Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55485)

Carisma 17-03-14 10:08

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1480709)
Ja, tenk! Du kunne ha unnet deg nesten en hel appelsinbåt! Hvilken lykke!:rolleyes:

En halv appelsinbåt er nok til at jeg kan få en reaksjon så mao bør jeg holde meg unna teen. (Nå er jeg heldigvis ikke spesielt glad i te, like glad som jeg er i å bli lurt...)

Kanutten 17-03-14 14:47

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1480709)
Ja, tenk! Du kunne ha unnet deg nesten en hel appelsinbåt! Hvilken lykke!:rolleyes:

Hva gir deg rett til å gjøre narr av andre? Andre må jo få sortere karbene sine slik de vil uten at du synes det er morsomt?

Vibeke-67 17-03-14 15:05

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1480735)
Hva gir deg rett til å gjøre narr av andre? Andre må jo få sortere karbene sine slik de vil uten at du synes det er morsomt?

Det er kanskje ikke riktig å gjøre narr av andre, men å sette denne diskusjonen inn i rett perspektiv er helt ok synes jeg.
Hvis man er redd for hvilken påvirkning dette sukkeret har, synes jeg svaret til BenteR er meget beroligende. Jeg vet ikke om noen andre som er så fintfølende på mat som hun, men når ikke hun får blodsukkerstigning eller noen annen reaksjon tror jeg ikke sukkeret kan ha noen særlig negativ effekt hos så veldig mange.
At man gjerne så at teprodusentene hadde opplyst om det på pakken er jo greit. Her syndes det jo på mange felt, men forbrukerne har jo makt i noen tilfeller. Det viser jo kampen om palmeolje/vegetabilsk olje. Så hvis noen synes at teprodusentene bør opplyse om sukkeret, kan man jo starte en kampanje.

index 17-03-14 15:08

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1480735)
Hva gir deg rett til å gjøre narr av andre? Andre må jo få sortere karbene sine slik de vil uten at du synes det er morsomt?

Javel:confused::confused:?

Cyan 17-03-14 15:12

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Drikker man mye te er det snakk om kanskje 1 gram ekstra karbohydrater om dagen. Det er virkelig ikke mengder å bli hysterisk over. Man må vel faktisk regne med litt variasjoner i utregningene sine uansett hva man får i seg. Det er ikke sikkert du får i deg nøyaktig 1.9 gram karbohydrater (eller hva det nå er) om man spiser 100 gram brokkoli heller liksom. Prinsipielt er det sikkert en interressant diskusjon hvorvidt de burde merke det eller ikke. Men mengdene er så bittelite at å diskutere på grunnlag av alt det ekstra man kunne brukt karbokvoten sin på om man ikke drakk lipton-teen syns jeg blir for dumt :o

millah 19-03-14 12:39

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1480677)
Gå i en tebutikk, kjøp i løsvekt etter å ha snakket med betjeningen. Voila.

Joa, jeg har faktisk vært inne på den tanken, tro det eller ei! :) Jeg har masse god te hjemme, men syns det er veldig greit og praktisk å ha posete på jobben. Men veldig konstruktiv løsning for sånne som meg som kanskje krisemaksimerer en smule?! ;)


Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1480709)
Ja, tenk! Du kunne ha unnet deg nesten en hel
appelsinbåt! Hvilken lykke!:rolleyes:


:o Ja, jeg veit det er en overreaksjon, og ganske teit, å bli skuffa, og det er ikke snakk om at jeg blir særlig påvirka av en appelsinbåt eller brokkolibunt eller sukkerbit fra eller til. Men jeg liker det ikke likevel, jeg da. Jeg er menneske, noen ganger reagerer jeg på ting det kanskje er liten vits i å reagere på, sånn er det bare. :rolleyes:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1480740)
Drikker man mye te er det snakk om kanskje 1 gram ekstra karbohydrater om dagen. Det er virkelig ikke mengder å bli hysterisk over. Man må vel faktisk regne med litt variasjoner i utregningene sine uansett hva man får i seg. Det er ikke sikkert du får i deg nøyaktig 1.9 gram karbohydrater (eller hva det nå er) om man spiser 100 gram brokkoli heller liksom. Prinsipielt er det sikkert en interressant diskusjon hvorvidt de burde merke det eller ikke. Men mengdene er så bittelite at å diskutere på grunnlag av alt det ekstra man kunne brukt karbokvoten sin på om man ikke drakk lipton-teen syns jeg blir for dumt :o

Jeg syns merking av alle matvarer burde være et minstekrav, uansett hvor mye eller lite du får i deg, så støtter jeg tanken om at det ikke er nødvendig å bli hysterisk. Men det må være lov å si fra om man ikke liker noe. :smile:

index 19-03-14 12:58

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Enig i at det burde vært merket når det kan dreie seg om såpass mye som 20%. Men når man ser hvor lite det utgjør i praksis så får det i alle fall ikke meg fra å bruke posete. Men skikkelig merking sier man ikke nei til;-)

Cyan 19-03-14 13:09

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1480925)
Enig i at det burde vært merket når det kan dreise seg om såpass mye som 20%. Men når man ser hvor lite det utgjør i praksis så får det i alle fall ikke meg fra å bruke posete. Men skikkelig merking sier man ikke nei til;-)

Enig. Og det er nettopp det jeg reagerer på når det gjelder utviklingen av denne diskusjonen, som ikke akkurat er med på å avlive myten om lavkarbere som en gjeng fanatiske sektmedlemmer.

Supera 22-03-14 20:02

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
1 Vedlegg
Jeg kunne ikke se noe sukker i Pukka-posen eller Yogi-posen som jeg åpnet :snill::

sylwester 23-03-14 03:50

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1480606)
1 pose i en liter vann? Smaker det noe i det hele tatt???

Det er smak på det varme vannet og jeg har heller ikke i teposene i lengre enn 4 minutter for ikke å få besk smak. Tror britene kaller det Tonic:D

TrillTrall 23-03-14 11:46

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1481311)
Det er smak på det varme vannet og jeg har heller ikke i teposene i lengre enn 4 minutter for ikke å få besk smak. Tror britene kaller det Tonic:D

Det er større sjanse for å få besk smak på teen om man vrir opp posen etter at den har trukket ferdig. Om den bare ligger i vannet og man tar den rett opp uten å klemme den så blir det ikke beskt, synes jeg i alle fall. Men jeg elsker svart te som er trukket leeenge... :o

Dilly 23-03-14 21:28

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken!
 
Og jeg koser meg all slags te :) uten bekyminger, for det som dere har oppdaget, er sikkert kjempeviktig for noen, men jeg bare koser meg med teen min og tenker at det er ikke det verste jeg kan drikke :) og det smaker/gjør godt i skrotten :)

Yrla 25-03-14 17:20

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken!
 
Dette brevet fikk jeg idag, på engelsk fra Norge:
The teas and herbal infusions that are developed and produced by Twinings are designed to ensure that no gluten is present as an ingredient or component in any of our products, including the tea bag paper. We do not allow any gluten-containing ingredients into our 4 manufacturing factories.

Some of the flavourings that Twinings use do contain small amounts of maltodextrin, which is present as a carrier for the flavouring. We ensure that any maltodextrin used in the flavourings is not derived from wheat.

Teas and herbal materials do not naturally contain gluten. However, certain products may contain tiny amounts of gluten as an unavoidable consequence of cross contamination with wheat where they are produced. However, analysis has shown that, at the levels detected, this poses no problem even to gluten-sensitive consumers, largely because gluten is not soluble in water and is therefore undetectable in the final brew.

Med vennlig hilsen
R. Twinings Ltd Co»

HAUGEN-GRUPPEN AS
Lars E. Corneliussen
Senior Brand Manager
_____________________________________
Postboks 14
Delitoppen 5
N-1540 VESTBY
Fax: + 47 64 98 60 01
Mob: + 47 95 00 16 97
www.haugen-gruppen.com

Jeg spurte om det er noe i den gule vanlige(har bergamot i seg og jeg vil ikke ha høy-GI-maltodextrin i meg), men fikk ikke svar på det, så jeg spurte på nytt som svar på dette mailen. Skal si ifra hvis jeg får svar.

mereo 25-07-14 22:43

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av millah (Innlegg 1480916)
Joa, jeg har faktisk vært inne på den tanken, tro det eller ei! :) Jeg har masse god te hjemme, men syns det er veldig greit og praktisk å ha posete på jobben. Men veldig konstruktiv løsning for sånne som meg som kanskje krisemaksimerer en smule?! ;)

Du får kjøpt poser til løs te - funker kanon :)

Pearl 26-07-14 00:40

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1491583)
Du får kjøpt poser til løs te - funker kanon :)

Poser til løs te? Hvordan ser de ut? Hvor får man kjøpt det?

vaskeklut 26-07-14 02:01

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken!
 
Fås kjøpt i tebutikker, ebay og så har jeg sett noen på søstrene grene.

mereo 26-07-14 12:02

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1491609)
Fås kjøpt i tebutikker, ebay og så har jeg sett noen på søstrene grene.

Heilt korrekt :)

mereo 26-07-14 12:03

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pearl (Innlegg 1491593)
Poser til løs te? Hvordan ser de ut? Hvor får man kjøpt det?

Hvite små "konvolutter" du fyller dem og lukker igjen - gjerne med en klype av noe slag og putter i vannet.

Pearl 26-07-14 12:45

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - Uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1491609)
Fås kjøpt i tebutikker, ebay og så har jeg sett noen på søstrene grene.

Takk. :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1491647)
Hvite små "konvolutter" du fyller dem og lukker igjen - gjerne med en klype av noe slag og putter i vannet.

Dette må prøves. :)

StineK 26-08-15 00:43

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken!
 
Jeg kjøpte noe Twinings Chai Green Tea her om dagen. Den er god men etter å ha drukket hele koppen hadde jeg kraftig søtsmak i munnen. Og så ledet google meg hit.

Jeg er ikke redd for sukkeret - men for meg som er på ketolyse så er smaken i søteste laget til at den er god.

Kjøpte så Lipton Thai grønn te. Kanskje litt mindre søt men fortsatt i søteste laget. Får sånn ekkel sukkersøt smak i munnen lenge etter jeg har drukket den.

Så har noen av dere funnet andre gode grønne teer uten så mye søtning siden tråden var i gang i 2014?

sylwester 26-08-15 01:38

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StineK (Innlegg 1513562)
Jeg kjøpte noe Twinings Chai Green Tea her om dagen. Den er god men etter å ha drukket hele koppen hadde jeg kraftig søtsmak i munnen. Og så ledet google meg hit.

Jeg er ikke redd for sukkeret - men for meg som er på ketolyse så er smaken i søteste laget til at den er god.

Kjøpte så Lipton Thai grønn te. Kanskje litt mindre søt men fortsatt i søteste laget. Får sånn ekkel sukkersøt smak i munnen lenge etter jeg har drukket den.

Så har noen av dere funnet andre gode grønne teer uten så mye søtning siden tråden var i gang i 2014?

Chai lager du selv. Ta vanlig grønn te uten sitron og kok den sammen med nellikspiker, kardemomme, kanel, ingefær, ... (hva du liker, jeg bruker ofte bare nellikspiker og kardemomme) Hvis du har te-poser så bare ta de ut av posen og rett i vannet.

Kokes opp, tilsett litt fløte og kok opp igjen. Siles/filteres over i en kopp.

Hvis du vil kan du ha litt søtning i, men det skal ikke være nødvendig :-)

TrillTrall 26-08-15 08:00

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StineK (Innlegg 1513562)
Jeg kjøpte noe Twinings Chai Green Tea her om dagen. Den er god men etter å ha drukket hele koppen hadde jeg kraftig søtsmak i munnen. Og så ledet google meg hit.

Jeg er ikke redd for sukkeret - men for meg som er på ketolyse så er smaken i søteste laget til at den er god.

Kjøpte så Lipton Thai grønn te. Kanskje litt mindre søt men fortsatt i søteste laget. Får sånn ekkel sukkersøt smak i munnen lenge etter jeg har drukket den.

Så har noen av dere funnet andre gode grønne teer uten så mye søtning siden tråden var i gang i 2014?

Kjøp te i løs vekt, den er ikke tilsatt sukker. Om du synes det er mye styr med tesil og sånt så får du også kjøpt tomme teposer så du bare putter oppi ønsket mengde te, det er kjempekjekt.

Festina lente 27-08-15 23:29

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1513570)
Kjøp te i løs vekt, den er ikke tilsatt sukker. Om du synes det er mye styr med tesil og sånt så får du også kjøpt tomme teposer så du bare putter oppi ønsket mengde te, det er kjempekjekt.

Å, det høres ut som en god ide! Jeg elsker te og kjøper masse forskjellig, men når det kommer til stykket ender jeg alltid opp med de vanlige teposene.....:o

Hvor får en kjøpt tomme teposene, TrillTrall?

TrillTrall 28-08-15 10:09

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Festina lente (Innlegg 1513635)
Å, det høres ut som en god ide! Jeg elsker te og kjøper masse forskjellig, men når det kommer til stykket ender jeg alltid opp med de vanlige teposene.....:o

Hvor får en kjøpt tomme teposene, TrillTrall?

På tebutikker og ikke minst på ebay, der koster de en brøkdel av hva man betaler i en tebutikk. Jeg tror jeg bare søkte på "empty teabags" eller noe sånt. Koster nesten ingenting. :)

mereo 28-08-15 10:54

Sv: Lipton/Twinings grønn te er tilsatt sukker - uten informasjon på pakken!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1513645)
På tebutikker og ikke minst på ebay, der koster de en brøkdel av hva man betaler i en tebutikk. Jeg tror jeg bare søkte på "empty teabags" eller noe sånt. Koster nesten ingenting. :)

Tror til og med de selges på Søstrene Grene om jeg ikke husker helt feil og jeg har sett det i enkelte dagligvare butikker.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:25.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no