Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Å mørne kjøtt (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4528)

mofe 07-04-05 11:34

Å mørne kjøtt
 
På God Morgen Norge så sa de nettopp at ananas er veldig bra til å mørne kjøtt, fordi de har ett stoff (husker ikke hvilket), som spalter proteiner veldig bra..

Har dere andre forslag til hvordan mørne kjøtt? :)

MHM 07-04-05 11:43

Ananas har enzymer som spalter og mørner kjøttet.

En god kokk her i bygda kjøper kun kjøtt som har gått ut på dato... :eek: For at det skal ha ligget og mørnet en stund. Det er vel snakk om tid når det gjelder mørning. Men å bruke en syre, slik som rødvin eller sitron i en marinade, vil gjøre kjøttet mørere. Samt å steke det først når kjøttet er romtemperert, og ikke bruke for sterk varme. Å langsteke på 90 grader varmluft i stekeovnen, til steketermometeret viser ca. 65 grader, gir et utrolig mørt og saftig resultat.

mofe 07-04-05 11:45

Så stikkordet er å bruke syre?

Du nevner rødvin.. Hvordan er det med hvitvin?

MHM 07-04-05 11:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe
Du nevner rødvin.. Hvordan er det med hvitvin?

Hmmm, jo tror det går ut på det samme. Hvis det da ikke er garvesyren i rødvinen e.l. som er cluet.

Aline 07-04-05 11:50

mener å ha hørt at det er garvesyren som gjelder :)

Albertine 07-04-05 11:51

Dessuten er rødvinssmaken myyye bedre på kjøtt. Åh, jeg har jo kjøpt rødvin! Kanskje jeg skal marinere noe kjøtt i helga? *slurp*

Daizy 07-04-05 12:11

Jeg pleier å 'banke' kjøttet med enden av en kniv for å mørne det... Eller du kan bruke en sånn gammeldags kjøtt-hammer.

Anne 07-04-05 12:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM
Samt å steke det først når kjøttet er romtemperert, og ikke bruke for sterk varme. Å langsteke på 90 grader varmluft i stekeovnen, til steketermometeret viser ca. 65 grader, gir et utrolig mørt og saftig resultat.

Ja, selv en god biff kan bli enda bedre ved å steke ferdig i varmluftoven.
Stek raskt på begge sider, stikk steketermometeret inn i midten på biffen (fra siden) og stek ferdig i ovn på lav varme. . Kan da spises med engang, trenger ikke å godgjøre seg for at saften skal bli i biffen/kjøttet. Både smak, mørhet og saftighet blir foredlet perfekt.:)

Begod 07-04-05 13:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne
Ja, selv en god biff kan bli enda bedre ved å steke ferdig i varmluftoven.
Stek raskt på begge sider, stikk steketermometeret inn i midten på biffen (fra siden) og stek ferdig i ovn på lav varme. . Kan da spises med engang, trenger ikke å godgjøre seg for at saften skal bli i biffen/kjøttet. Både smak, mørhet og saftighet blir foredlet perfekt.:)

Er det en litt tykk biff skive du snakker om her ? ikke hel biff?

Har en indrefilet liggende( hel) som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal tilberede. om jeg skal steken hel i stekovne eller kutte i skiver. har dere noen gode forslag? Skal jeg våge å prøve meg på en marinade?

Anne 07-04-05 13:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Begod
Er det en litt tykk biff skive du snakker om her ? ikke hel biff?

Du kan bruke metoden med fordel i begge tilfeller, Begod.
Og det fine er at du også kan steke dem i panna, for så å la dem ligge til du skal steke dem ferdig senere...i tilfelle du ønsker å kvitte deg med stekelukt og søl før du skal spise.....
I begge tilfeller kan du steke dem ferdig på rist over en langpanne med masse grønt og sopp (og hvitløk) i....:)

Begod 07-04-05 13:14

SÅ flott, kansje jeg prøver det ut iløpet av helga. Hvor lang tid vil den bruke, sånn ca
Hvis jeg setter ovnen på 90 gradervarmluft . og ønsker 65grader. biffen er 1,5 kg tror jeg.

Anne 07-04-05 13:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Begod
SÅ flott, kansje jeg prøver det ut iløpet av helga. Hvor lang tid vil den bruke, sånn ca
Hvis jeg setter ovnen på 90 gradervarmluft . og ønsker 65grader. biffen er 1,5 kg tror jeg.

Hvis det er en normal str. på okseindrefileen, så vil jeg tippe ca 20-25 min hvis den helstekes, etter at den er rundstekt fort i panna.....Og blir den ferdig tidligere, så bare sett varmluften ned til 60-65 grader, så holder den seg og blir ikke gjennomstekt.

Nam høres godt ut..... Har en i frysern jeg og...kanskje det kanskje...:p
Lykke til:)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no