Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Iskrem med sjokobiter (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=580)

Iset 14-03-04 14:23

Iskrem med sjokobiter
 
Kjempegod eggeplommeis med sjokobiter.

Bytt evt ut sjokoladen med vaniljeekstrakt og få vaniljeis:)

4 eggeplommer
natreen, stevia, (eller annet søtstoff) etter smak
1 plate mørk sjokolade (minst 70 % kakao), finhakket
5 dl kremfløte (du kan også bruke en liten kartong, men bruk da 3 eggeplommer)

Visp sammen eggeplommene og søtningsstoffet i en bolle. Pisk kremfløten nesten stiv og ha i finhakket sjokolade. Pisk videre, og når fløten er helt stiv vender du i søtstoff- og eggeblandingen.
Sett kremen i fryseren i 4-5 timer, til den er helt frossen. Men husk å røre
kraftig i den med gaffel etc, hver halvtime. Hvis du glemmer dette får isen
iskrystaller og blir kornete.

Nooria 06-05-04 21:52

Man kan jo også kjøpe seg en ismaskin. Den har en bøtte som ser ut som en stor isbitbøtte. Denne ligger i fryseren og er kald når du bruker den. Når ingrediensene er rørt sammen er isen klar til å spises.

Nooria

Iset 06-05-04 22:13

Ja jeg vet det, men de koster 1000 kr eller mer, og vi har mye annet å bruke den tusenlappen på.. :(

Kristian 03-07-06 17:02

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Kjempegod eggeplommeis med sjokobiter.

Bytt evt ut sjokoladen med vaniljeekstrakt og få vaniljeis:)

4 eggeplommer
natreen, stevia, (eller annet søtstoff) etter smak
1 plate mørk sjokolade (minst 70 % kakao), finhakket
5 dl kremfløte (du kan også bruke en liten kartong, men bruk da 3 eggeplommer)

Visp sammen eggeplommene og søtningsstoffet i en bolle. Pisk kremfløten nesten stiv og ha i finhakket sjokolade. Pisk videre, og når fløten er helt stiv vender du i søtstoff- og eggeblandingen.
Sett kremen i fryseren i 4-5 timer, til den er helt frossen. Men husk å røre
kraftig i den med gaffel etc, hver halvtime. Hvis du glemmer dette får isen
iskrystaller og blir kornete.

Hvorfor bruker du kun eggeplommer i isoppskriftene dine Iset. Er det ikke mulig å bare blande noen egg og litt fløte og så tilsette bær eller kakaopulver:confused:

Anitra 04-07-06 00:15

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Denne må jo prøves i sommer ;)

Iset 04-07-06 09:31

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kristian
Hvorfor bruker du kun eggeplommer i isoppskriftene dine Iset. Er det ikke mulig å bare blande noen egg og litt fløte og så tilsette bær eller kakaopulver:confused:

Vet ikke, jeg har bare omgjort vanlige oppskrifter og i iskremoppskrifter brukes det aldri hele egg. Går sikkert an, jeg har aldri prøvd det selv.

rel0ad 31-08-06 20:55

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
endelig fant jeg den Iset=) hvor mye karb er det i denne posjonen da?

Iset 31-08-06 23:11

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Oj jeg aner ikke. Jeg teller ikke karber, bare prøver å bruke fornuften hehe. Men det er sikkert lett å regne ut karbinnholdet for hele porsjonen ved å bruke listen på forsiden av dette forumet. :)

Ole Brumm 22-11-06 18:15

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Nå står denne i fryseren, nam nam gleder meg til den er ferdig :D

Bolla Piggsvin 20-01-07 11:26

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 5785)
Ja jeg vet det, men de koster 1000 kr eller mer, og vi har mye annet å bruke den tusenlappen på.. :(


Du får ismaskiner for 250-300 kr. mange steder, som Elkjøp, Expert, Lefdal oa. Isen blir mye mye bedre i en slik. Kanskje jeg skal lage en porsjon... :rolleyes:

stinasol 20-01-07 12:15

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
mmm høres godt ut..må prøve å få tak i en sånn en :ja.

Solan 20-01-07 12:50

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Mmmmm ... i dag skal jeg kjøpe 70% sjokolade, en stor kremfløte - og lage kakao!

Snikende Saccosekk 20-01-07 14:40

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Nysgjerrigheten min tok overhånd så jeg gjorde det noen etterlyste og regnet ut :-)

4 eggeplommer - 0g
natreen, stevia - 0g her også?
1 plate mørk sjokolade - 19g (100g 86% freia)
5 dl kremfløte - 14.5

Summa summarum: ca 33,5g karbohydrater i ca en halvliter is.

Tror nesten jeg må forsøke Iset! :-)

jankph 21-01-07 16:18

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Fantastisk..så enkelt, og så godt...lagde min egen variant i går, med macadamianøtter...ble nemlig hekta på Häagen Dazs Macadamia Nut på en syden-tur for en stund siden:

6 eggeplommer, 0 karber
6 dl kremfløte, 18 karber
1 boks macadamianøtter, 7 karber
2 ts bjørkesøt, 1 karb (?)

25 karber i alt

Nøttene var salte, så jeg skylte dem først, men skal la være neste gang, tror det kan heve smaken noe. Skal også ha i noe ekte vanilje da...mulighetene er mange her. Det er faktisk første gang jeg har laget is selv, og det blir neppe siste gang, selv om det ER noe dyrere enn å kjøpe på butikken, men så er den mye sunnere også...

Solan 21-01-07 19:32

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solan (Innlegg 227876)
Mmmmm ... i dag skal jeg kjøpe 70% sjokolade, en stor kremfløte - og lage kakao!

Det var godt! :cool:

mofe 21-01-07 19:36

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Kanskje man kunne ha brukt atkins-sjokoladen istedet? (bortsett fra at den IKKE smaker godt da..)

LilleVille 29-01-07 23:07

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Prøvde å lage is for første gang i dag... Må være noe jeg har misforstått altså... Jeg rørte i isen ca hvert 20. minutt, men det ble MASSE krystaller i isen likevel, smakte gammel is... Hva gjør jeg feil da? Skal man ha lokk på? Det hadde ikke jeg....

Havregryn 13-02-07 23:02

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jankph (Innlegg 228109)
Fantastisk..så enkelt, og så godt...lagde min egen variant i går, med macadamianøtter...ble nemlig hekta på Häagen Dazs Macadamia Nut på en syden-tur for en stund siden:

6 eggeplommer, 0 karber
...

Hvorfor sier dere det er 0 karbo i eggeplommer?
I følge fitday (måtte dobbelsjekke) så er det ca 0,303 karbo i en stor plomme...så det blir iallefall ikke null da...

Ikke for å flisespikke altså..:p
jeg skjønner at de få karboene det er i en eggeplomme når man skal kose seg med spesialtillaget kos ikke betyr så mye..men om man skal være piiinlig nøyaktig.. osv..jaja..nok om det..
Jeg skal iallefall prøve den isen..snart..må vente litt til tror jeg..for iskrem og milkshake er noe jeg ER hekta på,
det er det absolutt beste jeg vet om.....:liste:.................

Dolly 23-03-07 16:02

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Havregryn (Innlegg 234511)
Hvorfor sier dere det er 0 karbo i eggeplommer?
I følge fitday (måtte dobbelsjekke) så er det ca 0,303 karbo i en stor plomme...så det blir iallefall ikke null da...

Ikke for å flisespikke altså..:p
jeg skjønner at de få karboene det er i en eggeplomme når man skal kose seg med spesialtillaget kos ikke betyr så mye..men om man skal være piiinlig nøyaktig.. osv..jaja..nok om det..
Jeg skal iallefall prøve den isen..snart..må vente litt til tror jeg..for iskrem og milkshake er noe jeg ER hekta på,
det er det absolutt beste jeg vet om.....:liste:.................

Merkelig, i alle tabellene jeg har sett og i ketolyseboka står det at det er 0 i eggeplommen

Elanessë 13-05-08 20:27

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 3022)
natreen, stevia, (eller annet søtstoff) etter smak

Sånner her oppskrifter er så vaaanskelige http://i248.photobucket.com/albums/g...sann/rabla.gif Hva betyr etter smak da? Har jo aldri prøvd før, så aner jo ikke hvordan det skal smake eller hvordan man best liker det.
Burde stå en mengde i oppskrifter for oss nybegynnere, så får man heller minke eller øke ingrediensen neste gang etter det resultatet man fikk først.

Så, hvor mye natreen skal jeg satse på å bruke i denne oppskiften? http://i248.photobucket.com/albums/g...ann/blafre.gif

Iset 13-05-08 20:29

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Jeg bare smaker på røra jeg. Du kjenner jo fort om den er god nok. :)

Elanessë 13-05-08 20:47

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Hvor mange ss er god nok for deg da? (jeg eier ikke smakssant akkurat når jeg lager ting)

Iset 13-05-08 20:48

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Husker ikke, må tenke litt nå. Hmm ... 2 ss kanskje? Ja, noe sånt.

nettih 14-05-08 20:07

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
herlig, dette skal jeg prøve til helgen:pkanskje jeg kan by på deilig iskrem til 17 mai dessert:D jeg måtte trekke litt på smilebåndet her av enkelte kommentarer:engel_ikk Dere er noen herlige mennesker he he

norwegiana 22-05-08 19:52

Sv: Iskrem med sjokobiter
 
Driver å lager denne nå ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no