Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Avocadomuffins (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21404)

Enid 13-09-08 18:11

Avocadomuffins
 
Fant en amerikansk oppskrift på avocadomuffins og gjorde den om til lavkarbo + satte den om til norsk - det ble nydelig! Fri for meieriprodukter, glutenfri, saftig i konsistensen og skikkelig god på smak :heia:
Laget røren litt på slump, men her er ca mål:

3 modne avocadoer, moste med stavmikser
2 ss fiberhusk (som er knuste psylliumfrø, fåes på helsekost)
3 egg
50 g soyamel, eller litt soyaproteinpulver, hi maize el lignende
150 g mandelmel (finmalte mandler)
1 dl rapsolje
2 ss bakepulver
Krydre med salt, kanel og muskat (det ble en nydelig smak!), eller pizzakrydder.

Røren kan også smakes til med søtstoff, men jeg syntes ikke det var nødvendig.

Bland eggene (og evt søtstoff) med en visp, rør inn de moste avocadoene slik at det blir en glatt røre. Tilsett olje, og så
alt det tørre.
Stekes i muffinsformer på 160 grader i 30 minutter.

La de avkjøle seg godt på rist før du prøvesmaker :)

Har spist dem med smør, med sukkerfritt syltetøy, med skinke og majones, med reker... Nydelig!

Ps: Om du er skeptisk til avocado: Avocadoen gir ikke fra seg smak i denne oppskriften, men de gir en veldig saftig konsistens!

Impulsiw 14-09-08 19:36

Sv: Avocadomuffins
 
Hørtes digg ut!! Denne må jeg prøve :D

Hedda:) 14-09-08 20:13

Sv: Avocadomuffins
 
Høres veldig godt ut, denne må jeg prøve! :D

xtra 14-09-08 22:17

Sv: Avocadomuffins
 
Hvor mange skal det bli ca av denne røren?

Enid 14-09-08 22:20

Sv: Avocadomuffins
 
Uææ, vet ikke hvor mange jeg fikk. 10-15? Fylte 2 ss med røre i sånne små muffinsformer :) Lager mat veldig på slump jeg, men hadde fulltreffer med denne!

Photobscura 14-09-08 23:05

Sv: Avocadomuffins
 
Flott! Akkurat hva jeg trengte, for å i det hele tatt få i meg disse sunne avocaodene som jeg spiste meg lei av for lenge siden :o
Men, kan jeg erstatte soyaproteinet med noe annet? Jeg prøver å avstå fra soya...
F.eks mer mandelmel, eller ev JHBKM?

BMS! 15-09-08 09:34

Sv: Avocadomuffins
 
Denne må jeg prøve, men har noen tips til hva jeg kan bruke isteden for mandler?

Kanskje jeg kan bruke havregryn?

Som et appropo havregryn, hvorfor er det bedre og bruke store gryn enn små gryn?

Ha en flott mandag :)

luringen 15-09-08 10:39

Sv: Avocadomuffins
 
hm..prøver med litt mer soyaprottis og litt JBKM jeg tror jeg..spennende

BMS! 15-09-08 11:14

Sv: Avocadomuffins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av luringen (Innlegg 536272)
hm..prøver med litt mer soyaprottis og litt JBKM jeg tror jeg..spennende

Ok, hva er JBKM?

Fersk jeg, skjønner du :o

Enid 15-09-08 11:36

Sv: Avocadomuffins
 
Sitat:

Men, kan jeg erstatte soyaproteinet med noe annet? Jeg prøver å avstå fra soya...
Tipper at du kan droppe det helt, og bare bruke mer mandler! Tenkte jeg skulle prøve dette neste gang, for å redusere på soyaforbruket mitt :ja:

Enid 15-09-08 11:37

Sv: Avocadomuffins
 
Sitat:

Ok, hva er JBKM?
Johannesbrødkjernemel, som brukes som fortykningsmiddel (feks i bakverk, supper el sauser). Finnes på helsekosten!

Enid 15-09-08 11:42

Sv: Avocadomuffins
 
Sitat:

Denne må jeg prøve, men har noen tips til hva jeg kan bruke isteden for mandler?

Kanskje jeg kan bruke havregryn?
Med havregryn blir det nok litt for mye karbohydrater for de fleste filosofiene, iallefall med en så stor mengde! Vet ikke helt hva jeg skal tipse om.. kanskje du heller skal prøve noen av de andre lavkarbo-brødene, som feks
dette:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14183
el grove lapper a' la Gerd:

3 egg
30 gram kruskakli
En god dæsj knuste linfrø
1/2 beger rømme eller creme fraiche
1 ts natron
1-2 ts johannesbrødkjernemel

:)
Rører alt sammen, fordeler på brettet som lapper ca 9 stk på 1 oppskrift. Stekes på 200 grader i 10-15 minutter. Det er ca 1,7 KH pr lapp.

Enid 14-10-08 19:18

Sv: Avocadomuffins
 
Nå har jeg lagd muffinsene uten soyamel et par ganger, med 100 g ekstra mandelmel i stedet. Og de er såååå saftige og gode! :sikle:

Happiness 27-10-08 09:38

Sv: Avocadomuffins
 
Maler dere mandlene selv, eller kan man få kjøpt ferdig malt?

Gerd 27-10-08 09:59

Sv: Avocadomuffins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Happiness (Innlegg 563096)
Maler dere mandlene selv, eller kan man få kjøpt ferdig malt?

Kiwi har mandler til 44.90 kiloen og jeg maler selv :ja: Mye billigere enn å kjøpe ferdig mel :)

sirimor 03-11-08 14:42

Sv: Avocadomuffins
 
Disse ble veldig gode.:)

En stund så de litt mørkt ut.....jeg blandet sammen moste avocadoer, egg og olje, så blandet jeg inn alt det tørre.
MEN, da ble røra veeeldig fast gitt, altfor fast faktisk, så jeg blandet inn et ekstra egg pluss en god dæsj mere rapsolje. Fortsatt i fasteste laget, men skitt la gå, jeg syntes nok jeg måtte gi det en sjans, så jeg stappa en god ss med røre i hvert hull i en smurt muffinslangpanne. Alle 12 hulla ble fylt.

Inn i ovnen, nest øverst, 160 grader, 30 min.

Jeg var egentlig ganske sur på hele langpanna der den sto glodvarm og ferdigstekt på rista. Men etter at den hadde stått der å kjøla seg ned (jeg også), måtte jeg jo smake. De var bare dødsgode!! Jeg hadde ca en halv ts med kanel og litt mindre revet muskat og en ts seltin i , men makan, de var virkelig gode. Konsistens og smak var helt ypperlig etter min smak ihvertfall. De kan fint gå som søt bakst også pga. kanelen, trenger ikke søtes i det hele tatt. DET overrasket meg! (jeg som er en søtmunn uten like)

Tuser takk for super oppskrift!!

Miramax 07-12-08 21:40

Sv: Avocadomuffins
 
Lagde disse i dag. Ble også litt bekymret over hvor fast røren var, men jeg kladdet dem ned i formene og de ble kjempegode.
De blir nok et hyppig innslag i denne heimen.
Skal prøve med litt Splenda i halve røren neste gang.

Takk for flott oppskrift :D

sirimor 08-12-08 11:51

Sv: Avocadomuffins
 
Ja, jeg liker dem kjempegodt. Litt lunka, og med vellagret norvegia på, det er godt.
Eller f.eks. en dæsj rømme og en dæsj Heistad lett jordbærsyltetøy på.... det blir nesten som kakegodt det:D

trillian78 14-04-09 18:36

Sv: Avocadomuffins
 
Disse ser skikkelig gode ut! Er det noen som har prøvd å fryse dem?

Cyan 17-04-09 12:12

Sv: Avocadomuffins
 
Jeg fryser dem, funker bra :)

Nannah 17-04-09 14:08

Sv: Avocadomuffins
 
hvor mange karber har de?

Cyan 17-04-09 16:30

Sv: Avocadomuffins
 
Jeg bruker ikke soyamel, men tar tilsammen 200 gr finmalte mandler istedet for. Og så bruker jeg 4 egg i stedet for 3, og 4 ss kruskakli i stedet for fiberhusk, og 2 ts bakepulver (ikke ss). Dette blir for meg 8 - 10 muffins i store amerikanske muffinsformer.

Hele røra: 3215 kcal, 25.5 KH, 86.4 P, 301.9 F

Spiser dem med Heistad jordbørsyltetøy :sikle:

Nemii 18-04-09 13:28

Sv: Avocadomuffins
 
Mmm. Skal prøves!:)

trillian78 18-04-09 13:49

Sv: Avocadomuffins
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 701237)
Jeg fryser dem, funker bra :)

Så bra! Disse skal testes i dag!

trillian78 18-04-09 16:01

Sv: Avocadomuffins
 
Nå står disse i ovnen. Jeg er sååååå SPENT :spent: Jeg hadde aldri kommet på ideen med å bake med avokado. Og deigen så jo helt syk ut :lol: GRØNN! Hmmm... Blir de grønne inni mon tro?

Og skal de være grønne eller brune uttapå når de er ferdige?? De har stått i ovnen i 20 min. nå og er fortsatt grønne...


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:02.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no