Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Festmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=123)
-   -   Black Sunday (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20397)

Photobscura 13-05-12 12:26

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1346875)
Her blir det 90års selskap på 17.mai og jeg har i den anledning tenkt til å lage denne. :) Men det blir så mye styr den dagen og dagen før, så lurt på å lage den noen dager før. Hvor lenge kan den stå i kjøleskap og være like god? Eller kan den evt fryses?

Den holder seg flere dager i kjøleskap, og kan fryses også! :)

Bønna200 13-05-12 13:34

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1346989)
Den holder seg flere dager i kjøleskap, og kan fryses også! :)

Takk! :) Da lager jeg den tirsdag, tenker jeg. Så kan den bare stå i kjøleskapet. :)

Rin 15-05-12 16:31

Sv: Black Sunday
 
Haha! Jeg har laget kaka - og hatt kakedrama med røykvarsler og tjohei. Formen min var ikke heelt tett i bunnen med bakepapiret, så det ser ut til å ha dryppet smør ned i bunnen av ovnen... fint og røyklagt, ble det. :p Håper kaka kan trøste skjøre nerver nå, altså!

Photobscura 15-05-12 20:28

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1348034)
Haha! Jeg har laget kaka - og hatt kakedrama med røykvarsler og tjohei. Formen min var ikke heelt tett i bunnen med bakepapiret, så det ser ut til å ha dryppet smør ned i bunnen av ovnen... fint og røyklagt, ble det. :p Håper kaka kan trøste skjøre nerver nå, altså!

Hehe, kjent problem. Jeg har ALLTID både bakepapir i bunnen av springforma, OG nederst i stekeovnen. ;)

Bønna200 15-05-12 20:34

Sv: Black Sunday
 
Jeg er veldig glad for at dette kom opp før jeg begynte. :ja:

Sanney 15-05-12 20:44

Sv: Black Sunday
 
hm, mulig å lage denne uten kaffe tro? jeg liker ikke kaffe, og eier dermed ikke hverken kaffe eller kaffetrakter...

Malice 15-05-12 20:53

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1346883)
Heisan :)
Det har blitt svart på ganske manger ganger i løpet av tråden, om du kikker gjennom finner du kanskje den butikkkjeden som selger i nærheten av deg :)
Her i mitt nærområde er det Prix som fører Cloetta varianten.


Weee :))) Selger de den på Prix altså? Sjelden innom der, men får vel ta meg en tur :)

Photobscura 15-05-12 20:57

Sv: Black Sunday
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1348150)
hm, mulig å lage denne uten kaffe tro? jeg liker ikke kaffe, og eier dermed ikke hverken kaffe eller kaffetrakter...

Det går nok helt fint uten kaffe, jeg for min del synes det gir en ekstra mørk og fyldig smak. Eller du kan prøve å erstatte det med en skvett f.eks. Cognac eller brun rom, om du har, og liker det?

Sanney 15-05-12 21:03

Sv: Black Sunday
 
redd for at den eneste spriten jeg har er vodka. alt fra plain til pære, vanilje og fersken... trukke det blir en slager :p kan vel ha oppi en dæsj kakao istedenfor, og kanskje litt ekstra væske.

Photobscura 15-05-12 21:10

Sv: Black Sunday
 
Kakao er det jo plenty av i sjokoladen, alt. ;) (Jeg bruker stort sett bare 86% i kaka), så det er muligens overflødig. Men jeg tror nok den blir veldig god uten kaffe også, altså!

BenteR 15-05-12 23:17

Sv: Black Sunday
 
Laget kaka i kveld, og sa at den skulle bli heeelt kald før den ble smakt. Men den kakeglade gjengen min klarte selvsagt ikke vente så lenge, og dommen fra oss alle her er at dette var rett og slett himmelsk!
Neste gang vi lager den skal jeg lunke noen bjørnebær i litt cocnac og også ha vaniljeis til. Vi ble enige om at det er smaker som må testes sammen med kaka!
Tusen takk for deilig oppskrift!

molsen 20-10-12 21:36

Sv: Black Sunday
 
bare en ting å si om denne: nam!
bedre enn noen andre sjokoladekaker jeg har smakt! skal til og med huske på oppskriften til lavkarboen er ferdig :D
Smelt smør og sjokolade på lavest mulig varme, og ta tiden til hjelp (eller bruk vannbad). Blir det for varmt, kan du avkjøle det litt før du har i egg :)
For å gjøre denne enda bedre, tilsatte jeg en liten dæsj kokosmasse, og brukte espresso.. :spent:

Carisma 10-02-15 23:13

Sv: Black Sunday
 
Det søte liv har lagt ut bilde av denne: http://www.detsoteliv.no/oppskrift/b...unday-lavkarbo


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no