Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

Licota 07-08-10 10:33

Den store håndarbeidstråden!
 
Jeg starter en ny tråd om håndarbeid jeg. Regner med at det er flere enn meg som har håndarbeid som hobby, det være hekling, hakking, strikking, brodering, sying, maling, toving og mye mer.

Her inne kan man skrive hva man holder på med, dagens prosjekter, man kan stille spørsmål om man lurer på noe, man kan linke til geniale sider med oppskrifter/veiledninger m.m.

Om du har lyst kan du jo også skrive litt om din hobby og hvor lenge du har holdt på med den? :)

Da erklærer jeg tråden for åpnet! :D

Nettsider verdt et besøk:

www.pickles.no
www.garnstudio.com
www.ravelry.com - krever registrering.

kennygirl 07-08-10 10:50

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Hei :) Jeg har holdt på med håndarbeid siden jeg var 6-7 år. Mest strikking, men også hekling og brodering.

Nå skal jeg strikke et babyteppe til ei vennine som nylig har fått en liten gutt.
Noen som har tips om en enkel oppskrift på et hullmønster?

Photobscura 07-08-10 10:54

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 912181)
Hei :) Jeg har holdt på med håndarbeid siden jeg var 6-7 år. Mest strikking, men også hekling og brodering.

Nå skal jeg strikke et babyteppe til ei vennine som nylig har fått en liten gutt.
Noen som har tips om en enkel oppskrift på et hullmønster?

Skal teppet være i hullmønster, mener du?

Det finnes en håndarbeidstråd fra før, men jeg synes faktisk det er på tide med en ny en :).

Jeg strikker og hekler masse! Her er bloggen min (ja, jeg må skifte bilde snart, har slengt hennaparykken for snart et år siden :p).

kennygirl 07-08-10 11:12

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 912183)
Skal teppet være i hullmønster, mener du?

Jepp :p

Photobscura 07-08-10 11:13

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 912190)
Jepp :P

Let på garnstudio.com, de har uendelig mange fine og ikke minst gratis oppskrifter! :)

kennygirl 07-08-10 11:19

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 912191)
Let på garnstudio.com, de har uendelig mange fine og ikke minst gratis oppskrifter! :)

Takk :)

KarMa40 07-08-10 11:39

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Man kan finne gullkorn i gamle ukeblader, min mor har funnet en oppskrift på hullmønstret babyteppe og overbevist meg om at jeg kunne strikke den til min egen pode. Men så ble hun så begeistret selv at hun strikket det samme teppe selv, jevnere og finere seff, også til meg. for å være snill altså! Og hun er jo mye flinkere enn meg, bare å innrømme.

Bøyde meg for overmakta, endte med å gi bort mitt til en venninne som fikk barn samtidig.

Og så liker(=husker noenlunde utenat) jeg en barnegenser-oppskrift fra nøstebarn med raglanerm og knapp øverst. Sånn med alle stripene du bare orker å lage:). Og barenklær blir liksom ferdige :rolleyes:

Huldr 07-08-10 11:56

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Så lurt med ny tråd, Licota! Og ikke minst veldig bra timing for min del, for jeg begynte å strikke igjen for to dager siden etter et opphold på mange måneder.

Jeg begynte enkelt og strikket en oppvaskklut (eller kopptue som det heter på trøndersk) i bomull - dagen etter våknet jeg og tenkte på garn ... Blir litt junkie av dette også, gitt! Antagelig er det flere enn meg som har det sånn, for garnbutikken på Oslo City reklamerer med at de er den garnbutikken med lengst åpningstid. Ser for meg en desperat strikker som fyker ned på Oslo City klokka halv ti om kvelden for å få dagens siste dose :p

Ellers er jeg godt i gang med klut nr to, denne gangen i halvpatent, som jeg ikke kunne fra før. Det er genialt å bruke kluter til å prøve nye teknikker! Såkalte prøvekluter ;)

Licota 07-08-10 13:33

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Jeg for min del hekler og strikker, og syr litt på symaskin. Skaffet meg symaskin høsten 2009, men vi er ikke verdens beste venner ennå.

Vil forøvrig anbefale www.ravelry.com for strikke/hekleoppskrifter. Hovedsakelig på engelsk, en del gratis oppskrifter men også mye man kan kjøpe via nett. :) En av de geniale tingene ravelry.com har er at man kan søke opp en garntype, f.eks. sisu, og se oppskrifter som passer det garnet, hva andre har brukt garnet til m.m. Siden krever registrering. :)

mamma87 07-08-10 16:09

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Maler endel, holder på å lage gjenbrukskunst fortiden, kjempe morsomt :)
http://www.facebook.com/pages/Ida-Va...39744?v=photos

mamma87 07-08-10 16:11

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._7763496_n.jpg

1966june 07-08-10 16:13

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Jeg elsker håndarbeide, mest strikking men har også prøvd meg med hekling. Holder hele familien med sokker. :) Vil anbefale nettstedet : Trådsnella. Fullt av oppskrifter, tips og råd og ikke minst en haug med hyggelige mennesker. :rolleyes:

CosiFanTutta 07-08-10 16:42

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Trivelig tråd :)

Virkelig fantastiske bilder du lager, Mamma87
Det var utrolig mange der jeg gjerne kunne hatt på veggen!

Jeg er amatør hekler - holder også på med et bestemorsteppe nå og er også mektig lei.....
Heldigvis monterer jeg underveis. En dag med ruter, og en dag med montering :) Anbefales Photobscura ;) Stilige sorte strømper i bloggen din. Den ene sokken jeg har strikket kvalifiserte for høstutstillingen jf sambo

sjekk gjerne bloggen min

Photobscura 07-08-10 16:49

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av CosiFanTutta (Innlegg 912293)
Trivelig tråd :)

Virkelig fantastiske bilder du lager, Mamma87
Det var utrolig mange der jeg gjerne kunne hatt på veggen!

Jeg er amatør hekler - holder også på med et bestemorsteppe nå og er også mektig lei.....
Heldigvis monterer jeg underveis. En dag med ruter, og en dag med montering :) Anbefales Photobscura ;) Stilige sort strømper i bloggen din. Den ene sokken jeg har strikket kvalifiserte for høstutstillingen jf sambo

sjekk gjerne bloggen min

Takk for det :)
Ja, hadde jeg visst om at man kunne montere mens man heklet, så hadde jeg nok gjort det :p. Men nå har Licota vært så søt å sende meg oppskrift, så jeg får stå 'an ut, ikke mer enn ca femti lapper igjen, nå!

Photobscura 07-08-10 16:50

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Ja, og så må jeg skryte av bloggen din, fine ting, altså! Og gud, så flink du er til å sy!

CosiFanTutta 07-08-10 17:32

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 912297)
Ja, og så må jeg skryte av bloggen din, fine ting, altså! Og gud, så flink du er til å sy!

Hvis du tenker på den rosa vesken (med tilbehør) er den IKKE sydd av meg :)
Kan ikke sy i en knapp engang. Jeg har bare fortalt en koselig sydame hvordan jeg ville ha vesken, og tatt ut stoffet.

Photobscura 07-08-10 17:37

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av CosiFanTutta (Innlegg 912309)
Hvis du tenker på den rosa vesken (med tilbehør) er den IKKE sydd av meg :)
Kan ikke sy i en knapp engang. Jeg har bare fortalt en koselig sydame hvordan jeg ville ha vesken, og tatt ut stoffet.

Ah, ok! Men fin var'n!

Licota 07-08-10 17:52

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Jeg blir så glad av sånne fine blogger med bilder som viser fram hva man har gjort jeg. Eller fått... Eller planlegger å gjøre. :D Inspirerende!

mamma87 07-08-10 18:05

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av CosiFanTutta (Innlegg 912293)
Trivelig tråd :)

Virkelig fantastiske bilder du lager, Mamma87
Det var utrolig mange der jeg gjerne kunne hatt på veggen!

Jeg er amatør hekler - holder også på med et bestemorsteppe nå og er også mektig lei.....
Heldigvis monterer jeg underveis. En dag med ruter, og en dag med montering :) Anbefales Photobscura ;) Stilige sorte strømper i bloggen din. Den ene sokken jeg har strikket kvalifiserte for høstutstillingen jf sambo

sjekk gjerne bloggen min

Tusen takk =)

Zincite 07-08-10 19:03

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Fikk lyst til å gjøre mye nå. Garnstudio/drops design har jo masse flotte oppskrifter, og det gir kløe :rolleyes:
Har lyst å strikke genser til samboer, hekle pulsvanter som CosiFanTutta hadde bilde av (og lenke til oppskrift til) på bloggen sin.
Har også lyst å strikke og tove tøfler og veske. Og hekle spisebrikker som matcher serviset vårt. Og, og...

I tillegg fant jeg strikkeoppskrift.com med mange gratis oppskrifter.

Har i alle fall bestemt meg for å begynne med gardiner, så det første jeg skal gjøre er å få tilsendt noen vareprøver fra Stoff og stil i Drammen.
Men da jeg tittet på der, fikk jeg lyst å sy klær også :rolleyes:

Og så har jeg ikke malt på lenge, og de flotte bildene til mamma87 fikk det til å boble litt inspirasjon og de ga et ønske om å leke med maling og hvite lerret.

Takk for at dere deler. Har lest gjennom den gamle håndarbeids-showofftråden før, og liker å se hva andre får til.

Zincite 07-08-10 19:20

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Fikk lyst til å strikke handlenett som gaver også. Det er nesten farlig å begynne å titte så mye :)

http://www.knitty.com/ISSUEsummer08/images/byobALT.jpg

CosiFanTutta 07-08-10 20:59

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 912327)
Fikk lyst til å strikke handlenett som gaver også. Det er nesten farlig å begynne å titte så mye :)

[IMG][/IMG]

Åhhh, de var suuuperfine. Jeg er desverre sånt bygget at jeg må gjøre ferdig noe, før jeg begynner på noe nytt. Bestemorsteppe er straks ferdig.... Liker ikke ufo'er :)

Zincite 07-08-10 21:48

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av CosiFanTutta (Innlegg 912351)
Åhhh, de var suuuperfine. Jeg er desverre sånt bygget at jeg må gjøre ferdig noe, før jeg begynner på noe nytt. Bestemorsteppe er straks ferdig.... Liker ikke ufo'er :)

Jeg tror det kan være en god måte å være bygget på :) selv om noen ganger må man kunne gi seg selv lov til å slippe noe og gå videre.

I alle fall kan ufo'er ta mye plass og energi om de blir liggende lenge :ja:
Og bestemorsteppet ditt blir veldig flott!

Dilly 07-08-10 22:09

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Jeg strikker vinhøner :-)

http://www.sandnesgarn.no/adminside%...ema%2019_4.jpg

Oppskriften står i heftet Toving Tema 19 fra Sandnesgarn. Gøy å strikke og veldig gøy å bruke.

CosiFanTutta 07-08-10 23:54

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 912362)
Jeg tror det kan være en god måte å være bygget på :) selv om noen ganger må man kunne gi seg selv lov til å slippe noe og gå videre.

I alle fall kan ufo'er ta mye plass og energi om de blir liggende lenge :ja:
Og bestemorsteppet ditt blir veldig flott!

Takk, takk. Ufo'er stjeler energi, just presis :ja:
Morsom vinhøne, Dilly :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no