke alle som skiller ut overskuddsketoner heller, selv om man er i ketose. Det betyr bare at kroppen nyttegjør seg alle ketonene - og at det ikke er noe "tilovers". Kast ketosesticksene, og slapp av.

Hold deg til kostholdet ditt, så slipper det etterhvert. Ser at du nærmer deg mål - og da har jeg lest at det kan ta tid. Bruk heller målebånd, det kan kanskje være mer oppløftende?

Jeg blir oppblåst av debron sukkertøy (og andre sukkerfrie varer) og atkins barer, men vet om det - så da stresser jeg ikke hvis jeg føler meg uggen etter å ha spist disse.

Drikker du nok væske om dagen?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Krusemynte (Innlegg 1175710)
Jeg visste heller ikke at man vanligvis er ute om morgenen, så det er alltid spennende å lære nye ting her inne. Men jeg lurer på en ting, må man være i ketose for å gå ned i vekt? Kan man ha et lavt inntak av karbohydrater, høyt fettinntak 0 utslag på stix og likevel gå ned i vekt?

Utslag på stix er ingen garanti for å gå ned i vekt. Jeg har vært i ketose (med utslag) i flere måneder, og har stått stille...

Husk å få i deg nok grønnsaker, passe med proteiner og endel fett. Væske er viktig i tillegg.

Festina lente 07-08-11 22:58

Sv: Ramlet ut av ketosen igjen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Modezty (Innlegg 1175722)

Utslag på stix er ingen garanti for å gå ned i vekt. Jeg har vært i ketose (med utslag) i flere måneder, og har stått stille...
.

Signerer (dessverre :() denne.....


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no