Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Trening (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Hvordan opplever du trening på lavkarbo? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43951)

lille_flode 12-05-11 02:54

Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Dette angår nok mest de som også har trent før de begynnte å spise lavkarbo ;)

Mine erfaringer er at jeg gjør det enormt mye dårligere på joggeturene mine enn før, kroppen føles merkelig tung, og kardiotrening er mer ork enn gøy blitt.
Jeg gjør det likevel, og føler kanskje at innsatsen er enda mer verdt enn før. En fordel er at kroppen ser ikke ut til å knapt skille ut melkesyre lenger. Jeg merker også at etter ca 30 blytunge minutter går alt mye lettere!

Styrke derimot, gjør jeg det mye mye bedre i! Jeg har, med hånden på hjertet, aldri greid push ups før, det gjør jeg nå, femten om jeg tyner meg hardt. Tenk det! Og I samme setning vil jeg nevne at jeg har vært i svært god fysisk form tidligere uten å ha klart det.

Opplever også generelt økt utholdenhet :)

Modezty 12-05-11 07:28

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Samme opplevelsen som du har :)

Kroppen min trenger alt fra 20 - 35 minutter på å jobbe seg varm, men når jeg har kommet i gang er jeg MYE mer utholdende enn jeg var før.

Regret 12-05-11 07:37

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Jeg trener bare utholdenhet og jeg blir MYE raskere sliten nå enn før, gidder ingenting og er helt skutt når jeg kommer meg hjem. Har jeg en god dag så kan jeg få mer energi av å trene, men som regel er det som jeg først beskrev.

manne 12-05-11 09:10

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Det første 10-15 minuttene er seige å komme gjennom, men når jeg først har passert de kan jeg egentlig trene i evigheter. :D

nellie 12-05-11 09:32

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Her er det tvert imot. Styrketrening er FÆLT men kardio er mye bedre. I ketogen trening da:) På Lindberg er all trening deilig.

TigerTove 12-05-11 09:41

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Kan ikke si jeg merker så stor forskjell egentlig, nå trener jeg ikke steinhardt men kjører pilates med mye styrke og lange turer. Konsentrasjonen når det gjelder eksamenslesing er derimot imponerende :eek:

aliasdictus 14-05-11 21:42

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
For meg fungerer ALT bedre på lavkarbo :p hehe. Styrketreningen og de mest intensive løpeøktene fungerer bedre etter jeg gikk over fra ren lavkarbo til en til to karbodager pr uke. Utholdenheten på de lange løpeturene i fjellet, 2-4 timer, er uovertruffent bedre på lavkarbo.

Ikke helt i tråd med etablert treningsteori, men det virker :)

bobbyhopper 20-05-11 20:25

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Begynnte nylig på lavkarbo og var veldig spent før dagens 1 times sykkeløkt, men til min store forundring så føltes kroppen og benene veldig friske.

Har lest at endel har fått litt "startproblemer" når man har begynnt på lavkarbo men min opplevelse var helt motsatt, håper nå bare at det fortsetter :)

dydde 21-05-11 18:18

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Har du gått en stund på veldig lavkarbo har du ikke sjangs med joggeturer og andre fysiske aktiviteter. Glycogen lagrene er tomme og du er tom. Thants it.
Har testet alt dette i 4 år så har ganske bra erfaring

aliasdictus 22-05-11 00:30

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112471)
Har du gått en stund på veldig lavkarbo har du ikke sjangs med joggeturer og andre fysiske aktiviteter. Glycogen lagrene er tomme og du er tom. Thants it.
Har testet alt dette i 4 år så har ganske bra erfaring

Hehe :p
den var litt morsom. "sorry mac, uten glyco, intet liv"

litt synd at det er folk som fortsatt tror dette...

BitTorres 23-05-11 09:27

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Jeg opplever treningen slik: De første 4 ukene: Totalt jævlige, helt tom, null giv, ille nok å gå. Da skal man heller ikke trene, det er trening nok for kroppen å omstille seg. Etter 5 uker: Normalt trøkk, som på glykogen.
Etter 6 uker: Eksplosjon av energi (kommer ikke syra snart?) eksplosivere og langt mer utholdende enn noensinne. Løfter tyngre, og løper lengre og raskere.
Etter 2 år: Var det ikke noe som het melkesyre...en gang i tiden??

Nesten sånn. Jeg skal ikke ljuge og si at jeg aldri får syre, for det FÅR jeg, men det er et faktum at jeg kan løpe mye raskere i brattere bakker og lengre før syra kommer, og den kommer smygende, sakte. Før så kom den ganske kontant og med full kraft, det skjer ikke lenger. Når bakken er ferdig så forsvinner den rimelig kjapt.
Forklaringen er enkel: Trening på lavkarbo tvinger kroppen til å lage enda fler mitokondrier, og langt større en før, det er naturlig fysiologi. Kroppen får nok fett og ketoner, noe som vil øke maxpuls. Vanligvis synker den med alderen. Når jeg var 29, var max 197. Når jeg var 39 og spiste høykarbo lå maxpuls på 191.
Den har gradvis steget mens jeg har gått på lavkarbo, siste målingen nå var på 249. Vet ikke om det øker utholdenheten, men det er uansett det som har skjedd hos meg. Har aldri hatt vektproblem, men gikk over på LCHF (strikt) fordi jeg håpet det kunne gi bedre effekt på trening. Ligger på 20-40 gram karbo pr dag.

Tami 23-05-11 09:36

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
For meg som går på Atkins går treningen bedre enn noen gang......men jeg trener bare 45 min 3 ganger i uka på tredemølle, i bratt stigning. Jeg har ikke sener og ledd til å løpe.....:)

Thea1980 23-05-11 11:04

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Mine erfaringer:

Første fire uker: Trente intervaller, men hadde problemer med å komme over 90% i puls (vanligvis ligger jeg opp mot 93%), og slet med mye syre
Etter ca. fire uker: Intervallene kan jeg trene som før
Nå etter nesten 7 mnd på lavkarbo: Trener som før, er i god form og går ikke tom selv på lengre treningsøkter eller konkurranser.

BitTorres 23-05-11 11:24

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Thea1980 (Innlegg 1114145)
Mine erfaringer:

Første fire uker: Trente intervaller, men hadde problemer med å komme over 90% i puls (vanligvis ligger jeg opp mot 93%), og slet med mye syre
Etter ca. fire uker: Intervallene kan jeg trene som før
Nå etter nesten 7 mnd på lavkarbo: Trener som før, er i god form og går ikke tom selv på lengre treningsøkter eller konkurranser.

Og det blir bare bedre og bedre :)

VSB 24-05-11 17:49

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Jeg har aldri vært noe treningsfantom, men syklet til og fra behandling før jeg la om kosten. Gikk litt gradvis nedover på KH, men den første uka var det veldig tungt. Nå går det bedre, men kan jo henge sammen med at jeg har trent mer og da. Har mer energi å gi og klarer å slite meg mer ut. Tidligere orket jeg liksom ikke ta i nok til å bli ordentlig sliten.

Kula 24-05-11 21:18

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 1104501)
Det første 10-15 minuttene er seige å komme gjennom, men når jeg først har passert de kan jeg egentlig trene i evigheter. :D


Merkelig. Sånn har jeg det også - selv etter 5 år på hovedsakelig ketogen kost.


-

Cherry 24-05-11 21:38

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112471)
Har du gått en stund på veldig lavkarbo har du ikke sjangs med joggeturer og andre fysiske aktiviteter. Glycogen lagrene er tomme og du er tom. Thants it.
Har testet alt dette i 4 år så har ganske bra erfaring

Så teit sagt.

Har gått i ketose i årevis, trener hver dag, jogging, step, aerobic, spinning, styrke, yoga, u name it. Funker MYE bedre på lavkarbo enn høykarbo. Ta den feilinformasjonen din ett annet sted.

komatøs 12-08-11 18:27

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Ingenting er som å friske opp "gamle" tråder:D Jeg har vært en medsammensvoren i 5 uker, og merker nå masse goder med kostholdet: friskt tannkjøtt, en god ro i kroppen, mareritt om natten (IKKE et gode), kan gå sulten uten å bli zoombie som før, magen fungerer mye bedre og ja, jeg kan gå på heftige spinningstimer og ha masse utholdenhet:D:D
Men så var det styrke da, som feks Bodypump, der har jeg måttet gå ned i vektmasse og melkesyre og stivhet kommer så altfor raskt. Det er rett og slett ikke noe gøy siden jeg knapt holder øvelsene ut, dette var ikke et problem på høykarbo:mad:
Er det noen der ute som sliter på samme måte -eller vet om det er vanlig? Huff & huff, vil jo gjerne ha litt stål i ben og armer

komatøs 12-08-11 19:19

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Heh, ser nå at Nellie sliter med det samme... Ellers glemte jeg å si at jeg tar 2 tabl (2x 300) mg med magnesium daglig:o Må også virkelig anbefale Solarays multivitamin med jern og vitamin K, der er det mye bra for pengene -inneholder bla godsaker som alger!

nellie 12-08-11 19:31

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av komatøs (Innlegg 1181327)
Heh, ser nå at Nellie sliter med det samme... Ellers glemte jeg å si at jeg tar 2 tabl (2x 300) mg med magnesium daglig:o Må også virkelig anbefale Solarays multivitamin med jern og vitamin K, der er det mye bra for pengene -inneholder bla godsaker som alger!

Ja, derfor spiser jeg ikke ketogent:) De sies jo at om man bare holder ut lenge nok så går det over, men jeg gidder ikke prøve i 3-4-5-6 månder altså. Et sted må grensa gå:p

antiusure 12-08-11 20:05

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Jeg er helt i starten av lavkarbodietten. Kom i ketose etter andre dag alerede og trening er faktisk helt jævlig! holder på å gå i bakken av ingenting, men har mye energi ellers. På jobb yter jeg enda mer å har masse overskudd. Så straks jeg starter treningen føles alt som falsk energi. som om jeg skulle motet meg opp til trening med ti kopper kaffe!

komatøs 12-08-11 21:18

Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av antiusure (Innlegg 1181361)
Jeg er helt i starten av lavkarbodietten. Kom i ketose etter andre dag alerede og trening er faktisk helt jævlig! holder på å gå i bakken av ingenting, men har mye energi ellers. På jobb yter jeg enda mer å har masse overskudd. Så straks jeg starter treningen føles alt som falsk energi. som om jeg skulle motet meg opp til trening med ti kopper kaffe!

Huff, ja det er ikke noe gøy. Starten er hard! Det tipses flere steder om å bare ta det med ro -evt gå noen turer ol, siden kroppen har mer enn nok med å omstille seg. Det blir bedre etter overgangsfasen, men vær snill med deg selv:)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no