Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spis deg ned i vekt med Skaldeman (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=134)
-   -   Forvirret ang gram karbo/prosent (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40395)

Snorkfroken76 07-02-11 11:08

Forvirret ang gram karbo/prosent
 
Hei!
Jeg har fulgt Skaldemans livsstil i 3 uker og føler meg bedre. Har gått ned 5 kg i alt, 1 kg i uka (mer første pga vann). Jeg leste først den første boka og har nå lest GI-null. Jeg har fra tidligere medlemskap på nett hos Grete Roede og har brukt vektklubben der til å reg. maten jeg spiser iom at den regner ut % karbo-fett og protein. Jeg har da prøvd å holde meg over 70% fett, under 5% karbo og 20% protein. Jeg ligger rundt en 2200 kcal om dagen men har ikke brydd meg om dette, kun jobbet for å få fettprosenten opp mot 75. Syns det er vanskelig å få den over 73, men regner med at over 70 er bra?

MEN - nå ser jeg det står at jeg ikke skal ha mer en 3 gram karbo pr. måltid? Jeg trodde det var prosenten som var viktig jeg, ikke antall gram? Prøver nå å droppe en del ost da jeg gjerne vil ned litt raskere i begynnelsen. Veier 125kg så har litt å ta av...Er insulinresistent btw..

Snorkfroken76 08-02-11 10:17

Sv: Forvirret ang gram karbo/prosent
 
Er det ingen som kan hjelpe med dette? Er det prosenten som er det viktige, eller også at det må være under 3 gram karbo pr måltid når man er 50+?

Håpefull hilsen.. :)

Kitt 08-02-11 10:23

Sv: Forvirret ang gram karbo/prosent
 
Det kan ikke være prosenten som er viktigst!;)
For om du da spiser MYE, vil du komme langt over anbefalt dags- "dose" karbohydrater!:eek:
Poenget med ketogene dietter er jo å være i ketose og da må du holde deg såpass lavt i karber. Dette også for å ikke legge på deg av alt fettet du også spiser!
Dette er også spes viktig siden du er insulinresistent og i hvert fall ikke trenger så mye karber at kroppen din pøser ut insulin!

Litt forenklet, men forståelig, håper jeg!:p

Snorkfroken76 08-02-11 11:57

Sv: Forvirret ang gram karbo/prosent
 
Hei, og takk for svar! Man skal jo ikke spise mer en man kjenner man trenger, og Skaldeman sier jo at om det blir 1000 eller 3000 kcal er uviktig. Men jeg ligger rundt en 2000-2300. Så spiser ikke veldig myhe mat, men spiser "normalt".

Til lunsj liker jeg å ha med en omelett av 3 egg, med litt fløte (0,5dl) og smør i + bacon/skinke eller røkelaks (ev. ost) til (ca. 50gram) Tre egg er jo nesten 3 karbo så betyr det at jeg må ned på to egg da iom at det andre også har litt karbo i seg?

Han nevner ikke dette med gram noe annet sted så stusset slik, eller ser han veldig opptatt av fettkvoten og brøken på måltidet, og jeg ligger over 70% i fett (prøver å nå 75%, og ligger alltid under 5% i karbo)

Typisk middag: Et stykke laks/kotelett/kjøttkaker/torsk med bacon (en 125-180gr typ et ferdig stykke laks/en kotelett etc.) enten alene eller med blomkålpure/avokado til.

Kvelds: ost og skinke eller reker/tunfisk med majo og litt løk.

har gått ned en kilo omtrent i uka på dette og har fått gode utslag på stikkprøver med ketosemålinger, men vil gjerne vite om dette med 3 gram er en viktig grense for å få optimal forbrenning. :)

Andre med erfaringer som vil svare/dele erfaringer?

Bolla P. 08-02-11 12:07

Sv: Forvirret ang gram karbo/prosent
 
"Til lunsj liker jeg å ha med en omelett av 3 egg, med litt fløte (0,5dl) og smør i + bacon/skinke eller røkelaks (ev. ost) til (ca. 50gram) Tre egg er jo nesten 3 karbo så betyr det at jeg må ned på to egg da iom at det andre også har litt karbo i seg?"

100 gram spiselig del av egg inneholder i følge den nyeste utgaven av "Matvaretabellen" 0,3 gram karboh. Jeg har telt 1 g karboh. pr. egg før, men etter å ha skjønt at et egg MED skall veier 50-70 g og altså mindre uten skall, så gjør jeg ikke det lenger. Du kan jo kontrollveie hvor mange egg uten skall som utgjør 100 g, som altså inneholder 0,3 g karboh. som jeg nevnte over. :D

Snorkfroken76 08-02-11 12:21

Sv: Forvirret ang gram karbo/prosent
 
Ok, så bra! Blir litt lite med to egg iom at jeg prøver ligge på tre skikkelige måltider om dagen:) Men betyr det da at man skal ligge under 10 gram karbo om dagen for å sikre ketose?

Har bestilt meg en matvaretabell nå, litt greiere å ha på kjøkkenbenken en min litt vel romslige lap-top ;)

Takk for hjelpen!:)

Kitt 08-02-11 12:25

Sv: Forvirret ang gram karbo/prosent
 
3 egg er langt fra 3 karber. Et egg veier ca 60g og det er maks 0.9karber pr 100g.
I det siste har det blitt opplyst karbo- innhold i egg på helt ned til 0.3g

Bolla P. 08-02-11 12:26

Sv: Forvirret ang gram karbo/prosent
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Snorkfroken76 (Innlegg 1024232)
Ok, så bra! Blir litt lite med to egg iom at jeg prøver ligge på tre skikkelige måltider om dagen:) Men betyr det da at man skal ligge under 10 gram karbo om dagen for å sikre ketose?

Har bestilt meg en matvaretabell nå, litt greiere å ha på kjøkkenbenken en min litt vel romslige lap-top ;)

Takk for hjelpen!:)

Bare hyggelig! :)

Selv går jeg på ketolysekuren som har øvre grense for karbohydrater satt til 15 gram for kvinner og 20 gram for menn. Det er en streng kur. Kjenner ikke Skaldemannfilosofien, men så vet du hva du kan sammenlikne med. Ketolysekuren opererer ikke med antall gram karboh. pr. måltid, kun pr. døgn.

BitTorres 08-02-11 12:48

Sv: Forvirret ang gram karbo/prosent
 
Om man føler seg bra, og trives med maten på 70 % fett, så hvorfor i all verden forandre på noe??? Om man spiser 70 eller 75 % gjør ingen verdens forskjell. Man skal ikke stresse så mye med dette, NYT maten istedet.
Forøvrig er det så lett å komme opp i prosent, og om du aboslutt MÅ, så :
Omelett: 1 helt egg, pluss 3-4 plommer, en halv desiliter fløte. Stekes i 30 gram smør - minst. Spises med MYE smør på. Avrund frokosten med en kopp kaffe eller te med fløte i -pluss en spiseskje Cocosa. Sjekk så ut frokosten på diett no og se om det ikke er blitt en forandring :)

Nerthus 08-02-11 13:59

Sv: Forvirret ang gram karbo/prosent
 
Hvis du går ned en kg i uka og føler du spiser bra - ikke endre på noe som helst! Noter deg heller hva og hvordan nå, så du har en "fasit" i tilfelle det etterhvert kan stoppe seg noe opp.

"Hvis det fungerer - hvorfor fikse det?" ;)

Snorkfroken76 08-02-11 19:06

Sv: Forvirret ang gram karbo/prosent
 
Takk for svar folkens! Godt å få oppklart dette med eggene, og 15gram ligger jeg nok under iallefall:) Er godt fornøyd med hvordan jeg spiser og går ned i vekt nå, ville bare finne ut av teorien her iom at jeg følte det med å angi antall gram er litt på tvers av Skaldemans teori om at det er prosenten som er viktig, altså helst 75% fett, max 5% karbo og resten protein. Men får lese litt mer i bøkene for å se om jeg blir klokere. Men er uansett fornøyd med opplegget, bare teoretisk nyskjerrig. Pluss at jeg prøver meg litt fram så greit å vite sånne ting. Tester hva jeg tåler, ost, nøtter osv. og antall karbo jeg kan få i meg for å holde fettbålet igang.

Blir litt sport i å klare å holde karboene nede, men har jo bare sett på prosent (gjennom vektklubben til Greteroede. Den regner ut slikt :) ) Ser litt artig ut da for jeg har like mye fett som den anbefaler karbo, protein er temmelig likt og så har jeg nesten usynlig mengre karbo, max5%

Har iallefall merket at jeg ikke tåler å ta en atkinsbar eller annet med søtstoff for da kommer søthungeren med en gang! Ikke er det så godt heller da men var fristende å prøve av gammel vane..
Men gleder meg til å kose meg med tapas med oliven, spekemat, ost og et glass rødvin på fredagskvelden. :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no