Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Stoffskifte / hormonproblemer (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Joddråper (Lugol's oppløsning) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42199)

Photobscura 23-03-11 11:46

Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Jeg har hypothyerose og kritisk lavt jodnivå. Skal nå begynne på jodtilskudd, altså Lugol's oppløsning. Dessverre er det vanskelig å finne noen informasjon om det på nettet, egentlig, da dette ikke er så vanlig å bruke som tilskudd for mennesker lenger, men visstnok er ganske effektiv, av det lille jeg fant. Jeg har tidligere prøvd kelp, men opplevde at skjoldbruskkjertelen hovnet opp noe veldig, og det var så ubehagelig at jeg ikke har turt å prøve det igjen.
Dosen joddråper jeg skal ta er to dråper i vann to ganger daglig.

Det jeg lurer på er om det er noen her som har prøvd det, og hvilken effekt hadde dere av det? Jeg tenker både på formen, altså konsentrasjonsvansker, hjernetåke, lavt energinivå, smerter, og ellers synlige fysiske utslag av jodmangel/hypothyerose, som tynne negler, håravfall, krakelert hud på kroppen, etc.

Jeg skal også begynne på progesteronkrem, men det er ikke før dag tolv i syklus, så jeg får ikke begynt på det før i slutten av neste uke.
Er veldig spent nå, og det hadde vært ålreit å høre om andres erfaringer!

KarMa40 27-03-11 12:17

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Hei på deg,

Jeg spiste tangmel (som kelp, men ikke så sterkt) en periode, men følelsen av å spise småstein fikk meg til å gi opp. Kjente ingenting som jeg kan sette fingeren på. Men så er det ikke sikkert at jeg lider av jod-mangel.
Kjøpte en bok om jod (Iodine, why you need it-... Brownstein), men har ikke lest den. Dette var i rushet med lesing da samboers hypo ble oppdaget.
De som er medisinert får jo tilført jod, thyroksinmolekylet er montert på jod-atomer og i prosessen med å gjøre levaksin til det aktive hormonet blir jod-biten koblet fra.

Hoven skjoldbruskkjertel er muligens noe du må forberede deg på igjen. Jod er en av byggestenene til skjoldbruskkjertelhormonene og når du leverer materialene vil fabrikken sette igang igjen. Det er nok lettere å dosere seg saktere opp med lugols løsning enn med kelp-tabletter.

Jeg har smurt både meg selv og gutten min, ok en liten stripe da over en periode. Men guttungen spiser norien i maki (!) og saltvannsfisk når han får, så jeg har sluttet igjen. Men når jeg hører om spredning av materiale etter fukushima, tenker jeg at vi skal begynne igjen...
Hvor kjøpte du lugols? resept?

Photobscura 27-03-11 14:54

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Hei selv!
Interessant! Jeg har jo alltid "klump i halsen", særlig når jeg er stressa føler jeg meg kvalt, til vanlig bare halvkvalt. Men med Kelp var det så ubehagelig at jeg trodde jeg aldri kom til å kunne svelge igjen, omtrent. Det har jeg jo også problemer med til daglig, nå og da er det veldig vanskelig og vondt å svelge mat og drikke. Jeg trooor ikke jeg her merket noen endring sånn sett etter jeg begynte å ta joddråper, men som sagt, så er det alltid noe som trykker i halsen, i en eller annen grad.

Jeg fikk Lugol's spesielt bestilt til et apotek på St. Hanshaugen. Snakka med en fyr (som nå ikke jobber der lenger) som Leif Ims ga meg nummeret til. Og det var steindyrt! Men forhåpentligvis er det verdt det. :)

KarMa40 27-03-11 17:48

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Høres veldig ekkelt ut med sånn i halsen, moren min går rundt og kremter og harker på 15nde året, men nekter å tro at legen hennes kan være noe annet enn allvitende, perfekt oppdatert og levende interessert i akkurat henne... Jeg har ment lenge at hun nok har lavt stoffskifte, ikke invalidiserende kanskje, men langt fra optimalt.

Veldig interessant å høre om hvordan det går med klumpen i halsen.
Min helt ikke-fagmedisinske, fjern-diagnostiserende tanke er at det ikke blir borte, muligens litt verre, kanskje varmere på klumpen.
Forhåpentlig varmere faktisk, har du påvist jod-mangel og får tilført dette så er det en av de viktigste byggestenene for kjertelen. Den jobber allerede under press, høyt TSH ikke sant? som er pinealkjertelens rop om mer stoffskiftehormon til kroppen, og nå endelig kommer råstoffet. Det andre som inngår er en aminosyre som heter thyrosin. I tillegg resirkuleres endel av stoffskiftehormon-resultatene, men der er du under-forsynt i alle tilfelle.

Denne er ikke så dyr: http://www.now-2-u.com/Products/Prod...=Amino%20Acids har du flaks finnes den på amazon.uk.co, med kortere leveringstid.

Kastet meg over noen kapitler i boken siden sist, og må nok starte med noe jod-greier altså, for alle, også han med levaksinen.
Dråper lar seg visst ikke bestille i posten :mad:, så må engasjere noen med opphold i et kosttilskuddsvennlig land.

tenketenketenke...

Kanutten 27-03-11 17:55

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1067391)
Hei selv!
Interessant! Jeg har jo alltid "klump i halsen", særlig når jeg er stressa føler jeg meg kvalt, til vanlig bare halvkvalt. Men med Kelp var det så ubehagelig at jeg trodde jeg aldri kom til å kunne svelge igjen, omtrent. Det har jeg jo også problemer med til daglig, nå og da er det veldig vanskelig og vondt å svelge mat og drikke. Jeg trooor ikke jeg her merket noen endring sånn sett etter jeg begynte å ta joddråper, men som sagt, så er det alltid noe som trykker i halsen, i en eller annen grad.

Jeg fikk Lugol's spesielt bestilt til et apotek på St. Hanshaugen. Snakka med en fyr (som nå ikke jobber der lenger) som Leif Ims ga meg nummeret til. Og det var steindyrt! Men forhåpentligvis er det verdt det. :)

Det er vanlig å føle seg "kvalt" når man stresser. Det er muskler i halsen som kan trigge kvelningsfornemmelser. Derfor mange med angst føler at de kveles.. Jeg får også ofte denne kvelefølelsen når jeg stresser. Derfor er massasje av disse halsmusklene også endel av den behandlingen jeg får hos manuellterapauten.

KarMa40 27-03-11 18:30

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1067560)
Det er vanlig å føle seg "kvalt" når man stresser.

Det er også forbausende vanlig å ha klump eller klem på halsen når man har lavt stoffskifte. Skjoldbruskkjertelen sitter foran på halsen og vokser eller er hoven ved forskjellige tilstander. Av og til også synlig, -struma, som altså ikke er en egen sykdom, bare en beskrivelse av at du er hoven foran på halsen.

At stress skulle gjøre dette verre er ikke nødvendigvis muskulært. Stress er også en hormon-reaksjon -adrenalin og noradrenalin- og inngår i en kjedereaksjon og en feedback-kjede med de andre kjertlene i kroppen. Dersom du forbereder kroppen på en anstrengelse, så inngår stoffskiftehormoner i den kjeden. De får du fra foran på halsen...

Lavt stoffskifte kan også gi angst-symptomer og andre følelsesmessige forstyrrelser -bare så vi er sikre på at forvirringen er total.;)

Manina 27-03-11 18:31

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Denne klumpen i halsen og vansker med å svelge er nettopp et symptom på lavt stoffskifte, men det er du antakelig klar over, Photobscura? Dersom du har kritisk lavt nivå av fT4 er det du eller legen som ikke vil behandle dette med levaxin? Husk at det er mulig å få naturlig tyroksin, men det er dyrt, og de fleste leger liker ikke å skrive det ut.

Men til det med jod: Jeg har prøvd tangmel. Jeg brukte veldig lite, men over tid syntes jeg at tilstanden min ble forverret. (Jeg brukte det i ca. 8 måneder.) Jeg fikk flere antistoffer. Jeg går på levaxin, men ikke maksimal dose. Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor, men det er noe rart med dette med jod og tyroideafunksjon. Det fungerer liksom ikke alltid etter teorien. Derfor tenker jeg at det ikke nødvendigvis er kelpen som gjorde deg verre, men jodet. Så at du er oppmerksom, tror jeg er lurt. Ellers er det dessverre sånn at det gjerne går én vei med hypothyreosen, og det er at den ikke brenner seg ut før alt kjertelvev er ødelagt. Det er en autoimmun tilstand, Hashimotos, som forårsaker dette og lager betennelse i skjoldbruskkjertelen. Jeg forstår at du gjerne vil prøve andre ting, men vær på vakt og vær ikke altfor hard mot kroppen din. :)

Kanutten 27-03-11 18:37

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Jeg har lenge gått med kvelningsfornemmelser og det første de sjekket var nettopp stoffskiftet som viste seg å være normalt. Derfor havnet halsen min på behandlingsbenken fordi at stress kan forårsake kvelende følelser. Stresset viste seg være fysisk og ikke psykisk.

Manina 27-03-11 18:44

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Kanutten, er det ikke slik at binyretrøbbel er assosiert med stoffskifteproblemer? Jeg vet om flere som har fått binyrestøtte i form av lave doser kortison, men dette er overhodet ikke noe som legestanden i Norge støtter. Og sliter man med lav binyrefunksjon, så liter man med stress. Når du sier at stresset ditt er fysisk, har du nå fått behandling for dette?

KarMa40 27-03-11 18:46

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1067615)
Jeg har lenge gått med kvelningsfornemmelser og det første de sjekket var nettopp stoffskiftet som viste seg å være normalt. Derfor havnet halsen min på behandlingsbenken fordi at stress kan forårsake kvelende følelser. Stresset viste seg være fysisk og ikke psykisk.

To ting:
1) Nordpå har de av uforståelige grunner litt annet behandlingsregime for lavt stoffskifte enn sørpå. Dvs det finnes folk nordpå som ville blitt øyeblikkelig medisinert hvis de flyttet sørpå med de samme prøvetallene.
Jeg vet ikke hvordan det står til med dine prøver, men jeg liker å bygge opp under lege-skepsis.:rolleyes:
Det er ellers veldig oppløftende at du får hjelp av manuellterapi, piller er ikke løsningen på alt.

2) Dette er en tråd der hypothyrose er ord nr tre i hovedinnlegget.

Photobscura 27-03-11 19:24

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1067550)
Høres veldig ekkelt ut med sånn i halsen, moren min går rundt og kremter og harker på 15nde året, men nekter å tro at legen hennes kan være noe annet enn allvitende, perfekt oppdatert og levende interessert i akkurat henne... Jeg har ment lenge at hun nok har lavt stoffskifte, ikke invalidiserende kanskje, men langt fra optimalt.

Veldig interessant å høre om hvordan det går med klumpen i halsen.
Min helt ikke-fagmedisinske, fjern-diagnostiserende tanke er at det ikke blir borte, muligens litt verre, kanskje varmere på klumpen.
Forhåpentlig varmere faktisk, har du påvist jod-mangel og får tilført dette så er det en av de viktigste byggestenene for kjertelen. Den jobber allerede under press, høyt TSH ikke sant? som er pinealkjertelens rop om mer stoffskiftehormon til kroppen, og nå endelig kommer råstoffet. Det andre som inngår er en aminosyre som heter thyrosin. I tillegg resirkuleres endel av stoffskiftehormon-resultatene, men der er du under-forsynt i alle tilfelle.

Denne er ikke så dyr: http://www.now-2-u.com/Products/Prod...=Amino%20Acids har du flaks finnes den på amazon.uk.co, med kortere leveringstid.

Kastet meg over noen kapitler i boken siden sist, og må nok starte med noe jod-greier altså, for alle, også han med levaksinen.
Dråper lar seg visst ikke bestille i posten :mad:, så må engasjere noen med opphold i et kosttilskuddsvennlig land.

tenketenketenke...

Dette var interessant, for når du sier det, så er halsen min glovarm! Jøss.
Jeg kjenner meg igjen i den kremtinga, som ikke er sånn jegrøykerkremting, om du skjønner. Og det veldig irriterende med at stemmen plutselig "forsvinner" eller blir "tjukk". Ikke noe gøy når man liksom er sanger. (Eventult var).
Vet ikke helt om jeg forsto hva det kosttilskuddet var, men jeg er litt bakpå nå, og ganske nyvåken.
TSH-et mitt har faktisk sunket en del, og det er jo det som jeg i utgangspunktet syntes var så rart, når jeg ikke føler meg noe bedre. Men jeg har vel innsett, som Willumsen også sier, at det er dét som gjør stoffskiftesykdommer så vanskelige, de er så sammensatte og det er så individuelt hvilke nivåer som er bra for den enkelte.

Photobscura 27-03-11 19:27

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1067560)
Det er vanlig å føle seg "kvalt" når man stresser. Det er muskler i halsen som kan trigge kvelningsfornemmelser. Derfor mange med angst føler at de kveles.. Jeg får også ofte denne kvelefølelsen når jeg stresser. Derfor er massasje av disse halsmusklene også endel av den behandlingen jeg får hos manuellterapauten.

Jada, det skjønner jeg. Men jeg er sånn når jeg ikke er stressa også, det blir bare verre når jeg er stressa. Og å massere halsen min er uaktuelt. Etter at spesialisten min, Willumsen, undersøkte halsen min for knuter, så var jeg så støl at jeg hadde vondt for å prate/le i flere dager, og jeg kunne i hvert fall ikke ta på den. Jeg har knuter og de er vonde å ta på ... :o

Kanutten 27-03-11 19:29

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1067621)
To ting:
1) Nordpå har de av uforståelige grunner litt annet behandlingsregime for lavt stoffskifte enn sørpå. Dvs det finnes folk nordpå som ville blitt øyeblikkelig medisinert hvis de flyttet sørpå med de samme prøvetallene.
Jeg vet ikke hvordan det står til med dine prøver, men jeg liker å bygge opp under lege-skepsis.:rolleyes:
Det er ellers veldig oppløftende at du får hjelp av manuellterapi, piller er ikke løsningen på alt.

2) Dette er en tråd der hypothyrose er ord nr tre i hovedinnlegget.

Angående punkt to så var dette grunnen til mitt innlegg..

Sitat:

Jeg har jo alltid "klump i halsen", særlig når jeg er stressa føler jeg meg kvalt, til vanlig bare halvkvalt
Derfor jeg mente at det kanskje kunne være mer som trigget. Les muskler.

Photobscura 27-03-11 19:32

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Manina (Innlegg 1067610)
Denne klumpen i halsen og vansker med å svelge er nettopp et symptom på lavt stoffskifte, men det er du antakelig klar over, Photobscura? Dersom du har kritisk lavt nivå av fT4 er det du eller legen som ikke vil behandle dette med levaxin? Husk at det er mulig å få naturlig tyroksin, men det er dyrt, og de fleste leger liker ikke å skrive det ut.

Men til det med jod: Jeg har prøvd tangmel. Jeg brukte veldig lite, men over tid syntes jeg at tilstanden min ble forverret. (Jeg brukte det i ca. 8 måneder.) Jeg fikk flere antistoffer. Jeg går på levaxin, men ikke maksimal dose. Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor, men det er noe rart med dette med jod og tyroideafunksjon. Det fungerer liksom ikke alltid etter teorien. Derfor tenker jeg at det ikke nødvendigvis er kelpen som gjorde deg verre, men jodet. Så at du er oppmerksom, tror jeg er lurt. Ellers er det dessverre sånn at det gjerne går én vei med hypothyreosen, og det er at den ikke brenner seg ut før alt kjertelvev er ødelagt. Det er en autoimmun tilstand, Hashimotos, som forårsaker dette og lager betennelse i skjoldbruskkjertelen. Jeg forstår at du gjerne vil prøve andre ting, men vær på vakt og vær ikke altfor hard mot kroppen din. :)

Ja, jeg er klar over det! :) Legen min har hele tiden ment, ut fra prøver, at jeg ikke har lavt stoffskifte, mens spesialisten min diagnostiserte meg vha et langt mer kritisk syn på blodprøvene OG symptomene mine, som er helt skolebokeksempel på lavt stoffskifte.
Det er vel jeg som har sagt at jeg vil vente lengst mulig med levaxin, men nå venter jeg jo på time hos endokrinolog, så da er jeg vel mest sannsynlig i de rette hender når det endelig skal avgjøres. Da skal jeg også få en UL av halsen. Så jeg er jo på rett vei nå. Jeg er vel litt redd for å bli medisinavhengig resten av livet, eller det at det virker som om det er så vanskelig å justere doser, og at stoffskiftet skal bli for høyt i stedet. Men, ja, jeg er oppmerksom! Det er så mange nye ting jeg begynner med nå, og det er i grunn ganske spennende å se hvilken virkning det har!
Som sagt er jeg også spent på hår og negler, som gjerne er det første som lider merkbart av jodmangel.

Photobscura 27-03-11 19:35

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1067686)
Angående punkt to så var dette grunnen til mitt innlegg..

Derfor jeg mente at det kanskje kunne være mer som trigget. Les muskler.

Sammen med blodprøver og andre symptomer så er jeg i grunn temmelig sikker på at dette er stoffskifterelatert, altså.

KarMa40 27-03-11 20:23

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1067676)
Dette var interessant, for når du sier det, så er halsen min glovarm! Jøss.
Jeg kjenner meg igjen i den kremtinga, som ikke er sånn jegrøykerkremting, om du skjønner. Og det veldig irriterende med at stemmen plutselig "forsvinner" eller blir "tjukk". Ikke noe gøy når man liksom er sanger. (Eventult var).
Vet ikke helt om jeg forsto hva det kosttilskuddet var, men jeg er litt bakpå nå, og ganske nyvåken.
TSH-et mitt har faktisk sunket en del, og det er jo det som jeg i utgangspunktet syntes var så rart, når jeg ikke føler meg noe bedre. Men jeg har vel innsett, som Willumsen også sier, at det er dét som gjør stoffskiftesykdommer så vanskelige, de er så sammensatte og det er så individuelt hvilke nivåer som er bra for den enkelte.

Ha-ha! Varm på halsen! Visste jeg det ikke !

Neida, det er mulig jeg har lest alt, og mener ALT som står på sonja og ett par-seks bøker i tillegg og jeg glemmer ikke så mye når jeg først har anstrengt meg litt.
(Ikke spør meg hva som skjer i reprise-film på tv, med mindre du gjerne vil vite:rolleyes:. Etter noen lengre forhold lærte jeg å holde kjeft, til å begynne med i alle fall.)

Nå skal vi se om jeg husker resten av n'Finns leksjoner:
Skjoldbruskkjertelen bruker aminosyren tyrosin ++ til å konstruere thyroksin-molekyler. Thyroksin kommer i fire varianter avhengig av hvor mange molekyler som er montert sammen på et JOD-atom eller to. Derav T4 og T3, som kjent fra blodprøver. I tillegg lager kjertelen også T1 og T2, hvis funskjon er mer uklar, samt calcitonin også med litt omdiskutert funksjon.

Input er tyrosin og jod, output er T4, T3, T2, T1 og calcitonin.
I tillegg antar man at reststoffene fra thyroksin som er brukt i kroppen, uten at disse er klart definert, inngår i produksjonen av ny thyroksin.

Ved tradisjonell medisinering tilføres T4, i én spesifikk variant. På egen hånd er kjertelen i stand til å lage både høyrevridde og venstrevridde molekyler. Den moderne legevitenskapen har i sin uutgrunnelige visdom bestemt at man bare trenger den høyrevridde varianten. Her kunne vi diskutere om kroppen lager overflødig materiale ellers, men oj, det er snart leggetid her.

T4 er ikke det aktive stoffskiftehormonet, cellene har reseptorer for T3 derimot. Da må et thyroksinmolekyl kobles fra i en prosess som heter de-iodeinase. Ved behov kobles altså fra en del av det passive T4 og gjøres til T3 + ukjent reststoff.
Men kjertelen produserer også T3 direkte, med nivåer som varierer gjennom døgnet, men også ved plutselige behov, som stress.

Hvis kjertelen er betent (Hashimotos) eller sulteforet (jodmangel feks) vil den ikke produserer så mye som kroppen vil ha. Dersom hypofysen er på nett (og det er fullt mulig å ha hypofyseinsuffisiens, altså at den er slapp), vil den kalle på mer stoffskiftehormon ved å utskille TSH - Thyroid Stimulating Hormone. TSH er ikke et stoffskiftehormon, men et mål på om hypofysen er fornøyd med nivået på stoffskiftehormoner.

Så kommer frågan om hva som skjer når det har vært lite produksjon der foran på halsen og man så setter igang med å tilføre nødvendige virkestoffer.
Som nevnt før er produksjonen litt ujevn i løpet av dagen, og dermed vil TSH variere, på så liten tid som noen timer. Derfor skal man ta stoffskifteprøver fastende på morgenen, for å fange den når man antar den er å det høyeste, og for å sikre at det er mest mulig likt fra gang til gang.

Varme er et helt vanlig symptom på økt aktivitet i en del av kroppen, det samme er hevelse.
Se, jeg er ikke klarsynt, har bare et problem med hukommelsen, den virker hele tiden.:p

Photobscura 27-03-11 20:31

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Puh! Takk takk! Dette må jeg nok lese flere ganger, tror jeg. :p
Tok blodprøvene på Aker Hormonlab, men husker ikke om det var fastende. Du skjønner, hukommelse er IKKE min sterke side! Tyvärr :o

Jeg er faktisk noe varmere nå enn før. Jeg fryser veldig lett, men jeg blir også veldig lett altfor varm. Sånn pang, omtrent. Så kroppen min er ikke så god på regulering av temperatur. Jeg får også lett feber, men på lavere temperatur enn andre. Temperaturer på 39 + gir meg halliser ...!

Nå skal jeg ut en tur og klarne hodet, og så må jeg prøve å lese dette på ny når jeg kommer hjem! Det er så nydelig med folk som har så inngående kunnskap i noe som er så viktig for meg! Så igjen, takk! Og :klem:

Manina 27-03-11 22:15

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Det høres ut som om mye er i ferd med å skje nå, og jeg håper du er gode hender, Photobscura! :)
Merket du den varmen etter at du begynte med dråpene? Hvor lenge har du tatt dem? Jeg er veldig spent på om det virker, da jeg har prøvd mye annet uten noe annet resultat enn at dosen sakte men sikkert har måttet bli oppjustert. Siden du har dårlig hukommelse, er du flink til å ta notater om forandringer, hvordan formen din er? Det tror jeg kan være lurt, for av egen erfaring er det veldig vanskelig å forklare når en snakker med leger, og så glemmer en halvparten, minst. Og så er det jo nyttig for egen del. Vel, det har ikke jeg vært flink til. Så jeg får ta det rådet selv! ;)

Manina 27-03-11 22:16

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Takk for at du skriver så klart og grundig, KarMa40! Jeg er så imponert over hva du husker og ikke minst klarer å gjenforklare det.

Photobscura 27-03-11 22:43

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Manina (Innlegg 1067885)
Det høres ut som om mye er i ferd med å skje nå, og jeg håper du er gode hender, Photobscura! :)
Merket du den varmen etter at du begynte med dråpene? Hvor lenge har du tatt dem? Jeg er veldig spent på om det virker, da jeg har prøvd mye annet uten noe annet resultat enn at dosen sakte men sikkert har måttet bli oppjustert. Siden du har dårlig hukommelse, er du flink til å ta notater om forandringer, hvordan formen din er? Det tror jeg kan være lurt, for av egen erfaring er det veldig vanskelig å forklare når en snakker med leger, og så glemmer en halvparten, minst. Og så er det jo nyttig for egen del. Vel, det har ikke jeg vært flink til. Så jeg får ta det rådet selv! ;)

Jeg tror jeg generelt er varmere i kroppen nå, også. Selvfølgelig, det er jo vår nå, men de coldspotsa jeg pleier å få (som om noen legger isposer på magen min og sånn) har jeg ikke merka så mye av i det siste.
Jeg har hele tiden hatt en liste hvor jeg har notert symptomer jeg opplever. Men jeg skriver jo en del om tilstanden min også, på forumet og i bloggen min, og prøver hele tiden å kjenne godt etter endringer. Det har bl.a hjulpet litt på formen å ta store doser d-vitaminer og supergreens hver morgen, selv om den virkninga jeg merka først avtok noe etter et slags rush av overskudd som varte noen dager, og på fredag begynner jeg med progesteronkrem. Tror det er lurt å introdusere én og én ting med noe tidsrom i mellom, sånn at man har mulighet til å merke forskjellen hver enkelt ting gjør.
Jeg har tatt joddråper i snart en uke. Om jeg ikke husker feil, så begynte jeg på mandag eller tirsdag.

Du har veldig rett i det at det er lett å glemme. Jeg glemmer hvor dårlig jeg kan bli når jeg har gode perioder, og hvor god form jeg kan være i når jeg har dårlige perioder ... Det blir litt som at det ikke eksisterer noe før og etter, særlig når jeg er i ekstra dårlig forfatning. Nå er ting helt greit, men jeg gleder meg noe innmari til å bli frisk! For det skal jeg bli, nemlig! :D

KarMa40 27-03-11 23:53

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Da har jeg lest halve boken og det virker som om du har peiling på å velge leger altså! :D

Og det holder ikke med litt nori innimellom, vi må opp på japansk nivå i jod-inntak tror jeg.

Photobscura 27-03-11 23:57

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1067998)
Da har jeg lest halve boken og det virker som om du har peiling på å velge leger altså! :D

Og det holder ikke med litt nori innimellom, vi må opp på japansk nivå i jod-inntak tror jeg.

Ja, jeg har vært heldig med legene, stort sett! I alle fall de siste årene.
Er også veldig spent på endokrinologen jeg har blitt henvist til. Har ikke fått innkallelse ennå. Men i følge den godeste Willumsen er han dyktig, og han legger seg ikke bort i f.eks kosthold, uten at jeg vet hvordan han forholder seg til lavkarbo. I følge Willumsen er det dét som har holdt tilstanden min i nogelunde sjakk. Tør ikke å tenke på hvordan det hadde vært om jeg ikke spiste som jeg gjør. Husker jo fortsatt i hvilken elendig forfatning jeg var høsten 2006.

Jeg stussa litt her, Nori, er ikke det en karakter fra Hobitten? Men så googla jeg det, og da skjønte jeg. Haha.

KarMa40 28-03-11 00:08

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Og når det gjelder å holde oversikten så finnes det en nedlastbar regneark på forsiden av sonjas.

Ellers så har jeg fulgt linkene til Pål J. og funnet denne http://healthcorrelator.blogspot.com/ første linken til venstre, hvis du orker å lese engelsk.

I løpet av permisjonen tenkte jeg å kjøre sambos blodprøveresultater gjennom tidene på denne.

Photobscura 04-04-11 22:17

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Jah. Kanskje på tide med en oppdatering?!
Og, jeg svarte visst ikke på den siste posten der, men å skulle fylle i et regneark føles innmari uoverkommelig for meg atm ... :p

Ja. Det har vært en litt snodig uke. Jeg har vært så tykk i halsen at jeg nesten må stå i bru for å spise og drikke ordentlig, ellers ender det i hikking og smerter. Sukk. Jeg har fått høyere kroppstemperatur, faktisk. Utrolig. Jeg som så lett blir innmari kald. Og fort alt for varm også, forsåvidt. Men alltid litt for kald på hender og føtter. Det samme med halsen, veldig varm. Og akk så hoven og stram!

På fredag begynte jeg i tillegg med progesteronkrem, og jeg vet ikke om det er kremen eller hva, for jeg har i grunn hatt det sånn en stund: Men jeg har så mye vann i kroppen at jeg føler meg som en eneste stor blemme! Det presser i brystet og fingrene mine er stive og ansiktet mitt litt hovent, og det døgnet rundt de siste dagene. Veldig ubehagelig! Ei jeg snakket med ang. progesteronkrem, som har et relativt like sykdomsbilde som meg beskrev noe lignende, men at det slapp etter kanskje en dag. Det har gått litt mer enn en dag, og jeg er nå fristet til å gå til legen og få vanndrivende. Kroppen min bare ler av basete, så om dette ikke gir seg snart, må det hardere skyts til, tror jeg ... :o
Ellers mener jeg ha hatt noen glimt av relativt god konsentrasjon og korttidshukommelse denne siste uka som gikk ...! Tør ikke kjenne for mye etter enda, for dette er noe av det mest depriverende med å være i den tilstanden jeg er i ...

Men det kuleste, og jeg vet ikke sikkert hva som har satt det i gang: Jeg kjenner masse små hårstubber i hodebunnen! Jeg satte i gang et kjerringrådsprosjekt her for en måned siden, og har daglig massert hodebunnen med fingertuppene grundig, men det er NÅ jeg kjenner, OG ser at det skjer ting! Jeg var hos frisøren min på torsdag, og hun så det også. OMG. Håper det er sant!

Og på torsdag skal jeg til endokrinolog. Er vettskremt og veldig spent!

KarMa40 05-04-11 09:12

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)
 
Det holder å forsåvidt å skrive om tilstanden her så kan du alltids scrolle tilbake :p.

Ja, jeg håper at du møter et ordentlig menneske, Endokrinologi er ansett for å være det mest kompliserte faget innen medisin, og spesialister kan være litt ... høg oppunder nasen, sier de der faren min kommer fra.
Kan hende er h*n interessert i å se hvordan hormon-prøver har endret seg over tid, hvis du har utskrifter hjemme?

Du kan høre på og huske at du ikke trenger å gjøre akkurat sånn, eller være enig ... (Min trademark legeskepsis, bare)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no